Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Silvrettapas i.p.v. Arlbergpas - Forum Wereldfietser

Silvrettapas i.p.v. Arlbergpas

Komende zomer zou de Arlbergtunnel voor onderhoud dichtgaan, begrijp ik. Een mogelijk te fietsen alternatief voor de Arlbergpas, die dan waarschijnlijk heel druk gaat worden met auto's e.d., is de Silvrettapas. Zijn er fietsers die deze al gefietst hebben en weten of dit goed te doen is, veel extra tijd/kilometers betekent, lelijker, even mooi of mooier is enzovoorts?
Afbeelding

ja wij hebben hem gefietst van westkant zie:

http://luddo.freehostia.com/Alps2013/Alps2013.htm

Hij is behoorlijk steil, redelijk constant. De oostkant is minder mooi en drukker.
Zelfs de afdaling was vervelend.

Zie ook:

http://www.quaeldich.de/paesse/silvrett ... enstrasse/

ik kan hem niet vergelijken met de Arlbergpas omdat ik deze niet gefietst heb.

Mooi alternatief is deze pas:

http://www.quaeldich.de/paesse/zeinisjoch/
Hmm, dat klinkt niet erg enthousiast. Al hadden jullie het weer ook niet erg mee.
Op foto's ziet het er toch wel fraai uit. Maar goed, het moet ook prettig fietsen zijn.
Dag Stein, dan hier een enthousiaste ractie:
De Silvretta is zwaar om te fietsen met bagage: zo'n 33 haardspeldbochten en veel lange stukken tegen de 12%, zonder platte rustmomenten. Ook de bergomgeving is redelijk normaal voor Oostenrijk. Niet spectaculair.
Maar wat een kick om eindelijk boven te zijn ( pas bij het tweede meertje, dus nog niet juichen bij het eerste meertje), te genieten van het uitzicht op de Silvretta en Monta Rosa en het allermooiste: er is een restaurant aan het meer met een terras aan het water en prima eten en wellicht een biertje :D
De dag erna kun je door mooi landschap, grotendeels dalend, richting Italië.

Mijn vrouw vindt het een van de topprestaties uit haar leven, maar zij is niet echt een goede klimmer.

Erik Veenstra
@Erikfiets
Je vrouw heeft gelijk en jij niet, want iemand die zo'n klim doet met of zonder bepakking kan écht wel klimmen.
En echt aardig en/of respectvol is je opmerking ook niet... Blij dat ik je vrouw niet ben...
wimmo17 schreef:@Erikfiets
Je vrouw heeft gelijk en jij niet, want iemand die zo'n klim doet met of zonder bepakking kan écht wel klimmen.
En echt aardig en/of respectvol is je opmerking ook niet... Blij dat ik je vrouw niet ben...
Twee dagen later deden ze nog de stelvio ook. Respect 8) (Voor zijn vrouw)
Afbeelding
erikfiets schreef:Maar wat een kick om eindelijk boven te zijn ( pas bij het tweede meertje, dus nog niet juichen bij het eerste meertje), te genieten van het uitzicht op de Silvretta en Monta Rosa
Dan moet je wel erg helder weer hebben gehad. De Monte Rosa ligt 200 km naar het zuidwesten.

Mara zonder gekheid: keigoed dat jullie de uitdaging zijn aangegaan en deze prestatie delen! Ik lees regelmatig angstige berichten op dit forum: oei oei oei een Alpenpas.
Ik heb hem ook gedaan met bagage in de zomer van 2005. ( toen 33 jaar oud ). Vond het erg gaaf !! Als ik het mij het goed herinner stond hij toen als standaard-pas in het boekje "Fietsen naar Rome" i.p.v de Arlberg-pas. Racefietsers keken ons bewonderend aan maar op zich was hij prima te doen als je de tijd ervoor neemt. Redelijk constant ook, alleen het laatste stuk was het zwaarst omdat ik dacht dat hij korter zou zijn. Maar zoals eerder gezegd; het restaurant boven kwam als geroepen en daarna een lange afdaling ! (waarbij ik wel erg koude handen kreeg vanwege de regen). Er was toen overigens weinig verkeer .
Mijn vrouw en ik, destijds 60 en 64 jaar hebben de pas ook gefietst in 2005 en zijn zonder problemen boven gekomen dus moet jou ook zeker lukken :D Afbeelding
Peter.
wimmo17 schreef:@Erikfiets
Je vrouw heeft gelijk en jij niet, want iemand die zo'n klim doet met of zonder bepakking kan écht wel klimmen.
En echt aardig en/of respectvol is je opmerking ook niet... Blij dat ik je vrouw niet ben...
Dag Wimmo,
Oeps, hoe kan een informatief bedoelde opmerking verkeerd overkomen.
Bedoeling was om aan te geven dat de klim zwaar, maar wel te doen is. Mijn vrouw zelf noemt zich een slechte klimmer en vandaar dat ze het zo'n topprestatie vond.
Zij is overigens al ruim 30 jaar dik tevreden met mij, dus het valt mee hoor qua respect :wink:

Erik Veenstra
erikfiets schreef:Mijn vrouw zelf noemt zich een slechte klimmer en vandaar dat ze het zo'n topprestatie vond.
Zij is overigens al ruim 30 jaar dik tevreden met mij, dus het valt mee hoor qua respect :wink:
:D Zeg haar maar dat ze toch wel een kleine medaile verdient en doe haar de groeten 8) :D
willem.m schreef:
erikfiets schreef:Maar wat een kick om eindelijk boven te zijn ( pas bij het tweede meertje, dus nog niet juichen bij het eerste meertje), te genieten van het uitzicht op de Silvretta en Monta Rosa
Dan moet je wel erg helder weer hebben gehad. De Monte Rosa ligt 200 km naar het zuidwesten.

