Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie Zweden: ervaringen, tips? - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie Zweden: ervaringen, tips?

Hallo fietsgenoten,

Mijn vriend en ik willen eind juni/ begin juli 1,5 - 2 week fietsen in Zweden. Vorig jaar zijn we gestart met fietsvakanties (Basel - Maastricht, rondje IJsselmeer) en direct fan :D

Zweden spreekt ons erg aan. Zijn er op dit forum fietsers die ervaring hebben met een fietsvakantie in Zweden? Ik heb de volgende vragen:
- waar is het 't mooiste fietsen? is er veel afwisseling in het landschap? we neigen naar het zuiden, omdat we niet zoveel tijd hebben en anders veel tijd kwijt zijn met naar het Noorden reizen
- heb je tips voor een route die geschikt is voor 1,5 - 2 week fietsen? heeft iemand (positieve) ervaring met de bewegwijzerde routes in Zweden (Sverigeleden)
- hoe ben je naar Zweden afgereisd? wat heb je evt. met je auto gedaan, of ben je met OV + fietsen naar Zweden gereisd?
- zijn er andere tips en/of dingen waar we rekening mee moeten houden?

Ik hoor heel graag, want ik kan tot dusver nog niet zo veel praktische informatie van ervaringsdeskundigen vinden!

Groetjes,
J Wes
Zweden is een fantastisch fietsland. De afgelopen 5 jaar heb ik veel dagtochten gemaakt voornamelijk in Smaland en Varmland. Vooral als je het asfalt achter durft te laten wordt het erg mooi. Sverigeleden gaat veelal over asfalt en daarmee niet de meest aantrekkelijke routes. Ik zoek vaak routes over de kleine vaak ongeasfalteerde weggetjes. Google maar eens op Kronobergstrampen of Krösnabaneleden. Het zuiden heeft voorbij Skane al veel te bieden. Naar het noorden worden de hoogte verschillen groter. Met de auto is zuid Zweden in een dag te bereiken.

Gr. Leo Jansen
Zweden is heerlijk fietsen, maar mijdt de doorgaande routes . Ze houden geen rekening met fietsers en rijden er als gekken. Ook al gebruik je de 30 cm naast de witte streep, je schrikt je iedere keer een ongeluk als ze luid toeterend langs scheuren. De kleinere wegen zijn prachtig en als je van wildkamperen houdt, kun je de mooiste plekjes tegenkomen. Google ook eens op Hatteboda Vildmarkscamping. Ook deze camping is een bezoekje waard.!
Grt Timo
2 zomers achter elkaar hebben wij in Zweden gefietst.
Een heerlijk fiets en kampeerland!
We namen beide keren de trein naar Goteborg, via de treinreiswinkel te boeken en vandaar de Sverigeleden naar Karlstad en de autovrije klaralvbanen genomen naar Hagfors.
Vandaar tussen beide grote meren door weer naar het zuiden, hoofdzakelijk weer via Sverigeleden. Regionaal zijn er ook veel fietsroutes te vinden.


Het jaar erop zijn we vanaf Goteborg via de kust naar Noorwegen gefietst.

Het is ook mogelijk om de veerboot te nemen van Helsinggor naar Helsingborg en dan fietsend naar Kopenhagen waar je de trein kunt nemen.
Probeer in ieder geval niet in Malmo de trein te nemen naar Kopenhagen want je komt er dan niet meer in met fiets, stampvol!

We hebben veel vrij gekampeerd.
Prima fietsen in Zuid Zweden. Wij hebben een ruim rondje om de grote meren gedaan, een stukje oostkust rond Stockholm en het eiland Gotland. Ten noorden van de meren vonden we het soms wat eentonig met lange stukken door naaldbos. Zuidelijk is meer gevarieerd. Routes kun je goed aan elkaar knopen met de suggesties uit 'Südschweden per Rad' van Kettler-Verlag. Een verslagje en foto's van onze tochtjes vind je op http://vandeketting.nl/.

