Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terug met Reitsma - Forum Wereldfietser

Terug met Reitsma

Terug met Reitsma
Na een bergwandelvakantie in de Dolomieten met mijn vrouw en mijn zoon ben ik de afgelopen twee weken alleen teruggefietst naar Nederland. Misschien hebben anderen iets aan mijn observaties.

Route. Ik ben van Merano naar Roermond gefietst langs de route van Hans Reitsma (en daarna met de trein verder naar huis gereisd omdat mijn tijd op was). Ik vond het een vrijwel steeds mooie route. Naarmate ik wat dichter bij Nederland kwam vond ik het wat minder spannend worden, vooral in de buurt van Ludwigshafen en langs de Rijn (je moet zo’n route eigelijk weg van huis rijden, dan wordt het juist steeds exotischer). Een aantal jaren geleden heb ik het grootste deel van de Benjaminse route gedaan tot noord Italië, en in vergelijking is Reitsma echt veel meer off road en auto luw. Per saldo vond ik Reitsma wat mooier maar ik denk ook wel zwaarder. Dat geldt uiteraard niet voor wat vanuit Nederland het eerste gedeelte is, waar Benjaminse je gelijk de Ardennen in stuurt, en Reitsma je de kans geeft rustig wat conditie op te bouwen in veel vlakker terrein. Voor wat betreft de Alpenpassen moet ik zeggen dat ik de Reschenpas ook uit het zuiden komend eigenlijk goed te doen vond (het vals plat van Merano naar Glurns van de dag ervoor viel me zwaarder), maar de Arlberg inderdaad erg zwaar: ik heb een stukje gelopen. De mooiste pas blijft wat mij betreft wel Benjaminse’s Splügenpas, maar daarbij vind ik vanuit Nederland komend de aanloop door Zwitserland saaier dan Reitsma’s aanloop door Oostenrijk. Misschien is er een markt voor Naar Rome voor natuurminnende bikkels, met de mooiste en zwaarste stukken van beide routes.

Navigatie. Ik had deze keer voor het eerst een GPS bij me (een Garmin Etrex 30) en dat is prima bevallen. Ik heb het simpel gehouden en het ding alleen gebruikt om de tracks die ik tevoren vanaf Hans Reitsma’s site had geladen na te fietsen. Wat me opviel was dat de Ansmann 2500 mA oplaadbare batterijen die ik nieuw gekocht had zo lang meegingen: ik deed goed vijf dagen van 7-8 uur met een setje. De oudere 2050 mA GP oplaadbare batterijen (ook Eneloop type) hielden het na ruim twee dagen al voor gezien. Met acht van die Ansmann oplaadbare batterijen kun je dus drie weken fietsen zonder iets op te laden. Die techniek wordt alleen maar beter, dus de afhankelijkheid van laders kan alleen maar minder belangrijk worden.

Campings. Ik vond de campings vaak wat deprimerend, met veel campers en satellietschotels. Gelukkig ook een aantal leuke ontmoetingen gehad op campings waar ze wel een trekkersveldje hadden. Een keer heb ik in een hotelletje overnacht, en eigenlijk was dat wel zo leuk, met veel meer contact met de lokale bevolking. Het zette me aan het denken over de vraag waarom ik altijd wil kamperen. Van oorsprong was dat omdat ik van het buitenleven hou, en in voor een najaar of in Scandinavië kan dat al kamperend goed. Maar wat is er nog over van dat buitenleven als je op een piepklein stukje staat, met om je heen campers en auto’s met bbq’s?

Bagage. Ik hou ervan om licht te reizen, en had gehoopt alles in mijn Arkel Dry Lites te pakken. Dat ging toch niet. Die zijn echt te klein voor zo’n reis met kleding voor wisselende omstandigheden en vers eten voor een dag of twee. Arkel zegt dat ze 32 liter zijn, en daarmee zou ik het wel gered hebben, maar Arkel’s 32 liters zijn wel andere liters dan die van Orlieb (de Dry Lites zijn in werkelijkheid kleiner dan de nominaal 25 liter Ortlieb frontrollers). Dus ik heb toch maar mijn 40 liter Backrollers gebruikt.

