Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oost-Duitsland / Mecklenburg - Forum Wereldfietser

Oost-Duitsland / Mecklenburg

Deze zomer willen we naar Oost-Duitsland, ruwweg het merengebied boven Berlijn tot aan de Oostzeekust/Rügen.
Bij het zoeken naar routes kom ik eigenlijk alleen maar doorgaande routes tegen, maar nauwelijks 'rondritten'. Hoe zit het eigenlijk met de vrijliggende fietspaden en fietsvriendelijke campings in die regio? Bewegwijzering? Knooppunten? Fietsenmakers? Kaartmateriaal? Kortom, vragen genoeg. Alle tips en info zijn welkom, vooral links naar niet zo voor de hand liggende sites.
Alvast bedankt!

Martin
Als je het over doorgaande routes heb, bedoel je dan ook de route Berlijn-Kopenhagen? Die heb ik nog niet gefietst maar wat ik erover lees, spreekt me erg aan.
Al gekeken op de onvolprezen wiki? http://wiki.wereldfietser.nl/ in de landeninfo is eea te vinden.
Duitsers zelf zijn gek op fietsen over zo slecht mogelijk onderhouden paden en wegen, en daar zijn voldoende boekjes en kaarten van te vinden. Vooral in het oosten van Duitsland zijn de wegen nog niet, en komen dat waarschijnlijk ook nooit, vanwege "beschermd" op het niveua zoals we dat in het westen gewent zijn. Houdt dus rekening met middeleeuwse toestanden, vooral in oude steden en dorpskernen weten ze wel raad met kinderkopjes.

Met een beetje voorbereiding is het heel goed mogelijk rondjes aan elkaar te knopen tot een nieuw rondje.
Als voorbereiding zou je OSM en Basecamp kunnen installeren, als je tot een bepaald nivo inzoomt zie je de reeds bekende ingetekende routes. (er zijn er overigens nog veel meer)

Aanraders zijn Schwerin, Wismar, Rostock (ook de jaren 60 wijken) en alle andere Hansesteden aan de Oostzee. Langs de Oostzee kan het zeker in zomer en weekends wel erg druk zijn. Dit omdat het redelijk dicht bij Berlijn ligt. (Dichterbij dan onze Noordzee)
Ik besef dat dit maar deels ingaat op je vraag, maar toch wel erg mooi: omhoog langs de Oder (D12) naar Ueckermünde, oversteken naar Usedom (Kamminker strand, en dan de EV 10 -richting Anklam, rondje Rügen (indien mogelijk: vergeet Hiddensee niet), naar Rostock en dan via de EV 7 terug naar Berlijn.
De grote routes zijn alle beschreven, campings zijn er voldoende en de omgeving is fantastisch. In het voormalige Oosten van Duitsland zijn de wegen tussen de plaatsen veelal prima te befietsen. Binnen de bebouwde kom wil dat nogal variëren maar dat duurt nooit echt lang. Veel plezier! Voor ons is het nog steeds een van de mooiste regio's waar we fietsten.
Kijk eens op http://www.eiszeitroute.com/eiszeit/index.html, heleboel (rond)ritten.
LHTJoost schreef:Als je het over doorgaande routes heb, bedoel je dan ook de route Berlijn-Kopenhagen?
Ja, dat is ook een dóórgaande route. Maar misschien kan ik delen daarvan opnemen in een 'rondje'.
fsap schreef:Kijk eens op http://www.eiszeitroute.com/eiszeit/index.html, heleboel (rond)ritten.
Geweldig! Precies wat ik bedoelde.
Ook met: niet-zo-voor-de-hand-liggende-sites.
Bedankt.
Grensfietsen schreef:Deze zomer willen we naar Oost-Duitsland, ruwweg het merengebied boven Berlijn tot aan de Oostzeekust/Rügen.
Bij het zoeken naar routes kom ik eigenlijk alleen maar doorgaande routes tegen, maar nauwelijks 'rondritten'. Hoe zit het eigenlijk met de vrijliggende fietspaden en fietsvriendelijke campings in die regio? Bewegwijzering? Knooppunten? Fietsenmakers? Kaartmateriaal? Kortom, vragen genoeg. Alle tips en info zijn welkom, vooral links naar niet zo voor de hand liggende sites.
Alvast bedankt!

Martin

Mecklenburg is met een stand op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI. Zij kunnen je ongetwijfeld veel waardevolle informatie geven.
http://www.fietsenwandelbeurs.nl
arnob schreef:Ik besef dat dit maar deels ingaat op je vraag, maar toch wel erg mooi: omhoog langs de Oder (D12) naar Ueckermünde.....
......Veel plezier! Voor ons is het nog steeds een van de mooiste regio's waar we fietsten.
Bedankt voor je aanstekelijke verhaal. Die regio staat zeker ook op ons programma.
Je verhaal over Polen- en Litouwenreis zal ik bekijken op je blog.
Mecklenburg is met een stand op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI. Zij kunnen je ongetwijfeld veel waardevolle informatie geven.
http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Bedankt voor je tip!
arnob schreef:Ik besef dat dit maar deels ingaat op je vraag, maar toch wel erg mooi: omhoog langs de Oder (D12) naar Ueckermünde, oversteken naar Usedom (Kamminker strand, en dan de EV 10 -richting Anklam, rondje Rügen (indien mogelijk: vergeet Hiddensee niet), naar Rostock en dan via de EV 7 terug naar Berlijn.
Je kan ook met het veer Kamp-Karnin (iets oostelijk van Anklam (ook mooi) en westelijk van Ueckermünde) v.v. over naar Usedom. Dit pontje is vergelijkbaar kwa grootte met de in Nederland bekende voetveren, het kan dus zijn dat je door drukte even moet wachten. Deze route voert gedeeltelijk over oude smalspoorbanen, niet overal asfalt maar wel van een goede verharding voorzien.

