Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars door Spanje op de MTB; van Malaga naar Biarritz - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Dwars door Spanje op de MTB; van Malaga naar Biarritz

Inderdaad prachtige beelden, zover ben ik nog niet mijn actioncamera op de fiets (garmin Virb Elite).

Ik vond zelf wel het filmpje net een paar minuten te lang.
Je filmt vaak met de camera in de ene hand en dan maar een hand aan het stuur. Gelet op die onverharde, steenachtige paden: ben je wel eens onderuit gegaan daardoor?
Ook veel momenten dat camera ergens vast staat en dat je aankomst c.q. voorbij gaan filmt. Er van uitgaande dat je alles alleen deed, hoeveel tijd kost je dat op de dag (opstellen, terug naar camera e.d.) gezien ten opzichte van de fietstrip op die dag wanneer je niet zou filmen?
Heb je ook nog gebruik gemaakt van hulpmiddelen, zoals selfiestokken o.i.d.? Of is alles uit de hand of bevestigd op je lichaam, helm e.d.?
Hallo Toffel,

Geweldig mooie route, ik heb echt genoten van je video!
Proficiat!

Groet Peter
Wow. Gaaf man.
Nogmaals bedankt voor de track Toffel!

Eén van de betere fietstochten die ik ervaren heb :D ! Wat een prachtig land en toffe wegjes. Ik waande me dikwijls in de Far West 8)
Je moet wel uit het goede hout gesneden zijn om die tocht in 2 weken te voltooien, respect man. Wij hebben er 3 weken over gedaan en soms was het nog heavy stuff.
Hier is een variant die wat langer is, 2700 km ipv 1750 km, en minder onverhard heeft, maar nog steeds alleen op een MTB te doen is. Ik deed er 26 fietsdagen over. Er is wat overlap tussen Granada en Cuenca met de Toffel route. Als er belangstelling voor is (stuur me een pm), dan geef ik graag links naar de GPS files. Ik werk overigens aan een versie 2.0, die meer onverharde stukken zal bevatten.
Idd onvergetelijke maar voor mij zeer zware tocht samen met Baeky en een derde niet forumlid ondernomen .
Heb meermaals sterren gezien en niet alleen s'nachts :shock: maar no pain no gain zeker
Baeky schreef:Nogmaals bedankt voor de track Toffel!

Eén van de betere fietstochten die ik ervaren heb :D ! Wat een prachtig land en toffe wegjes. Ik waande me dikwijls in de Far West 8)
Je moet wel uit het goede hout gesneden zijn om die tocht in 2 weken te voltooien, respect man. Wij hebben er 3 weken over gedaan en soms was het nog heavy stuff.
thierry v schreef:Idd onvergetelijke maar voor mij zeer zware tocht samen met Baeky en een derde niet forumlid ondernomen .
Heb meermaals sterren gezien en niet alleen s'nachts :shock: maar no pain no gain zeker
Aaah, prachtig!
Ik wist niet dat jullie deze tocht zouden ondernemen.
Het is inderdaad een bijzondere ervaring met veel afwisseling, en vooral een mooi beeld van het andere Spanje dan wij gewoon zijn.
Voor mij waren die 2 weken uiteraard een dagelijkse race tegen de tijd, maar aangezien ik toch maar alleen was had ik niets anders te doen dan te fietsen...

Tijdens deze reis was ik zo onder de indruk van Andalusië dat ik er vorige maand ben teruggekeerd voor een rondrit van 2000km met 36000hm. De foto's zal ik binnen enkele weken posten.
Beaky en Stoffel. Ik ga hem denk ik ook doen in mei. Is de GPX track goed genoeg om ongewijzigd mee te vertrekken of zou je achteraf de route toch hier of daar iets anders hebben gelegd. Hadden jullie nog een papieren kaart achter de hand of hebben jullie geheel vertrouwd op de digitale techniek?
En is het te doen met bikepacking spullen? Ik heb dat niet maar denk het hiervoor nodig te hebben als ik een bivakzak en slaapzak etc. mee wil nemen. In 2 weken red ik het niet het zal 3 weken moeten worden.
Stoffel je hebt steeds in de vroege avond naar accommodatie gezocht. Had je overal internet bereik of heb je iets van OSMand gebruikt of een andere offline kaart?
Hoi Ritch,

Ik heb een groot deel van de route gedaan in oktober (startend in Hondarribia, en in de Sierra de Segura richting de kust), met 'bikepacking equipment. Dit is zeker goed te doen. Enkel mijn derde dag om uit de vallei van de Espelura te klimmen was héél zwaar (moest je N - Z fietsen).
De gps-track is uitstekend. Zelf vertrek ik echter nooit zonder papieren back-up. Je weet nooit dat je van de route moet afwijken.