Pech. Twee van de drie Yunan stokken van de Helsport Rondane 3 tent zijn kort na elkaar gebroken. Ik heb ze kunnen spalken, maar Helsport krijgt wel een brief. Lekke banden: geen, ondanks het feit dat ik achter een 26x1.75 Pasela TG met slechts dunne lekbescherming had en voor zelfs de luxe Compass versie hiervan zonder enige antilek. Vooral die laatste band reed wonderbaarlijk soepel en comfortabel vergeleken met zogenaamd steviger banden.

Het was een mooie rit.
Wim
Wim schreef: Bagage. Ik hou ervan om licht te reizen, en had gehoopt alles in mijn Arkel Dry Lites te pakken. Dat ging toch niet. Die zijn echt te klein voor zo’n reis met kleding voor wisselende omstandigheden en vers eten voor een dag of twee. Arkel zegt dat ze 32 liter zijn, en daarmee zou ik het wel gered hebben, maar Arkel’s 32 liters zijn wel andere liters dan die van Orlieb (de Dry Lites zijn in werkelijkheid kleiner dan de nominaal 25 liter Ortlieb frontrollers). Dus ik heb toch maar mijn 40 liter Backrollers gebruikt.
Ik heb net een tweede stel Arkel Dry Lites uit Engeland laten komen en nu staat op de verpakking 32L doorgestreept en is er met de hand 28L bij geschreven. Arkel weet dus zelf inmiddels ook dat die 32L-inhoud niet klopte.
Wim schreef:Terug met Reitsma

Navigatie. Ik had deze keer voor het eerst een GPS bij me (een Garmin Etrex 30) en dat is prima bevallen. Ik heb het simpel gehouden en het ding alleen gebruikt om de tracks die ik tevoren vanaf Hans Reitsma’s site had geladen na te fietsen. Wat me opviel was dat de Ansmann 2500 mA oplaadbare batterijen die ik nieuw gekocht had zo lang meegingen: ik deed goed vijf dagen van 7-8 uur met een setje. De oudere 2050 mA GP oplaadbare batterijen (ook Eneloop type) hielden het na ruim twee dagen al voor gezien. Met acht van die Ansmann oplaadbare batterijen kun je dus drie weken fietsen zonder iets op te laden. Die techniek wordt alleen maar beter, dus de afhankelijkheid van laders kan alleen maar minder belangrijk worden.

Wim
Wim, ik ben benieuwd naar hoe jij je GPS hebt gebruikt , en dan meer specifiek de instellingen, want bij mij zijn de batterijen, eneloops of niet na 8 uur toch echt leeg.

Peter
Ik ben een absolute beginner dus ik weet niet of ik je een bruikbaar antwoord ga geven.
Allereerst is dit een Etrex, en dat is niet alleen de goedkoopste en lichtste Garmin, maar ook de zuinigste. Vooral de touchscreen modellen schijnen veel meer te gebruiken.
In de tweede plaats laat ik het ding eigenlijk weinig meer doen dan mijn positie bepalen met de openfietsmap kaart op de achtergrond en daarop de paarse lijn van de track. Dus het ding hoeft niet bij de houden waar ik geweest ben en evenmin bedenken hoe ik zou moeten rijden. Dat zijn allemaal dingen die aardig wat rekenwerk geven en dus stroom kosten. Tot slot ging de schermverlichting al weer na een paar seconden uit.
Omdat die andere batterijen zo veel sneller leeg waren denk ik dat de kwaliteit van de oplaadbare batterijen er ook veel toe doet.
Dit is alles wat ik zou weten te bedenken. Ook ik was aangenaam verrrast na alle berichten dat je het met twee dagen toch echt gehad had.
Wim
In de tweede plaats laat ik het ding eigenlijk weinig meer doen dan mijn positie bepalen met de openfietsmap kaart op de achtergrond en daarop de paarse lijn van de track. Dus het ding hoeft niet bij de houden waar ik geweest ben en evenmin bedenken hoe ik zou moeten rijden.
Verstandige oplossing die ik zelf al een poosje hanteer, Het gaat om de grote lijnen en de rest gewoon het gezonde verstand gebruiken om de route te volgen. Zo kun je ook sneller een ander pad/weg volgen als dat beter uitkomt gezien de omstandigheden, verderop kom je dan wel weer op de juiste route.
Wat kamperen betreft kan ik je ook goed volgen, Zelf prefereer ik ook hotelletjes of B&B. Weliswaar wat duurder maar je hoeft natuurlijk veel minder mee te slepen en die kampeerspullen zijn ook niet gratis en de nachtrust is ook veel beter.
Wim, ik ben benieuwd naar hoe jij je GPS hebt gebruikt , en dan meer specifiek de instellingen, want bij mij zijn de batterijen, eneloops of niet na 8 uur toch echt leeg.
Het helpt enorm als je het elektronisch kompas (zit op de Etrex 30) uitzet. Voor fietsen heb je dat niet nodig. Is meer voor de wandelaars.
Dat kompas gebruikt nogal wat energie.
Wim, en Fred bedankt voor de antwoorden.
Van sommige foto's die ik maak wil ik achteraf graag weten waar dat was, door de datum en tijd aan de GPS te koppelen (met een programmaatje) kan ik daar achteraf achter komen. Het opslaan van waar ik was zal bij mij dan ook aan blijven staan, misschien dat ik nog iets aan de frequentie waarin dat gebeurd kan aanpassen. Dat van het kompas is iets waar je niet bij stilstaat, ik moest even zoeken waar je dit kunt aanpassen (Stel in,Koers, Kompas)

