Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Istrië - Kroatië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Istrië - Kroatië

Wij willen in de zomer van 2015 Istrië per (trekking) fiets verkennen. Heeft iemand ervaring, tips, GPS-routes of websites met GPS-routes?

Bij voorbaat dank
Peter
Benjaminse beschrijft hier een route, de midden europa route eindigt(of begint :D ) er.
Reinder schreef:Benjaminse beschrijft hier een route, de midden europa route eindigt(of begint :D ) er.
en de route van Benjaminse is echt de moeite waard!!!!
Even naar het kroatisch verkeersburo, of op de fiets en wandelbeurs. Er zijn voldoende tochten te maken, ook een aantal MTB-tochten die niet al te technisch zijn zijn op een vakantiefiets best te doen, zorg vooral voor voldoende water, in de binnenlanden van Kroatië, en Istrië ook, zijn de dorpjes dunner gezaaid dan aan de kust.

Zorg voor je begint wel voor een fiets met een voldoende klein verzet, de heuvels zijn er soms gemeen steil.
_Peter_ schreef:Even naar het kroatisch verkeersburo, of op de fiets en wandelbeurs.
www.kroatischverkeersbureau.nl
www.fietsenwandelbeurs.nl
Als je daar onder Rijeka rechtsaf gaat kom je in Krk zag ik op dat bikemapkaartje. Ik wil naar Krk, ineens. Dank voor dit onderwerp; mijn volgende fietstocht ligt ook vast, nu.
Krk op of afkomen kan soms lastig zijn als er teveel wind staat heb ik zelf eens mogen ondervinden. Aan beide zijden van de brug is er dan opeens een camping zonder voorzieningen bijgekomen, waar auto's met aanhanger, bussen en vrachtwagens nog enige beschutting hebben. Je tentje hier neer zetten is onbegonnen werk, het beste is om dan een taxi te nemen die mogen dan nog wel over de brug (niet in alle gevallen trouwens).
Veerboten gaan alleen als de kapitein het nog verantwoord vindt.
Probleem met de veerboten is verder, net als op de andere eilanden, buiten het hoogseizoen is de dienstregeling afgestemd op woon-werkverkeer, dus heel vroeg en heel laat, en misschien tussendoor ook nog een keer. Tenzij het een pontje is, die gaan de hele dag door over doorgaans korte stukjes.

Op Krk hebben ze ook een paar van de weinige zandstranden in Kroatië.
PEter, het leuke van naar Krk fietsen is dat het klinkt als een te strak afgesteld balhoofdlager. Ik had er verder geen voorstelling bij. Het idee was dat te gaan ontdekken. Je post is goed bedoeld, maar haalt meteen de hele reden om naar Krk te gaan onderuit.
Ik moet nu een andere bestemming in die buurt zoeken. Krk wordt lastig te overtreffen, denk ik, kwa fietsgeluid...
Je gaat verder dan alleen Istrië. De Velo 8 gaat door Kroatië. Er is een zomervariant over de eilanden.
Hier nog een link naar routes over land en over de eilanden: http://www.bikemap.net/en/official/2181 ... t-croatia/
We zouden hem in 2014 doen maar door een valpartij in Trieste gestrand. In 2015 doen we een nieuwe poging. Velen waarschuwen voor te drukke gevaarlijke wegen aan de kust.
Marko schreef:PEter, het leuke van naar Krk fietsen is dat het klinkt als een te strak afgesteld balhoofdlager. Ik had er verder geen voorstelling bij. Het idee was dat te gaan ontdekken. Je post is goed bedoeld, maar haalt meteen de hele reden om naar Krk te gaan onderuit.
Ik moet nu een andere bestemming in die buurt zoeken. Krk wordt lastig te overtreffen, denk ik, kwa fietsgeluid...
Dan heb ik nog een leuke voor je, ook in Kroatië maar dan een stuk zuidelijker namelijk: Plat. (zoek maar op)

Overigens is de wind nu niet meteen een reden om af te zien van het ontdekken van Krk (wat onderdeel is van de Kvarner regio, dus niet bij Istrië hoort), er is genoeg te zien en beleven, doe dit alleen wel buiten het hoogseizoen. Het kan hier trouwens ook rond hemelvaart al druk zijn (Beieren waar ze dan een wat langere vakantie hebben zorgt daar voor)
Het gebied ten noorden van Reijka en dan wat meer naar het oosten leent zich ook om ontdekt te worden net als het Velebit gebergte (met MTB routes)

