Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voetpaden in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Voetpaden in Noorwegen

Beste wereldfietsers,

Nu onze vakantie dichterbij komt, bekijken we ook steeds vaker de kaarten van Noorwegen... het liefst fietsen we zoveel mogelijk op de kleine wegen, voor de rust. Nu zien we vaak dat de "witte" weggetjes ophouden en overgaan in "voetpaden". Deze paden lopen echter wel vaak door tot de volgende "witte" of "gele" weg...
Nu de vraag: heeft iemand van jullie wel eens de voetpaden in Noorwegen gevolgd op de fiets?
We willen ook de Rallarvegen fietsen, dit is trouwens ook een voetpad op de kaart!
Ervaringen over het fietsen op voetpaden in Noorwegen zijn zeer welkom!

Groetjes,
El & El

Hoi El & El,

Ik heb (nog) niet gefietst in Noorwegen maar ben er wel vaak geweest.
Als het een doorgaande weg is ( in dit geval "wandel'pad, op de kaart ), dan kun je die met gerust hart nemen. Het is misschien niet onverstandig een helm mee te nemen en reservebanden :D , grotere kans op een lek onderweg.
Succes,Marjan.

Hoi Marjan,

Bedankt voor je reactie! Reserveband hebben we zeker bij ons! En we denken dat we het gewoon een keer gaan proberen op een (volgens de kaart) klein stukje, bevalt dat goed, dan kunnen we het later nogmaals doen, anders zullen we op de doorgaande weg moeten blijven! :)

Groetjes,
El & El


------------------------
onze website heeft een andere look!

El & El,

Wij hebben in 2002 de Rallarvegen gefietst: vanuit Flom via Myrdal richting Oslo. Dat is weliswaar de berg op richting, maar dat is alleen in het laatste stuk naar Myrdal een zware klim. Erg mooie route en relatief lekker eenzaam! Je moet wel een beetje geluk hebben met het weer, want de dagen voordat wij er fietsten heeft het er erg hard gewaaid en geregend. Zo hard zelfs dat een vrouw die we op weg naar boven tegenkwamen die ochtend last had van weggewaaide tenten.

Kampeertip: onder de gletsjer aan de overkant van het meer. Het is wel even passen en meten om de fiets over de 'dam' te krijgen.

groet,
Peter.

Probeer ook de Jotunheimervegen (Jotumheimerweg) te fietsen. Goeie buurt. Onverhard, erg mooi. Warme kleren want je bent al vrij hoog.
Pas op voor tunnels. Vaak donker en onverhard. Er is, geloof ik, een tunnelboekje of tunnel site. Wacht op een automobilist die achter je blijft rijden en je bijlicht. Er komt soms geen eind aan die tunnels. Ze lijken zich soms met bochten omhoog te schroeven. Erg spannend.
Noorwegen is een spectaculair land. De onverharde wegen zijn vaak erg stijl. Het is sowieso vaal stijl in de buurt van de fjorden. Maar mooi, mooi, mooi.
Goed kamperen met elanden bij je tent, het wordt niet donker, aardige mensen. Verse rauwe zalm eten in Oslo en een tijdje geen drank.
Ze hebben daar ook een soort havermoutpap met stroop. Erg zwaar en heftig maar je fietst er voortreffelijk op.
Veel plezier!
Niko

Noorwegen op de fiets, echt doen!!! Ik heb het twee jaar geleden gedaan en het was mijn beste fietservaring! Ik heb veel over verharde (wat grotere wegen) gereden, maar dat is echt prima te doen. De verkeersdrukte op de interlokale wegen (zeker in de bergen) is niet te vergelijken met bv Frankrijk of Italie, vele malen minder. Natuurlijk zijn kleine weggetjes nog rustiger, maar brengen wel veel lek-rijden-risico met zich mee. Bovendien, Noren mogen (vakantie)fietsers dan wel niet erg gewend zijn, ze houden goed rekening met je in het verkeer. Ik heb zelf meegemaakt dat een Noor achter me bleef rijden in een tunnel, dat was maar goed ook, ik zag daar geen hand voor ogen. Veel plezier iig!