Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nog geen fan van denemarken - Forum Wereldfietser

nog geen fan van denemarken

Sinds een week begonnen aan een rondje ost see route.Begonnen in noordduitsland vlak bij Lubeck.Vandaar naar Flensburg.Route goed aangegeven en meest goede fietspaden.Vanaf Flensburg alleen maar getrubbel in Denemarken.Geen route te volgen zonder kaarten,Ostsee route? Nee niet te vinden.heel veel langs de hoofdwegen fietsen en als je eenmaal in/op Funen bent en je probeert een leuke route te fietsen dan krijg je alleen maar flinke heuvels en met pech ook wind tegen.Met veelbagage en een hond in een hondenfietskar verlang je dan terug naar het vlakke Nederland.We gaan een verkorte route maken via Langeland en Puttgarden.Als er Denemarken fans zijn die toch op de valreep nog leuke tips kunnen geven dan hoor ik het graag.
Ik weet niet waar je nu zit en hoelang je nog wil/kan fietsen.
Meestal in deze tijd komt de wind zuid west. Als je bij Kolding op Funen bent gekomen, neem even een break bij Middelfart. Je kan langs de kust naar beneden, Faaborg Svendborg en dan Langeland op, beslist de moeite waard. Langeland is vrij vlak.
Je kan ook de noordelijke kust nemen en plaatsen als Bogense, Odense, Nyborg bezoeken en dan naar Svendborg.
Kijk bij de plaatselijke vvv naar een kaart en boekje van Funen van de cyklistforbundet, alle mooie fietsroutes staan er op en veel bezienswaardigheden, campings, overnachtingsadressen etc.
Funen is het bloemeneiland van Denemarken, aardige mensen, prima eten, kijk vooral bij stalletjes onderweg en er is veel moois te zien. Als je even laat weten waar je zit en wat je nog wil doen, kan ik wat gerichter adviseren.
Ja ik ben een Denemarkenfan :D
We zijn nu 15km van svendborg.
vandaag richting tasinge.
we hebben navigatie bij ons.
Een advies om terug te fietsen is dan niet zo zinvol. Fiets lekker naar Langeland, bezoek Rudkoping en om de Deense sfeer nog een beetje te proeven, fiets een zuidelijk rondje over het eiland. Daarna zal je willen oversteken om je route af te maken. Jammer dat je wind je tegenzit, is mij ook overkomen, maar het blijft de moeite waard om nog eens terug te komen.
Als je naar Langeland gaat (ben er zelf nog niet geweest) dan lijkt mij leuk om te bezoeken:

* het zuidelijke puntje met stijle kust http://www.panoramio.com/photo/1665949
* het kasteel in Tranekær http://www.panoramio.com/photo/20909014

het lijkt mij een leuk eiland met ook enkele hunebedden, een vuurtoren en wat windmolens en kerkjes.
Bedankt hopelijk wordt onze denemarken ervaringen komende dagen positiever.
straks eerst naar svendborg......pfff wind
carmenopdefiets schreef:......pfff wind
ligstuurtje? :D

rustig aan doen, iets lichter verzet, genoeg pauzes nemen en dingen bekijken, dan overleef je de wind wel.
We zijn weer terug in Nederland.Een verkorte route genomen naar Duitsland.
Denemarken is het niet voor ons.
*veel op grote wegen fietsen
*hele slechte weg bewijziging,alleen fietsborden met een nummer van een bepaalde route.Geen/weinig borden met plaats namen (als je niet op de hoofdweg fietst)
* weinig gezellige rust punten (terras enz) wel picknick tafels,maar daar haal je geen kop thee tevoorschijn.In de wat grotere steden wel gezellig.
* slaapplaatsen in Hotels erg duur,de b&b en kro's zijn goedkoper maar in verhouding betaal je voor een kleine (particuliere) kamer bijna net zoveel als in Nederland een hotel.
* Ik denk dat Denemarken voor fietsers met een tent en die alle eten en drinken onderweg meenemen en die het niet erg vinden om een stuk te fietsen zonder iemand tegen te komen een goed fietsland is.

het was een unieke ervaring maar niet voor herhaling vatbaar....
Ik heb het einde van mijn tweede fietstocht door Denemarken afgewacht, vooraleer te reageren. Wellicht had ik vorig jaar mijn roze (fiets)bril op? Maar nee, ook dit jaar heb ik met plezier in Denemarken gefietst. TS's ervaring deel ik dan ook niet.