Internetbereik viel soms tegen in Navarra & Aragon.

Mijn verslagje: https://bike-a-way.com/2016/12/01/spain ... n-quixote/
Ritch The Fridge schreef:Beaky en Stoffel. Ik ga hem denk ik ook doen in mei. Is de GPX track goed genoeg om ongewijzigd mee te vertrekken of zou je achteraf de route toch hier of daar iets anders hebben gelegd. Hadden jullie nog een papieren kaart achter de hand of hebben jullie geheel vertrouwd op de digitale techniek?
En is het te doen met bikepacking spullen? Ik heb dat niet maar denk het hiervoor nodig te hebben als ik een bivakzak en slaapzak etc. mee wil nemen. In 2 weken red ik het niet het zal 3 weken moeten worden.
Stoffel je hebt steeds in de vroege avond naar accommodatie gezocht. Had je overal internet bereik of heb je iets van OSMand gebruikt of een andere offline kaart?
Hi Ritch,

Leuk te horen dat je deze fantastische beleving ook gaat doen!
De GPX-track is naar mijn mening best ok. Er is misschien 1 plaats die wat ongemakkelijk ligt omdat het gebruikte pad duidelijk al enkele jaren niet meer in gebruik was, en als je wil zoek ik even op waar dit was.
Daarnaast zou ik absoluut over de hoogste top van de Sierra Nevada gaan: in 2015 heb ik moeten omrijden tgv van regen, maar in 2016 ben ik erover gefietst (op asfalt, klim van +50km) en eenmaal "over the top" begint de fun pas echt: lange afdalingen over brede grindpaden langsheen de bekende witte dorpen, met op de achtergrond de Middellandse Zee.
http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 12&t=28566

Ik heb geen papieren kaart maar had wel de google maps-kaart uit de regio op voorhand gedownload om ze offline ter beschikking te hebben. Aangezien ik op de digitale techniek vertrouw, heb ik een reserve smartphone bij.
Om de roamingkosten te drukken: een pre-paid Spaanse kaart in de reserve GSM, en dan via tethering gebruik maken van deze 3G vanop "échte smartphone" is een mogelijkheid. (De prijzen van Belgische telecom operatoren waren in die periode buitengewoon hoog, maar dat zou in 2017 moeten beteren).

Met bikepacking moet het wel te doen zijn, hoewel voor sommige passages (tunneltjes langs waterkanaal, trapladders, enkele doorgangen tussen rotsen) er misschien wat zal moeten gedemonteerd worden. Alles zo compact en licht mogelijk houden is het meest praktische, maar daarom niet altijd haalbaar... 3 weken tijd is sowieso beter dan 2 weken tijd!

Accommodatie steeds gevonden via internet. Het bereik was verrassend genoeg bijna overal aanwezig, maar ik anticipeerde wel een beetje "the road ahead"; indien ik een verlaten regio zou betreden had ik op voorhand wel een idee waar de potentiële hotels lagen, en liet ik het thuisfront weten dat ze de komende uren niets van me zouden horen/lezen.

Leve het avontuur!
;-)
Hola Toffel en Ritch,

Ik kan alleen maar beamen wat Toffel zegt: een fantastische beleving!
Ik vind ook dat de track best ok is, hoewel ik de track hier en daar wat opgekuist heb om minder trackpunten in mijn gps te laden.
Idd in de buurt van Caídas de La Negra is er een verbinding tussen twee gravelroads waar geen weg of pad meer is. Iets voorbij dat spookdorpje hebben we ook wat moeten zoeken naar een onbestaande weg. En ergens tussen Pamplona en de Franse grens is er ook een steile afdaling in een bos waar het soms gissen is waar de weg loopt. Zo goed mogelijk de track volgen en je komt er wel.

