Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpe Adria of Via Claudia Augusta? - Forum Wereldfietser

Alpe Adria of Via Claudia Augusta?

In juni wil ik van Oostenrijk naar Venetië fietsen. Nu vraag ik mij af welke de mooiste route is: de Alpe Adria vanuit Salzburg of de Via Claudia Augusta via de Mozartweg en Innradweg (in geval van tijdsgebrek eventueel een stuk tussen Salzburg en Landeck overbruggen met de trein)? Sowieso ga ik eerst de Salzkammergutradweg afpeddelen.

Met mooiste route bedoel ik: mooie landschappen, mooie fietspaden, aangenaam rustig fietsen, geen "te"zware klimmen...niet te veel volk...
De Alpe Adria is aanzienlijk minder zwaar de Via Claudia Augusta.
De Via Claudia Augusta wil zoveel mogelijk het pad volgen van de oude Romeinse weg over de Alpen. Leuk voor liefhebbers van off the road over bergpassen.
ik kan geen antwoord geven op je vraag want ik heb alleen de Via Claudia Augusta gefietst en kan dus niet vergelijken. Dat van die onverharde passen valt best mee. Alleen de fernpas fiets je een aantal km onverhard? Dat was voor ons met kind in de fietskar dus een harde dobber, maar toch ook prima te doen en trouwens ook erg mooi.
Ik vond het zo ie zo een prachtige route veelal over prachtige fietspaden. Eigenlijk is alleen het laatste stuk door het vlakke het minst mooi. Hier vind je ons verslag: [url]http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/0 ... a-van.html[/url]
er is een prima bikeline boekje van de route dat wij gebruikten, ideaal.

In je bericht schrijf je dat je over de Mozartweg en de Innradweg wilt fietsen. Dan kom je waarschijnlijk niet eens over de fernpas. Ik heb niet helemaal scherp hoe die routes lopen...

Venetië is trouwens een prachtig eindpunt, kijk even in ons verslag voor een leuke camping daar op het Lido.
Hallo Claar en Bert,
Bedankt voor de info. Off-road vind ik niet zo erg hoor.
Ik heb intussen e.e.a. in basecamp zitten uittekenen. Zoals het er nu naar uitziet vertrek ik vanuit Maloja-Zwitserland. (nachttrein naar Zurich en verder met gewone trein/bus naar Maloja).
Maloja was mijn eerste reis naar het buitenland, zoals waarschijnlijk voor nog andere Belgen hier op het forum. Als meisje van 11 met de school op sneeuwklassen in 1971…lijkt me we een mooi startpunt , 43 jaar later.

In Maloja De Inn-radweg tot Nauders en daar aansluiten op de Via Claudia Augusta naar Venetie. Eerste stuk is wat zwaarder, maar zo te zien wel haalbaar. Heb via Duits forum hierover toch wel wat ervaringen kunnen lezen.

Het wordt inderdaad waarschijnlijk de camping op het Lido. Ik wou in een klooster overnachten in Venetië zelf , maar dan moet ik mijn fiets ergens achterlaten op het vasteland, waar ik niet veel zin in heb.

Terug naar Oostenrijk via Cortina-Toblach-Villach – Salzburg. Op de terugweg zal ik wel een aantal stukken moeten overbruggen met de trein, gezien de tijd, ook omdat de wandelschoenen meegaan. Als er nog tijd over is nog een rondje Salzgammergut. En vanuit Salzburg terug met de trein richting thuis…
Hoi Manis,

Klinkt als een goed plan. Dat deel van de Innradweg heb ik ook met mijn zoontje gefietst. Mooie route door een rustig dal, veelal over prima te fietsen grindweggetjes. De pas naar Nauders is prima te doen, niet te steil en niet een heel drukke weg. De helling verderop op de Via Claudia bij Trento is een stuk zwaarder...

Veel plezier en een mooie reis!
Groet,
Claar