Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cosica - Forum Wereldfietser

Cosica

Hallo, ik wil graag de eerste 2 weken van september fietsen op Corsica.
Wie kan mij aan meer informatie helpen over de zwaarte van het fietsen daar en de drukte?
Ik wil graag kamperen en fiets dus met ca. 20 kilo bagage. Ik ben sportief maar wil niet de hele dag met mijn tong over het stuur hangen. Natuurlijk graag wel de bergen in en niet alleen vlak.

Zijn de routes uit het boekje van Luc Otteman bijvoorbeeld mogelijk? Met welke % en lengte van klimmen moet ik rekening houden? Welke routes zijn aan te bevelen en welke juist niet?
Met welk verzet is het goed fietsen? (ik heb compact (50/34) met mtb cassette achter)

Ik fiets graag door rustige gebieden. Hoe is de drukte qua verkeer en andere toeristen in deze periode? Welke gebieden/routes zijn aan te bevelen en welke juist niet?

ik hoop dat jullie mij van meer informatie kunnen voorzien.
alvast hartelijk dank.

Ina
Vlak bestaat niet in Corsica. Neem een mtb triple. Een compact is voor een racefiets zonder bagage in "vlak" Frankrijk. Langs de kust is het druk. In het binnenland zijn er vooral veel koeien op de weg. En die gaan niet aan de kant. Hellingen van 1000m 20% tot 10km 5%. Veel doornen. Fantastisch mooi: le répos is het woord. In het binnenland zijn weinig campings.
Ik heb eens 1300 km op Corsica gefietst:
De eerste twee weken van september was het heel rustig. De Fransen gaan namelijk op 31-8 naar huis, bijna allemaal.
Op het asfalt heb ik nauwelijks doornen gezien, wel ernaast.
Hellingen van 20%, die heb ik niet gezien. Het viel me juist op dat de hellngen daarallemaal goed te doen zijn qua steilheid. Meestal 5-8%, 12% was eigenlijk de max; ik had toen een hellingmetertje.
Wel start je elke dag op 0 meter omdat vrijwel alle campings aan de kust liggen. En vlak is het zelden inderdaad.
Koeien op de weg heb ik niet gezien. Zwijnen wel; maar alleen in de hooogste bossen. Dan moet je wel even stoppen en wachten; je wilt zo'n dikkerd niet achter je aan.
Wij hebben in april 2012 op Corsica gefietst.

Het verslag met foto's en het routekaartje staat hier:
http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 65&lang=en

Het viel me op dat de meeste hellingen van onze route althans, heel gelijkmatig 4-5% waren. Enkel de afsnijders ten oosten van Calvi (dag 2) en het tweede deel van de prachtige weg door Restonica (dag 6) waren steil. Dat van Sjefke herken ik dus niet, maar het kan ook zijn dat hij andere wegen heeft gefietst.

Het fijne is dat je je voortassen thuis kunt laten. Er is namelijk voldoende bevoorrading, en het weer is prima. Dus zelfs al kom je steilere hellingen tegen, je hoeft niet zoveel gewicht mee te zeulen.

Koeien op de weg meerdere keren gezien. Maar om nou te zeggen dat het er veel waren, nou nee. Doornen ook niet gezien, maar dat kan ook het seizoen zijn.

Wij waren er dus in april, en het was toen niet druk. Ik denk dat het begin september ook wel te doen is, in elk geval veel beter dan in de zomer.

Boekje van Otteman heb ik destijds aangeschaft, maar ondanks de verzorgde presentatie kon het me niet bekoren. Ik haal mijn inspiratie en info liever van internet. Ik heb het boekje vorig jaar aan een forumbezoeker verkocht.

Maar man, wat was het mooi!

Afbeelding
Geweldig fietseiland. Nergens vlak en nergens extreem steil inderdaad. Wel lekker lange klims.
Mijn ervaring is dat er wel campings in het binnenland zijn.