Overigens verbaas ik me er niet meer over dat de meeste campings vooral op camper en caravan publiek is ingesteld, door de vergrijzing zie je veel meer dan vroeger mensen die een half jaar onderweg zijn met alle gemakken van thuis. Kamperen begint wel weer op te komen, alleen wordt daar niet zoveel aan verdient door de uitbater van de camping. (kijk maar eens naar een prijslijst wat er wordt gevraagd (en betaald))
Hoi Wim,

Hoe bevalt de 'joystick' en het kleinere scherm? Zit er ook over te denken een GPS aan te schaffen voor we in november richting Marokko gaan en een touchscreen heeft niet mijn voorkeur. De Etrex 30 lijkt me dan een goed alternatief voor de GPS Map 62S.

groet, Tim
De grootte van het scherm was geen probleem. Er zit een zoomfunctie op, dus als je ineens bij een niet helemaal duidelijke kruising of zo komt kun je inzoomen voor meer detail, of als je van de route moet afwijken ivm een wegomlegging kun je uitzoomen en zo overzicht krijgen van wat je moet doen. Ik reed meestal op 80 m per cm op het scherm.
Dat pookje is prima, behalve als je tijdens het fietsen wat wilt doen. Dat gaat niet steeds goed (je moet hem recht naar beneden indrukken, en niet schuin), en is al snel niet veilig. Zoomen gaat echter met knoppen aan de zijkant en dat gaat wel prima, net als schermverlichting even aanzetten. Al fietsend hoefde ik eigenlijk nauwelijks iets te doen. Als je een track volgt rij je gewoon die paarse lijn na met het pijltje van waar je bent. Voor ingewikkelde dingen moet je gewoon even stil gaan staan, maar dat is sowieso veiliger.
Wim
Ook ik gebruikte dit jaar voor het eerst mijn (na grondige verkenning van de alternatieven) nieuwe Garmin eTrex 30;
ik ben er erg enthousiast over, het kleine scherm is inderdaad geen enkel probleem, het is meer dan voldoende en bespaart batterijen. De schermverlichting is ook uit te zetten, het scherm is ook in het felste zonlicht perfect afleesbaar.
Het ding kan zelfs (met bijgekochte temperatuursensor) de temperatuur meten, wat ik dan weer een heel leuk gadget vind, ik monteer de sensor onder mijn tassen aan de bagagedrager, uit de wind, in de schaduw.
Ook al staat de GPS 's-nachts uit, dan nog registreert de sensor hoe koud het was, en dat is bij het aanzetten van het apparaat te zien.
Het pookje werkt heel gebruiksvriendelijk, inzoomen met knoppen aan de zijkant kan tijdens fietsen, maar liever sta ik even stil.
Bijkomend voordeel is het kleine formaat van de GPS; ligt prettig in de hand, en neemt weinig ruimte in op het stuur.
Overigens, maar dat geldt voor alle GPS-en, vind ik de gebruiksvriendelijkheid van de software/Basecamp en het daadwerkelijk werken met routes e.d. een, zeker in de beginperiode, een frustrerende computerervaring uit de jaren 80; in deze tijd van iPhones is het ongelofelijk dat Garmin dit niet beter kan maken.
Het werkt als je eenmaal weet hoe het werkt, maar denk niet het ding te kopen en er mee weg te fietsen, er gaan wat zweet en tranen over heen voordat je de zaak prettig kunt gebruiken, en ik ben geen digibeet.