Mocht je overigens besluiten om langs de Oder/Neisse te gaan fietsen vergeet dan niet een uitstapje naar Eissenhüttenstadt te maken, naast het oude centrum, is de stad vooral bekend als schoolvoorbeeld van naoorlogse wederopbouw, vooral dat laatste maakt juist omdat dat nog steeds te zien is de moeite waard.

In het oosten is er dus genoeg te zien, te veel voor 1 vakantie, je zult dus knopen moeten doorhakken, en anders het jaar erop nog eens terugkomen.
_Peter_ schreef:
arnob schreef:Ik besef dat dit maar deels ingaat op je vraag, maar toch wel erg mooi: omhoog langs de Oder (D12) naar Ueckermünde, oversteken naar Usedom (Kamminker strand, en dan de EV 10 -richting Anklam, rondje Rügen (indien mogelijk: vergeet Hiddensee niet), naar Rostock en dan via de EV 7 terug naar Berlijn.
Je kan ook met het veer Kamp-Karnin (iets oostelijk van Anklam (ook mooi) en westelijk van Ueckermünde) v.v. over naar Usedom...
... Mocht je overigens besluiten om langs de Oder/Neisse te gaan fietsen vergeet dan niet een uitstapje naar Eissenhüttenstadt te maken, naast het oude centrum, is de stad vooral bekend als schoolvoorbeeld van naoorlogse wederopbouw, vooral dat laatste maakt juist omdat dat nog steeds te zien is de moeite waard.

In het oosten is er dus genoeg te zien, te veel voor 1 vakantie, je zult dus knopen moeten doorhakken, en anders het jaar erop nog eens terugkomen.
Bedankt voor je tips. Heel aardig.

Het gebied rond Anklam was ook te zien in de NDR tv-uitzending 'Landpartie' aflevering Amazone des Nordens, met een fietstocht langs de Peene. Presentatrice Heike Götz doet al jaren per fiets ontdekkingen in het Sendegebiet van de NDR (Noord-Duitsland). Eerlijk gezegd heeft die uitzending me geïnspireerd om deze regio te gaan verkennen.

Overigens: Op zondag 11 jan. komt Usedom per fiets aan bod.
Verder lezen kan op: http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/l ... 28692.html

Het zoeken naar en vastleggen van DDR-relicten (zgn. Spurensuche) tijdens onze fietstochten is een andere bezigheid van ons, maar ook een ander thema. Voor suggesties sta ik trouwens wel open.
Een bezoek aan Eisenhüttenstadt komt een andere keer. Die knoop hak ik nu alvast.

Groet,
Martin
Martin, ik heb het jaar na de val van de muur voor het eerst langs de oostzeekust gefietst en ben toen via Berlijn weer teruggegaan. Vorig jaar heb ik alles nog eens dunnetjes overgedaan, inclusief de dingen die ik toen niet heb gezien. Er is in 25 jaar een boel veranderd al is er ook een heleboel hetzelfde gebleven. Niet iedereen is het er over eens met wat er wel en niet behouden moet blijven. Ik zou dus zolang het nog kan van de gelegenheid gebruik maken het recente verleden te ontdekken. Ik ben bang dat sommige dingen zoals Wohnviertels (Woonblokken) het niet lang meer volhouden, enerzijds doordat het snel en goedkoop gebouwd is, anderzijds vanwege leegstand (leegstand kost wel geld maar levert niets op).
_Peter_ schreef:Martin, ik heb het jaar na de val van de muur voor het eerst langs de oostzeekust gefietst en ben toen via Berlijn weer teruggegaan. Vorig jaar heb ik alles nog eens dunnetjes overgedaan, inclusief de dingen die ik toen niet heb gezien. Er is in 25 jaar een boel veranderd al is er ook een heleboel hetzelfde gebleven. Niet iedereen is het er over eens met wat er wel en niet behouden moet blijven. Ik zou dus zolang het nog kan van de gelegenheid gebruik maken het recente verleden te ontdekken. Ik ben bang dat sommige dingen zoals Wohnviertels (Woonblokken) het niet lang meer volhouden, enerzijds doordat het snel en goedkoop gebouwd is, anderzijds vanwege leegstand (leegstand kost wel geld maar levert niets op).
Dag Peter,
Wij zijn in 1984 al eens naar Berlijn geweest. Het heeft toen heel veel indruk gemaakt. Ik heb van die reis een ouderwetse diaserie online staan:
http://www.grenswandelen.nl/html/html-s ... n1984.html

Maar Berlijn en de DDR bleef vanwege de geschiedenis trekken.
Toen mijn zoon in 2010 in Berlijn ging studeren, hebben we ook fietstocht langs de restanten van Muur gemaakt. Fantastisch. Fietsen in Berlijn is sowieso een genot.
http://www.grenswandelen.nl/html/html-s ... sep10.html

Op mijn site http://www.grenswandelen.nl en doorklikken naar Series staat nog meer uit de DDR
Maar de Oostzeekust en Usedom is voor ons nog nieuw.