Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jutland Fietsroute - Forum Wereldfietser

Jutland Fietsroute

Hallo,

Zijn er hier ook fietsers die vrij recent de Jutland Fietsroute hebben gefietst.
Graag verneem ik middels dit formum hen ervaring, belevingen en tips.

Heb het voornemen deze route volgend jaar zomer fietsen, en hiervoor 3 weken in aug gepland. Ik wil vanuit Nederland heen fietsen en dan met het vliegtuig terug.

Ben benieuwd naar reaktie's, alvast bedankt.

Groet,

TravelWoman
(Sandra)
Ik heb de route deze zomer in 2 etappes gefietst, bij elkaar in 3 weken heen en terug naar Nederland, ik heb daarbij ook een paar van de extra routes meegenomen. (mijn dagafstand lag wel wat hoger dan anders, tussen de 120 en 160 per dag, wat ook met de wind te maken had) :P
Met 80 tot 100 per dag word 3 weken denk ik net te krap om ook de extra routes te fietsen.
Wat mij opviel was dat er eind augustus nog maar weinig toeristen zijn en men in Denemarken zelf al weer volop aan het werk is.
In begin juni was het zoals verwacht overal nog rustig, al ben ik toen niet verder dan net voor de Deense grens gekomen.
Vooral het platteland waardoor deze route heen gaat is erg rustig te noemen, de toeristische trekpleisters dan weer relatief druk.
De wegen zijn over het algemeen goed, zeker in Denemarken, al worden de fietspaden, die veelal over voormalige sporen lopen, daar wel op een aparte manier voor de rest van het verkeer afgesloten (wel oppassen met je fietstassen, soms past het net niet en het hek geeft niet mee). Verder zijn er flink wat stukken gravel of bosweg die na een regenbui of een week slecht weer niet altijd even makkelijk te begaan zijn. Dat is nog iets waar je rekening mee moet houden, het kan er erg mooi weer zijn al is regen in augustus niet uitzonderlijk.
Ik zou met de trein terug gaan, dat kost vanuit Noord Duitsland (Flensburg of Schleswig) ongeveer €50,- en kost je tussen de 4 en 6 uur. Vliegen terug zou vanuit Bilund (legoland) kunnen.
Ook ik heb afgelopen zomer deze route gefietst, om precies te zijn traject 1 t/m 5 en 8, maar dan andersom. Over het traject Frederikshavn - Emmen deed ik 14 dagen (incl 2 rustdagen) en ik fietste zo'n 70 à 80 km per dag, dus ik denk dat je met drie weken een heel eind komt.

Ik was er eind augustus en heb weinig regen gehad, soms wel een flinke bui maar het was zo warm (20 - 25 graden denk ik) dat m'n kleding na een uurtje fietsen weer droog was.

Als je met een tent onderweg bent zijn bivakplaatsen misschien wel wat, zie bijvoorbeeld: overnatning i det fri. (Ik weet niet of hier alle bivakplaatsen op staan die er zijn). En soms staan er langs de weg ook bordjes: 'primitv lejrplads'. Veel van deze bivakplaatsen staan ook in het boekje van de Jutlandroute. (Sommige met douche en wc, andere zijn zonder voorzieningen). Op deze plaatsen kan je goedkoop je tent opzetten of in een (schuil)hut overnachten. Verder zijn er vooral langs de kust veel campings, die ook keurig in het boekje staan (check de aanvullingen en opmerkingen voor je vertrekt). In Duitsland zijn de campings een stuk dunner gezaaid.

Het verbaasde me dat het noorden van Denemarken flink heuvelachtig was, maar de klimmetjes duren niet erg lang. Daarnaast waaide het altijd, vanuit alle richtingen (had ik het gevoel) dus dan weer mee, dan weer tegen :).

Over de kwaliteit van de wegen sluit ik met aan bij _Peter_ met de toevoeging dat de gravelwegen ook bij erg mooi weer moeilijk begaanbaar kunnen zijn: het zand is dan zo droog dat je voortdurend wegglijdt. Dit zijn echter maar enkele kilometers en het staat goed in het boekje aangegeven (soms met alternatief).

Wat me opviel was dat de supermarkten in Duitsland 's zondags gesloten zijn, terwijl ze in Denemarken 's zondags open zijn (soms ook 's avonds).

