Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 17 juli engeland - Forum Wereldfietser

17 juli engeland

er worden hier druk plannen gemaakt voor een korte vakantie door engeland.

het idee is momenteel: vanuit harwich naar stourbridge per trein, dan krijg ik daar (na een verblijf van ongeveer 2 dagen) een lift naar wales. en vanuit wales naar londen fietsen, om tot slot van londen weer naar harwich te fietsen.

dit zou een tocht maken van tegen de 540 kilometer, maar ik weet niet hoelang ik hiervoor moet rekenen, gezien ik mij niet haasten wil, als ik iets leuks zie daar tijd voor heb en tot slot weet ik mijn gemiddelde snelheid niet, is er een manier waarop ik dit beter in kan schatten?

verder zit ik nog even een beetje met de boottocht, het plan is overdag met de stena lijn te varen (net zo duur als de trein maar zonder overstappen of ongemakken.) ik kan in het stena topic geen antwoord op mijn vragen vinden, kan iemand mij daaraan helpen?

ik heb geen idee wat ik kan verwachten (ben nooit zelfstandig en zonder auto weggeweest). ik neem aan dat een hut niet nodig is gezien de dag vaart? en stena heeft iets wat de plus stoel heet? is dit een welkome aanvulling op een lange vaart? of kan ik gerust van een gewone plaats uitgaan (zeker ivm eigen proviant) en mocht ik toch iets missen aan boord wat opscharrelen?
niemand die me helpen kan? het zou zeer gewaardeerd worden
Een poging om je vragen te beantwoorden.

De eerste vraag die im zie is: Hoe lang doe ik over 540 km?
Ik reken elf altijd tussen de 70-80 km per dag. In Engeland kan het erg steil zijn. Dan zou ik aan de lage kant gaan zitten. Wij doen onderweg ook veel. Dingen bekijken, geocachen, koffie drinken etc. Dus ik verwacht dat je hiermee wel uitkomt. Dus over die 540 km doe je grofweg 7-9 dagen, denk ik.

Vraag twee: Bij een dagtocht op de boot zou ik geen hut of stoel boeken. Er zijn genoeg plekjes waar je comfortabel kunt zitten. Met een boek en eigen eten kom je zo de dag door.

Ik hoop dat je dit wat informatie geeft. Anders mag je me altijd PBen.
Wat Hans zegt, een gewone plaats is voor overdag prima. Je kunt inderdaad je eigen eten meenemen; mocht je toch iets extra's willen, er is voldoende keus in voedsel en drank aan boord. Je fiets staat op het autodek geparkeerd, en een flink aantal meters hoger kan jij de 6 uur durende tocht relaxed doorbrengen.
bedankt, dan weet ik wat ik boeken moet.

ik wil zo vrij mogelijk op vakantie maar ik wil wel enigzins een schema als houvast :roll:

ik zal tijdens het maken van mijn reisschema uitgaan van 70km per dag.
Voor mij is het schema een richtlijn. Bijna altijd pakt het wat anders uit. Ik fiets meestal een van te voren bedachte route en weet waar de campings langs die route zijn. Soms zit het mee, dan kom ik wat voor op mijn planning. En soms zit het 'tegen'. Dit kan ook een onverwachte verrassing onderweg zijn waar ik extra tijd aan wil besteden. En dan loop ik wat uit mijn planning. Omdat ik weet waar de campings zijn, kan ik bepalen of doorfietsen zin heeft. Als je wild kampeert, dan ben je helemaal vrij.
Daarnaast zit er één rustdag per fietsweek in het schema. En daar kan ik ook nog wat mee spelen.
Tenslotte fiets ik meestal naar huis. Als ik tijd 'verlies' dan kan ik altijd nog het laatste stuk de trein pakken.

Het belangrijkste is dat je reist op de manier waar je je prettig bij voelt. En als dat betekent dat je schema al na dag 1 in de prullenbak kan, dan is dat een prima beslissing :D
Als je van Wales via Londen naar Harwich wilt fietsen, kun je tussen Bristol en Harwich veel hebben aan de Hart van Engeland fietsroute (zie hier). Deze volgt verkeersluwe routes, bevat een lange lijst met overnachtingsadressen en veel informatie over de gebieden waar je doorheen fietst. Weliswaar is deze route van oost naar west beschreven, maar hij maakt volop gebruik van het National Cycle Network, dat grotendeels in twee richtingen bewegwijzerd is.

