Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen fietsen in Zweedse treinen..... - Forum Wereldfietser

Geen fietsen in Zweedse treinen.....

In Zweden mag je niet met je fiets in de trein. Weet iemand of er misschien andere ov-mogelijkheden zijn waarbij je wel je fiets mee mag nemen? Bijvoorbeeld per bus?

alvast bedankt!

groetjes
Annelieke

Hoi Annelieke,
Citaat uit het boekje 'fietsen in europa ' noord-west :
Het busnet:
Op lange-afstandstrajecten is het mogelijk de fiets mee te nemen.Deze wordt achterop de bus aan fietshaken opgehangen.Je bagage gaat onderin de bus.
Trein:Er betaan enkele private spoorwegondernemingen,vooral in het zuid-westen.Op deze lijnen kun je wel overal je fiets meenemen.

Mocht je met 'gewone'trein willen reizen dan moet de fiets als niet-begeleide
bagage opgestuurd worden.Er zijn 2 mogelijkheden : standaardservice : duur 2 tot 3 dagen of expressservice , dan heb je je fiets binnen enkele uren of volgende dag.Dit alles tegen betaling. expresservice is uiteraard duurder.

Succes,laatste 2 lijken mij persoonlijk geen opties , kaal gevoel zonder fiets en maar hopen dat hij dan wel op juiste station aankomt..

Groetjes,Marjan.

heb zelf destijds de conductrice overgehaald om mijn fiets in het 'bagagehok' mee te nemen, van orebro naar umea, en op terug weg van haparanda naar boden (maar daar mocht-ie sowieso al mee) en van boden terug naar goteburg.
was al weer een jaar of vijf geleden, dus misschien zijn ze daar nu wat strenger mee geworden. ander voordeel was dat ik alleen reisde, en een enkele fiets past nou een maal makkelijker ergens in een hoekje dan twee of meer..
geloof trouwens dat ik uiteindelijk wel een gulden of 50 heb betaald voor het gebruik van het bagagehok, maar in totaal kwam dat neer op een prijs van een gulden of 125 voor een treinreis van 2000 km dus dat vond ik wel te overzien..
Eelco en Marjan,


Bedankt voor jullie reactie!
Nu weet ik dat er wel mogelijkheden zijn.

groetjes
Annelieke

Ik heb in Zweden bussen gezien met achteraan een laadklep net als bij een vrachtwagen, je kan je fiets gewoon naar binnen rijden en vastmaken.
Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van deze bussen maar heb wel iemand gezien die boodschappen had gedaan met de fiets en zo de bus op ging.