Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terug met Reitsma - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Terug met Reitsma

Blij te lezen dat er nog iemand zich vragen stelt bij kamperen. Wij kamperen absoluut graag als we gaan wandelen in de bergen, dan kan je op prachtige plaatsen je tent opzetten waar je anders nooit zou kunnen komen.

Met de fiets rijden we vaker op wegen en hebben we dus ook wat vaker campings aangedaan: charmante gemeentelijke campings in kleine Portugese dorpjes leveren vaak boeiende contacten op, maar kom je in de buurt van een min of meer populaire zone, dan gaan de prijzen omhoog en is de lol er wel af. Vaak betaal je 30 euro voor twee personen met een auto, ook al heb je geen auto. Staat je trekkingtent daar mooi op zo'n 6x6 meter veldje. Erg vaak duiken dan luidruchtige (helaas vaak Nederlandse ;-)) buren op, houd je liefst je slippers aan in de douche en stel je te laat vast dat het wc-papier op is.

Met de huidige booking-sites als trivago.com kan je onderweg in eender welk café met wifi gemakkelijk een goedkoop hotel boeken en onze vaststelling is dat we daar nauwelijks verlies aan doen: iets duurder, ontbijt vaak inbegrepen dus snellere start 's ochtends, en minder gewicht mee als de tent thuis kan blijven.

En stiekem hebben we het ook wat moeilijk met de filosofie om op reis te gaan en dan maar je volledige thuis mee te sleuren. Waarom ga je nu naar Frankrijk als je toch maar voor je caravan wil zitten, de telegraaf lezen, pindakaas eten en naar NL's voetbal kijken? (niet dat we geen respect hebben voor de keuze die deze mensen maken, maar ons gevoel van "verbondenheid" is op dergelijke campings meestal ver te zoeken).
Precies. Ik had die ene nacht in een leuk Duits hotelletje (een Weinstube) veel meer het gevoel dat ik in Duitsland was dan de avond ervoor op een overvolle camping waar ik pal naast de receptie een grasloos plekje van hoogstens 2x4 kreeg naast het hek. Ik was met een ander de enige fietser/trekker tussen een woud van campers en caravans met satelliet schotels en veel te dikke bewoners. De receptie behandelde me ook nog eens alsof ik een potentieel gevaarlijke zwerver was. Hartelijk dank.
Anderzijds heb ik in Scandinavië of Frankrijk vaak op leuke eenvoudige rustige campings gestaan met vooral tenten. Het kan dus wel, maar niet overal. En in Duitsland zijn die hotelletjes vaak erg goedkoop, net als de restaurants.
Wim
Wim, hoe lang heb je over de reis gedaan? Mijn zus woont in de dolomieten (ortisei) en ik zou er graag eens heen fietsen, slapen in hotel/B&B, dus lekker licht.
Precies 14 dagen van Merano tot Roermond, zonder rustdagen. Met hotels kun je wat sneller, al was het maar omdat de keus aan overnachtingsplekken dan veel groter is. Er zijn niet zoveel campings en dan is de lengte van je dagetappe dus soms zo lang als de afstand tussen de enige twee campings die in aanmerking komen. Maar het kan zeker sneller. Twee buurmannen van me (net als ik boven de 60) hebben het niet zo lang geleden ongeveer twee keer zo snel gedaan (met racefietsen en in hotels in twee weken helemaal naar Rome). Ik heb ze nog niet kunnen vragen hoe ze over de vele onverharde stukken gekomen zijn. Ik althans was blij met mijn 42 mm (echte maat) banden.
Wim
@Sjacka: In augustus 2013 in 12 dagen van Hilversum naar Verona gefietst via de Reitsma-route, 1500 km. Overnachtingen in hotelletjes.
Het is een mooie en afwisselende route. De route gaat veelal via rustige (= autoluwe) weggetjes met af en toe een stuk niet geasfalteerd.
Ik heb er in ieder geval van genoten.

Jan
Herkenbaar, de vragen bij het kamperen. Dit jaar reed ik door Duitsland en daar zijn op grote stukken geen campings te vinden. Noodgedwongen overnachtte ik veel in hotels. Het beviel me goed, het is toch comfortabeler dan kamperen, en het scheelt gedoe met koken en inpakken. Desondanks is het toch aanzienlijk duurder en na enige tijd ga ik toch weer verlangen naar een nacht in de buitenlucht. Met regenweer slaat de balans wel door naar het ruime en droge hote; dan is het wel armoedig in het natte gras. In andere buitenlanden (Zuid Europa) wordt sowieso veel minder vaak gekampeerd, meestal geldt kamperen daar als armoedig, voor als je geen geld genoeg hebt voor een andere wijze van vakantie. Het sportieve kamperen is toch wel iets typisch Noordwest Europees/Brits/Scandinavisch/Nederlands. De rest van de wereld ziet er de lol niet van. (Wat overigens niks zegt over het kamperen).
De vakantie met mijn gezin is afgelopen zomer in het water gevallen en ik ben weer eerder gaan werken. Ik denk er nu sterk over na om aanstaande vrijdag 5 september te vertrekken en naar mijn zus in Ortisei (naast bolzano) te gaan fietsen. Inclusief de vrijdag heb ik dan 10 dagen om ortisei te halen. Ik wil dit met mijn thorn club tour gaan doen met 35 mm brede pasela's. Overnachten doe ik in pensions/hotelletjes die in onderweg wil boeken zodat ik complete vrijheid heb. Ik woon in Rotterdam maar om niet te veel te stressen onderweg wil ik vanaf maastricht vertrekken.
Een goed plan via de Reitsma route denken jullie?
En ik moet ook nog terug met trein of vliegtuig, iemand nog tips?
Lijkt me een goed plan al zou ik zelf op deze route liever een maatje bredere banden willen hebben.
Maar goed, ik zou nog rapporteren over de gebroken tentstokken van mijn Helsport tent. Ik heb Helsport geschreven, en kreeg na enkele dagen het antwoord dat dat natuurlijk niet mocht en dat ze nieuwe stokken zouden sturen. Geen gezeur dat ik de oude moest inleveren of wat dan ook. Vandaag kwamen de drie nieuwe stokken aan per courier (inclusief een reserve deel en een nieuwe reparatiehuls). Het zijn nu de veel betere DAC Featherlite stokken geworden, en die zijn niet alleen bewezen goed, maar ook nog eens 420 gram ipv de oorspronkelijke set van 470 gram. Kortom, de service was prima. En dat verdient het gezegd te worden.