Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag: Maastricht - Biarritz in 2 weken - Forum Wereldfietser

Reisverslag: Maastricht - Biarritz in 2 weken

Dag iedereen! Op 20 april vertrok ik met de trein naar Maastricht om een slordige 1800km aan Franse (en Belgische, Luxemburgse) landschappen weg te trappen in een dag of 14. Het werd een mooi avontuur wat, zoals een goed avontuur betaamt, wel een beetje anders liep dan verwacht...

Voor het volledige reisverhaal (en veel meer foto's) zie Crazy guy on a bike, in het Engels voor m'n buitenlandse vrienden...

Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr
Afbeelding- by urje, on Flickr


Ik heb niet de moeite genomen om m'n paklijst online te zetten, maar omdat ik veel leer van dit forum bij deze ook een paar materiaal-ervarings-duiten in het zakje:
-De Arkel Dry-lites zijn klein maar doen het prima, en ze klepperen niet op slechte wegen zoals de standaardtassen wel doen. Ik liet ze doorgaans gewoon op m'n fiets zitten, en na twee weken niet te voorzichtig doen waren ze nog steeds waterdicht.
-De Trangia Triangle en wat aluminiumfolie werkt prima als compact alternatief voor het grote '27' kooksysteem. Wel moet je de pannen altijd vasthouden als je er in roert, want het is wat minder stabiel.
-Een Sondelux + budget USB-lader vond ik onhandig om m'n Garmin Etrex te voeden: omdat de Etrex het licht aan houdt bij USB-voeding, en regelmatig opnieuw moet opstarten, komt ie aan laden van de batterijen niet toe, dus je blijft dan altijd met voeding fietsen. 2 duracell penlites brachten me 4 fietsdagen, dus dat bleek veel handiger en kost ook niet zoveel.
-Rum Runner vloeistofzakken blijken ideaal voor alcoholica, olijfolie, en nachtelijke blaasevacuaties. Niet alles in dezelfde natuurlijk!
-Aan alle pantserbandencoureurs: ik reed op 35mm Panaracer Pasela's zonder tourguard, en reed niet lek. ;)
-Foto's maakte ik met een Panasonic GX1 micro fourthirds camera met Olympus 9mm f8 fisheye, Panasonic 20mm f1.8 standaard lens en Sigma 60mm f/2.8 korte telelens, met één polarizer voor de 20 en 60. Beviel goed zo, voor mij de ideale mix van beeldkwaliteit, bereik, prijs en gewicht.
ha crazy guy,

ik heb genoten van je reisverslag! hartstikke leuk om te lezen, en mooie foto's. Die koeien.... daar kan ik ook zo van genieten!
Verschillende stukken van jouw route hebben wij ook gefietst, hier en daar dus heel herkenbaar. Gelukkig zijn wij geen gesloten campings tegengekomen :?
En vanaf vrijdag mogen we weer door Frankrijk fietsen :D
Natuurlijk is het jammer dat je een deel heb moeten overbruggen met de trein, je wil het niet, maar dat is het mooie van zo'n fietsvakantie.... het kan wel. Dat is ons ook een keer overkomen.... ja jammer... maar het is niet anders....

groet Corine
Hey Corine, bedankt voor je complimenten! En bofkonten zijn jullie, ik wil ook wel weer... Waar gaat de reis naar toe? Die trein, ach ja, het maakte mij niet uit dat ik de reis niet 'op eigen kracht' heb gemaakt, maar ik vond het wel jammer dat ik de overgang van Auvergne naar Gaillac niet heb meegemaakt, vooral ook omdat het daar zo prachtig mooi was. Dus ik moet duidelijk nog een keer, en dan iets later in het seizoen :)
Topverslag, kan niet anders zeggen! En alle tracks op de GPS op internet gevonden, begrijp ik dat goed?
Leuk reisverslag met mooie foto's! Ik heb het met veel plezier gelezen.
Ik heb ook met veel plezier meegelezen en gekeken,Ik had wel mee willen fietsen
Een met panache geschreven verslag. Met je grijns :D op deze foto vang je het plezier in wereldfietsen heel treffend.