Ik vond het een mooie route en kon er heerlijk rustig fietsen, dus veel plezier!
Als aanvulling op de supermarkten in Denemarken, deze zijn soms een beetje verworden tot de huiskamer van het dorp en de enige plek waar je een goede stevige kop koffie kan drinken. De prijs hiervoor is in ieder geval een stuk lager dan wat je ervoor betaald in een restaurant. (soms wel 40 kronen (€6,-)) Het prijspeil ligt met 25% BTW op alles ook wel merkbaar hoger dan in Nederland of Duitsland, daar staan dan weer uitstekende sociale voorzieningen en goede infrastructuur tegenover.
De supermarkten zijn in een aantal gevallen ook een beetje de VVV van het dorp, en gelukkig spreekt bijna iedereen Engels (Duits heb ik niet geprobeerd), het Deens lezen wil bij mij nog redelijk, zodra ze gaan praten begrijp ik er echt niks meer van.
Je kan van Oost-Groningen tot Skagen sogges "mojn" tegen iedereen zeggen.
Niet alleen 's ochtends, in heel Noord-Duitsland kan dat de hele dag. In Denemarken reageren ze prima op Hej of Hai.

Nog een tip die ook in het boekje staat, als je de kans krijgt om met het zweefveer over te gaan, zou ik zeggen doen, het gaat niet snel, maar het is zeker een leuke ervaring.
Ik zei op het laatst ook moooojn tegen de koeien in het weiland. Die zweefbrug was idd het hoogtepunt.
Marko schreef:Je kan van Oost-Groningen tot Skagen sogges "mojn" tegen iedereen zeggen.
Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Moi_(groet)
Ik ben in de jaren '80 als molenaar opgeleid in het Duitse Ostfriesland (grenst aan Groningen), daar begroet men elkaar met moin moin.

