Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Andalusie: Ryanair of Transavia, Malaga of Sevilla? - Forum Wereldfietser

Naar Andalusie: Ryanair of Transavia, Malaga of Sevilla?

We overwegen begin september een stuk van de Andalusie route van Benjaminse te gaan fietsen. Idee is om vanaf Eindhoven naar Malaga of Sevilla te vliegen, en daar een ronde te maken van een kleine 3 weken. Tent en kampeerspullen laten we voor de verandering een keer thuis, gaan dit keer in hostels en hotels overnachten.

Nu zijn er de opties om op Malaga of Sevilla te vliegen, en hebben we de keuze tussen Transavia (alleen Malaga) of Ryanair (beide bestemmingen). Wat zijn de pro’s en con’s van de opties voor airlines en vliegvelden? Denk aan grootte van de vliegvelden, te kleine scanners, gedoe rondom meenemen van de tandem en de rest van de bagage, aan en afrijden van de vliegvelden, startpunt van de route (we gaan van tevoren niet super veel km in de benen hebben), overnachten op of in de buurt van het vliegveld of in de stad, etc. Alle advies en tips zijn welkom!

Vast dank,

Roef
Hoi

Ik ben zelf des tijds van beek naar malaga gevlogen met rayanair.

Goed verlopen kleine vliegvelden, let wel de fiets moet in een doos verpakt worden, als het om een tandem gaat moet je na vragen wat de afmetingen mogen zijn, ook is er een bepaald gewicht aan verbonden. het vliegveld in malaga is ook niet al te groot volgens mij heeft benjaminse beschreven hoe je van het vliegveld af komt. zo niet google earth is ook een goede hulp , verder is het een schitterende tocht en omgeving

gr marcel
Zou niet met Ryanair vliegen. De fiets moet bij die stuntmaatschappij in een doos. Lastig met een tandem. Op de terugreis moet de fiets in zowel Málaga als Sevilla door een kleine scanner. Heb je dus niets aan de doos uit Nederland, want die past niet.
Verder heb je bij Ryanair eerder kans op onverwachte problemen.

Bij Transavia mag de fiets ook in een hoes. Om je fiets door de scanner te krijgen moet wel het voorwiel eraf en mogelijk ook het stuur los en mogelijk het zadel laag of eraf.
Transavia vliegt vanaf Schiphol wél op Sevilla. Er gaat ieder half uur een rechtstreekse trein van Schiphol naar Eindhoven.

Ik zou begin september kiezen voor Málaga. In Sevilla is het dan nog vrij heet om met fietsen te beginnen. In Málaga is het een stuk koeler.
Je steekt vanaf de ontsluitingsweg van de luchthaven de snelweg over. Je moet nog een snelweg en een spoorweg passeren langs een groot golfcomplex naar rechts. Je komt bij het strand. Bij lelijke flatgebouwen rechtsaf Los Alamos in. Je gaat weer onder de spoorbaan door. Langs winkels kom je bij de grote weg. Meteen rechtsaf is camping Torremolinos. Zie Google Maps.
Vanuit Málaga kun je als fietser alleen maar de hoogte in richting binnenland bij mijn weten; fietsen langs de kust is daar niet echt aantrekkelijk. Dus dat wordt alsnog net zoveel zweten als rond Sevilla, waar het redelijk vlak is en inderdaad bloedheet in september.
TS gaat niet kamperen, maar rond de vliegvelden van zowel Málaga als Sevilla zijn genoeg hotels en pensions; tevoren reserveren voor de eerste nacht(en) lijkt me begin september wel handig, het is dan nog een beetje hoogseizoen.
Transavia is wat fietsvervoer wat gemakkelijker dan Ryanair; voor de rest zou ik mijn keuze van prijs en vliegtijd laten afhangen. Ik heb regelmatig met Ryanair gevlogen en nooit problemen ondervonden. De laatste tijd is Ryanair ook aanzienlijk klantvriendelijker geworden (gedwongen door de aandeelhouders).
Je kan er ook nog voor kiezen om naar Faro(Portugal) te vliegen en vandaar uit Andalusië te doen
Andere optie is om niet van de zelfde luchthaven terug te vliegen als waar je gestart bent,dus van Faro naar Sevilla of Málaga of welke combinatie dan ook .
Al deze steden zijn volgens mij met Transavia berijkbaar ,het zal wel iets duurder zijn
Dirk
Van Faro langs de kust van de Algarve (zoek op "Ecovia Litoral do Algarve") naar Sevilla en dan Sanlúcar - Jerez - Chiclana - Gibraltar - Ronda - Málaga is inderdaad een mooie route (op de hel van Algeciras na), waarbij je vanzelf conditie opbouwt voor de bergen rond Ronda. Vanaf het vliegveld van Faro met de fiets vertrekken is ook zeer goed te doen.
Zoals de afgelopen maanden vaker op dit forum gemeld: bij Ryanair mag (iig recent nog) de fiets ook in een hoes, zolang deze maar aan alle zijden dicht is (dan wordt het een tas). Dat is eenvoudig op te lossen.
willem.m schreef:Zoals de afgelopen maanden vaker op dit forum gemeld: bij Ryanair mag (iig recent nog) de fiets ook in een hoes, zolang deze maar aan alle zijden dicht is (dan wordt het een tas). Dat is eenvoudig op te lossen.
Ryanair stelt dat het een "beschermende tas" moet zijn. De discussie aan de balie kan zijn: wat is een "beschermende tas"?
Zie recente topics hierover. Het kan wel.
En dan ben ik natuurlijk heel benieuwd naar wat voorbeelden van zo'n beschermende tas (plaatjes graag!). Heb zelf wel een fietspyjama voor de tandem (tegen het stof in de schuur als-ie langer stilstaat), maar die is open aan de onderkant en nogal flodderig. Zoiets: http://bit.ly/1GTB41n

