Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica - hoe erheen? - Forum Wereldfietser

Corsica - hoe erheen?

Langzaam beginnen zich de plannen voor de fietsvakantie volgende zomer zich af te tekenen. De blik is gericht op Corsica, momenteel. Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met een van twee opties:

- vliegen met fiets, bagage én fietskar naar Corsica - er gaat een 2,5 jaar oude dreumes mee
- auto langdurig parkeren indien mogelijk bij het veer naar Bastia - met twee tot drie dagen rijden zijn we er wel.

Om de kosten gaat het niet, beide opties kosten geld (duh). Het gaat me om de overwegingen omtrent gemak of moeite die je hebt bij luchthavens etc. Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar de auto, omdat we dan nog een zekere mate van flexibiliteit hebben, en ik krijg sowieso alles in/op een auto zonder aanhanger, dat deden we vorig jaar ook.

Periode: half tot eind juni 2016
Ik zou dan met de auto gaan. Al dat gedoe met die halve huisraad in het vliegtuig lijkt me niks.
Mij dus ook niet - maar vriendin onderschat het een beetje, ben ik bang. En ik neem aan dat er bij Marseille of Livorno vast een mogelijkheid is tot het lang parkeren van je auto?
Paar dingen om goed te checken/lezen om de juiste beslissing te maken:
- Gaat er een directe vlucht van Nederland (of waar je dan ook wilt opstappen) naar Ajaccio (Corsica) in de periode dat jullie willen reizen? Wij gingen in het voorseizoen (mei) en dan moet je overstappen in Nice of Marseille. Je stapt dan over op Air Corsica waar maar zeer beperkt fietsen mee mogen in het kleine vliegtuigje. Bij ons kwamen de dozen (fietsen gelukkig niet) er behoorlijk beschadigd vanaf.
- Over terugvliegen vanaf Ajaccio, lees ook even dit draadje over gedoe met scanners.

Ook een optie: naar Nice vliegen, en van daar met de boot naar Corsica.
Die auto is geen slechte optie denk ik. Kan je hem niet bij een camping ergens daar achterlaten?

Veel plezier alvast. Corsica is erg mooi om te fietsen!
Dat is zeker een optie - zo heb ik dat ook gedaan afgelopen zomer in Frankrijk. Werkte perfect. En wellicht goedkoper dan achterlaten bij de ferryterminal. Neem ik mee, dank voor de input!
Travelmaster schreef: Om de kosten gaat het niet, beide opties kosten geld (duh).
Vanuit ecologisch oogpunt zal de auto het er in dit geval zo goed als zeker minder slecht (niet goed) vanaf brengen.

Renaat
Die had ik verwacht, en wat dat betreft gaat het inderdaad om het kiezen uit twee kwaden. Hoe de vergelijking vervolgens wordt als de veerboot ook als variabele wordt meegenomen weet ik niet - en het zal ook geen hoofdoverweging worden, dat beken ik meteen maar.

Mijn "excuus": ik vlieg bijna nooit, ik maak geen gebruik van OV en de auto blijft doordeweeks staan. Mijn fietskilometers zijn vermoedelijk het drie tot viervoudige van de autokilometers. Gek dat ik toch de behoefte voel dat hier te melden.

Maar nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag, Renaat :wink: .
Heb je de optie overwogen om de zon-Thalys naar Marseille te nemen en van daaruit de rechtstreekse veerboot naar Corsica?
Nog niet - maar als dat met veel overstappen is, lijkt me dat ook een aardige "hassle". Hou in het achterhoofd dat wij reizen met een dreumes, een fikse fietskar, twee fietsen en acht fietstassen, een tent achterop en nog een stuurtas.

Om je even een beeld te geven. Je hebt best wel wat nodig met zo'n kleine.

Potver, volgens mij ben ik vooral mezelf aan het overtuigen. Maar als ik er even over nadenk heb ik met de auto zelf in de hand wanneer ik stop, en heeft alleen m'n eigen gezinnetje er last van als hij niet wil slapen, aan de wandel wil, of andere zaken die medepassagiers als vervelend kunnen ervaren. Bij een trein heb ik dat dan twee keer: één keer in de trein, en één keer in de boot.
Je kunt met de ferry vaak voordelig met de auto oversteken, vooral uit Livorno bij Pisa. Dat is de kortste oversteek en dan nauwelijks duurder dan als voetpassagier. Op Corsica hebben we de auto wel eens op een camping laten staan, was geen probleem.
Anneke schreef:Wij gingen in het voorseizoen (mei) en dan moet je overstappen in Nice of Marseille. Je stapt dan over op Air Corsica waar maar zeer beperkt fietsen mee mogen in het kleine vliegtuigje. Bij ons kwamen de dozen (fietsen gelukkig niet) er behoorlijk beschadigd vanaf.
Wij gingen vanaf Nice in een propellorvliegtuig naar Corsica. De ruimbagage ging in de neus van het kleine toestel. De fietsen werden er als laatste ingezet. We stonden met verbazing te kijken: het was echt proppen. Het is ook de enige keer in 6 vlieg/fietsvakanties geweest dat er dingen zijn verbogen aan mijn fiets - gelukkig alleen de voordrager. Op de terugweg gingen we in een groter vliegtuig.

