Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de groene ronde Ierland - Forum Wereldfietser

de groene ronde Ierland

Ik ben van plan de groene ronde van Ierland te gaan fietsen. Het enige probleem; ik heb maar 10 fietsdagen en een gemiddelde van 100 km per dag is voor mij genoeg dus ik moet wat inkorten over een afstand van ongeveer 1300km.

1.Heeft iemand suggesties het zo in tekorten dat de mooiste stukken bewaard blijven ?

2. Het liefst ga ik op mijn "racemodel" van Santos. Kan iemand mij iets over de staat van het wegdek vertellen in deze ronde ?
Ik kan altijd mijn andere vakantiefiets pakken maar wil eigenlijk met zo min mogelijk bepakking en de snelste fiets.

Groet Iwan
Wij fietsten deze route in 2013:

1. Wij hadden ook 'tijdsgebrek' (vanwege blijven plakken op mooie stekjes) en namen de bus van Cork naar Dublin, fiets kan onderin de bus mee.

2. Het wegdek laat het prima toe om met je Santos racer (niet op 23 mm vind ik maar wat breder en lichtbepakt moet zeker gaan) te gaan op enkele stukken na. In het routeboekje staan deze wel benoemd en dr waren volgens mij alternatieven beschreven. (Kan ik van de week nog even nakijken voor je)


Gr. Mathijs
Ik heb hem gefietst (geheel). Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik de west-kust nemen. Dat is zonder twijfel het mooiste deel. Met de Connemara als hoogtepunt. Het stuk tussen Dublin naar Cork (wij fietsten andersom dan de route) is het minst interessant, evenals het deel door Noord-Ierland.

Impressie van de tocht kun je hiervinden.

Afbeelding
Bedankt voor de reacties. Denk nu dat ik dan mijn racelite in het vliegtuig zet richting Cork. Er is een directe verbinding uit Amsterdam.
ik vroeg me nog af of er voor of tegens zijn om de route rechts- of linksom te fietsen ?
grt iwan
Ik denk dat links of rechtsom niet veel uitmaakt (als je maar links blijft rijden ;-) ), als je in Cork begint heb je dan aan het begin van je reis de mooiste etappes naar mijn idee.
In Ierland kan het flink waaien, meestal uit westelijke richtingen, en langs de westkust is er vaak weinig beschutting. Als je van Cork naar Belfast rijdt, dus van zuidwest naar noordoost, zul je de wind vaker mee dan tegen hebben. (Tenzij tijdens jouw tocht een hogedrukgebied ten westen van Ierland hardnekkig standhoudt, met noordelijke winden als gevolg. Tijdens mijn tochten in Ierland (in totaal 15 weken) heeft zo'n hogedrukgebied nooit langer dan 3 dagen standgehouden. Wel heb ik windkracht 10 uit het noordoosten meegemaakt, toen er een diepe depressie boven de Ierse Zee lag. En het verschil mogen voelen tussen de natste augustus en de droogste september in 100 jaar (beide in 1986 ;-).)
ik heb ook in Ierland een vergelijkbaar rondje gefietst, gestart in Cork en eindigend in Dublin. Niet helemaal de groene weg gevolgd, maar ook wat uitstapjes gemaakt.

Totaal 14 dagen, maar je kan er nog wel wat dagen vanaf halen.
Het minst interessant was het stuk tussen Connemara en Dublin, dus mogelijk kan je dat overslaan.

http://luddo.freehostia.com/Ireland/Ierland.htm
Wij hebben met drie vrienden Rondje Noord Ierland gefietst.
Als je echt een mooie route wil fietsen zou je dat ook kunnen doen Je weet niet wat je ziet als je de Antrim coast road fietst je verwacht het niet maar je komt er een palmen strand tegen, een bezoek aan de Bushmills Wisky Distellery, De Giant,s Causway , fishermans Bridge .
Volg niet de route maar fiets door naar boven langs de kust.
Ik snap niet dat Hans v/d Vreke het stuk Noord Ierland saai vind.
Klaas de Pelgrim
saagstree schreef: Ik snap niet dat Hans v/d Vreke het stuk Noord Ierland saai vind.
Klaas de Pelgrim
Klas,