Allereerst: ik heb geen ervaring met een hondenfietskar (met veel bagage). En wanneer ik de stevige meewind van dit en vorig jaar tegen gehad zou hebben dan had mijn route na 2 of 3 dagen zwoegen zeker aangepast. Slapen in Denemarken is inderdaad duur. Overnachten m.b.v. 'Overnatning i det fri' kan een hoop geld schelen.

Maar wat betreft heuvels geeft de link Nationale fietsroute nr. 5: Oostkustroute http://www.visitdenmark.nl/nl/denemarke ... nderborg-0 een hoop informatie: "Mocht je denken, dat Denemarken zo plat is als een pannenkoek, dan zal route 5 het tegendeel bewijzen".
En wat de bewegwijzering betreft heb ik precies de tegengestelde ervaring als TS: ik heb beide jaren op de ANWB-kaart gefietst (1:300.000), aangevuld met de gratis lokale (fiets)kaarten* verkrijgbaar bij de talrijke TI's. Met deze kaarten kan je vaak 15-60 km vooruit. Tezamen met de bordjes ging dit prima. En was ik de weg een keertje kwijt, dan fietste ik naar het volgende dorp/stadje om daar de route weer op te pikken. De weg vragen in een land waar zelfs de plein-alcoholisten Engels spreken vormt ook geen probleem. Denemarken kent zeer veel (gescheiden) fietspaden. Gaan de routes over auto-asfaltwegen dan betreft dit meestal zeer spaarzaam gebruikte wegen.

Ik besluit mijn advertorial met "Denemarken, zeker goed voor nog een keer" :)

* twee voorbeelden van gratis fietskaarten die ik toevallig nog voor me heb:
- heel Denemarken (1:400.000), o.a. Ostersoruten, Margueritenruten, Cykelruten
- Nordsjaelland (1:80.000), met o.a. National-, Regional-, en Margueritenruten
Heb in augustus na een kort bezoek aan Spiekeroog de Deense Noordzeeroute tot Skagen gereden en daarna de jutland/vikingroute naar Emmen terug.

Misschien is het handig voor mensen met soortgelijke plannen er even op te wijzen dat een aantal weekenden per jaar een colonne van rond de 500 Noren en Zweden met midlifecrisisissues het Skagerrak oversteekt naar Hirtshals, daar op een al dan niet gehuurde fietst stapt, zichzelf voorziet van allerhande attributen die hier normaal gesproken alleen in carnavalstijd verkocht worden, collectief meerdere slijterijen leegkoopt en vervolgens de 50 kilometer naar Skagen af gaat leggen over de uitstekend aangegeven Noordzeeroute.
Het is ongeveer het mooiste stuk van de Noordzeeroute aldaar.

De argeloze achteropkomende fietser uit Nederland merkt pas dat er iets aan de hand is, als hij/zij een quad op het fietspad ziet rijden met daarin een uit twee personen bestaande bemanning die is voorzien van oranje hesjes en papierprikkers. Zij ruimen de rotzooi op die achterblijft op de mooie bospaadjes nadat de kolonne is gepasseerd.

Vervolgens stuit de nog nietsvermoedende fietser niet alleen op allerhande ondeense rotzooi op en naast het fietspad, maar aansluitend ook op de achterhoede, waar noodzakelijkerwijs ook de meest dronken skandinaviers verblijf houden. Op aandringend bellen wordt niet gereageerd; de fietspaden zijn smal, en uitendelijk is het enige alternatief voor met 8 km per uur naar Skagen te fietsen te doen waar Nederlandse cyclisten tegenwoordig berucht om zijn: Hollands gedrag op het fietspad etaleren. Uiteindelijk koos ook ik voor het laatste.

Het resultaat loog er niet om. Ik kan het iedereen aanraden om minstens eenmaal in zijn/haar leven tussen twee totaal bezopen Skandinavische alleenstaande moeders door te fietsen en beiden aan te tikken met de elleboog. De boog waarmee ze zichzelf dan de berm in katapulteren is haast van Robbensiaanse proporties zoals geetaleerd gedurende het afgelopen WK, met dat onderscheid dat die moeders aansluitend de slappe lach en vervolgens de hik krijgen.
Neen, het is zeker geen dor volk hoor, dat Skandinavische.

