Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Peloponnesos - Forum Wereldfietser

Peloponnesos

Ik zou graag volgend voorjaar naar Griekenland gaan om op de Peloponnesos te gaan fietsen en probeer informatie te vinden over verschillende routes. Zoek ook de verschillen in de hoogte die overwonnen moet worden. Lees dat het langs de kust niet altijd even makkelijk is. Wie kan mij meer informatie geven over fietsen op de Peloponnesos.
Pim
Welkom op het forum, Wam. Er is een en ander te vinden over Peloponesis (wellicht verschillende spelwijzen proberen).

Ik ben er afgelopen jaar geweest. Het is erg mooi daar. En dan druk ik het zacht uit. Het is beroemd door zijn arcadisch landschap.

Het is handig als je van klimmen houdt want erg vlak is het daar niet. Ik was er in het voorjaar. Dan is het best nog groen.

Ik keek net even op Via Michelin en ik zou zeggen als je daar de wegen met groene randjes aan elkaar knoopt, dan heb je een machtig mooie reis.

Veel voor- tijdens- en napret!

O, in het uiterste zuiden was een prachtig kaal landschap met surrealistisch, veelal verlaten dorpjes.
Als je probeert de campings die er zijn aan elkaar te knopen ben je ongeveer 3 weken onder de pannen, je maakt dan een rondrit langs bijna alle hoogtepunten (Heel veel oude stenen). Dit vereist wel wat planning van te voren en zal betekenen dat je bijna elke dag flink wat kilometers (ook de hoogte in) maakt. De twee plaatsen zonder camping die zeker wel de moeite waard zijn zijn Kosmas in het binnenland, en de middelste punt de Mani met zijn torenhuizen. Houdt er wel rekening mee dat het vooral hier eind mei en in juni al erg heet kan zijn er is hier (Mani) weinig groen.

De groene Michelin route krijg je trouwens alleen op een bepaald zoom-niveau te zien.

Er is overigens ook een boekje wat een goede leidraad kan zijn van Bertus Legebeke (ook voor andere routes in Griekenland trouwens)
De technicus van ons filiaal in Istanbul komt uit Griekenland. Hij heeft er ook vaak gefietst. Afgelopen jaar zelfs met een hele groep. Als je hem een mail stuurt kan hij je eventueel verder helpen. Bij voorkeur in het Engels of Duits, ook al snapt hij Nederlands ook wel. Oh ja, Grieks mag ook!

Het adres staat op onze site.
Erg leuk om reacties te krijgen op mijn korte stukje over wat ik voor volgend jaar van plan ben. Ik heb inmiddels het boekje van Bertus Legebeke te pakken gekregen en dat geeft veel informatie met een groot aantal route mogelijkheden en waar nodig hoogteprofielen. Ben niet meer zo piep, maar heb wel flink wat ervaring en wil wel klimmen, maar het moet met de bergen niet te gek worden. De bedoeling is te vliegen naar Zakythos,over te varen naar Kilini en een route tot Patras is totaal bijna 900 km. Vanuit Patras willen we over varen naar Italie en dat wordt de volgende puzzel hoe verder te gaan. Met behulp van het boekje ben ik tot de volgende ronde gekomen:
Kilini - Krestina 95
Krestina - Pilos 111
Pilos - Kalamata 63
Kalamata - Aeropoli 83
Aeropoli - Mistras 96
Mistras - Nafplio 178
Nafplio - Korinthos 116
Korinthos - Patras 144
Flinke puisten zitten in ieder geval op de routes Aeropoli-Mistras en Mistras - Nafplio. Zou nog wel willen weten welke stijgingspercentages er tegen gekomen kunnen worden. Tips en suggesties zijn weer welkom.
Nadenkend over de tip van bikelike zag ik, wat mij nog niet was opgevallen, dat het boekje van Bertus Legebeke Peleponnesos heet. De juiste benaming lijkt mij toch Peloponnesos te zijn. Heb gezien dat het ook wel Peloponnesus wordt genoemd. Zijn er nog meer mogelijkheden?
wam schreef:Kilini - Krestina 95
Krestina - Pilos 111
Pilos - Kalamata 63
Kalamata - Aeropoli 83
Aeropoli - Mistras 96
Mistras - Nafplio 178
Nafplio - Korinthos 116
Korinthos - Patras 144
Het stukje Mistras - Nafplio lijkt me behoorlijk voor 1 dag, zo niet teveel. In Griekenland is het bijna nergens vlak, alleen tussen Korinthe en Patras rijdt je dicht langs de kust en kun je als je de wind in de rug hebt flink doorknallen, als je de wind tegen hebt is het meteen een ander verhaal.
Zorg voor goede kaarten (of een GPS) bijvoorbeeld Road Editions (1:250.000) door de kleuren heb je een aardig idee hoe het terrein er uitziet. Google Maps laat je helaas geen fietsroutes uitzetten in Griekenland, (wij hebben hier sinds kort een hoogteprofiel erbij gekregen)
Daarnaast, als je zo dicht in de buurt bent ga dan ook langs Olympia en probeer deze tocht niet in 8 dagen te doen, Mystras is al snel een dag door een spookstad lopen.
Camping in Kalamata is als je bijna de stad weer uit bent en net voor je weer omhoog moet. (Slecht te vinden herinner ik me)
Er is ook een boekje Peloponnes per rad van Cycklos isbn3 921939 87 9 . Hierin staan route beschreven met hoogte profielen enovernachtings mogelijkheden. Zelf gebruikt 2 jaar geleden
Hier vind je ook een en ander.