Ik kocht een GPS omdat ik het zat was steeds verkeerd te fietsen, dat kost (als je routes volgt) veel tijd en irritatie. Verkeerd fietsen lukt me trouwens nog steeds, ook met de GPS, maar wel veel minder...
Dank voor de reacties! Klinkt als een goede optie de Etrex 30.

Hoe is de fietshouder, lees daar wat wisselende verhalen over.

Groet, Tim
Bij mij is de gps er niet uit gevallen. Wat mij betreft niks mis mee, maar je kunt ook nog een extra kabeltje gebruiken voor de zekerheid. Wel wordt het dan lastiger de gps er even af te halen, en dat heb ik voor de zekerheid wel steeds gedaan bij winkels etc.
Wim
Tim_070 schreef:Dank voor de reacties! Klinkt als een goede optie de Etrex 30.
Hoe is de fietshouder, lees daar wat wisselende verhalen over.
Ik heb er in juni een maand mee gereden en heb er geen klachten over. Ding is stevig zat, maar zet hem wel vast met een stukje fietsband eronder zodat je de tiewraps goed aan kunt trekken en trillingen makkelijker opgevangen worden. De klem zit stevig vast dus met het erafhalen van de GPS moet je de houder een beetje tegenhouden met je andere hand maar daar krijg je vanzelf handigheid in.
Ik ben overtuigd en ga een Etrex 30 kopen. Heb ik nog bijna drie maanden om uit te vogelen hoe alles werkt :)

Dank allemaal!
Tim_070 schreef:Hoe is de fietshouder, lees daar wat wisselende verhalen over.
Ik heb het vorige model Etrex gehad en heb nu een Etrex 30. Deze laatste zit als een huis op de fietshouder, bij het oudere model gebruikte ik altijd een extra koordje als zekering, bij de huidige voel ik die noodzaak niet meer al kan het nooit kwaad.

En nu weer terug nasr de route van Wim
Marianne, het is me uit het hart gegrepen, al heb ik de materiaalvragen natuurlijk mede zelf uitgelokt. Wat een mooie route. Wie heeft nog meer observaties of opvattingen daarover?
Wim
Mijn Yunnan stokken werden door Helsport geruild voor DAC stokken. Ik zou er om vragen. Tot nu toe geen enkele breuk met de nieuwe stokken. Die Yunnan stokken zijn gewoon erg slecht :x
Ik heb Helsport geschreven, maar nog geen reactie gehad. Als die er niet meer komt heb ik nog een set Easton stokken liggen van onze versleten Hilleberg Keron 4gt. Als ik die inkort heb ik ook goede stokken, al zijn ze wat zwaarder (maar ook hele degelijk).
Wat me opviel bij die Yunan stokken en nu ik goed gekeken heb ook bij de DAC stokken van onze nieuwe Hilleberg is dat ze op de uiteinden afgesloten worden met alu dopjes waarin binnenin het elastiek vast zit. Dat betekent dat je geen sectie kunt vervangen zonder gereedschap. Bij de oude Easton stokken kan dat wel.
Wim
Zitten die stokken nog steeds bij de tent? De discussie hierover is al wat ouder:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rt+stokken
Dit is ook een oudere tent. Helsport heeft daarna een tijdje met DAC stokken gewerkt, maar nu zitten er weer vaak Yunan stokken bij (hopelijk betere).
Wim