Overigens ben ook ik geen groot fan van Ryanair, als t ff kan vlieg ik met een andere airline... En vanaf Eindhoven vliegen zou toch ook wel fijn zijn. Al is het maar dat ik al jaren roep dat ik toch echt een keer op de fiets naar het vliegveld wil als start van een reis :-)

Dus dat zou dan pleiten voor Malaga, behalve dat t daar meteen wat meer omhoog gaat, wat in Sevilla op de Benjaminse route niet meteen hoeft. Algarve had ik ook wat op gezocht in t forum, maar had de indruk dat niet veel mensen daar enthousiast over waren. Maar begrijp dat het vanaf Faro met de Litoral dus vrij snel richting grens en dus hopelijk betere oorden gaat?

Roef
We vlogen in 2013 met Ryanair naar Sevilla van uit Eindhoven.
In tegenspraak met wat er op diverse plaatsen beweerd wordt, kan je perfect over rustige wegen naar de stad fietsen. Wel ga je dan voor een paar kilometer over een grindweg die echter goed berijdbaar is. Met je rug naar de uitgang ga je rechtsaf en blijf je naast het vliegveld rijden. Na ca 2,5 km grindweg naar links. Op kruising naar rechts en dan is het steeds rechtdoor naar het centrum.
Zie gps track op WIKILOC: http://nl.wikiloc.com/wikiloc/spatialAr ... id=8999140

Wat Malaga betreft. De kust weg is enorm druk en stresserend. Je kan via Zapata richting Sierra Llana om dan via de 7057 en de 7054 naar het centrum te rijden. Dat is dan wel meer dan 30 kilometer. Maar toch heel wat rustiger. Deze laatste reed ik in 2005. Ik betwijfel of er sedert veel veranderd is.
Rongyos schreef:En dan ben ik natuurlijk heel benieuwd naar wat voorbeelden van zo'n beschermende tas (plaatjes graag!).
Dit schijnt "een beschermende tas" te zijn.

http://www.ebay.com/itm/Thule-Round-Tri ... 3f482dfbea
hmmm, da's wel meteen een hele profi uitvoering, met bijpassende prijs. Zat ff te googelen, maar voor een echte tandem case wordt t nog wat leuker:

http://www.amazon.com/Bike-Pro-Tandem-B ... B004O8YL7W

Heb ooit als stelregel gehoord dat een flightcase 10% van de prijs van het vervoerde mag kosten, ben bang dat we dat met die Koga van ons niet gaan halen....

Verder natuurlijk ook meteen de vraag wat je doet met zo'n hoes tijdens t fietsen. Kan me nog voorstellen dat als je heen en terug vanaf hetzelfde vliegveld gaat, je ook 2x hetzelfde hotel kan boeken en de tas daar kan 'stallen', maar dat wordt de Faro-Malaga optie (of Sevilla-Malaga) een stuk gecompliceerder...