Wie zijn weg op die wijze voortzet, stuit daarna op zichzelf en hun carnavalskleding bevuilende huurfietsers waarbij sommigen (maar niet allen!) een positie min of meer in de berm aannemen teneinde hun maaginhoud aan het helmgras prijs te geven. Iedereen stopt dan om volop van dit hilarische spektakel deelgenoot te zijn; hetzelfde geldt dus noodgedwongen voor de argeloze nuchtere Hollander die alleen maar aan zijn daggemiddelde denkt.

Afijn, om een verhaal van 50 kilometer kort te maken: waar het op neerkomt, is dus dat er een colonne van 500 straalbezopen verklede Zweden en Noren volstaat om het hele laatste stuk van de Noordzeeroute volledig lam te leggen voor al het overige fietsverkeer. En het is echt een mooi stukje, want ik heb het de volgende dag als onderdeel van de Jutland route de andere kant op gereden om te kunnen kijken waar ik nou eigenlijk gefietst had.

U bent gewaarschouwd.

Verder zou ik als alternatief voor de Deense noordzeeroute willen aanraden om gewoon 8 keer Terschelling rond te fietsen. Het is ongeveer even ver en ziet er hetzelfde uit. VErschil is wel, dat de megastallen waar de Duitsers aan de westkust van Denemarken plegen te camperen op Terschelling ontbreken. Er zijn niet heel veel kampeeralternatieven aan die kant van Denemarken. Tot bijna bovenaan is binnen het seizoen elke vijfde auto een Deense, de rest is Duits. Zet een slagboom voor je camping en de Oosterburen stromen toe, zo lijkt het.
Wat dat betreft kan je net zo goed naar Renesse.

Voordat ik wegging, had ik visioenen van vikingmeisjes op naaktstranden; het werd gaandeweg steeds meer een nachtmerrie van Currywurst vretende moffen.

Het voordeel van terug via de Jutlandroute is dat de beplanting er zo staat dat je redelijk uit de wind wordt gehouden. Het is een leuk stukje; sommige passages doen aan Frankrijk denken, maar daar heb je minder wind tegen en meer kans op lekker weer. Die vent met die hamer gaat kennelijk buiten het seizoen op vakantie, want ik heb elke dag in Denemarken onweer en buien gehad. (beetje pech, want daarvoor had het er 2 maanden niet geregend, overigens). Een paar dagen was het echt noodweer met weggewaaide en gescheurde tenten en mensen die 's ochtends de voortent van hun camper leeg stonden te hozen.

De Denen zelf vormen een zeer vriendelijk volk waarmee het goed moffenhaat delen is. Verder heeft het land of haar bewoners geen enkele indruk bij me achter gelaten.

Denemarken? Alleen misschien ooit nog een keer op doorreis naar Noorwegen. Via de oostkust, dan.
En via Engeland terug.
Whahahaha! Moest echt even lachen toen ik dit las!
carmenopdefiets schreef:* Ik denk dat Denemarken voor fietsers met een tent en die alle eten en drinken onderweg meenemen en die het niet erg vinden om een stuk te fietsen zonder iemand tegen te komen een goed fietsland is.

het was een unieke ervaring maar niet voor herhaling vatbaar....
Ben het niet helemaal eens met de argumentatie. Ik ga namelijk bij voorkeur met de tent op pad, neem eten en drinken voor onderweg mee en vind het prima als ik onderweg niemand tegenkom... maar dan wel graag in een ander land dan Denemarken.

Ben er wel eens met de auto geweest, zowel op doorreis naar Noorwegen als een paar weken met de kinderen. Ik vond het landschap behoorlijk eentonig en het weer was hartje zomer ook nog eens om te huilen. Ik sluit me aan bij Marko (leuk stukje!) om als alternatief op een Waddeneiland te gaan fietsen.
Wat jammer dat sommige mensen niet zo'n positieve ervaring hebben met Denemarken. Gelukkig zijn er ook anderen met wel positieve ervaringen.
Ja je kan soms wind tegen hebben, dat weet ik uit eigen ervaring. Ja soms is het weer vergelijkbaar als in Nederland. Slechte dagen, mooie dagen. Ik ben de afgelopen 8 jaar een keer of 12 in Denemarken geweest in voorjaar, eind van de zomer en de winter en heb geen vergelijkbare ervaringen als Carmen, Marko of Willem.

