Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verwarrende info visumRusland (wil R1 fietsen)..ervaringen? - Forum Wereldfietser

verwarrende info visumRusland (wil R1 fietsen)..ervaringen?

Wil van de zomer de R1 fietsen naar Sint Petersburg.
In principe wil ik een multiple-entry visum voor Rusland (eerst Kalingrad en later nog een stukje Rusland). Op de verschillende sites lees ik tegenstrijdige info:

RNVB (Russisch Nationaal Visum Buro) zegt je kan een single of multiple entry visum aanvragen)

Visumplus zegt: je moet mbv tickect of boekingsbevestigingen aantonen waaruit blijkt dat een double-entry visum nodig is

Visuminfo zegt: voor een multiple entry-visum dien je aan te tonen dat je het afgelopen jaar in Rusland bent geweest

Dan zegt RNVB ook nog dat het consulaat kan vragen om vliegtickets (is natuurlijk lastig als je met de fiets naar Sint Petersburg gaat.

Heeft iemand recente praktijkervaringen met het verkrijgen van het multiple entry visum?
Vorig jaar zouden we alleen twee maal een uitnodiging gehad moeten hebben voor een multiple entry visum. Informeer eens bij http://russi.nl/ via hun contactadres. Hier hebben wij vorig jaar een offerte aangevraagd voor een multiple entry visum. Zij verzorgen ook de twee uitnodigingen voor Kaliningrad en St Peterburg.
Twee opmerkingen:
- kamperen bij het Baltica hotel in Kaliningrad vind ik persoonlijk een afrader: duur en letterlijk zonder voorzieningen, een eind buiten de stad.
- bedenk dat je binnen de dertig dagen ook Rusland weer uit moet zijn! Voor ons een reden om twee maal visa aan te schaffen: 1 maal hier in Nederland voor Kaliningrad (inderdaad, via russi.nl) en 1 maal in Tartu voor St Petersburg oblast. Dat kan eventueel (tegen een redelijke meersom) binnen drie dagen (en dan heb je elke steen in de regio wel gezien ..)
Het maakte niemand iets uit hoe we Rusland inkwamen of verlieten. Overigens zijn er wel wat praktische tips voor grenspassages, zoals weet hoe je een grensformulier moet invullen en fiets de file auto's voorbij.
Veel plezier, het is een fantastische tocht.
Het aanvragen voor visa voor Rusland is altijd weer verrassend. Ik werk zakelijk altijd met het visumburo, die regelen alles voor je en ze zijn ook altijd erg behulpzaam wanneer je ze belt met vragen.

Hier de link van de website mbt toerisme visum rusland:

http://visum.nl/requirements

Succes.
http://www.euroroute-r1.de/EN/Introduct ... _/K500.htm

: Hierin vind je een link naar een pdf, opgesteld door Oleg Alferov, een Russische fietsersvriend. Het is een soort handleiding "hoe pak je fietsroute R1 door Kaliningrad aan". Er is veel uit te halen.

Hans
Allen dank voor de mooie tips, en ach dat gepuzzel heeft ook weer zo zijn charme
Theo B schreef:Wil van de zomer de R1 fietsen naar Sint Petersburg.
In principe wil ik een multiple-entry visum voor Rusland (eerst Kalingrad en later nog een stukje Rusland). Op de verschillende sites lees ik tegenstrijdige info:

RNVB (Russisch Nationaal Visum Buro) zegt je kan een single of multiple entry visum aanvragen)

Visumplus zegt: je moet mbv tickect of boekingsbevestigingen aantonen waaruit blijkt dat een double-entry visum nodig is

Visuminfo zegt: voor een multiple entry-visum dien je aan te tonen dat je het afgelopen jaar in Rusland bent geweest

Dan zegt RNVB ook nog dat het consulaat kan vragen om vliegtickets (is natuurlijk lastig als je met de fiets naar Sint Petersburg gaat.

Heeft iemand recente praktijkervaringen met het verkrijgen van het multiple entry visum?
Geen praktijkervaringen, maar ik raad je www.rusreis.nl aan. Leg daar je vraag over multiple-entry eens voor. Afgelopen zomer heb ik voor mijn reis, fietsend zelf georganiseerd (dus lastig), door Rusland en Wit-Rusland de visa via hun geregeld. Ze weten heel goed waar ze het over hebben.
Hoi,

Vorig jaar hebben we de R1 gefietst tot Riga en vandaar verder via de Oostzee kust route tot St. Petersburg.
Kaliningrad dus ook gedaan en een dubbel entry visum geboekt.
De toeristische uitnodigingen geregeld via Russi.nl en de rest via ANWB site.
Zelf ophalen in Den Haag was voor ons geen optie.
veel plezier op deze mooie tocht.

gr Linda
lindas schreef:Hoi,

Vorig jaar hebben we de R1 gefietst tot Riga en vandaar verder via de Oostzee kust route tot St. Petersburg.
Kaliningrad dus ook gedaan en een dubbel entry visum geboekt.
De toeristische uitnodigingen geregeld via Russi.nl en de rest via ANWB site.
Zelf ophalen in Den Haag was voor ons geen optie.
veel plezier op deze mooie tocht.

gr Linda
Linda, hoe is Kaliningrad qua verkeer? Beetje te doen?

Hans
Als je het niet erg vindt als ik antwoord geeft: buiten Kaliningrad is het redelijk goed tot goed fietsen. De stad is onprettig: slecht wegdek op brede straten met meerdere banen auto's die allemaal even hard uitlaatgassen uitstoten. Wij vonden het daar ook lastig de weg te vinden. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk en proberen in het verkeer rekening te houden met fietsers.
Overigens alles: onze mening en ervaringen; we waren daar in feite alleen om het graf van Kant te bezoeken.
Hoi,

Arno heeft gelijk.
Het wegdek vraagt al je aandacht. Dit is ook voor al die oude auto's geen pretje en ook die moeten nogal eens uitwijken. Maar ze proberen wel rekening met je te houden. We sliepen daar in het Ibis hotel en ik was blij dat het op de route lag, dat we niet moesten zoeken. Konden we snel het roet van ons afspoelen. Maar ook te voet is het goed opletten door de hoge stoepranden, losse stoeptegels, verdwenen planken van bruggen etc. Kortom voor ons niet direct een stad waar we van zeggen: daar moeten we nog eens terug naar toe. Maar goed, wij hebben misschien niet op de goede plaatsen gezocht.

gr Linda