Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na Rome nog een stukje verder fietsen: Amalfikust? - Forum Wereldfietser

Na Rome nog een stukje verder fietsen: Amalfikust?

Eind mei fiets ik naar Rome en zou graag na de drukte van de stad nog een aantal dagen doorfietsen.

Nu lees ik dat bv de Ciclopista del Sole van Rome naar Napels en de Amalfikust erg mooi is. Het lijkt me ook leuk om onderweg nog wat zee gezien te hebben.

Nu is die Ciclopista del Sole nog niet echt af geloof ik. Is er iemand bekend met dit deel van die route? Zou het daar erg (gevaarlijk?) druk fietsen medio/eind juni? Zijn er veel campings die tentjes accepteren of is het vooral ingericht voor badgasten met caravans e.d?

In Salerno zou ik dan de trein terug willen nemen naar Rome, i.v.m. fietsvervoer Soetens. Zijn er treinen waar je fiets ‘gewoon’ in mag, zonder van alles te demonteren of een hoes mee te hebben? Misschien weet iemand hier meer van :)
De Amalfikust is schitterend, maar tussen Sorrento en Salerno loopt bij mijn eten alleen een razend drukke, bochtige kustweg langs Positano en Amalfi, die me vrij hels lijkt om te fietsen. Campings zijn er niet (wel in Solfatara bij Napels (een camping in een actieve vulkaan, aanrader), in Pompeii, Sorrento en verderop in Paestum bij Salerno). Wil je de Amalfikust bekijken, kun je beter een stukje gaan wandelen daar. Overigens is de hele regio dichtbevolkt, en fietsen is niet altijd een pretje, maar er is veel te zien (zie een oud reisverslag van mij).
Bij Sorrento zijn wel een paar aardige stranden en je kunt natuurlijk ook leuke boottochtjes naar Capri en Ischia maken.
Je kunt overigens vanuit Napels wel naar Salerno en verder fietsen, bijvoorbeeld via deze route.
In veel Italiaanse regionale treinen kun je zonder probleem een fiets meenemen voor een luttel bedrag.
We zijn vorig jaar langs de Amalfikust gefietst.
Afbeelding

De weg is fraai maar wel erg druk. Met name het deel bij Salerno (zie video vanaf 9 minuten).


Pas ook op voor het verkeer ten zuiden van Napels.

zie verder onze webpagina.
http://luddo.freehostia.com/Italy2014/Italy2014.htm
Heb momenteel uitzicht vanuit mijn hotel op de streek. Ik heb er ook met de auto gereden. Ik zou er zelf alleen gaan fietsen als ik levensmoe was. Veel wegen, waaronder die kustweg naar Amalfi, zijn erg smal. Ik vond het ook met de auto eng, ook vanwege alle brommers en motorfietsen die zich er tussendoor wurmen. Gisteren was ik met een collega op weg naar een opgraving, en hij reed 130 waar de borden 30 km aangaven. Het is wel erg mooi.
Bedankt voor jullie reacties en links! Het ziet er inderdaad erg druk uit en dat is nu precies waar ik niet naar op zoek ben na Rome, verwacht ik. 100 km te hard rijdend verkeer zit ik ook niet op te wachten.

Die Amalfi kust sla ik dan over, althans fietsend.

Die Ciclopista del Sole, daar is weinig over bekend? Die vermijdt de Amalfikust. Misschien zou ik die kunnen doen: Rome - Napels - Salerno, allemaal op dezelfde route. Het is me alleen niet helemaal duidelijk in hoeverre dit traject af is.
zie http://www.fietsrouteplanner.eu/index.p ... tes-italie

"Van Mantova leidt de Ciclopista del Sole o.a. langs Bologna en Firenze tot aan Rome, Nápoli, Messina en Catánia op Sicilië. Vooral de route vanaf Rome richting Nápoli is adembenemend
via http://www.dolcevia.com/nl/italie-reize ... a-del-sole

De trein zal dan geen problemen opleveren, bedankt Peter :)
Jammer dat je na deze berichten zo snel van plan veranderd bent!!!

Wij, echtpaar 68 jaar en nog niet levensmoe, zijn 3 jaar geleden naar Condofuri in Calabria gefietst. Ook wij zijn toen eind mei vertrokken en na Rome gelijk de kust opgezocht vanwege de zeer hoge temperatuur 40° C en hoger. Daarna zijn wij langs de kustweg naar het zuiden afgezakt, lekker vlak na de bergen, en buiten de grotere steden amper verkeer. In Pozzuoli de veerboot naar Isla d' Ischa en vandaar met de boot naar Sorrento. Na een geweldige klim met mooie uitzichten op de Golf van Napels en Vesuvius komt de Amalfikust. Dat wil je echt niet missen! Het fietsen daar is een éénmalige ervaring, Je rijdt langs de zeekant van de weg met een schitterend uitzicht op en in het blauwe water. Zo'n uitzicht heb je alleen op de fiets en niet in een auto of anderszins. Omdat je vroeg vertrekt ben je daar aangekomen voordat de vakanties begonnen zijn en valt het buiten de kustplaatsen best wel mee met de drukte. Ook belangrijk is het natuurlijk om de weekenden daar te mijden. En na de Amalfikust? Neem dan de tijd en moeite om na Salerno even door te fietsen naar Paestum. Een Grieks tempelcomplex zo authentiek bewaard gebleven, een aanrader! Met een treinstation waar je zo met de fiets in kan stappen. Oja, sorry dat ik het niet over de kustplaatsen heb gehad. Dat zou te eentonig worden. :D

Mijn advie:s laat je niks wijs maken en gewoon DOEN!

Jan
Afgelopen september met de auto vanaf Sorrento het schierleiland rond gereden, erg mooie route. Weet niet hoe het in het hoogseizoen is, maar ik vond het in september zeker niet absurd druk, en zou er best hebben durven fietsen. Zeker het eerste stuk, tot halverwege de Amalfi kust. Daarna werd het wel wat drukker.

Roef
Bedankt voor jullie reacties. Jan, aardig dat je je daar speciaal voor lijkt t hebben aangemeld :) Heb je toevallig nog een route/reisverslag ergens online staan?
Ik zal er nog eens wat meer over proberen te lezen.

Andere ideeën om nog 300 a 500 km door te fietsen na Rome zijn ook zeer welkom, zolang er maar en treinstation is :)
De volgen de twee blogs gaan over onze ervaringen ten zuiden van Rome en de Amalfi just. Er zijn wat drukke wegen maar wij vonden het meevallen vergeleken met noord italie. De amalfi kust is mooi, we raden aan om helemaal naar het puntje te fietsen. De weg is smal en er zijn altijd gekken op de weg maar goed te doen :)

Wij waren vroeg in het seizoen en hebben geen campings gevonden toen (wel in pompei, een van de weinige campings die open was). Wildkamperen was een uitdaging maar uiteindelijk gelukt bij een klein restaurantje onder een boog. Uitkijkend op de baai van Atrani. Veel plezier met je reis!

http://www.twistingspokes.com/the-road-to-pompeii/
http://www.twistingspokes.com/southern- ... -to-coast/

Groeten vanuit Incheon, Zuid-Korea