Omdat je iets daarover schreef, twee vragen over de 'rum runners' (die ik noch met de informatie op de gelinkte pagina noch elders op het web kon beantwoorden):
  1. Is de dop daarvan hetzelfde als van de gebruikelijke PET-flessen?
  2. Hoe robuust zijn ze? Had je vergelijkingsmateriaal in de vorm van bijv. de opvouwbare flessen van Platypus of Evernew?
Ik je verslag met veel plezier gelezen en vind dat je mooie foto's maakt. Voor mij geeft het precies de sfeer weer van fietsen in Frankrijk (en waarom het zo leuk is).

Respect voor je dagafstanden!

thanks for sharing
superleuk verslag. " a smile a day keeps the doctor away" :D
Sommige bordjes zijn gewoon te leuk om niet even bij stil te staan.Deze heb ik geschoten op een koude october dag onderweg naar het zuiden. 8)
Heb je een track van je tocht?

groet jos
Afbeelding
Bedankt iedereen voor de lovende woorden! Ik fiets (en schrijf) voor mezelf, maar het doet me deugd dat ook anderen zo plezier hebben van mijn avonturen 8)
Travelmaster schreef:En alle tracks op de GPS op internet gevonden, begrijp ik dat goed?
Yes, via de website van de Europafietsers heb ik de groene route, de route naar Barcelona, de middenfrankrijkroute, langs oude wegen en de basken-karpatenroute aan elkaar geplakt. Natuurlijk week ik daar op zoek naar campings weleens van af, en vantevoren had ik een klein stukje (35km) tussen 'Barcelona' en 'Midden Frankrijk' aangepast. En dankzij 'het akkefietje' heb ik vanuit Pierrefort denk ik ongeveer 180km op de gok gefietst (met onnauwkeurige kaart en openfietsmap op de Etrex) totdat ik weer op de route was. Ik vond die stukken meestal wel vergelijkbaar met de routes eigenlijk, het is niet zo dat de routes heel veel mooier zijn dan alternatieve wegen in de omgeving.

De volgende keer zal ik denk ik wel wat kritischer naar de routes kijken voordat ik onderweg ga, vooral dat stuk langs de Saône was niet echt m'n ding, maar omdat ik niet wist hoe lang dat door zou gaan heb ik niet de moeite genomen om ter plekke iets anders uit te stippelen.
aardvark schreef:Omdat je iets daarover schreef, twee vragen over de 'rum runners' (die ik noch met de informatie op de gelinkte pagina noch elders op het web kon beantwoorden):
  1. Is de dop daarvan hetzelfde als van de gebruikelijke PET-flessen?
  2. Hoe robuust zijn ze? Had je vergelijkingsmateriaal in de vorm van bijv. de opvouwbare flessen van Platypus of Evernew?
De dop van de 1L Rum Runner is dezelfde als die van m'n (redelijk oude) 2L Platypus zak, dus niet dezelfde als van frisdrankflessen. De kleinere Rum Runners hebben kleinere schenkgaten en dopjes, maar wel van een vergelijkbare stevigheid. Ik had er extra doppen bij besteld maar kreeg (voor mij zinloze) sportdoppen, dus ik hoop dat ik ze niet kwijtraak...
De constructie lijkt dezelfde te zijn als m'n platypuszak, ik las ook ergens vermoedens dat ze uit dezelfde fabriek komen. Ik heb dus het vermoeden dat ze wel even meegaan, maar deze zakken blijven gevoelig voor scherpe dingen als kattennagels...
jahwalla schreef:Sommige bordjes zijn gewoon te leuk om niet even bij stil te staan.Deze heb ik geschoten op een koude october dag onderweg naar het zuiden. 8)
Heb je een track van je tocht?
Haha, hoe bestaat het! De korstmossen groeien lekker door zo te zien :)
Voor m'n verzameling tracks, zie hier.
Met veel plezier je reisverslag gelezen. Bedankt.
Dank voor je mooie verslag. Prachtige foto's, mooie stijl van (be)schrijven. Ik heb het met heel veel plezier gelezen en bekeken.