Denemarken is een goed fietsland. Veel fietspaden, mooie routes en veel dingen om van te genieten. In de vakantiewiki heb ik een aantal zaken betreffende Denemarken aangevuld.

De Denen zijn aardige mensen. Behulpzaam, vriendelijk, respect voor fietsers, Denen fietsen zelf ook veel. VVV geeft veel leuke informatie als je naar iets specifieks op zoek bent. De bewoordingen van Marko zou ik wel willen nuanceren, naast Duitse toeristen zijn er ook veel andere. Het verhaal over de Noren en Zweden vind ik exemplarisch, grappig, maar zeker niet veel voorkomend. De zware onderdrukking in WO11 heeft er voor gezorgd dat de oudere Denen wat gereserveerd zijn tov duitse toeristen, maar haat ben ik niet tegengekomen. Wij hebben veel kontakt met Denen en ik vind dit niet herkenbaar, ik vind Marko's opmerkingen eerder stigmatiserend en storend.

Landschap heeft veel van Nl, maar als je er oog voor hebt, is het zeer gevarieerd en mooi. Dit kan ik toch niet saai noemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb er een paar jaar terug met mijn zoon en een klasgenootje een tocht gemaakt, en ik vond het mooi en prettig. Ja het is duur, maar het kan erger. Ik vond het rustig en makkelijk fietsen. Er is een enkel heuveltje, en dat is meer dan in Nederland, maar veel minder dan bijna overal elders. Het is gelukkig ook niet zo vol als in Nederland, en dat betekent inderdaad dat er wat minder winkels zijn. Maar er zijn veel landen waar het nog veel stiller is en waar er veel minder winkels zijn. Wij konden prima onze weg vinden met de routeboekjes die we bij ons hadden. Met een gps zou het vast nog veel makkelijker zijn geweest. Kortom, ik begrijp dit verhaal niet zo.
Wim
wimbas schreef:Wij hebben veel kontakt met Denen en ik vind dit niet herkenbaar, ik vind Marko's opmerkingen eerder stigmatiserend en storend.
Het valt me steeds vaker op dat stijlfiguren zoals ironie, overdrijving en humor steeds slechter begrepen worden tegenwoordig.
Ik heb ook enorm van Denemarken genoten. Ik ga er zeker nog eens naartoe om te fietsen. Fietsvriendelijke paadjes gehad en gezien en nooit de weg kwijt geraakt. De heuveltjes maakt het landschap ook mooi en afwisselend. 3 weken dagelijks zon gehad en in de nacht af en toe een buitje. Ik kijk met plezier op mijn fietsvakantie in Denemarken terug...
peter de rijk schreef:
wimbas schreef: Het valt me steeds vaker op dat stijlfiguren zoals ironie, overdrijving en humor steeds slechter begrepen worden tegenwoordig.
Dat klopt maar kom niet aan Arjan Robben :evil: :wink:
En inhoudelijk: DK is groot genoeg om foute campings en bijbehorend volk te mijden.

Bovendien moet je je niet baseren op "erdoor gereden met auto" want dan beleef je een gebied heel anders. DK heeft mij op dezelfde wijze verrast als Zeeland. In de auto saai maar op de fiets verrassend.
peter de rijk schreef:
wimbas schreef:Wij hebben veel kontakt met Denen en ik vind dit niet herkenbaar, ik vind Marko's opmerkingen eerder stigmatiserend en storend.
Het valt me steeds vaker op dat stijlfiguren zoals ironie, overdrijving en humor steeds slechter begrepen worden tegenwoordig.
+1
Fiets eerst eens door alle oersaaie Hollandse polders voordat je naar Denemarken gaat, dan beleef je Denemarken op z'n best.
Ik heb van Denemarken genoten in 2012
https://plus.google.com/app/basic/photo ... psrc=pwrd1