Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oostzee route en rugen - Forum Wereldfietser

oostzee route en rugen

We willen de oostzee route fietsen vanaf lubeck naar rugen en rondje rugen
Iemand deze route gefietst?
ervaring?
staat de route aangegeven?
hoe zijn de fietspaden?
.......tips??
Hoi,
Deze route heb ik vorig jaar gefietst, t/m begin Rugen, op het eiland zelf heb ik niet veel meer gezien. Het staat heel goed aangegeven. We gingen in de eerste week van augustus en de stukken langs het strand die in de buurt van plaatjes waren, waren erg druk. In het boekje staat iets aangegeven over dat de fietspaden af en toe wat ruiger zijn qua ondergrond. Dit klopt voor sommige stukken, maar zelfs op een stadsfiets met normale banden (en versnellingen) was het goed te doen.

Ik vond het leuk om te zien hoe strand en Duitsland samengaan. Op de route ligt ook een stad die als badplaats gemaakt is, ondanks dat hij niet aan het strand ligt. Dit vond de toenmalige heerser van het gebied destijds belangrijk. Verder bevat de route nu en dan mooie stukken door het bos. Strahlsund is ook erg leuk, en de treinverbinding naar Lubeck met de fietsen is goed geregeld. (je hebt voor de treinreis keuze uit een goedkope of dure optie, de goedkope optie is prima)

Hoe wil je overnachten? De campings zijn niet goedkoop daar, en waren de eerste week van augustus behoorlijk vol, maar we zijn nergens afgewezen.
Ik heb deze mooie en interessante route vorig jaar gefietst aan de hand van het Bikeline-boekje Ostseeküsten-Radweg 2. De route is bewegwijzerd, maar niet overal op dezelfde manier. We zijn op Rügen begonnen en naar Wismar gefietst (waar de auto stond), van oost naar west dus, omdat het oostenwind was. Met de regio-trein kun je snel en goedkoop langs de hele kust en tot ver op Rügen, en aangezien het nogal kan waaien daar, zou je pas op het laatste moment aan de hand van de windrichting kunnen bepalen of je W-O of O-W gaat fietsen.
Overnachten is geen probleem omdat vrijwel de hele kust behoorlijk toeristisch is. Campings zijn in juli en augustus vrijwel allemaal vol tot overvol, maar je krijgt altijd wel een plekje met een klein tentje.
De Oostzee lijkt vaak meer een soort meer, met bossen tot aan het zilverwitte strand, een apart gezicht. Merkwaardig is dat veel stranden langs de dorpen betaald zijn, je moet een kaartje uit een automaat trekken, en omdat het Duitsland is, doet iedereen dat en wordt daar ook echt op gecontroleerd. Je krijgt er geen strandstoel en parasol bij zoals in Italië. In Oost-Duitse Körperkultur-traditie zijn er nogal wat FKK-stranden.
Wismar, Stralsund en vooral Rostock zijn gezellige steden.
Rügen is zeker mooi en afwisselend, op sommige plekken wel wat druk en toeristisch (Kap Arkona).
Vaak rijd je op fietspaden en kleine weggetjes, maar er zijn ook onverharde stukken en -- erger nog-- stukjes Kopfsteinpflaster, een inmiddels gekoesterd relict uit de DDR-tijd.
Goede tip om de wind richting in de gaten te houden.

het enige waar ik een beetje over na zit te denken is over de onverharde fietspaden.
we fietsen met een hondenfietskar en als we heel veel slechte wegen onderweg krijgen.....

Een paar keer een stukje is natuurlijk geen probleem maar als dit echt veel en vaak voorkomt zal onze hond er niet blij van worden
Zelf wordt je daar ook niet blij van, van een aantal van die stukken onverhard weet ik dat dat ook nog eens mul (strand) zand kan zijn in het midden. Aan de rand kun je dan nog wel fietsen omdat je echter een kar achter je aan hebt is dat nu geen optie.

Pas trouwens ook hier (de rest van Duitsland heeft hier ook een handje van) op op de soms belachelijke haakse bochten die ze in hun fietspaden weten aan te brengen, met het mais dat nu al weer hoog staat is de overzichtelijkheid ook al niet al te best.
In het Bikeline-boekje staat precies aangegeven welke gedeelten onverhard of moeilijk te rijden zijn; meestal wordt dan ook een verhard alternatief aangegeven.
Ik zal het bike line boekje onderweg kopen.
heb wel een mio navi waarop je kan aangeven dat je onverhard wilt vermijden,