Een aanreisoptie is vliegveld Skavsta, het 'Stockholm vliegveld' van Ryanair (vanaf Weeze), 100 km ten zuidwesten van Stockholm en je rijdt vandaar zo de bossen in. Let wel op dat Ryanair je fiets niet meeneemt als die niet in een doos zit.
vraag het aan yopie? die heeft veel ervaring met zweden
Een aardige route zou kunnen zijn van Goteborg naar Trollhattan, Via Skovde naar Vattern, daar de ferry naar Motala (vaart op reservering), vervolgens lang het Gotakanaal naar Sodekoping en daarna via de cycelsparet 6 en 5 naar het zuiden, doorsteken naar Malmo en door naar Kopenhagen. Het eerste stuk deden we vorig jaar http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... etsen.html (vanaf 7 augustus), het tweede deel, vanaf Karlskrona twee jaar geleden http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... etsen.html (vanaf 5 augustus).
Campings (denk je aan de Zweedse campingkaart ...http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ampingcard). Een goede kaart (of OFM op GPS) is wel erg handig om de grote wegen te vermijden. Buiten deze grote verbindingswegen is het aangenaam rustig fietsen.
Plan je route wel goed, in Zweden worden over het algemeen geen fietsen vervoerd in de trein.
Hallo,
Ik heb er een paar keer gefietst. De leukste routes vind ik die waar het land wat heuvelachtig is, langs de kust en fjorden en rond de meren. De reden daarvan is, is dat grote delen van het land erg bosachtig zijn en je daar dus geen vergezichten hebt maar vooral tegen naaldbomen aankijkt. Het is dan wat eentonig.
We zijn steeds met de trein naar Kopenhagen gereisd en zijn daar vandaan met het veer overgestoken. (Helsinggor - Helsingborg) Genoeg campings en goede wegen, wel vaak onverhard. Zweden rijden aardig door en ook over de onverharde wegen wordt hard gereden. Opwaaiend stof en zand plakt aan je bezweette lijf en kiezels vliegen soms om je oren. Ze toeteren meestal voordat ze je voorbij rijden, ik denk om je te waarschuwen dat ze je gaan passeren.
Campinggaz was vroeger niet algemeen, nu misschien wel, maar we kookten altijd op benzine. Kookspiritus is wel verkrijgbaar.
Vergeet ook niet goede muggenspray oid mee te nemen tegen midges en horzels en zo.
J Wes schreef:Hallo fietsgenoten,

Mijn vriend en ik willen eind juni/ begin juli 1,5 - 2 week fietsen in Zweden. Vorig jaar zijn we gestart met fietsvakanties (Basel - Maastricht, rondje IJsselmeer) en direct fan :D

Zweden spreekt ons erg aan. Zijn er op dit forum fietsers die ervaring hebben met een fietsvakantie in Zweden? Ik heb de volgende vragen:
- waar is het 't mooiste fietsen? is er veel afwisseling in het landschap? we neigen naar het zuiden, omdat we niet zoveel tijd hebben en anders veel tijd kwijt zijn met naar het Noorden reizen
- heb je tips voor een route die geschikt is voor 1,5 - 2 week fietsen? heeft iemand (positieve) ervaring met de bewegwijzerde routes in Zweden (Sverigeleden)
- hoe ben je naar Zweden afgereisd? wat heb je evt. met je auto gedaan, of ben je met OV + fietsen naar Zweden gereisd?
- zijn er andere tips en/of dingen waar we rekening mee moeten houden?

Ik hoor heel graag, want ik kan tot dusver nog niet zo veel praktische informatie van ervaringsdeskundigen vinden!

Groetjes,
J Wes
Ik fietste twee maal in Zweden. De eerste maal Kiruna - Stockholm en het jaar erna Stockholm - Karlstad- Oslo - Göteborg.
Wat indrukken op mijn website: http://users.telenet.be/fietsreizen/

Noch de Sverigeleden, noch de Noordzeeroute zijn er overal goed bewegwijzerd. De laatste zelfs zeer slecht.
We vlogen naar Kiruna met SAS en met SAS terug naar huis.
De tweede reis vlogen we met Ryanair op Stockholm en in Göteborg namen we de boot naar Gent. Dit vonden we een aanrader. Kost evenveel als het vliegtuig, maar je fiets is gratis en je krijgt er volpension een cabine met wc en douche. Uiteraard duurt het wat langer. Vanuit Gent fietsten we dan naar huis.
Je kan ook met de auto er op. Wel niet gratis dan.

Het eerste jaar sliepen we steeds in Stuga's. Die zijn in het noorden zeer goed uitgerust en netjes.
Het volgend jaar kampeerden we ook een paar maal langs een rivier of meer dat dan als badkamer dienst deed. Ook de jeugdherbergen zijn prima en schappelijk van prijs.
Van verkeer dat met ons geen rekening hield, hadden we geen last. In de steden was het zelfs zo dat wagens met voorrang ons toch doorgang verschaften.

Mogelijke tip: probeer s' middags de "Dagenslunch" zowat de dagschotel.
Er is steeds een salade bar, keuze uit twee hoofdgerechten en de drank is inbegrepen alsook de koffie achteraf.
De grootwarenhuizen hebben ook vaak een soort salade bar met verse groenten, vis, vlees enz. Daar kunt ge dan een meeneem schotel vullen die per gewicht verrekend wordt.

