Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Georgie / Armenie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Georgie / Armenie

Samen met fietsvriend Bob vlieg ik op 13 mei via Warschau naar Kutaisi in Georgie waar we op 14 mei aankomen. We komen 's morgens vroeg aan en willen dan een zestal dagen gaan fietsen. Ook willen we Armenië aan doen. Op 20 mei vliegen we terug vanaf Kutaisi dus we hebben circa 6 dagen tijd. We nemen geen fiets mee, dus informatie over huur adressen is welkom. Liefst huren we een fiets (met achterdrager voor fietstassen) in Kutaisi maar Tiblisi of iets anders is ook een optie. Wie weet of dat mogelijk is? We weten al dat Georgie en Armenie heel bergachtig is, maar onze conditie is goed en we streven naar afstanden van 70 km per dag of meer. We nemen geen tent mee, maar onze eisen zijn simpel. Zo lang we maar een slaapplek hebben. Is overnachten bij locals gebruikelijk zoals je ook in de Balkan een kamer met slaapbank kan hebben voor 10 euro? In de verouderde wiki info las ik dat fiets mee kan met fiets of trein. Is dat anno 2015 nog steeds mogelijk? Tot slot. We zouden graag zowel Georgie en Armenie willen aandoen. We zijn dankbaar om jullie tips te krijgen. Groeten, Rutger
Dag Rutger,

Afgelopen zomer hebben wij 4 weken door Armenië en Georgië gefietst, zeker een goede bestemming! 6 dagen is natuurlijk kort, maar het is vele malen beter dan thuisblijven!

Op zich hebben we veel tips qua route, maar om specifiek op je vraag over fietsenhuur in te gaan: in Georgie (Tblisi) is het vooral mountainbikes wat wordt aangeboden. Ik had wat reserveonderdelen nodig, en heb die uiteindelijk gevonden bij Go Extreme op de Tina Iosebidzestreet 61 in Tblisi. http://www.bikes.ge/index.php/rent <- hier hoort iets over verhuur te staan. Toen ik er was was er één vent die echt heel veel wist over fietsen, die ook meteen engels sprak. Ik zou proberen te mailen of bellen met ze. Verder zijn er nog een paar (mountainbike) fietsenwinkels te vinden als je googlet, maar die heb ik niet zelf bezocht.

Wat betreft slapen - we hebben voornamelijk wild gekampeerd, maar in beer- of wolf-country pakten we meestal een hotel, guesthouse of gewoon bij locals. We hebben één keer daadwerkelijk bij mensen binnen geslapen (ipv een tent in de tuin), dat ging erg makkelijk, en was erg leuk. De taalbarrière is wel lastig - zonder Russisch of Georgisch kom je niet ver. Het point-it boekje was behulpzaam!

De fietsen kunnen verder zeker mee in de trein, we hebben het zelf niet gedaan maar hebben wel mensen gesproken die dit hebben gedaan. Zelfs met een tandem.

Tenslotte nog wat tips van gebieden die wij erg mooi vonden:
Georgie
- Tsalka en Paravani Lake (Route tussen Tblisi en Ninotsminda)
- De pas tussen Akhaltsikhe en Batumi (onverhard, dus erg langzaam, zowel omhoog als omlaag!) Batumi zelf is dan wel weer een treurig dieptepunt.
- De route over de grote weg van AKhalkalaki naar Vardzia
- Tblisi zelf was een erg aangename verrassing. Oud/modern door elkaar, veel drukte (backpackers/jongeren). Fietsen in de stad is minder.

Armenië
- De pas naar Sevan lake bij Orbelian Caravanserai. van 950m -> 2400m, zeker in midden juli errrug zwaar, maar het uitzicht!
- Het hele gebied rondom Dilijan (zwitserland van de kaukasus)
- Debed canyon

Gebieden die we minder mooi vonden:
- Batumi (Russisch plastic)
- Gebied rondom Sevan lake (kaal en hoog, dorpjes treurig en leeg)

veel plezier alvast!
Ik ben nooit in Georgië en Armenië geweest, maar mijn ervaring in voormalig Sovjet-staten is dat de fiets altijd in langzame lokale treinen mee kan. Met langeafstandstreinen is het altijd wat onzeker.

De Georgische spoorwegen hebben deze dienstregelingen: http://www.railway.ge/?web=1&action=pag ... 9&lang=eng
In dit soort landen rijden zo weinig treinen dat de dienstregeling op een A4-tje past. Er zijn wel meer stoppplaatsen, maar alleen begin- en eindstation worden vermeld.

Treinen waar fietsen geen probleem zouden moeten zijn, zijn de treinen met 4 cijferige treinnummer. Die stoppen op vrijwel ieder station en leggen relatief korte afstanden af. Deze treinen werken niet met reserveringen. De trein stopt op veel onbemande stopplaatsen, waardoor veel kaartjes in de trein worden verkocht. Er is geen fietsruimte, maar je kunt gewoon instappen. Doe in het begin even een proefritje, kijken hoe het personeel reageert. Zo ben ik er achter gekomen dat in Oekraïne niemand moeilijk doet in die treinen.

De treinen met 3 cijfers of minder vereisen in de regel reservering en bieden geen ruimte voor fietsen. Je krijgt de fiets vrijwel niet binnen zonder langs een provodnik die moeilijk kan doen. Er zijn uitzonderingen: In de trein Tiraspol (Transnistrië) heb ik een heel wielerpeloton in een internationale trein zien stappen. Maar dat waren Moldaviërs die dus geen last hebben van een taalbarrière.