P.S. In juni kan het al erg heet zijn, en de mooie sneeuw op de bergkammen is dan misschien weggesmolten. Wij waren er eind april en toen was het de laatste dag al 34 graden in de schaduw.
Travelmaster schreef:Nog niet - maar als dat met veel overstappen is, lijkt me dat ook een aardige "hassle". Hou in het achterhoofd dat wij reizen met een dreumes, een fikse fietskar, twee fietsen en acht fietstassen, een tent achterop en nog een stuurtas.
Dat hangt er een beetje van af waar in Nederland je vandaan vertrekt. Ik woon in Amsterdam en mij lijkt dit de ideale manier om naar Corsica te reizen. (Het is een van de bestemmingen op het wenslijstje voor de komende jaren.) Rechtstreeks naar Marseille in maar 7,5 uur, wat een stuk minder is dan de "2 tot 3 dagen" die jij daar met de auto over wil doen. Nachtje slapen in Marseille en vervolgens nog 5 uur varen naar Corsica.

MAAR mijn vriendin en ik hebben inderdaad geen kinderen en kunnen alleen maar vol bewondering kijken naar de gigantische hoeveelheid extra troep die je dan mee moet slepen.
Rob_Gordon schreef:Heb je de optie overwogen om de zon-Thalys naar Marseille te nemen en van daaruit de rechtstreekse veerboot naar Corsica?

volgens mij zijn ze in de thalys niet zo blij als je daar met 3 kuub handel aan komt zetten.
Corsica, een pracht bestemming. Wij zijn gewoon fietsend heen gegaan. Twee weken trappen met Benjaminse richting de Riviëra, daarna nog twee weken Corsica.
Met de auto heen vind ik via Livorno handig ivm de nachtboot. We zijn teruggevlogen vanaf Ajaccio met Transavia, geen scannerproblemen gehad, met de fietsen in hoezen. Zie ook ons blog(zomer 2013)
Tegenwoordig is Corsica in het hoogseizoen overvol, maar goed daar zit je mooi vooraan.
Corsica is top!
Maar hou rekening met een hoop steile weggetjes om te fietsen.
Auto en ferry zou ik ook kiezen m.n. in verband met de toch hele hoop spullen.
Tip voor de ferry boeken is gewoon in de haven een enkele reis boeken. Je krijgt dan namelijk meteen een kortingsbon voor de terugweg... (volgens mij bij zowel Moby als Corsica ferries, al ben ik bij die laatste niet 100% zeker). Moby vond ik overigens prettiger, zeker ook qua aankomsttijden.
Ik zou met de auto gaan. Mijn ervaring met reizen met kinderen is dat flexibiliteit wel een fijn ding is. Misschien kom je na een week erachter dat Corsica niet fijn is (de stijlheid in combi met bepakking en temp zou mij teveel zijn, maar ik ben ook al voorbij de 40 :roll: ), dan kun je met de auto op de terugweg nog iets er achter aan plakken....

Met een dreumes van 2,5 betekent OV en vliegen dat je bagageafhandeling in principe in je eentje moet doen (de ander moet kind in het gareel houden cq vermaken).. Als je rechtstreeks kan vliegen is dat wel te doen, moet je overstappen dan weet ik niet of dat wel fijn is..

Kostentechnisch verwacht ik ook dat de auto het wint. Ik weet niet of je kind in de auto slaapt en hoe je tegen 's nachts rijden aankijkt, maar ik zou sterk overwegen om aan het begin van de avond in de auto te stappen en afwisselend met je vriendin te rijden. Dan sta je de volgende ochtend op de kade bij Toulon / Nice of waarvandaan je wilt varen...

Succes met plannen!

Eric (zo blij dat mijn kids 6-8-10 zijn :wink: )
's Nachts rijden - nog niet overwogen, ga ik nu wel doen...! Interessant...
De keus is gemaakt: we gaan met de auto. En vervolgens met de auto de boot op, want dat geeft ons de meeste flexibiliteit als we dáár zijn. Met een kleine van (dan) 2,5 weet je nooit of je om wat voor reden dan ook de reis moet afbreken, dus we bouwen een zekerheidje in. En uiteindelijk is het maar ietsje duurder om een overtocht met auto te boeken... Dan laten we de auto achter bij de eerste camping - of ergens in een dorp, we'll see.

Boekje van Luc Oteman gekocht, alles ingetekend op de kaart - heb er nu alweer zin in! En nog even op zoek naar een GPS track, if any...
Travelmaster schreef:De keus is gemaakt: we gaan met de auto.
Ik ben beneuwd. Welke havensteden? Wat kost zo'n overtocht ongeveer?