Mara zonder gekheid: keigoed dat jullie de uitdaging zijn aangegaan en deze prestatie delen! Ik lees regelmatig angstige berichten op dit forum: oei oei oei een Alpenpas.
Dag Willem, mogelijk heb ik iets teveel biertjes gedronken bij de Stausee :D
Ik heb het even nagekeken op de kaart, het is inderdaad niet de Monte Rosa. Waarschijnlijk was het de Piz Buin, een van de hogere toppen in die regio.

Erik Veenstra
Dank voor de reacties.
Het lijkt erop dat het misschien niet de allermooiste pas is, tamelijk pittig ook, maar nog steeds te doen én gelukkig met een restaurant boven om bij te tanken.
door luddo » di 03 feb, 2015 23:36
ik kan hem niet vergelijken met de Arlbergpas omdat ik deze niet gefietst heb.

Mooi alternatief is deze pas:

http://www.quaeldich.de/paesse/zeinisjoch/
De oostkant van de Silvretta is druk lees ik hier. We willen half september van Landeck westwaarts naar Bludenz fietsen. Via Zeinisjoch is een mooi alternatief voor de Silvretta. De Bike Trial Tirol gaat o.a. van Landeck via Zeinisjoch naar Partenen (aan de westkant van de Silvretta pas). Een mooi alternatief lijkt me, alleen weet ik niet of de Bike Trial met bepakking te fietsen is. Iemand ervaring ermee? Op de OFM kaart zie ik dat de track gaat over paden, over halfverharde paden en over gewone asfaltwegen. Door deze route te gebruiken vermijd je tevens de meeste tunnels, dus dat zou mooi zijn.
Ik heb hem in 2003 gefietst, van oost naar west. Heb geen bijzonder negatieve herinneringen aan de verkeersdrukte, maar vond toen wel dat de oostkant (Paznauntal) er behoorlijk geëxploiteerd bij lag: veel skidorpen, berghellingen met lawineschermen i.p.v. bos. Het was toen ook nog niet zo lang na de lawineramp van Galtür, dus wat dat aangaat misschien niet zo verbazend. De westkant (Montafon) bood meer alternatieve fietsmogelijkheden i.p.v. de hoofdweg.

Het landschap boven vond ik toen wel indrukwekkend, maar wellicht was ik nog niet zo veel gewend. En de (kennelijk, ik heb ze niet geteld) 33 haarspeldbochten aan de andere kant, zijn sowieso wel een spectaculair stukje wegenbouw.
Ik heb de Silvretta-Hochalpenstrasse in 2000 gefietst, met bagage. Het was goed te doen, wel lang, maar redelijk regelmatig. Ik was wel zo dom geweest om aan het begin van de helling tegen een hongerklopje aan te lopen, waardoor ik gedwongen een half uur pauze moest nemen om bij te tanken. Tijdens de afdaling regende het flink, waardoor het zo koud was dat ik weinig aandacht heb gehad voor de omgeving maar meer voor mijn verkleumde handen die nog nauwelijks konden remmen. Een beetje frustrerend van deze pas vond ik wel dat hij behoorlijk hoog gaat (boven de 2000 meter) maar dat je niet de hoofdkam van de Alpen passeert, alleen de waterscheiding Atlantische Oceaan - Zwarte Zee. Je moet naar Italië dus altijd nog ergens een pas over.
Wat mij betreft een heel mooie klim om te rijden, heb het zelf gereden toen ik een jaar of 16 was. met bepakking (met mijn ouders)
dit was voor mij mijn eerste serieuze beklimming op de fiets.

de tijd nemen om van het uitzicht te genieten is absoluut een aanrader want dat is er erg mooi!
ik ben in deze omgeving zowel in de zomer als winter vaker geweest, en zou hem zo weer fietsen.

Wij hadden overigens perfect weer, en ik ben een behoorlijke klimmer is gebleken toen en later.

Adriaan
berg fietser schreef:
di 03 feb, 2015 22:36
Afbeelding

ja wij hebben hem gefietst van westkant zie:

http://luddo.freehostia.com/Alps2013/Alps2013.htm

Hij is behoorlijk steil, redelijk constant. De oostkant is minder mooi en drukker.
Zelfs de afdaling was vervelend.

Zie ook:

http://www.quaeldich.de/paesse/silvrett ... enstrasse/

ik kan hem niet vergelijken met de Arlbergpas omdat ik deze niet gefietst heb.

Mooi alternatief is deze pas:

http://www.quaeldich.de/paesse/zeinisjoch/
Super idee! Ben ermee aan het studeren, ook via de Silberbergpas zou kunnen, vanuit St. Anton, via de Langsee, maar moet je lang lopen over bijna onbegaanbaar stuk. Ligt ook een camping hier!