Wat een erg dikke aanrader is: van zuid naar noord stelt de klim niet veel voor. Na de pashoogte (bij Kosmas) is er een schitterende afdaling, door een prachtige kloof.
De route van Githio via Geraki en verder naar de kust staat niet in het boekje van Bertus Legebeke en lijkt dus op een aardig alternatief voor de route Aeropoli-Mistras. De route met kilometerafstanden die ik heb vermeld zijn geen dagtochten maar trajecten. Denk voor de hele tocht toch wel drie weken uit te trekken.
Wam, er is in heel Griekenland zoveel te zien en te doen, dat is zelfs in een jaar niet allemaal te doen, zelfs niet met een auto. Als fietser ben je hier door het landschap en de ook hier leeglopende dorpjes extra in het nadeel. De route via Kosmas is niet alleen vanwege het klooster dat je heel lang ziet als je er vanaf de kust naar toe fietst maar ook vanwege de overnachtingsmogelijkheden in Kosmas. Op de route die jij aangeeft heb je die mogelijk niet en dan zul je moeten wildkamperen, wat niet overal mogelijk is.
In drie weken heb je een rondje gefietst en heb je de hoogtepunten gezien, maar ook niet meer dan dat, als je er de tijd voor hebt zou ik die nemen, al weet ik dat niet iedereen tijd in overvloed heeft.

Een andere aanrader schijnt Monemvasia te zijn (zelf niet geweest en de camping met uitzicht op de stad is nu een (russisch) hotel)
Op verschillende sites is te lezen, dat in Griekenland fietsers verplicht zijn om een fietshelm en reflecterend veiligheidsvest te dragen. Andere sites vermelden weer dat een fietshelm niet verplicht is. Duidelijkheid is er dus niet. Heb vorig jaar in Tsjechië en Slovenië gefietst waarover ook gemeld wordt dat een fietshelm (en veiligheidsvest) verplicht is. Was er niet van op de hoogte en dus geen helm gebruikt en ook nergens iets aan gemerkt dat het wel verplicht was.

Wie heeft hierover ervaringen.
Pim
Een goed boek is Greece on Wheels van Edward Enfield, hij vertelt hierin over zijn fietstocht in de Pelopponese, geeft een historische omschrijving maar ook een gedetailleerde routeomschrijving. Dit boek heb ik vorig jaar zelf gebruikt om mijn fietsreis in de Pelopponese te plannen. Ben naar Athene gevlogen, daar de trein naar Corinth gepakt en van daaruit gaan fietsen. Volgende route gedaan: Corinth-Epidavros-Myli-Piana-Andristena-Marthopoli-Koroni-Kardamyli-Neo Itylon-Skala-Kosmas-Paralia Astros-Nafplio-Corinth. Prachtig land om te fietsen maar zwaar als stijgingspercentages zijn hoog (% niet aangegeven), in 2 weken tijd maar 1 andere toerfietser tegengekomen.
Aan de hand van al je plaatsnamen heb ik goed kunnen herleiden hoe je gereden bent. Neem aan dat met name de doorsteek van oost naar west het zware gedeelte zal zijn geweest en van Skala naar Kosmos. Wij vliegen naar Zakynthos en gaan dan tegen de klok in de kustlijn volgend. Bij Sklala via Kosmos en verder naar Nafpilion, Korinthië naar Patras. Ga er vanuit dat het grootste gedeelte dat de kustlijn volgt goed te doen is. In Patras oversteek naar Brindisi om verder noordwaarts te gaan.

Pim