Additionally, paste this code immediately after the opening tag: balkan - Forum Wereldfietser

balkan

Ik wil in het voorjaar 2015 via Venetië en door de Balkan naar Griekenland fietsen, Thessaloniki of evt. Athene en zit nog met een aantal vragen.
1. tot Venetië, Reitsma of Benjaminse ? Welke route geniet de voorkeur?
2. Verder de Dalmatische kust volgen of meer binnendoor, door Bosnië? Hoe druk zijn de wegen langs de kust versus hoe erg is het klimwerk in het binnenland.
3. Hoe is het verkeer in Montenegro, Albanië, Macedonië t.o.v. fietsers ?

Zijn er nog tips i.v.m dingen die ik niet mag missen, wegen die ik zeker moet nemen of zeker niet mag nemen ?
Ik ben twee keer door de Balkan gereden, schitterend gebied!

De Dalmatische kust is inderdaad behoorlijk druk. Ik heb tussen Dubrovnik en Split gefietst in augustus 2012. Wel erg mooi.
Landinwaarts, dus door Bosnië is ook zeker een aanrader. Rustiger, rauw, en mooie landschappen. Dit geldt eigenlijk voor de hele Balkan. Af en toe zul je wel moeten klimmen, met name in Montenegro maar dit is zeker geen straf. Montenegro vind ik nog steeds een van de mooiste landen van Europa. De weg van Foca naar Zabljak is vond ik het meest indrukwekkend. Je komt dan door de Piva canyon en Durmitor park. Ook de weg van Rozaje naar Pec in Kosovo is een aanrader. Voor beide moet je wel aardig klimmen.

Het verkeer vond ik wel te doen, Bosnië, Montenegro en Macedonië buiten Skopje zijn vrij rustig.
Mocht je ook door Kosovo willen fietsen, de Kosovaarse specialiteit is inhalen op 2-baanswegen en rakelings in tegenovergestelde richting langs je vliegen.
Gewoon doen, in het voorjaar is het nog redelijk rustig, weinig toeristen over de kustweg en eigenlijk alleen verkeer tussen de dorpjes. Door Bosnië (Vochtig (Reden waarom het zo groen is daar) en of heet en veel klimmen) of het achterland van Kroatië (heet en klimmen) is ook prima te doen, het is hier alleen in bepaalde gebieden wel een stuk dunner bevolkt. Wat voor mij een aanrader is is vanuit Dubrovnik via Trebinje naar Foca. De andere aanrader is net voorbij het vliegveld van Dubrovnik (Cilipi) naar Molunat en dan over het schiereiland (Wat nog niet al te lang geleden een no-go zone was) naar Montenegro. (De 516 is net een paar jaar geleden voorzien van nieuw asfalt). Als je in Montenegro de kust volgt is het allemaal redelijk vlak, je kunt er ook voor kiezen om een adembenemend uitzicht op de baai van Kotor te hebben door omhoog te klimmen. In Albanië kun je ook prima fietsen, zelfs op de snelwegen (behalve de nieuwste). De mooiste weggetjes zijn natuurlijk in het binnenland met soms verbazingwekkend goed asfalt de ene keer en een veldweg een paar kilometer verderop.

Mocht je door Kosovo willen of moeten, zorg er dan wel voor dat je dit doet op een manier die de Servische Douane ook goed vinden anders kom je of Servië niet in of uit, afhankelijk van waar je Kosovo verlaat. Het kan zijn dat dit inmiddels beter is geworden, in 2012 waren de spanningen nog dermate hoog dat je het risico beter niet nam. (Zoek hiervoor even op internet)

Macedonië is ook prima te fietsen al zijn de wegen redelijk slecht (Net als de rest van de Balkan) Skopje is een stad van en voor auto's op de een of andere manier. Probeer hier gewoon zo min mogelijk te fietsen, de stad uit kan prima langs de rivier en de oude stad is prima te bewandelen.

Gebruik een spiegeltje om te zien wat er achter je zit bij een tegemoet komende vrachtwagen en maak je zelf wat breder door niet in de berm te rijden. Over het algemeen past men goed op en zijn ze blij je te zien, als aanmoediging zal er veel getoetert worden, of soms je wat te drinken aangeboden worden.

Drink in Albanië zo min mogelijk water uit de kraan, al zou dat wel moeten kunnen, de Albanezen doen het zelf ook niet, en dit lijkt me een goed gebruik om over te nemen.

Ik weet niet hoeveel tijd je ervoor hebt maar 1 vakantie is niet genoeg om alles of maar een deel te zien. Welke variant je ook kiest.