De treinreis Van Harwich naar Stourbridge kun je het best van tevoren boeken. Op https://www.virgintrainseastcoast.com kan dit zonder boekingskosten en kun je in veel treinen ook fietsplekken reserveren. De meest gebruikelijke route zal via Londen gaan, waar je een stuk door de stad moet fietsen tussen 2 stations. Doe je dat liever niet, dan kun je ook via Ipswich, Cambridge en Birmingham reizen: na het intikken van de stations Harwich International en Stourbridge Town moet je dan de optie 'avoid' aanvinken en 'London' invullen. Klik vervolgens een van de tarieven aan die verschijnen onder 'Outward Journey' en kies daaronder de treinreis die je wilt boeken. Na 'Buy now' te hebben aangeklikt, kun je stoelen reserveren en daaronder 'bicycle space' aanklikken, waarna je invult hoeveel fietsen er mee moeten (dit is niet voor alle treinen mogelijk. In veel regionale treinen gaat het zoals bij de NS: zonder reservering kunnen altijd wel enkele fietsen mee zolang het niet te druk is).
De tickets betaal je met een credit card. Met exact dezelfde credit card kun je de tickets ophalen aan het loket van Harwich International. Als je geluk hebt, zit daar een wat oudere, uiterst behulpzame lokettist die zo weggelopen zou kunnen zijn uit Monty Python. Hou er wel rekening mee dat dit loket om 19:30 uur sluit en op zondagochtend pas om 9:15 open gaat (andere dagen al om 6:30). Is dat een probleem, geef dan aan het eind van het boekingsproces aan dat je je tickets op wilt halen in Manningtree (een dik uur fietsen ten westen van Harwich); dat station heeft kaartautomaten die in principe altijd werken.
keesswart schreef:Als je van Wales via Londen naar Harwich wilt fietsen, kun je tussen Bristol en Harwich veel hebben aan de Hart van Engeland fietsroute (zie hier). Deze volgt verkeersluwe routes, bevat een lange lijst met overnachtingsadressen en veel informatie over de gebieden waar je doorheen fietst. Weliswaar is deze route van oost naar west beschreven, maar hij maakt volop gebruik van het National Cycle Network, dat grotendeels in twee richtingen bewegwijzerd is.
Dat is een hele goede suggestie van Kees. Mocht je een indruk willen krijgen van hoe wij die route ervaren hebben, dan kun je hier kijken.
Ik heb jaren in Cambridge gewoond, en deze oversteek vele malen gemaakt, ook met de fiets. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de nachtboot: de avond tevoren lekker eten aan boord, vervolgens goed slapen in een hut, en de volgende ochtend fris op weg (maar ik fiets dan gewoonlijk gelijk). Ik weet niet of je na de dagboot nog een aansluitende trein kunt halen (zoek dat uit).
Engeland is heerlijk fietsen, maar het is vaak steil, zeker in Wales. Je zult vast wel eens moeten afstappen, maar als je wilt voorkomen dat het een nachtmerrie wordt, hou je bagage dan zo licht mogelijk. Er zijn relatief weinig campings.
Veel plezier,
Wim
allen bedankt voor de info, en de ervaringen.

ik had inderdaad begrepen dat er weinig campings zijn, maar ik hoorde van een kennis dat ze ook niet moeilijk over wild camperen doen, als je gewoon netjes je zooi opruimt.

de nachtboot is een goede optie, maar ookal is het altijd even wennen en spannend, ik houd van varen en ik maak daarom liever de oversteek overdag zodat ik nog wat kan zien.

bagage licht houden is een goede tip, ik wilde eigenlijk in de famillie sprokkelen naar wat we nog hadden liggen, maar mischien is een lichtere tent wel een idee (http://www.bol.com/nl/p/high-peak-minil ... 038445479/ hoeft dus niet duur te zijn)

en slaapmat moet ik nog even naar kijken, maar al met al moet ik wel onder de 7kg uit kunnen komen lijkt me
ik ga alle zeilen bijzetten 17 juli te halen maar zoals het nu lijkt word het een andere datum wegens een tegenslag. ik zal uiteraard bij meer nieuws laten weten of het gaat lukken
ik heb besloten niet meer te gaan dit jaar, ik heb het geld geregeld maar ik moet binnenkort mijn lesgeld betalen, en ben ga zeer binnenkort op mezelf wonen en het voelt gewoon verkeerd om met die kostenposten nu op vakantie te gaan.

daarom staan de plannen even in de ijskast, ik vind het erg jammer, maar ben vast besloten om alsnog te gaan zodra het kan.
Misschien nog even een tip om bij CarlDenig langs te gaan in Nieuwegein. Ook al ga je nu (dit jaar) niet, er is daar een laatste uitverkoop voordat ze dicht gaan. Mocht je nog dingen niet hebben qua uitrusting is dat de plek om nog even snel wat binnen te halen.

Verder natuurlijk jammer om te lezen dat het niet door gaat, maar gelukkig lopen landen niet zo snel weg en voor volgend jaar heb je natuurlijk ruim de tijd om je voor te bereiden.

Tip: ga een keer een dag of een weekendje met je hele uitrusting fietsen dan heb je een beetje een idee wat je zelf ver vind en hoe zwaar het allemaal is. Wij (rustige fietsers) komen ook uit op iets van 75km per dag in Nederland. Met veel hellingen zoals in de UK zouden we zelf dan 60km aanhouden, maar dat is natuurlijk juist heel persoonlijk.
rockhopper schreef:Misschien nog even een tip om bij CarlDenig langs te gaan in Nieuwegein. Ook al ga je nu (dit jaar) niet, er is daar een laatste uitverkoop voordat ze dicht gaan. Mocht je nog dingen niet hebben qua uitrusting is dat de plek om nog even snel wat binnen te halen.

Verder natuurlijk jammer om te lezen dat het niet door gaat, maar gelukkig lopen landen niet zo snel weg en voor volgend jaar heb je natuurlijk ruim de tijd om je voor te bereiden.

Tip: ga een keer een dag of een weekendje met je hele uitrusting fietsen dan heb je een beetje een idee wat je zelf ver vind en hoe zwaar het allemaal is. Wij (rustige fietsers) komen ook uit op iets van 75km per dag in Nederland. Met veel hellingen zoals in de UK zouden we zelf dan 60km aanhouden, maar dat is natuurlijk juist heel persoonlijk.

bedankt