Een tip voor wat de drukke wegen betreft, ga buiten het hoogseizoen. Als de campings opeens meer gasten hebben dan er inwoners in de omliggende dorpen zijn wil dat wel iets over de drukte zeggen, de wegen zijn goed maar niet op zoveel verkeer berekend, en al helemaal niet op fietsers aangepast.
Dank voor je tip. Plat klinkt ook aantrekkelijk (zij het iets minder dan Krk). Is er een Joegoslavische breedtegraad waar de Duitsers niet meer in de weerderheid zijn, of zitten ze aan die hele kust tot aan Griekenland?
Marko schreef:Dank voor je tip. Plat klinkt ook aantrekkelijk (zij het iets minder dan Krk). Is er een Joegoslavische breedtegraad waar de Duitsers niet meer in de weerderheid zijn, of zitten ze aan die hele kust tot aan Griekenland?
Gewoon de drukke kust mijden!
Op de Fiets en Wandelbeurs geef ik op zaterdag en zondag een lezing over fietsen in het stroomgebied van de Sava en de Unna ten zuidoosten van Zagreb met als hoogtepunt het natuurpark Lonjsko Polje. Dit mocht geen nationaal park worden, omdat er tientallen dorpjes zijn. Juist de samenhang tussen de natuur en de traditioneel levende bewoners maakt dit gebied zo boeiend. Hier lijkt de tijd te hebben stil gestaan. Heerlijk rustig fietsen over kleine weggetjes met nauwelijks autoverkeer en genieten van hetgeen wat op je afkomt. Af en toe brengt een veerpontje je naar de overkant van de Sava. Leuke kleinschalige accommodaties in Hans-en-Grietje-huisjes en in de tuin kun je tentje opzetten. Hotel Central in Hrvatska Kostajinica is een verhaal op zich. Dit hotel dateert uit 1905. Het interieur lijkt nog onveranderd, maar intussen wel hedendaags comfort. Het hotel straalt de gloriejaren van het Oostenrijkse keizerrijk nog volkomen uit. Als je daar een beetje in gedachten raakt, lijkt het alsof Franz-Joseph en Sisi met hun gevolg zo binnen zouden kunnen stappen.
Je kunt vlak fietsen tussen de wetlands, maar ook kiezen voor de hellingen tussen de wijnranken.
Kroatië is ook niet weer zo groot en het is gemakkelijk om diverse delen van het land te combineren. Ook een combinatie met Slovenie en Bosnie gaat uitstekend.

Je kunt gemakkelijk met de fiets in de trein naar Zagreb: CityNightLine naar Munchen. Daar met een Eurocity naar Villach en van Villach met een Eurocity naar Zagreb. Je kunt kiezen voor een schema met ruime overstaptijden, zodat een mogelijke vertraging je niet in de problemen brengt. Wel reserveren! http://www.treinreiswinkel.nl
De Treinreiswinkel is ook op de Fiets en Wandelbeurs: http://www.fietsenwandelbeurs.nl

KLM en Croatia Airlines vliegen dagelijks van Schiphol op Zagreb.

Kijk verder op:
http://www.pp-lonjsko-polje.hr/new/slik ... _karta.jpg
https://www.google.nl/search?q=lonjsko+ ... 53&bih=598
http://www.pp-lonjsko-polje.hr/new/engl ... az_en.html
http://www.tradicije-cigoc.hr
http://www.hotelcentral.hr/
http://www.djed.hr
http://www.ekoetno-selo-strug.hr
http://turizam-smz.hr/?page_id=500
http://www.bike4tourism.net
http://www.obitelj-ravlic.hr
Mijn bedoeling is om de deze zomer naar istrie te fietsen, en daarna eventueel door Oostenrijk terug naar huis. Aanvankelijk dacht ik aan gedeeltelijk limes route, dan Salzburg richting Piran. Maar nu ik lees dat in de zomer het zo druk is. Dus denk ik om maar rond het meer van bled en omgeving te blijven.

Terug wilde ik het liefst terug naar villach en dan door Oostenrijk richting Bodensee. Dan terug ( tegengesteld) de Rome route 1 van reitsma naar huis (Rotterdam)

Misschien mag even de vraag neerleggen., is het te doen via een route van Villach naar west Oostenrijk ? Of moet ik terug door Italië via deel twee reitsma Rome (tegengesteld) en Bodensee enz.

Vast bedankt voor het meedenken.