De vraag ging over de Groene ronde van Ierland. Die komt niet bij de delen die jij beschrijft, maar gaat vanaf Manorhamilton ongeveer rechtstreeks naar Belfast.
Fietsen door landschappen is nooit saai. Ik vond het alleen minder interessant dan de andere delen. En dit is een persoonlijke mening. Ik snap dat jij dat niet snapt :wink:
Sorry hans verkeerd gelezen .
je had het over de route en niet over Noord Ierland zelf .
Klaas
Tweemaal heb ik in 3 weken een rondje Ierland gefietst. De eerste keer (in 1979) was dit een rondje van ruim 1600 km: begonnen in Dublin en geëindigd in Larne, ten noorden van Belfast. Door de vele pech met mijn slechts 1 jaar oude Gazelle Tour de France kwam ik tijd te kort om alle extra lusjes langs de kust mee te nemen. Ik vond toen al dat het binnenland van Ierland niet onaardig is, maar lang niet zo spectaculair als de gebieden langs de kust.
De tweede keer (in 1993) begon ik weer in Dublin en ben ik in Drogheda (ten noorden van Dublin) op de trein gestapt. Ditmaal was het een rondje van 2000 km. Nog steeds had ik door tijdgebrek af en toe een stuk in moeten korten. Het was me nu ook duidelijk geworden dat de zuidkust minder boeiend is dan de west- en noordkust.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat 3 weken te kort is voor een rondje langs alle kusten van Ierland. In 2004 zijn we van Galway naar Belfast gefietst: bijna 1200 km in 3 weken. Dat beviel beter dan de eerder gemaakte rondjes. Ditmaal was er genoeg tijd om de mooiste plekken langs de noordwestelijke, noordelijke en noordoostelijke kust aan te doen.
De Groene Ronde van Ierland is 'slechts' 1300 km en lijkt erg op de tocht die ik in 1979 gemaakt heb: in 3 weken zie je dan van alles wat, maar met name in het noordwesten en noorden van Ierland - zeg maar vanaf Westport - mis je veel moois.
Hans schrijft het ook in zijn verslag op de dag na Westport (dag 16): 'Het spectaculaire landschap is een beetje over. Wel zijn het veel mini-weggetjes die we hebben. Twee stroken asfalt en een strook gras in het midden. En nauwelijks auto's.'
In 2004 zijn Corrie en ik na Westport zoveel mogelijk de kust blijven volgen. En hebben we extra tijd uitgetrokken voor Achill Island, waaraan we de volgende beelden te danken hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Sligo kwamen we weer even op de Groene Ronde. Daar gingen we binnendoor naar Manorhamilton, waar we de Groene Ronde kruisten om verder noordwaarts te fietsen naar Donegal. County Donegal is een bloedmooie uithoek van Ierland, waarvan de volgende beelden getuigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de kusten van Noord-Ierland zijn niet te versmaden, met als hoogtepunt de gestolde basaltpijlers van Giant's Causeway.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas wordt de kustweg als Wild Atlantic Way gepromoot als topbestemming voor gemotoriseerde toeristen. In 1993 belandde ik op deze weg in augustus al eens in een file van campers. In 2004 vonden we sommige doorgaande wegen in juni ook al aan de drukke kant, maar dat was toen Ierland als 'Keltische Tijger' nog zijn euroroes beleefde, dat iedereen er rondtoerde in een pas aangeschafte auto en de bouwmaffia overal huizen en kantoren uit de grond stampte.
Bewegwijzerde fietsroutes zijn er in Noord-Ierland, maar het zou me niet verbazen als vakantiefietsen in de Ierse Republiek vooral nog gezien wordt als een rare hobby van buitenlandse toeristen.