Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlandse Kustroute (570 km) - Forum Wereldfietser

Nederlandse Kustroute (570 km)

Beste mede fietsers,

Heeft één van jullie al eens de Nederlandse Kustroute (570 km) gefietst, maar dan andersom en in het bezit van een gps track, zodat ik hem in mijn Mio 310 kan zetten?

Dus niet van Sluit naar Nieuweschans, maar van Nieuweschans (Groningen) naar Sluis (Zeeland). Heb al wezen surfen op internet maar ben hem nog niet tegengekomen.

Graag hoor ik van jullie,

Met vr groet,
TravelWoman (Sandra)
Bedoel je dat je al wel een track de ene kant op hebt, en niet de andere kant?

Bij een track is dat best zinloos, bij een route kan ik het me -ivm routebepaling en aanwijzingen- wel voorstellen.
Weinig makkelijker dan de Nederlandse kustlijn volgen op de fiets…

… al zul je dan niet in Sluis komen, want dat ligt niet aan de kust.
Of de track via basecamp laten omkeren.
Daar wilde ik naartoe, Inge;).
Travelmaster schreef:Daar wilde ik naartoe, Inge;).
Moeite voor niks, tracks hebben geen richting!

http://www.nederlandfietsland.nl/lf-routes/gps-tracks

Hier staat de off. track, maar voor de Mio moet je de 6 losse trajecten in het GPX-bestand even aan elkaar plakken in Mapsource of Basecamp, want anders leest de Mio hem niet. En als je hem dan toch hebt samengevoegd, draai je hem gelijk ff om voor je gemoedsrust. :wink:
Feitelijk niet Michael, maar toch zit er in Basecamp een optie "track omkeren", oid. Dat geef je zelf ook al aan :wink:
Travelmaster schreef:Feitelijk niet Michael, maar toch zit er in Basecamp een optie "track omkeren", oid. Dat geef je zelf ook al aan :wink:
Ja, reuze handig, bijv voor het tracks tekenen of samenstellen. Ook bijv. voor de Edge gebruikers waar die Edge een track ongevraagd omzet naar een route en je dan telkens de andere kant op stuurt.
Maar de vraag hier was voor een Mio, en die kan (nog) niet overweg met samengestelde tracks. :wink:
Fijn, zo'n Edge :lol: .
Tracks omkeren heeft wel degelijk zin, vooral in steden met veel eenrichtingverkeer.
Want? Wat is het effect op de track dan?

Als je je track automatisch laat berekenen tussen A en B kan ik me dat voorstellen. Maar als je een track beschouwt als niks meer dan een lijntje - dan heeft omkeren weinig nut, want je bepaalt zelf welke kant je hem op rijdt.
Travelmaster schreef:Want? Wat is het effect op de track dan?

Als je je track automatisch laat berekenen tussen A en B kan ik me dat voorstellen. Maar als je een track beschouwt als niks meer dan een lijntje - dan heeft omkeren weinig nut, want je bepaalt zelf welke kant je hem op rijdt.
Hangt er een beetje vanaf welke software gebruikt wordt om de track om te keren. Maar indien rekening wordt gehouden met éénrichtingsverkeer, dan zul je een stukje omgeleid worden.

Ook in het geval van rotondes e.d. kan het wenselijk zijn indien er met navigatie gereden wordt, dat de richting van de track op de rotonde klopt. Tegen het verkeer in volgens de track "neem de eerste afslag" kan tenslotte verwarrend zijn indien je met gesproken navigatie een rotonde de juiste richting op fietst.

Indien er geen correctie wordt doorgevoerd, maar simpelweg startpunt en eindpunt worden omgedraaid, dan heeft het inderdaad vrij weinig toegevoegde waarde.
Dan hebben we het feitelijk weer over een route, denk ik, niet over een track/spoor. Ik ben waarschijnlijk van de oude GPS-stempel, maar in mijn optiek werkt het zo:

- een track is dom, en heeft geen (zinnige) mogelijkheid tot (gesproken) navigatie in zich

- een route is slim(mer) en houdt rekening met verkeersrichting etc. Bij afwijking van de route wordt er herberekend. Dit alles afhankelijk van de onderliggende kaart.

En tot nu toe heb ik altijd alles met een track gereden. Dat scheelt energie van de GPS, maar vereist wel wat oplettendheid van de gebruiker: volg het lijntje :).
Travelmaster schreef:Want? Wat is het effect op de track dan?

Als je je track automatisch laat berekenen tussen A en B kan ik me dat voorstellen. Maar als je een track beschouwt als niks meer dan een lijntje - dan heeft omkeren weinig nut, want je bepaalt zelf welke kant je hem op rijdt.
Afgelopen juni volgde ik een track van vliegveld Jakarta naar Bandung, ging prima op de heenweg maar terug reed ik zowel in Bandung als Jakarta wel erg vaak tegen het verkeer in. :D
Maar het omkeren van de track had dat niet opgelost, toch? Da's inherent aan een track.

Maar wel ff lastig ja :lol: .
Travelmaster schreef:Dan hebben we het feitelijk weer over een route, denk ik, niet over een track/spoor.
Zoals eerder gezegd, de meeste navigatie toestellen laten een track een track, de EDGE maakt van de track een route/spoor, met alle gevolgen van dien. Dus we gaan langs elkaar kletsen als je er niet bij zegt over welk toestel je het hebt in mijn optiek 8)
Travelmaster schreef:Maar het omkeren van de track had dat niet opgelost, toch? Da's inherent aan een track.
Klopt, daarom hebben wij bijv. van de route langs het Canal du Midi een track van oost naar west en een track van west naar oost, vanwege de vele eenrichtingswegen in de steden in Frankrijk.
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:Dan hebben we het feitelijk weer over een route, denk ik, niet over een track/spoor.
Zoals eerder gezegd, de meeste navigatie toestellen laten een track een track, de EDGE maakt van de track een route/spoor, met alle gevolgen van dien. Dus we gaan langs elkaar kletsen als je er niet bij zegt over welk toestel je het hebt in mijn optiek 8)
De verwarring ontstaat vooral als men een route bedoelt, maar het een track noemt. Daarover trachtte ik in mijn eerste post al helderheid over te krijgen :lol: .
Zoals gezegd, hangt het er ook maar net vanaf hoe de gebruikte software omgaat met het commando "keer deze track om." De ene applicatie zal domweg de volgorde van alle trackpunten veranderen, de andere zal wellicht hier en daar de track aanpassen waar deze na omkeren tot een onmogelijk te volgen route leidt.
Leuk deze discussie. Maar de TS heeft een vraag over Nederland. En in Nederland is eenrichtingsverkeer nauwelijks relevant voor fietsers. Dus gewoon omdraaien in Basecamp, op de GPS zetten en gaan fietsen.