Papieren kaarten hadden we ook niet mee, gewoon https://openmtbmap.org/ van Spanje in je gps laden en je hebt een kaart bij de hand. Zo konden we op een regendag wat meer asfalt nemen ipv in de modder te ploeteren. En als je moet uitwijken voor een slaapgelegenheid is dat ook handig natuurlijk.
Ik had thuis eerst de volledige track gevolgd op Google Maps, redelijk goed inzoemen zodat je alle hotels, casa rurals... enz te zien krijgt en die dan als Waypoints met gegevens (tel) mee in de GPS geladen. In cafe's en restaurants hebben ze ook altijd wifi waar je nog opzoekwerk kan verrichten.

Wij waren toch blij dat we geen bikepacking hadden en ons konden uitleven op de fantastische singletrack afdalingen waar je toch meer fun hebt als je "maar" een rugzak van 6 a 8 kg draagt, hangt af van de hoeveelheid water in je camelbag :D

Eviva Espana
Hoi Beaky,
Je kan het me makkelijk maken :D .
Je schrijft dat je alle overnachtingsplekken als waypoint hebt.
Mag ik die hebben? Ik neem aan dat ik die in basecamp kan importeren. Scheelt mij een hoop uitzoekwerk.
Richard
Ha Toffel,

Wat een prachtige foto's en video. Very well done! en gefeliciteerd met de prestatie. Die kilometrage in 2 weken is een overwinning op zich.

Ik moet zeggen dat de beelden van jouw tocht, mij als vakantiefietser in spe, echt inspireren, motiveren en bevestigen.
Zeker nu mijn familie een huisje in het Zuid-Spaanse bergdorpje Ojén (omgeving Marbella) aan het opknappen is.
Nu ik deze tocht zo zie, speel ik met de gedachte om 'm aan te grijpen als eerste uitdaging voor als ik mijn droomfiets bij elkaar gespaard heb. Wellicht zal ik "een paar" dagen langer over de route doen, aangezien het m'n eerste fietsvakantie sinds ruim 15 jaar zou zijn en ik vermoedelijk wel met volledige bepakking zou aantreden.
Ik zat meteen al te denken om 'm andersom rijden, dan eindig ik in het zuiden en kan er nadien nog een paar dagen strand en rust aan vastplakken.
Liefst zou ik komende september/oktober nog aantreden, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Duim maar voor me ;)

