Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rome - Forum Wereldfietser

Rome

Beste mensen,

Komende zomer wil ik graag naar Rome gaan fietsen. Aangezien ik vast zit aan de schoolvakanties, wil ik dit gaan doen in de maanden juli en augustus.
Nu heb ik gelezen dat dit niet wordt aangeraden i.v.m. het weer en drukte.
Zijn er mensen onder jullie die deze tocht in deze periode hebben gemaakt, en wat de ervaringen zijn met het weer en drukte (qua overnachtingsmogelijkheden)?
Alvast dank voor een antwoord.
Beste unquendor,

in 2008 fietste ik in de zomervakantie van Amsterdam naar Rome via de Reitsmaroute, zijn oude route over de Arlbergpas en via de Toscanevariant die hij toen als de hoofdroute aanmerkte.

Qua verkeersdrukte vond ik het heel erg goed te doen.
Met het vinden van een overnachtingsplek heb ik geen enkele keer problemen ondervonden. In Duitsland waren dit altijd campings maar in Italië zijn dit vooral jeugdherbergen geweest met het grote voordeel dat je dan midden in de mooie steden overnacht. Daar was het niet echt rustig maar wel steeds nog plaats voor de komende nacht. In Oostenrijk kan je in de wintersportplaatsen in de zomer voor een spotprijs een kamer regelen, het is daar laagseizoen.
Houd wel rekening met hoge temeperaturen en brandende zon in Italië. Neem siësta wanneer je lichaam daarom vraagt. Eén streek in de route, le Crete, ten zuiden van Siena, is oppassen geblazen. Daar is een paar fietsuren geen schaduw. Even verderop arriveer je bij de kratermeren Bolsena en Vica waar je een verfrissende duik kan nemen. Aan een zwart zandstrand. Zwart, dus.. draag iets van schoeisel tot de waterlijn.
Het is echt allemaal te doen als je de tijd hebt.

Hans
Als je in Nederland begint heb je ook een periode waarin je kunt acclimatiseren voordat je echt in de warmte fietst...

Als het warm wordt regelmatig je pet natmaken en eventueel t-shirt en als het echt te warm wordt lekker onder een boom siësta houden...

Veel plezier!
In Duitsland en Italië heb je net als bij ons behalve het klimaat ook het weer. Je kunt pech hebben en je kunt geluk hebben.
In 2014 in Noord-Frankrijk wilde het dagenlang niet warmer worden dan 13 graden. Met een wind van 4 Bft en elke dag veel regen was dat niet erg aangenaam.
Vorig jaar steeg het kwik op een paar dagen achter elkaar in Zuid-Frankrijk, op 1200 meter hoogte nog wel, tot 38 graden. Dat was me té pittig en we hebben toen niet gefietst.
Het midden-Rijndal (Frankfurt-Basel) staat er bekend om dat het tijdens hittegolven een bakoven kan zijn, net als de Povlakte in Italië.
In Toscane heb ik ook wel eens in de zomer bakken met koele regen over me heen gehad. Ik schijn dat aan te trekken.

Laten we er van uitgaan dat we volgende zomer iets meer geluk hebben en dat het gemiddeld weer is; dat is zowel in Duitsland als in Italië, en daartussen, erg aangenaam. Het is niet zomaar dat mensen in de zomer op vakantie gaan.
Ook ik ben in 2012 naar Rome gefietst in de maand Juli.
De drukte valt mee en als je kampeert vind je altijd wel een plekje wel moet je er rekening mee houden dat in het weekend veel Duitsers een stuk gaan fietsen en dat doen ze graag bijvoorbeeld langs de Rijn daar moet je dan je tempo aanpassen maar valt te doen.
Van warmte heb ik persoonlijk niet veel last je heb altijd wel rijwind en als je s,morgens vroeg weg gaat kan je siësta houden op het warmst van de dag ik ging toen vaak eten dat kon ik het avond eten met een broodje af doen.
Ik fietste ook de Reitsmaroute via Assisi.
als tip geef ik mee plan je route voor de volgende dag, kijk waar de overnachting mogelijk is ik heb wel voor al in Italien uren door moeten fietsen voor er wat was.
Klaas de Pelgrim
Wij zijn in juli en begin augustus 2014 via Benjaminse naar Rome gefietst. Wat betreft het weer had wel wat beter gekund, slechte zomer. Wij hebben wel vaker in hoog zomer in Italië gefietst, als het dan (te) warm was vroeg vertrekken en vroeg op een camping aankomen. Wat betreft het vinden van campings hebben wij geen enkel probleem ondervonden. Voor verslag zie: http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02014.html

Harry
Wij vertrokken in juli\augustus in een warm jaar 's morgens vroeg (voor ons doen): om zeven uur zaten we op de fiets. Van 12 tot drie (soms langer) nuttigden we een uitgebreide warme maaltijd. Daarna weer verder. Het is in ons geheugen nog steeds de meest relaxte vakantie die we hebben gefietst ..
De route van Benjamins bood toendertijd bijna overal voldoende kampeerruimte. In Italië hebben we bij gebrek daaraan twee of drie maal overnacht in een agrituristica.
Bedankt allen voor de reacties. Dat stemt positief!
Nu nog over de terugreis:

Aangezien ik liever niet vlieg, wil ik met trein of bus terug. Zijn er mensen die hier nog recentelijk ervaringen mee hebben gehad?

Ik zit er aan te denken om vanuit Rome met de (regionale) treinen noordelijker (lago di Trasimeno)te komen, en daar vandaan met de fietsbus terug te gaan.
Hoe gaat het met de fiets in regionale treinen in Italië?
regionale treinen gaat goed in Italië. Je moet een passagierskaartje en een fietskaartje kopen, beiden goedkoop, en vooral... afstempelen op het perron, anders staat de datum er niet op en kan je bekeurd worden. Het tempo is redelijk, sla de routeplanners er maar op na. www.db.de werkt prima voor Italië.
Zelf ben ik na mijn Rome fietstocht met stoptreinen teruggegaan tot Milaan (dit nam de hele dag in beslag) en heb ik vervolgens de nachttrein van Milaan naar Amsterdam genomen die in 2008 nog bestond.
Laat ik tot slot niet vergeten dat je voor de lange stoptreinroutes je armspieren echt nodig hebt. Op veel overstapstations kan je alleen via betonnen trappen naar de andere perrons.

Hans