Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met gezin de Velodyssee, goed idee? - Forum Wereldfietser

Met gezin de Velodyssee, goed idee?

Wij overwegen om deze zomer met ons gezin (met kinderen: 12, 10 en 7 jaar) de Velodyssee te fietsen deze zomer. Iemand goede ervaringen hiermee? Aanrader, of betere suggesties? Van Bert Sitters kreeg ik al de tip om het deel te pakken van Nantes naar het Zuiden. Plan zou zijn om met auto naar Nantes te rijden (met fietsen in de trein beviel ons vorig jaar naar Salzburg (Alpe Adria Radweg) niet echt). We hebben ongeveer twee weken.
Ik heb een groot deel van deze route een tijd geleden in oktober gefietst.

Voor een gezin met kinderen lijkt me dit zeker te doen. Voornamelijk vlak (behalve aan die hoogste duin van Europa dan). De zee is nooit ver weg wat ik best wel aangenaam vond met het mooie weer. Ik kan mij wel voorstellen dat tijdens de zomermaanden het overal langs die kust best wel druk is, en zeker meer naar het zuiden op. Ik vond het na een tijd een beetje eentonig worden met constant die naaldbossen in Les Landes maar voor de rest wel mooi aangelegd en bewegwijzerde route.
Wij hebben er een deel van gefietst (wij maakten een rondje, en gebruikten de kust als 'terugreis'). Je vindt onze route (+ verslag) hier: http://opfietsvakantie.nl/index.php/in- ... krijk-2005

Wij hadden de kustroute op den duur wel gezien. Op wat leuke plekken na was die route niet het meest interessant. Voor de kinderen was Dune de Pyla geweldig leuk. Ook natuurgebied Le Teich vonden wij super. Houd er rekening mee dat (in ieder geval op het deel dat wij hebben gefietst) het fietspad niet direct langs de kust loopt. Het ligt er een aantal kilometers vanaf. Veelal zijn het smalle betonplaten (net te smal voor onze fietskar, dat was wat irritant). Op slechts enkele plekken is een doorgang naar het strand, en daar was het direct waanzinnig druk. Niet geschikt om even te picknicken of pauzeren. De leuke dorpjes en stadjes liggen juist weer een stuk verder landinwaarts.
De rest van ons rondje (het deel dus dat niet langs de kust liep) vonden wij aanzienlijk interessanter. Deels vlak, deels heuvelachtig, maar prima te doen voor kinderen (onze oudste was toen 8 jaar).

Groet, Sandra
@Sandra
Sinds 2005 is er wel het nodige veranderd. De Vélodyssée als route is er pas een paar jaar. Voor een deel via al bestaande fietspaden, zoals in het departement Gironde, maar ook veel nieuwe fietspaden en verbeterde fietspaden.
Net voor Lacanau Océan loopt inderdaad een zeer smal fietspad langs de kust met ruw beton als wegdek. De Vélodyssée loopt daar echter niet over dit pad, maar via een route wat meer landinwaarts. Je gaat daar over de duinen en hebt een fraai uitzicht over de binnenmeren.
Er zijn inderdaad drukke badplaatsen. Bij Les Sables d'Olonne is echter de boulevard in de gehele lengte ingericht voor fietsers. Je hebt ook rustige plaatsen langs de kust. Ook zijn er diverse strandafslagen naar leuke strandjes zonder veel badgasten. Nantes is een fantastische stad. De voormalige scheepswerven zijn geheel opnieuw ingericht. Ineens komt een mechanische olifant op je af.
Bordeaux is een leuke stad om de fietstocht af te sluiten. Fietsroutes verbinden de Vélodyssée met deze stad. Net ten noorden van Bordeaux is een uitstekende camping aan een meer.