Maar nogmaals gefeliciteerd en veel dank voor de enthousiasmerende beelden.
bucketlist materiaal! mooi zeg!
Nou ik heb hem ook gedaan. Het was idd een erg fraaie tocht. Volgens mij wel wat korter dan 1750km overigens.
De hele loopstukken heb ik wel vervloekt trouwens maar er was geen dag dat er ook hele stukken niet al te moeilijk waren en redelijke dag afstanden gedaan konden worden. Voor navolgers kan ik het volgende aanraden:
Fietsschoenen nemen waar je goed op.kunt lopen.
Ik heb het in bikepacking stijl gedaan maar beter is om geen tent, slaapzak etc mee te nemen. Er is zat accommodatie. (Ik heb nog wat nuttige waypoints aan de lijst van Beaky toegevoegd.)
Als je kunt kiezen tussen verschillende mountainbikes neem dan de beste. Beter 29inch met schijfremmen en lichtgewicht dan een gewone mountainbike. Goede vering is ook aan te raden. Daarbij moet ik zeggen dat dit mijn eerste mountainbike vakantie was. De Great Divide was makkelijker.
Met klassieke fietstassen en dragers zou ik afraden.
Ik had een waterfilter mee. Nutteloos. Pas in de Pyreneeën kwam ik water tegen. Daarvoor heb ik steeds fuentesin dorpjes moeten nemen. Een waterzak naast 2 grote bidons is verstandig. Toevallig reed ik door warm weer.
Goede lekbestendige banden zijn ook belangrijk. Ik had Racing Ralphs maar elke dag meerdere keren lek tot ik in Riopar gelukkig nieuwe buiten- en binnenbanden gevuld met anti lek vloeistof kon kopen. Daarna een keer lek. Wel 4 plakkers nodig toen omdat met latex gevulde lekken toen weer open gingen.
Op vliegveld Biarritz kun je voor 11eur een fietsdoos kopen mgv plakband en schaar. Ryanair zegt via de helpdesk dat een doos 119x119x81cm moet zijn. Bij de counter zeggen ze hier echter dat dat niet juist is. Een normale grote fietsdoos zoals je daar kunt krijgen en ook bij een fietsenmaker krijgt is gewoon akkoord.
Ik vond het lastig dat de restaurants pas om 21u open gingen. Ik had gehoopt toch nog regelmatig iets in de vroege avond te kunnen eten dan nog een stuk doorfietsen en dan kamperen. Mede om deze reden vond ik een tent niet zo nuttig. (Ik had te weinig ruimte voor kookspullen.)
Ik denk dat idd 90% onverhard was en dat maakte het echt een prachtige tocht. Een totaal andere fietsvakantie dan normaal over de weg. Soms 70km gereden zonder een teken van leven tegen te komen. Een memorabele vakantie al met al.
Nou ik heb hem ook gedaan. Het was idd een erg fraaie tocht. Volgens mij wel wat korter dan 1750km overigens.
De hele loopstukken heb ik wel vervloekt trouwens maar er was geen dag dat er ook hele stukken niet al te moeilijk waren en redelijke dag afstanden gedaan konden worden. Voor navolgers kan ik het volgende aanraden:
Fietsschoenen nemen waar je goed op.kunt lopen.
Ik heb het in bikepacking stijl gedaan maar beter is om geen tent, slaapzak etc mee te nemen. Er is zat accommodatie. (Ik heb nog wat nuttige waypoints aan de lijst van Beaky toegevoegd.)
Als je kunt kiezen tussen verschillende mountainbikes neem dan de beste. Beter 29inch met schijfremmen en lichtgewicht dan een gewone mountainbike. Goede vering is ook aan te raden. Daarbij moet ik zeggen dat dit mijn eerste mountainbike vakantie was. De Great Divide was makkelijker.
Met klassieke fietstassen en dragers zou ik afraden.
Ik had een waterfilter mee. Nutteloos. Pas in de Pyreneeën kwam ik water tegen. Daarvoor heb ik steeds fuentesin dorpjes moeten nemen. Een waterzak naast 2 grote bidons is verstandig. Toevallig reed ik door warm weer.
Goede lekbestendige banden zijn ook belangrijk. Ik had Racing Ralphs maar elke dag meerdere keren lek tot ik in Riopar gelukkig nieuwe buiten- en binnenbanden gevuld met anti lek vloeistof kon kopen. Daarna een keer lek. Wel 4 plakkers nodig toen omdat met latex gevulde lekken toen weer open gingen.
Op vliegveld Biarritz kun je voor 11eur een fietsdoos kopen mgv plakband en schaar. Ryanair zegt via de helpdesk dat een doos 119x119x81cm moet zijn. Bij de counter zeggen ze hier echter dat dat niet juist is. Een normale grote fietsdoos zoals je daar kunt krijgen en ook bij een fietsenmaker krijgt is gewoon akkoord.
Ik vond het lastig dat de restaurants pas om 21u open gingen. Ik had gehoopt toch nog regelmatig iets in de vroege avond te kunnen eten dan nog een stuk doorfietsen en dan kamperen. Mede om deze reden vond ik een tent niet zo nuttig. (Ik had te weinig ruimte voor kookspullen.)
Ik denk dat idd 90% onverhard was en dat maakte het echt een prachtige tocht. Een totaal andere fietsvakantie dan normaal over de weg. Soms 70km gereden zonder een teken van leven tegen te komen. Een memorabele vakantie al met al.
Ja prachtige route, alleen met een mountainbike mogelijk volgens mij gezien de nauwe doorgangen hier en daar. Fietstassen lijken me dan hinderlijke dingen. Maar ik ben benieuwd in welke streek de foto's zijn gemaakt met die groene rotsen en fietsbrug er langs. Wat een oase zeg. Waar ligt dat gebied? Met grote bewondering alle foto's bekeken. Top! Met groet Gerda
Dat was in de Sierra de Segura. Het meertje was de Embalse de los Organos Nacimiento de Aguas Negras.
Volgens mij is het ook een erg mooi wandelgebied daar.
Wat een prachtig landschap en dat binnen Europa.
Kan iemand me vertellen waar ik deze route kan downloaden?