Let op: bovenstaande website werkt niet, want de rechter haak is zwart. Kopieer deze mét haak naar Word-bestand en klik op Ctrl+Enter.
Martin E. van Doornik schreef:Let op: bovenstaande website werkt niet, want de rechter haak is zwart. Kopieer deze mét haak naar Word-bestand en klik op Ctrl+Enter.
Gewoon even een likje Falu rödfärg over dat haakje heen Martin :wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moi_(groet)
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Let op: bovenstaande website werkt niet, want de rechter haak is zwart. Kopieer deze mét haak naar Word-bestand en klik op Ctrl+Enter.
Gewoon even een likje Falu rödfärg over dat haakje heen Martin :wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moi_(groet)
Goeie mop.... 8)
Ik denk de laatste tijd veel aan mijn molenaarsopleiding in Ostfriesland, want mijn leermeester Müllermeister Theodor Steenblock is vorige maand op 86-jarige leeftijd overleden. Hij heeft maar liefst 60 jaar op zijn molen gewerkt en ontelbare tonnen graan gemalen. Herinneringen vliegen door m'n hoofd.... Kijk maar op (de man in de witte overall ben ik) http://www.mijnalbum.nl/Album=67C6I8FH
Het was best wel zwaar werk: „Um fünf Minuten vor sieben Uhr aufstehen und dann sofort mahlen" en er werd op windkracht gemalen tot 20.00 uur 's avonds, alleen onderbroken door maaltijden. Maar man, wat heb ik daar toch een mooie tijd gehad! Ik ben per fiets van huis naar Spetzerfehn (kreis Aurich) gegaan, niet ver.
Na een maaltijd op de laatste avond van mijn opleiding las Theodor een stukje voor uit een zo te zien nagelnieuwe Bijbel in de Oostfriese taal. Toen hij uitgesproken was, schoof hij deze Bijbel over de tafel naar mij toe, met op het schutblad een door hem geschreven tekst als herinnering dat ik bij hem op zijn molen heb gewerkt en geleerd. Dezelfde Bijbel heb ik nu meegenomen naar de rouwkapel in Spetzerfehn, waar Theodor lag opgebaard en legde dat boek eventjes op zijn lichaam in de open kist bij wijze van afscheid. Ik zei nog tegen zijn zoon: „Dein Vater, die Müllermeister, geht mit dem Wind nach den Himmel.”
De mooiste topics zijn off topics! :)
Marko schreef:De mooiste topics zijn off topics! :)
Je kan gelijk hebben, maar het was juist Theodor die mij 'moin moin' heeft geleerd, bijna lijkend op de dialect-groet langs het hele Waddengebied (loopt tot Jutland aan toe) :wink:
Myrthe schreef: Wat me opviel was dat de supermarkten in Duitsland 's zondags gesloten zijn, terwijl ze in Denemarken 's zondags open zijn (soms ook 's avonds).
In Duitsland kun je op zondag vaak wel terecht bij de "Tankstelle". De winkels bij de pompen zijn vaak aardig gesorteerd. In ieder geval koud bier. Hetgeen in Nederland in de winkels van benzinestations verboden is. Voor de Tankstelle moet je als regel even een wat drukkere uitvalsweg op.
bert sitters schreef:
Myrthe schreef: Wat me opviel was dat de supermarkten in Duitsland 's zondags gesloten zijn, terwijl ze in Denemarken 's zondags open zijn (soms ook 's avonds).
In Duitsland kun je op zondag vaak wel terecht bij de "Tankstelle". De winkels bij de pompen zijn vaak aardig gesorteerd. In ieder geval koud bier. Hetgeen in Nederland in de winkels van benzinestations verboden is. Voor de Tankstelle moet je als regel even een wat drukkere uitvalsweg op.
Veel Duitse winkels zijn 's zaterdags al om 13.00 uur 'geschlossen', de grotere supermarkten zoals Aldi, Lidl en winkelcentra als Famila blijven vaak open tot 20.00 uur. Wij winkelen zelf vaak bij Real,– aan de Autobahndreieck Stuhr (tussen Delmenhorst en Bremen). Daar zijn heerlijke Duitse broden te koop, nog warm uit de oven! En dan de Alt Mecklenburger Käse erop, mmmm.... En voor bij de Bünting-thee lekkere Luikse wafels. Maar op zondagen is alles potdicht. Betreffende "Tankstelle" klopt wat Bert Sitters hierboven heeft aangehaald. Soms zijn er ook restaurants bij.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:
Myrthe schreef: Wat me opviel was dat de supermarkten in Duitsland 's zondags gesloten zijn, terwijl ze in Denemarken 's zondags open zijn (soms ook 's avonds).
In Duitsland kun je op zondag vaak wel terecht bij de "Tankstelle". De winkels bij de pompen zijn vaak aardig gesorteerd. In ieder geval koud bier. Hetgeen in Nederland in de winkels van benzinestations verboden is. Voor de Tankstelle moet je als regel even een wat drukkere uitvalsweg op.
Veel Duitse winkels zijn 's zaterdags al om 13.00 uur 'geschlossen', de grotere supermarkten zoals Aldi, Lidl en winkelcentra als Famila blijven vaak open tot 20.00 uur. Wij winkelen zelf vaak bij Real,– aan de Autobahndreieck Stuhr (tussen Delmenhorst en Bremen). Daar zijn heerlijke Duitse broden te koop, nog warm uit de oven! En dan de Alt Mecklenburger Käse erop, mmmm.... En voor bij de Bünting-thee lekkere Luikse wafels. Maar op zondagen is alles potdicht. Betreffende "Tankstelle" klopt wat Bert Sitters hierboven heeft aangehaald. Soms zijn er ook restaurants bij.
Martin, sinds wanneer zijn de Zweedse nummerborden gelijk aan die in Nederland? Of hoef je tegenwoordig geen landensticker meer op je auto te hebben en is dit gewoon een grapje?
_Peter_ schreef:Martin, sinds wanneer zijn de Zweedse nummerborden gelijk aan die in Nederland? Of hoef je tegenwoordig geen landensticker meer op je auto te hebben en is dit gewoon een grapje?
Jag kör bilar med S-klistermärke sedan tolv år på den (har ett förråd av), eftersom min fru och jag bor också i Sverige!
Vertaling: Ik rijd al twaalf jaar auto's met een S-sticker erop (heb hier een voorraad van), want m'n vrouw en ik wonen óók in Zweden!

Onze buurman hier in Nederland drie huizen verderop heeft ook een auto met een S-sticker erop. En de directeur van het werk van m'n vrouw heeft ook een S op zijn auto staan (zie foto onder). Of het nog niet genoeg is, hebben twee collega's van mijn werk ook zoiets. Dus.... waarom niet?

Afbeelding