Ik genoot van de beide reizen, maar fietste het liefst langs de kust. (Oslo - Göteborg dus)
Steeds welkom met eventuele vragen. grtjs Oswald
In 2014 ben ik samen met mijn vriendin in twee weken van Kopenhagen naar Gothenburg gefietst. Was een erg mooie fietsreis. We deden een combinatie van verschillende fietsroutes (Sverigeleden), dus zowel langs de kust als het binnenland, wat een fijne afwisseling gaf. Ik kan het erg aanraden, maar het zou me niet verbazen als er nog mooiere routes zijn in Zweden. Voor ons was het vooral fijn dat we met een directe nachttrein naar Kopenhagen konden, maar ik geloof dat die inmiddels niet meer rijdt. Via de Øresundtagtrein vanuit Gothenburg kun je fietsen weer makkelijk meenemen naar Kopenhagen. Het is erg fijn om te weten dat je altijd op de trein kan stappen als je op tijd weer terug moet zijn.

Het hele reisverslag met route, foto's en video's staat op mijn website. Mocht je vragen hebben dan beantwoord die graag in dit topic.


Nog een tip:
Op sommige plekken waren de knutten wel vervelend. Ik wil zeker nog vaker naar Zweden, maar dan neem ik wel zo'n hoedje met een net er aan mee.
Het is al weer een tijdje geleden (2004) dat ik van Stockholm naar Nederland ben gefietst.
Mijn ervaringen een prima en mooi fietsland, voor verslag van mijn tocht zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... Zweden.htm

Harry
Bedankt voor alle tips en nuttige informatie.

Mijn vriend en ik houden niet van vliegen, dus zijn we gebonden aan de trein (Of eigen vervoer, maar ik weet niet of je je auto zomaar ergens kunt laten staan en bovendien kan dit alleen als je een rondje fietst. NB Heeft iemand weleens zijn auto tijdens een fietsvakantie ergens laten staan?).

We hebben inmiddels een aantal opties op papier gezet, met bovenaan het lijstje:

Optie 1 (kortere variant - rondje): met de auto/bus/trein naar Flensburg en vanuit daar met de fiets (deels via de Jutland route) naar Grena, Noord-Denemarken. In Grena pakken we de veerboot naar Varberg. Vanuit Varberg fietsen we via Kopenhagen door naar Flensburg. Totale fietsafstand ca. 800 km. Als we de route willen verlengen fietsen we in Denemarken door tot Frederikshavn en nemen dan de veerboot naar Göteborg, dan maken we het rondje wat groter.

Optie 2 (langere variant): met de trein naar Stockholm en vanuit daar met de fiets - deels langs de kust en deels door het binnenland) naar Nederland (ca. Emmen). Totale fietsafstand ca. 1300 km. Of als dit toch te ver is bijv. tot ca. Hamburg.

We moeten nog uitzoeken wat de opties met OV (trein, evt. bus en veerboten) wat betreft bovengenoemde routes zijn. Tips zijn van harte welkom! Zijn er bijzonderheden waar we rekening mee moeten houden?

Wat betreft fietsroutes, kunnen we in Denemarken deels de Jutland route doen, in Zweden misschien delen van de Sverigeleden (maar ik begrijp dus dat niet de mooiste routes zijn) en van Kettler-Verlag. We hebben een fietsnavigatie gekocht, dus we kunnen de route van te voren inladen. Misschien zijn delen van de route door anderen al een keer gefietst/gemaakt en kunnen we deze downloaden? Nogmaals, we houden ons van harte aanbevolen voor goede tips wat betreft de fietsroutes.

We gaan eind augustus, want dan hebben we het langst vakantie. Hoe zit het dan met de muggen? Ik lees een paar keer dat dit vervelend is.. Waar moeten we rekening mee houden?

Nogmaals dank voor jullie betrokkenheid!
[quote="J Wes"]
We gaan eind augustus, want dan hebben we het langst vakantie. Hoe zit het dan met de muggen? Ik lees een paar keer dat dit vervelend is.. Waar moeten we rekening mee houden?

[quote]
Op onze Stockholm - Oslo - Goteborg hadden we nergens last van muggen.
Onze route: http://users.telenet.be/fietsreizen/route.html
Op Kiruna - Stockholm hadden we er een paar maal last van. Dat was in augustus.
Onderweg op de fiets nooit. Ook nooit in de steden. Wel 's avonds in het natuurpark Kronogård en in Porjus aan het meer. Eenmaal ook overdag toen we onder bomen wilden picknicken.
Wat zuidelijker sliepen we verschillende malen aan de rand van meren en hadden geen last meer van muggen. Route:
http://users.telenet.be/fietsreizen/zweden/kaart.JPG
Grtjs
Dank voor de leuke reacties op dit topic. Wij zijn om en gaan onze plannen wijzigen. geen rondje Duitsland voor ons in 2016 maar heerlijk naar Zweden.
J Wes schreef:zijn er andere tips?
Ja. Ga naar Noorwegen! :wink:
Op de Fiets en Wandelbeurs is dit jaar voor het eerst een Zweden-stand met diverse regio's :wink: