Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nog geen fan van denemarken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nog geen fan van denemarken

Ieder land moet je beoordelen op zijn merites.
Hoe Denemarken ongeveer is, is heel makkelijk thuis al te beoordelen.
Je gaat er naar toe om het te ervaren.

Ikzelf vondt Denemarken wel degelijk leuk om te fietsen, speciaal ook de eilanden.

De enige reden waarom ik niets snel terug zou gaan is het weer, en dat geldt voor alle koude/natte streken.
peter de rijk schreef:
wimbas schreef:Wij hebben veel kontakt met Denen en ik vind dit niet herkenbaar, ik vind Marko's opmerkingen eerder stigmatiserend en storend.
Het valt me steeds vaker op dat stijlfiguren zoals ironie, overdrijving en humor steeds slechter begrepen worden tegenwoordig.
Een reden daarvoor is dat die stijlfiguren in schrift anders overkomen: het lachend gezicht en de knipoog erbij ontbreekt.
Peter_K schreef:]Een reden daarvoor is dat die stijlfiguren in schrift anders overkomen: het lachend gezicht en de knipoog erbij ontbreekt.
Niet mee eens, dat zou het een probleem maken van het smileytijdperk. En die vind je in boeken ook niet terug, of bij het beluisteren van een cabaretier op de radio....

Begrijpend lezen is geen vak, maar de een heeft nou net wat meer inlevingsvermogen dan een ander.

Oh wacht: :P
Travelmaster schreef:Begrijpend lezen is geen vak, maar de een heeft nou net wat meer inlevingsvermogen dan een ander.
Communicatie is inderdaad iets wat twee kanten komt. Doet de zender wat minder moeite, dan zal de ontvanger wat meer moeite moeten doen.

Maar dit is off-topic: en straks krijg ik weer van zo'n aanschrijving waar ik mijn lidmaatschap hier voor heb opgezegd. :(
janenliseth schreef:Fiets eerst eens door alle oersaaie Hollandse polders voordat je naar Denemarken gaat, dan beleef je Denemarken op z'n best.
Er zit een slordige 500 kilometer aan Hollandse polder in het traject Skagen-Rotterdam vv, dus ik vrees dat ik Denemarken op haar best heb beleefd.

Ik was van de week bezig met het opruimen van de fietsrommel en ik ben tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk maar 1 ding cool is aan Denemarken en dat is dat ze geld met gaatjes hebben. Geld met gaatjes is ge-wel-dig.

Het is natuurlijk maar een persoonlijke mening, maar er valt volgens mij in Denemarken geen ene reet te beleven. Je kunt je fiets net zo goed in de kelder op de rollenbank zetten.

[ Voor de slechte verstaanders: :wink: ]
carmenopdefiets schreef:We zijn weer terug in Nederland.Een verkorte route genomen naar Duitsland.
Denemarken is het niet voor ons.
*veel op grote wegen fietsen
*hele slechte weg bewijziging,alleen fietsborden met een nummer van een bepaalde route.Geen/weinig borden met plaats namen (als je niet op de hoofdweg fietst)
* weinig gezellige rust punten (terras enz) wel picknick tafels,maar daar haal je geen kop thee tevoorschijn.In de wat grotere steden wel gezellig.
* slaapplaatsen in Hotels erg duur,de b&b en kro's zijn goedkoper maar in verhouding betaal je voor een kleine (particuliere) kamer bijna net zoveel als in Nederland een hotel.
* Ik denk dat Denemarken voor fietsers met een tent en die alle eten en drinken onderweg meenemen en die het niet erg vinden om een stuk te fietsen zonder iemand tegen te komen een goed fietsland is.

het was een unieke ervaring maar niet voor herhaling vatbaar....
Wat een negatieve opmerkingen. Ik heb vaak in Denemarken gefietst en overnacht in jeugdherbergen van Danhostel. Voor het laatst op Falster in 2013. Heerlijk fietsland en dan nog zonder landkaart bij me! Zou ik zo weer doen, maar nu ben ik recent terug van een mooie fietstocht in Ierland.

Afbeelding
Marko schreef:
janenliseth schreef:Fiets eerst eens door alle oersaaie Hollandse polders voordat je naar Denemarken gaat, dan beleef je Denemarken op z'n best.
Er zit een slordige 500 kilometer aan Hollandse polder in het traject Skagen-Rotterdam vv, dus ik vrees dat ik Denemarken op haar best heb beleefd.

Ik was van de week bezig met het opruimen van de fietsrommel en ik ben tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk maar 1 ding cool is aan Denemarken en dat is dat ze geld met gaatjes hebben. Geld met gaatjes is ge-wel-dig.

Het is natuurlijk maar een persoonlijke mening, maar er valt volgens mij in Denemarken geen ene reet te beleven. Je kunt je fiets net zo goed in de kelder op de rollenbank zetten.

[ Voor de slechte verstaanders: :wink: ]
ligt er natuurlijk wel aan wat voor reet je te beleven wenst. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
Afbeelding
Maar Martin, als je je betoog wilt ondersteunen met een foto, waarom dan deze? Heel verleidelijk ziet Denemarken er zo niet uit. Het lijkt verdorie wel Enschede :wink:
De E55 is dan weer wel een aanrader.
Marko schreef:De E55 is dan weer wel een aanrader.
En het Slettestrand? :lol:
Daar regende het. Maar er stond wel een fantastisch Duits mokkel van bijna 2 meter dat ik de dag ervoor al was tegengekomen. Ze was ook op de fiets. Met haar vader.

Ik bedoel maar.
Marko schreef:Daar regende het. Maar er stond wel een fantastisch Duits mokkel van bijna 2 meter dat ik de dag ervoor al was tegengekomen. Ze was ook op de fiets. Met haar vader.

Ik bedoel maar.
En dan met droge ogen beweren: géén reet te beleven?

Ben je ooit wel eens met een ferry het smalste stuk van de Sont over gestoken van Zweden naar Denemarken?
Aan de Zweedse kant ligt Helsingborg: een saaie stad met blokkendozen.
Aan de Deense kant ligt Helsingor: een stuk kleiner, maar wel oergezellig.
Daar beleeft je echt het gevoel: hoera, ik ben in Denemarken!
Ik ben teruggeraced naar huis en toen een weekje met me neefje van 9 naar Terschelling geweest. "Hoera, ik ben op Terschelling!", dacht ik toen.

In de branding hebben we toen nog twee man sterk in de richting van Denemarken staan piesen.
Marko schreef:Ik ben teruggeraced naar huis en toen een weekje met me neefje van 9 naar Terschelling geweest. "Hoera, ik ben op Terschelling!", dacht ik toen.

In de branding hebben we toen nog twee man sterk in de richting van Denemarken staan piesen.
Duh...en verder gepiest dan je neefje zeker.
willem.m schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Maar Martin, als je je betoog wilt ondersteunen met een foto, waarom dan deze? Heel verleidelijk ziet Denemarken er zo niet uit. Het lijkt verdorie wel Enschede :wink:
Ik ken Enschede niet, maar als je die huizen op de achtergrond eens goed bekijkt, is dat heel wat mooier dan al die oerlelijke en saaie blokkendozen met ramen zonder rollagen à la Almere waarmee Nederland tegenwoordig als een tsunami wordt overspoeld. Zie de daken met de gebogen uitbrekers, de erkers, hanenkammen boven de ramen met ruitenverdeling, de gezellige kleuren, maar ook de glooiende Deense landschappen met van die witte trapgevelkerkjes en (soms rietgedekte) vakwerkhuisjes. De eerste foto is een voorbeeld van de crimineel lelijke architectuur waarmee Nederland wordt geteisterd. Wég ermee! Om al mijn ingewanden van eruit te kotsen!
De tweede foto is ergens in de buurt van Fåborg op Fyn genomen in 1981. Mooi toch? Ervoor staat mijn fiets.

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben ook heel positief over Denemarken. Ik heb daar al vele malen gefietst. Aanrader is de Jutland fietsroutes die je leidt langs runenstenen, oude wegen en prachtige dorpjes.
Tip voor als je niet te veel tegenwind wil hebben. Je kan ook vaak de trein pakken en dan je fiets meenemen.
Verder hoef je nergens grote wegen te nemen. Dat is een kwestie van een betere voorbereiding. Bij VisitDenmark , het Deens Verkeersbureau, kan je uitgebreide informatie krijgen over alles wat met fietsvakanties te maken heeft.
Daar staat ook informatie in over hoe zwaar de fietstocht kan worden.
Ik vind Denemarken een heerlijk fietsland. Een stuk rustiger en stiller dan Nederland waar je overal autoverkeer hoort en waar je vroeg of laat weer stuit op een saaie woonwijk.
:D
Om over de overlast van kolonnes mede-fietsers nog maar te zwijgen.
Denemarken is prachtig fietsen, maar of het je aanspreekt is uiteindelijk vooral een kwestie van smaak. Was er vorig jaar twee weken en heb een rondje over de eilanden gemaakt. Had enorme mazzel: prachtig weer (14 dagen strakblauwe lucht en zon en ja op de eilanden natuurlijk ook wind).
De eilanden zijn mooi en rustig. De bewegwijzering vond ik prima met wat plaatselijke fietskaarten erbij kan je uit veel routes kiezen. Zowel druk (fietspaden langs doorgaande wegen) of rustig (toeristische routes over kleine weggetjes).
Ik vond een groot nadeel dat je itt bv Duitsland of Frankrijk of Spanje of Italie weinig tot geen gelegenheid voor koffie/terrasjes hebt. Alleen in de stadjes kom je wel eens een terras tegen (of desnoods koffie bij de supermarkt!), maar in geen van de talloze dorpjes was een winkel of drinkgelegenheid te bekennen. En zoals opgemerkt: wel veel picknickplaatsen waar je je eigen drinken en eten kunt genieten.
Tot slot, het is een illusie dat Denemarken vlak is. Het is er heuvelachtig soms glooiend en soms hard werken (maar nooit lang).
Kortom wil je vaak onderweg iets drinken of wat reuring, dan is Denemarken niet een heel voor de hand liggende bestemming. Hou je van rust, natuur, water en zee dan is het er heerlijk. Ook echt een aanrader met kleine kinderen gezien de fietsvriendelijkheid en de talloze kleine strandjes.
Ondanks de fijne fietsvakantie, ben ik geen fan geworden. Daarvoor ben ik teveel een terrasjes/koffieliefhebber :? .
PS ik heb gekampeerd, niet op de natuur/boerencampings van i det fri (geen water in the middle of nowhere) maar bij gewone campings. Zijn prima met handige keukens etc en normale prijzen (zeker in vergelijk met bv Italie)
nins schreef: PS ik heb gekampeerd, niet op de natuur/boerencampings van i det fri (geen water in the middle of nowhere) maar bij gewone campings. Zijn prima met handige keukens etc en normale prijzen (zeker in vergelijk met bv Italie)
Ben benieuwd wat jij dan normale prijzen vindt. Ik vond de gewone camping erg duur. Vooral omdat ze ervan uitgaan dat je een grote plek bezet.
Ik had in tegenstelling tot in veel andere landen in Denemarken de ervaring op gewone campings dat ik geen tarif forfait voor een auto met caravan hoefde te betalen, maar een aangepast tarief voor een klein tentje. Verder had ik regelmatig een leuke fietsplek. Een camping met een groen pictogrammetje op fietskaarten betekent dat de eigenaar lid is van de Deense fietsersbond.
Leuk vond ik de camping Charlottenlund Fort 8 km ten noorden van Kopenhagen. Deze ligt rond een voormalig fort, met voor fietsers prachtige plekken met uitzicht op zee.
En...tja die campingkeukens zijn wel erg handig.
Positief van Denemarken vond ik:
*het lange daglicht in de zomer;
*de prachtige luchten met scherpe contrasten;
*de grillige delen van de kust;
*de onbekende eilandjes;
*de fietssteden Kopenhagen en Aarhus;
*op de fietskaarten kun je zien waar je boodschappen kunt doen;
*de sporen van de Vikingen;
*de robuuste witte kerken in het golvende landschap.
*de minuscule vakwerkhuisjes, afgewisseld door landhuizen en kastelen.
Ik had regelmatig het gevoel in het spoor te fietsen van Hans Christian Andersen.

Iemand die Denemarken afzet ten opzichte van Terschelling heeft domweg niet goed rond gekeken.
bert sitters schreef:Ik had in tegenstelling tot in veel andere landen in Denemarken de ervaring op gewone campings dat ik geen tarif forfait voor een auto met caravan hoefde te betalen, maar een aangepast tarief voor een klein tentje. Verder had ik regelmatig een leuke fietsplek. Een camping met een groen pictogrammetje op fietskaarten betekent dat de eigenaar lid is van de Deense fietsersbond.
Leuk vond ik de camping Charlottenlund Fort 8 km ten noorden van Kopenhagen. Deze ligt rond een voormalig fort, met voor fietsers prachtige plekken met uitzicht op zee.
En...tja die campingkeukens zijn wel erg handig.
Positief van Denemarken vond ik:
*het lange daglicht in de zomer;
*de prachtige luchten met scherpe contrasten;
*de grillige delen van de kust;
*de onbekende eilandjes;
*de fietssteden Kopenhagen en Aarhus;
*op de fietskaarten kun je zien waar je boodschappen kunt doen;
*de sporen van de Vikingen;
*de robuuste witte kerken in het golvende landschap.
*de minuscule vakwerkhuisjes, afgewisseld door landhuizen en kastelen.
Ik had regelmatig het gevoel in het spoor te fietsen van Hans Christian Andersen.
Daar sluit ik me bij je aan, Bert Sitters! Wat te denken van dit fotoverslag van de fietstocht die m'n ouders in 1958 hebben gemaakt. Kijk en geniet: http://www.mijnalbum.nl/Album=3QWOVEXE
Wow Martin, andere tijden, zelfde gevoel.