Een rondje Joegoslavië is trouwens mogelijk in 6 weken, je ziet dan alleen maar een (heel) klein deel.
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik trek in het totaal 8 weken uit voor de tocht, drie tot Venetië en een vijftal voor de rest. Dit is inderdaad veel te kort om alles te zien, maar dat is ook niet mijn bedoeling.
Welke kaarten hebben jullie gebruikt ?
Voor de balkan zul je wil je ook de kleine weggetjes kunnen vinden al snel aan een kilo papier zitten. Het best kun je dan ook een GPS meenemen en eventueel een Tablet met daarop een op OSM gebaseerde planner, voor Android bijvoorbeeld OSMAND om de route op een wat groter scherm te plannen mocht je van de thuisgemaakte route af willen wijken. Voor welke kaarten precies verwijs ik je naar de fietsvakantiewiki mocht je die kilo toch mee willen nemen.
In de zomer is de kustweg niet te doen, oof dat ik het voorjaar ook zo is, weet ik niet. Wel prachtig, maar volgens mij beter geschikt van zuid naar noord dan andersom. Hele delen rij je langs de 'afgrond'. Niet heel diep, maar wel zo dat je geen centimter uit kunt wijken. Buitengewoon vervelend fietsen als het druk is.

Als klimmen geen probleem is, kun je altijd de binnenlanden in. Veel op en af, maar heel erg mooi en heel weinig toeristen.
Wij gebruikten kaarten van freytag & berndt. Die kaarten verschillen in mijn beleving behoorlijk in kwaliteit per land, maar we hebben ons er goed mee kunnen redden.
Ik heb in april/mei 2013 een soortgelijke tocht gemaakt.
Langs de Kroatische kust heb ik vooral ferry's tussen eilanden genomen, heel leuk.
Uiteindelijk heb ik slechts een 40-tal kilometer op de kustweg moeten rijden, maar daar was op dat moment quasi geen verkeer.
Als disclaimer wil ik wel vermelden dat ik Split ingereden ben vanuit het binnenland, en Dubrovnik heb ik bezocht via de ferry vanuit Mljet. In die steden is er wel iets meer verkeer op de kustweg uiteraard.

Neem vooral de tijd om in Montenegro elk mogelijk wegje te fietsen: alles is daar prachtig! Lake Ohrid in Macedonie vond ik dan weer 3 keer niks.

Het ligt misschien niet op je route, maar ook de Albanese kust tussen Vlore en Sarande is heel mooi (wel lastig), net zoals Kefallonia in Griekenland.

Ik ga zeker nog eens terug naar de Balkan!
Misschien kan je wat inspiratie halen uit mijn videos. Zie verder diverse verslagen op mijn website.
Wij vonden Albanie erg mooi! Veel van de hoofdwegen zijn echt super klein. Als er een gele weg op de kaart staat is de kans groot dat het een gravelweg is en als die wit op de kaart is ga dan maar uit van een pittige tocht :) Lees via de volgende links meer:

http://www.twistingspokes.com/cycle-tou ... roduction/
http://www.twistingspokes.com/each-corn ... -surprise/

Wij vonden het stuk van Tepelene naar Permet, Leskovik en Erseke erg mooi en zeker een aanrader! Veel plezier!
In 2010 fietste ik vanaf Slovenie via Kroatië en Bosnie naar Montenegro. Het was een erg mooie route via o.a. Plitvice en eilanden als Pag en Peljesac. Ook een stukje Bosnie door om de kustweg wat te vermijden. Alleen voor Dubrovnik 40 tal kust gefietst. Voor Dubrovnik linksaf geslagen en door een canyon naar Bosnie gegaan naar Trebinje. Vanaf Trebinje kan je de bergweg nemen naar Montenegro (pas is ongeveer 1000 meter hoog) en dan naar Cetinje fietsen. Let wel op met vaartijden van de boten. Succes!! Hoeveel plan je per dag in?
Ik ben een beetje verslaafd aan de westelijke Balkan. Kom er sinds 2005 elk jaar.

Kustweg in seizoen is af te raden, zeker onder Split en dichtbij grotere steden.

Freytag en Berndt heeft prima kaarten, maar ze bevatten fouten. Een oranje weg (zou flinke weg moeten zijn) kan zomaar een gravelweg zijn. Geldt voor andere merken ook, ligt aan de gebrekkige info van de plaatselijke topografische diensten.

Zelf vond ik het niet zo makkelijk om doorgaande routes via kleine weggetjes te vinden in Bosnië maar daar heeft een Bosnische fietser me mee geholpen met dit als resultaat. Je vindt een linkje met foto's.

Albanië is een vette aanrader, erg speciaal slag mensen. Erg nieuwsgierig en niet opdringerig.

De eilanden van Kroatië zijn best erg mooi.

Lente 2014 heb ik een alternatieve route gemaakt om de kustweg zuidelijk van Split te omzeilen. Globaal gezien zat ik één dal landinwaarts (het langerekte patroon van de eilanden zet zich landinwaarts voort als langgerekte dalen). Je rijdt dan grotendeels over de oude route van Venetië naar Dubrovnik, aangelegd 'door' Napoleon. Ik deed dat totdat ik op hoogte van Dubrovnik (dat door toerisme verstikte prachtige stadje) verder landinwaarts ging naar Trebinje.