we zullen zien,dit zal het laatste stuk vd route noordduitsland langs de kust worden.
in etappes van emden naar lubeck al gefietst.
carmenopdefiets schreef:Ik zal het bike line boekje onderweg kopen.
Mijn ervaring is vaak dat net als met kaarten van de regio, deze in de betreffende streek vaak niet meer te krijgen zijn. Je kunt ze daarom beter van te voren aanschaffen, als je vindt dat je ze nodig hebt tenminste, om gezoek en teleurstelling te voorkomen.
Goede route. Niet te zwaar
Gefietst van lubeck, naar een stukje Polen.
Goed aangegeven, behalve in Polen.
Aan het strand mag je 1 nacht vrij kamperen op veel plekken. Is echt gaaf.
Je kan ook kamperen bij de vele jeugdherbergen.
Een keer een paar km mul zand.
Op het geheel te verwaarlozen.
Veel dorpen roken zelf hun vis. Onwijs lekker.
Veel plezier.
als het weer een beetje meezit gaan we over een week

geen camping maar b&b en/of hotels

bedankt voor de reacties
Dit stuk (maar dan van oost naar west) hebben wij als laatste deel van onze vier weken fietsvakantie gehad. Vanuit Berlijn naar de Oostzee, Usedom, Rügen, Oostzeekust. Omdat het het laatste deel was, zijn we na Rügen nog maar anderhalve dag langs de kust blijven fietsen: druk, toeristisch, duur. Maar wel mooi gebied met veel leuke en soms onverharde fietspaden. Met onze Gaastra's en 50 mm Big Apples was het nooit een echt probleem, zelfs de kinderkopjes waren te rijden. Met een kar is het een ander verhaal denk ik.
Wij reden met een track en fietskaarten, nooit de weg kwijtgeraakt (ook niet in het binnenland). Het leuke van zo'n tocht is dat er ook alternatieven zijn, veel regionale routen die met bordjes goed zijn aangegeven.
Wij willen de route gaan fietsen vanaf Lubeck naar en op R"ugen of andersom. Wij denken er over om de auto in de buurt van Lubeck-travemunde te zetten. Heeft iemand ervaring en tips om de auto ergens voor 3 weken neer te zetten?
Geen ervaring, maar in Travemünde is een enorme gratis parkeerplaats (560 plaatsen).
carmenopdefiets schreef:We willen de oostzee route fietsen vanaf lubeck naar rugen en rondje rugen
Iemand deze route gefietst?
ervaring?
staat de route aangegeven?
hoe zijn de fietspaden?
.......tips??
In 2010 de Hanze gefietst. In mijn homepage http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
vind je de GPS track, foto's en video
Boop schreef:
Aan het strand mag je 1 nacht vrij kamperen op veel plekken. Is echt gaaf.
Hoe werkt dat? En dan vooral, hoe staat dat aangegeven? Dat er niet 's ochtends een verbalende agent naast je tent staat...klinkt erg gaaf namelijk!
In Duitsland mag dat alleen voor één nacht in Schleswig-Holstein, in andere Bundesländer niet. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is, natuurlijk.
peter de rijk schreef:In Duitsland mag dat alleen voor één nacht in Schleswig-Holstein, in andere Bundesländer niet. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is, natuurlijk.
Is dat dan veranderd? Ik weet niet beter dan dat je ook in Brandenburg en Mecklenburg-Vorpommern 1 nacht mag overnachten, zolang je niet gemotoriseerd bent (dus wandelaars en fietsers wel) en zolang je maar buiten de Naturschutzgebieten blijft.
Ik heb de hele route in oostelijk Duitsland gefietst maar zag alleen maar bordjes met een campingverbod aan de stranden.
De info, die ik zo snel even kon vinden stamt uit 2010 voor Meckelenburg Vorpommern en dat is dat je buiten een NSG wild mag kamperen zolang je niemand tot overlast bent, ik zie echter elders ook dat als je betrapt wordt omdat het niet mag je dat tussen de 50 en 300 € kan kosten. Er zijn langs de kust voldoende mogelijkheden om te kamperen op een camping, en dan ook vaak vlak aan de kust. Dat zorgt meteen wel voor een uitdaging, de meeste haringen (voor de tent) houden niet van los zand. Ik vind 3 weken zelf aan de korte kant om de kust inclusief Rügen af te fietsen, zeker als je ook nog wat wilt zien, want soms kom je ogen te kort. Zeker de Hanzesteden aandoen (ook Schwerin, al ligt dat niet helemaal op de route).
Overigens is het er nu bijna nooit meer rustig, omdat de oostzee dichterbij is dan de noordzee.
Wij zijn net terug uit (de omgeving van) Rugen.
Mooi (schier)eiland, met afwisselend landschap, geflankeerd door een mooie Hanzestad (Stralsund).
Nu is het hoogseizoen, en het is er echt heel druk met bezoekers.
De camping die wij bezochten aan de zuidkust op Rugen stond haring aan haring (tentenveld/fietsers).
Het vrij kamperen op het strand lijkt mij in deze tijd van het jaar echt geen optie, voor zover het nog mag (niet op gelet). Neem ook een muggennetje mee :shock: