Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het weer in Letland in de lente - Forum Wereldfietser

Het weer in Letland in de lente

Wie kan mij iets meer vertellen over het weer in Letland in de lente? (concreet: eind april en begin mei).

De bronnen op internet spreken elkaar nogal tegen: In de klimaat-grafieken zie ik dat er in april en mei minder neerslag valt dan in de zomer. Maar in de verhaaltjes over reizen naar Letland en het weer lees ik vaak dat juist het voorjaar regenachtig en guur is. Wat is nou waar?

Deze site bijvoorbeeld: http://www.climatedata.eu/climate.php?l ... 04&lang=en
Als ik deze gegevens zie dan lijkt april/mei de beste tijd om te fietsen in Letland. Maar ik lees overal dat de zomer de beste tijd is om het land te bezoeken.

Ik wil Letland graag van west naar oost fietsen, maar dan heb ik wel een paar dagen achtereen goed weer nodig, aangezien er in het oosten vrijwel geen treinen rijden.

Ik was er afgelopen zomer. Toen eindigde bijna elke dag in een flinke regenbui, al viel deze gelukkig pas in de namiddag. Dat maakt de dagen echter wel kort.
De bronnen spreken elkaar niet tegen, omdat de hoeveelheid neerslag niet hetzelfde is als de intensiteit van de neerslag. Een dag waarop het urenlang zachtjes miezert, ervaar je als regenachtiger dan een dag die eindigt met een korte maar hevige plensbui. In de statistieken is een maand met veel korte plensbuien echter natter dan een maand met veel langdurige miezerregen. In één zo'n plensbui valt soms meer dan 5 mm regen, terwijl een hele dag miezer vaak niet meer een paar mm neerslag oplevert.

Regen valt wanneer vochtige lucht over een berg trekt (linker plaatje: stuwingsregen of orografische neerslag), door het passeren van een warmte- of koudefront (middelste plaatje: frontale neerslag) en door opwarming van het aardoppervlak door de zon (rechter plaatje: stijgingsregen of convectieve neerslag).

Afbeelding

Stuwingsregen komt in Letland nauwelijks voor omdat de heuvels er niet hoog zijn. Stijgingsregen wel, maar voornamelijk in de zomermaanden, wanneer de opwarming door de zon groot genoeg is om flink wat water te laten verdampen: dat zijn de buien die 's middags kunnen vallen. In het voorjaar is het daar nog te fris voor. De zachte miezerregen die meestal valt bij een frontpassage, kan het hele jaar vallen, dus ook in het voorjaar. Met de heersende westenwind over het dan nog ijskoude water van de Oostzee (die niet, zoals de Noordzee, wordt opgewarmd door de Golfstroom) kan het dan zeker guur aanvoelen.
Als je pech hebt, moet je af en toe een halve of hele dag door de regen fietsen bij een temperatuur van circa 10 graden. Neem dus niet alleen een regenjack, maar ook een regenbroek, waterdichte handschoenen en waterdichte sokken mee. Maar als het even meezit, fiets je daar in mei in je korte broek onder de lentezon tussen de bloeiende fruitbomen!
Ik was er 10 jaar terug eind mei/begin juni. Het was er toen koel en wisselvallig. Wekenlang stond er een frisse noordenwind, waardoor de temperatuur niet boven de 15 graden uitkwam. Men vertelde ons dat het er begin mei prachtig weer was geweest, dagenlang rond de 20 graden...
@keesswart: Bedankt voor het verhelderende stuk.

Het is inderdaad zo dat een hele dag miezerregen veel vervelender is dan aan het eind van de dag een flinke bui.

Ik zit in dubio: Eind april/begin mei heb ik 2 weken vrij. Ik overweeg Spanje+Portugal of Letland. Portugal omdat ik er nog niet ben geweest, Letland omdat ik er in de zomer ben geweest en omdat ik dit land zo mooi vind dat de tijd wil nemen om het hele land door te fietsen. Maar met miezerig weer is de lol er gauw af. Als ik het goed begrijp kan het in het voorjaar alle kanten op.
Eind april - begin mei is met stip de beste periode voor Zuid-Spanje, al zal ik niet zeggen dat ze daar behalve klimaat geen weer zouden hebben dat meestal wat afwijkt van het gemiddelde. (een fikse doordenker, realiseer ik me nu)

(wijziging, woordvolgorde :oops: )
Leon schreef:Eind april - begin mei is met stip de beste periode voor Zuid-Spanje, al zal ik niet zeggen dat ze daar behalve klimaat geen zouden weer hebben dat meestal wat afwijkt van het gemiddelde. (een fikse doordenker, realiseer ik me nu)
Inderdaad - ik heb geen idee wat er staat vanaf 'behalve'. :shock: Is het zo'n puzzel waarbij je de woorden los moet knippen en door elkaar moet gooien?

Carl
Klimaat is wat het weer gemiddeld is.
Weer is wat het vandaag is.
In Nederland zitten we er meestal zo'n 5 graden naast schat ik.
Op de site van het KNMI vind je allerlei mooie kaartjes. link

Afbeelding

In andere gebieden in de wereld kunnen die afwijkingen kleiner en groter zijn. Zo is het weer op eilanden in de Grote Oceaan akelig stabiel. Er zijn plaatsen waar het bij wijze van spreken altijd ergens tussen 27 en 31 graden is.

Op andere plaatsen in de wereld heb je op de ene dag een zuidenwind met 20 graden en draait de wind ineens naar het noorden en ligt er een uur later 30 cm sneeuw. Dat heb ik wel eens van midden-VS gehoord.

Ik heb er wel eens naar gezocht maar er nooit handige data over gevonden. Iemand?
Terzijde:
Carl schreef:
Leon schreef:Eind april - begin mei is met stip de beste periode voor Zuid-Spanje, al zal ik niet zeggen dat ze daar behalve klimaat geen zouden weer hebben dat meestal wat afwijkt van het gemiddelde. (een fikse doordenker, realiseer ik me nu)
Inderdaad - ik heb geen idee wat er staat vanaf 'behalve'. :shock: Is het zo'n puzzel waarbij je de woorden los moet knippen en door elkaar moet gooien?
Leon schreef:Klimaat is wat het weer gemiddeld is.
Weer is wat het vandaag is.
O! 'Weer' als zelfstandig naamwoord, lijdend voorwerp van 'zouden', waar het dus voor moet staan. Ik zat me af te vragen wat 'ze' nou weer zouden hebben... 't Was dus inderdaad een puzzel met de woordvolgorde, ik had gelijk. :)

Carl
Na laten vragen bij een local:

ong 8-13C; meestal zonnig; soms winderig. Snachts 0C

Walter
Ik heb toch wat gevonden waar ook de te verwachten marge bij staat, ook mooi voor alle andere landen:
https://weatherspark.com/averages/29005/Riga-Latvia
Ik zal wel weer geluk gehad hebben met slechts 2 x 1/4 dag regen van Warshaw naar Tallin in de maand mei. Ik had in Estland een dag met 29 graden, dat was wel uitzonderlijk. Hieronder staat m'n website met foto's van die reis.
bikelike schreef:Ik zal wel weer geluk gehad hebben met slechts 2 x 1/4 dag regen van Warshaw naar Tallin in de maand mei. Ik had in Estland een dag met 29 graden, dat was wel uitzonderlijk. Hieronder staat m'n website met foto's van die reis.
Door jou mooie foto reportage van 2009 zijn wij in 2010 naar Letland gegaan en hebben een prachtige fietsreis gemaakt door Letland-Estland en Litouwen, wil er graag weer naar terug.