In de hele Balkan krijg je Börek, bladerdeeg gevuld met kaas of vlees (soms met spinazie, pompoen, aardappel of appel) wat prima voer is voor de fietreiziger :lol:.

Over Benjaminse vs Reitsma is hier redelijk wat geschreven. Vanaf Venetië rijd je via kleine weggetjes naar Triëst (staat allemaal op één kaart) en van daaruit volg je de kust. Bij Koper is een voormalig tramlijntje tot fietspad omgebouwd om een stukje af te snijden. De eerste stukken Kroatische kust kun je proeven in Istrië. Vanaf Novi Grad heb ik het schiereiland doorkruist. Qua drukte (mei) viel dat wel mee.
Hartelijk dank voor al die informatie, het zal me zeker erg helpen bij het uitstippelen van mijn route.
Als antwoord op de vraag van Rutger ; ik fiets gewoonlijk een 100-tal km per dag, bij slechte wegen en veel klimmen wel iets minder.
Heeft er iemand ervaring met wildkamperen in de balkan ?
A ja, wildkamperen. Ik doe dat heel vaak. Soms ga ik in op een uitnodiging van dorpsbewoners of boeren om bij hun te kamperen. Of ik vraag erom. Soms krijg ik een logeerkamer toegewezen. Het woordje šator (tent, uit te spreken als sjator) doet wonderen. Hier een op fietsen toegespitst woordenlijstje.

Er zijn gebieden in Bosnië en ook in Croatië waar landmijnen liggen. Er zijn kaarten van te vinden online en die schijnen betrouwbaar te zijn. Ik kijk er nooit op. Alle bermen zijn mijnenvrij, zo zegt men.

Het landschap is wel te lezen. Bijvoorbeeld als gebieden zijn afgezet, op wat voor manier dan ook: no go! Meestal zoek in naar en vissersstrandje bij een rivier, een plekje met gemaaid gras, een afgelegen karrespoor o.i.d. Of ik vraag aan de bewoners of het veilig is. Een keer kreeg ik het antwoord: "Hier is prima, maar daar ligt het vol met mijnen." Dat daar was 200 meter verderop.
Als antwoord op het wild-kamperen, het kan maar zeker in Bosnië en ook delen van Kroatië en dan vooral langs de grens met Bosnië zou ik het niet doen vanwege de nog altijd aanwezige mijnen, ook al wordt er veel opgeruimd. Een andere reden om het niet te doen is dat de grond erg rotsig is en het lastig is een geschikte plek te vinden, langs de kust zijn voldoende kleine en goedkope campings (grote ook, die zijn dan ook meteen een stuk duurder). In het binnenland dan weer veel minder campings maar genoeg gastvrije mensen bij wie je je tent in de tuin op mag zetten. (Probleem is dan wel weer dat je mee moet eten en drinken en je verhaal moet doen :P )
bikelike schreef:
Zelf vond ik het niet zo makkelijk om doorgaande routes via kleine weggetjes te vinden in Bosnië maar daar heeft een Bosnische fietser me mee geholpen met dit als resultaat. Je vindt een linkje met foto's.

Er staat bij de gps route dat je hem zelf niet hebt gereden hoe zit dat?

Ik vond Skopje best relaxed fietsen langs de rivier loopt een goed fietspad. Shkodër
vond ik mooi oude gebouwen beetje italiaans van alles wat. Probeer ook de trilece een erg lekker nat gebakje.
Verder, de bleu eye is mooi en het strand bij Dhërmi.
hanzefietser schreef:Er staat bij de gps route dat je hem zelf niet hebt gereden hoe zit dat?
Ik wel de route gereden maar niet aan de hand van de track. Die heb ik achteraf gefabriekt met www.bikeroutetoaster.com.
Wij reden in 2010 van Poperinge (west-vlaanderen) naar Athene, via Venetie. Schitterende tocht. We fietsen dit in 55 dagen (4000 km).

Montenegro is fantastisch. Ook Griekenland was mooi. En al de rest eigenlijk ook.
Zie een beetje info op www.dromenvanreizen.be.

Succes,
Sabien
Van half mei tot eind juni 2012 heb ik mijn zgn. Tour de Balkan gereden. Van Zaventem naar Pristine vliegen kan al vanaf €75,= fiets vooraf aanmelden voor €20,=. Ik hou niet zo van vliegen, maar op zo'n manier goed te doen. Half mei lag er nog sneeuw op 1700 m, langs de weg van Pec naar Rozaje (Montenegro). Heel zwaar maar fenomenaal. Ook de weg naar Podgorica is geweldig, 50 km afdalen! Er zijn nauwelijks voorzieningen, maar anderzijds is het heel goedkoop. Heel fijne kaarten vind ik die van World mapping project, www.reise-know-how.de geplastificeerd, kun je alle kanten opvouwen en dus zelfs nat worden; per land in de kaartenwinkels te koop. Meer wegen dan erop staan ,zijn er niet. Half juni is het zelfs al heel heet, 37 C in de schaduw (als die er is).
Foto's en beschrijvingen op FB: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 3793f15905