Groet, Ruud
Denk ook aan de Alpe Adria Radweg van Salzburg naar Grado aan de Adriatische kust. Vanuit Grado kun je gemakkelijk naar Triest.
Ook vanuit het noorden van Slovenie is er een fietsroute die bij het drielandenpunt Oostenrijk, Italie en Slovenie aansluit op de Alpe Adria.
Als je bij Bled de Sava volgt kom je bij Kranj. hier ga je naar het noorden naar de pas Seebergsattel. Deze pas is niet zwaar, maar aan de Oostenrijkse kant krijg je een prachtige afdaling. Stop even bij Sittersdorf. Je kunt in Oostenrijk dan de Drau Route oppakken. Bij Villach kom je dan ook op de Alpe Adria.
www.alpe-adria-radweg.com

+
bert sitters schreef:Gewoon de drukke kust mijden!
Op de Fiets en Wandelbeurs geef ik op zaterdag en zondag een lezing over fietsen in het stroomgebied van de Sava en de Unna ten zuidoosten van Zagreb met als hoogtepunt het natuurpark Lonjsko Polje.
Kee ga ik die kant op. Dank voor de tip. Ik kom natuurlijk niet naar je lezing want dan is de verrassing draf. 8)
bert sitters schreef:Hotel Central in Hrvatska Kostajinica is een verhaal op zich. Dit hotel dateert uit 1905. Het interieur lijkt nog onveranderd, maar intussen wel hedendaags comfort. Het hotel straalt de gloriejaren van het Oostenrijkse keizerrijk nog volkomen uit.
Bert, je wilt de film Grand Budapest Hotel zien, dan. [Iedereen wil die film zien want hij is gewoon geweldig.]
bert sitters schreef:Je kunt gemakkelijk met de fiets in de trein naar Zagreb. KLM en Croatia Airlines vliegen dagelijks van Schiphol op Zagreb.
Het is een fietsreis en wij Rotterdammers gaan dan gewoon fietsen. Vraag maar aan Ruud, die zich er weer erg gemakkelijk van afmaakt deze zomer. :wink: Ik wil terug door Noord Italie richting Frankrijk en dan langs de groene weg naar boven.
bert sitters schreef: Stop even bij Sittersdorf. +
Bert, hebben ze speciaal voor jou een dorp naar je vernoemd? of is het andersom?

Er zijn zoveel mogelijkheden om Slovenië in en uit te komen. Naast de route van bert is er natuurlijk de Würzenpas (vanuit Slovenië makkelijker) of via Tarvisio en dan lekker over een voormalige spoorlijn fietsen. Veel meer naar het oosten is de overgang aan de Drava een mogelijkheid en als je richting Zagreb wilt is de Mur-radweg nog een optie.

Om terug te komen op de originele vraag. Als je gewent bent in Amsterdam of Rotterdam te fietsen zal het met de drukte wel meevallen, als je voor rust en ruimte gaat probeer dan buiten het hoogseizoen te gaan, niet alleen vanwege het verkeer maar ook de temperatuur is dan zeker in het binnenland aan de hoge kant.
Het probleem aan de kust is dat er maar weinig ruimte voor infrastructuur is.

Duitsers zijn overal, in de binnenlanden zijn ze echter ver in de minderheid. En hoe verder je naar het zuiden gaat hoe minder je er tegen komt, door de bouw van de snelweg naar het zuiden wordt de drempel om dat stuk over de kustweg te rijden ook steeds lager. (Veerboot met de fiets is een goed alternatief)
_Peter_ schreef:
bert sitters schreef: Stop even bij Sittersdorf. +
Bert, hebben ze speciaal voor jou een dorp naar je vernoemd? of is het andersom?

Er zijn zoveel mogelijkheden om Slovenië in en uit te komen. of via Tarvisio en dan lekker over een voormalige spoorlijn fietsen. quote]

Ik heb mij laten vertellen dat mijn voorvaderen daar vandaan komen.
Over die voormalige spoorbaan bij Tarvisio loopt de Alpe Adria Radweg.
Afbeelding

Hier dus net over de grens met Oostenrijk (Würzenpas) wat nog geen oude spoorlijn is.

En hier aan de Italiaanse kant waar je dus zo het station binnenrijdt.
Afbeelding

een uitstapje naar de Laghe di Fusine is trouwens van harte aan te bevelen, al was het maar voor de uitzichten. Je zou je tentje daar ook prima tussen de campers die daar staan neer kunnen zetten. (geen officiële camping)
Hè Marko, ga je ook die kant op (istrie). Ik ga weg ongeveer half mei. Misschien zien we elkaar nog. En jij ook naar de beurs in Amsterdam??

Ok ik hoor je, Ruud