Roef

PS: vond nog een andere leuke link met tandem hoezen/tassen/dozen: http://santanatandem.com/Techno/TravelCaseMethods.html

en besef me nu ik daar eens goed naar kijk dat we met die 28" tandem van ons wellicht niet eens in deze opties passen...
Rongyos schreef:Dus dat zou dan pleiten voor Malaga, behalve dat t daar meteen wat meer omhoog gaat, wat in Sevilla op de Benjaminse route niet meteen hoeft. Algarve had ik ook wat op gezocht in t forum, maar had de indruk dat niet veel mensen daar enthousiast over waren. Maar begrijp dat het vanaf Faro met de Litoral dus vrij snel richting grens en dus hopelijk betere oorden gaat?
Over de Litoral heb ik geschreven in een verhaaltje over fietsen in Spanje en Portugal (laatste alinea's). Afgezien van de soms slechte bewegwijzering en het gezoek als gevolg daarvan (een gpx-track is welhaast onontbeerlijk) vond ik het een mooie route, en in een dag of iets meer zit je aan de grens met Spanje als je per se wilt...
Volgens mij biedt de gids Paul Benjaminse al ruim voldoende voor een prachtig rondje door Andalusie. Je moet na aankomst in Málaga inderdaad omhoog, maar het valt ook wel weer mee. Bovendien heb je in september al wat fietskilometers in de benen, dus ben je niet ongetraind.
Helaas gaan jullie niet kamperen, maar dat scheelt wel aan gewicht. :wink:
Voor de klim vanaf de kust krijg je veel moois terug. Je laat de drukke Costa met Friet van Piet und Bratwurst von Heinrich achter je voor de ongerepte, witte dorpen tussen de olijfbomen en de grillige steeneiken. Een prachtig contrast. Geniet ze! :D
Dank voor de reacties zo ver. Krijg al zin in Andalusië van de reactie van Bert, klinkt goed. En ik begrijp ook dat Bert een verstokt kampeerder is :-)

Wat betreft Algarve, niet dat ik iets tegen Portugal heb (allesbehalve), maar had begrepen dat het aan de Algarve kust weliswaar wat koeler is, maar ook erg toeristisch, dat de Ecovia route niet geweldig was aangegeven en deels nog over drukke wegen gaat, en en dat als alternatief het binnenland daar niet meteen het mooiste stuk van Portugal is om te fietsen. We nemen het in ieder geval in de overweging mee (hoewel Bert me nu dus al wel enthousiast heeft gemaakt voor de Benjaminse route :-) )

Roef
De litoral gaat alleen het eerste stukje vanuit Faro over een drukke weg, voor de rest volg je allerlei paden en weggetjes zo dicht mogelijk langs de kust. Dat de route soms moeilijk te vinden is, is zeker waar. Zoals gezegd, een gpx-track bespaart de nodige frustraties. Het is overigens ook weer niet zo dat dit een heel bijzondere route is die per se "een omweg waard" is, mijns inziens.
Rongyos schreef:daar een ronde te maken van een kleine 3 weken.

Roef
Drie weken, dan zou je ook Sevilla - Gerona via de Benjaminse kunnen fietsen.
Kom je door enkele witte dorpen van Andalusië als Ronda enz, verder Granada en ander moois.
Kortom een zeer mooie route.
oswald schreef:
Rongyos schreef:daar een ronde te maken van een kleine 3 weken.

Roef
Drie weken, dan zou je ook Sevilla - Gerona via de Benjaminse kunnen fietsen.
Kom je door enkele witte dorpen van Andalusië als Ronda enz, verder Granada en ander moois.
Kortom een zeer mooie route.
Hebben we ook wel even overwogen, maar is 1700km, en wordt ons echt een beetje teveel doorfietsen. We hebben bovendien effectief maar 19 dagen,en er valt er onderweg ook nog wel een en ander te zien (Sevilla, Malaga, Granada, to name a few), dus die 900 km van t rondje in Andalusië zelf lijkt ons een prima afstand :)

Roef
Nu zijn er de opties om op Malaga of Sevilla te vliegen, en hebben we de keuze tussen Transavia (alleen Malaga) of Ryanair (beide bestemmingen).
Het is mij niet duidelijk waarom Vueling geen optie zou zijn. Volgens mij is daar niets mis mee en ik heb er al vele malen mee gevlogen. Er zijn rechtstreekse vluchten naar o.a. Malaga en Sevilla.

Ik heb zelf vorig jaar van Alicante naar Sevilla gefietst, weliswaar niet in september, maar het is een leuke route, ongeveer 800 km. Zie het blog. Vliegen naar Alicante en terug van Sevilla kan heel goed, eventueel met verschillende maatschappijen.