Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Simplonpas - Forum Wereldfietser

Simplonpas

Deze zomervakantie staat o.a. de Simplonpas 'op het menu'. (van Maastricht naar de Riviera, via Benjaminse)

Ik lees zo links en rechts dat deze pas erg druk kan zijn met (vracht-)auto's.
Is dat inderdaad zo of valt het allemaal wel mee?
Heeft iemand tips voor een dag en/of tijd wanneer wij deze pas het beste kunnen fietsen.?

Of is er in de buurt een pas naar Italie welke misschien een beter alternatief is.
D.w.z. niet extreem zwaar maar wel rusting en mooi.(Zonder al te veel van de route af te dwalen)

Ik hoor het graag, bedankt.
Ik heb geen idee of de pas druk is, in mei toen ik er was lag er sneeuw en was de pas dicht, je kan dan met de trein de berg door richting Domodossola. Andere opties betekenen een flink eind omrijden en ook klimmen, de Simplon schijnt mee te vallen.
Wij hadden de reputatie van de pas toen we Benjaminse gingen fietsen ook meegekregen, en hebben de proef maar niet op de som genomen. We vonden de tunnel een prima alternatief :)
Ik heb in 2008 een keer de Simplon gereden (met de auto). Ik kan geen drukte herinneren; het is een oude vrachtwagen route over de Alpen maar die rijden nu allemaal om of door tunnels heen. En doorgaand verkeer was er toen ook nauwelijks.

Ik kon dit profiel nog terug vinden:
http://www.salite.ch/CH/simplon.gif
3 echt gemene kilometers en de rest is redelijk te doen.
De eerste optie naar het oosten is de Nufenen of Furka+Gotthard, in beide gevallen land je in Airolo of uiteindelijk Bellinzona. De Nufenen is volgens mij geen doorgaande route, de Gotthard wel maar daar loopt een autotunnel doorheen. Nufenen kan een idee zijn, geen eenvoudig profiel btw.

De eerste optie naar het westen is de Grote Sint Bernard, dan land je in Aosta of uiteindelijk Milaan. Dan sla je heel noord Italie ongeveer over.

Wij hebben de Simplon heeeeel lang gelden gedaan, kan me ook geen drukte herinneren maar dat zou toch al weinig zeggen over hoe het nu is. Op de Simplon webcams ziet het er wel knap fris uit op het moment maar ook rustig.
Wij hebben hem vorig jaar gedaan, Noord Zuid. We deden de Benjaminse route. Ik vind het geen aanrader, maar wel een uitdaging. Het eerste en ook het zwaarst, kun je autoluw doen. We deden hem op zondag en dan is er geen vrachtverkeer. De afdaling was weer heerlijk. Ook hadden we de mazzel dat ze met de weg bezig waren, daardoor kwam het verkeer in groepen langs. Een beklimming in een berglandschap vind ik telkens toch een pracht ervaring, maar dat overige verkeer :twisted: .
Succes met je keuze
Wij hebben de Simplonpas in 2012 ook op een zondag gedaan. Was prima te doen qua verkeer, weinig vrachtverkeer op zondag.

Zie ook: http://www.wikno.nl/2012/vakantie2012_dag17.php
In 2011 op een zondag gereden.Prima te doen. Niet helemaal alleen op de baan natuurlijk, maar ook niet ergerlijk. In de afdaling kan je hard gaan :-). Niet doen dus, genieten van het uitzicht. Niet de mooiste pas die ik ooit al gereden heb, maar zoals hierboven al staat, bergop en(rustig) top bereiken is een van de leukste momenten die er zijn in het vakantiefietsen.

Een alternatief heb ik niet, maar ik denk dat Paul Benjaminse deze oversteek niet voor niets gekozen heeft.
@jjv, zie ook ons reisverslag voor de Benjaminse route van Maastricht naar de Rivierra( en wij plakten er een stukje Corsica aan vast)
Reinderklein.blogspot.nl
Een Pracht fiets route, alleen bij Alba enkele stukken drukke weg.
Ik heb de Simplonpas nog nooit beklommen, maar heb wel de nodige ervaring met andere lange beklimmingen. Het profiel van de Simplon laat zien dat hij ongeveer twintig km lang is met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5. Met bagage doe je daar al snel twee uur over. In de zomer zou ik een dergelijke klim niet inplannen voor het eind van de dag, maar er, na een korte aanloop om de spieren op temperatuur te brengen, halverwege de ochtend aan beginnen.
Hoi

Ik vertrek volgende week donderdag richting het zuiden en ook de simplon pas staat op mijn agenda, of die al open is zie ik dan wel alternatief is de trein

http://www.wingeltje.nl/Fietstechniek/P ... index.html

gr Marcel
wimmo17 schreef:Ik heb de Simplonpas nog nooit beklommen, maar heb wel de nodige ervaring met andere lange beklimmingen. Het profiel van de Simplon laat zien dat hij ongeveer twintig km lang is met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5. Met bagage doe je daar al snel twee uur over. In de zomer zou ik een dergelijke klim niet inplannen voor het eind van de dag, maar er, na een korte aanloop om de spieren op temperatuur te brengen, halverwege de ochtend aan beginnen.
Precies, onderaan de pas is in Brig, waar in het centrum de treinen naar de skipistes vertrekken, je kan hier prima even inslaan en navragen of de pas open is of niet, en anders kiezen de trein te nemen.
marcelwingelaar schreef:Ik vertrek volgende week donderdag richting het zuiden en ook de simplon pas staat op mijn agenda, of die al open is zie ik dan wel alternatief is de trein
De Simplonpas is in principe het hele jaar open, in tegenstelling tot de meeste andere trans-Alpine passen zoals de Gotthard en de Splügen, dus je kansen zijn vrij goed.
Allemaal bedankt voor de reacties.

Gewoon doen dus die Simplon begrijp ik.
Het is sowieso de bedoeling hem te fietsen en niet met trein of bus te doen. Tenzij natuurlijk erg slecht weer of andere narigheid roet in het eten gooit. We willen toch in ieder geval 1 keer in ons leven een heuse alpenpas op fietsen. Staat goed op onze fiets cv :D
Ik weet niet of het op een zondag wordt maar we zullen in ieder geval wel proberen hem vroeg op de dag te doen.
Graag hoor ik je ervaring over de Simplon pas deze zomer aangezien wij er zomer 2015 overheen willen met 2 kinderen op aanhangfiets en aanhanger.

bedankt
IK heb veel met kinderen gefietst en afgelopen zomer solo nog een Alpenpas. Ik zou zoiets nooit doen met kinderen. Helemaal ongevaarlijk zijn die drukke wegen nooit, en ik denk ook dat je echt wel heel erg fit moet zijn om dit zo te doen. Zijn julie dat - echt?
+1
Reinder schreef:Wij hebben hem vorig jaar gedaan, Noord Zuid. We deden de Benjaminse route. Ik vind het geen aanrader, maar wel een uitdaging. Het eerste en ook het zwaarst, kun je autoluw doen. We deden hem op zondag en dan is er geen vrachtverkeer. De afdaling was weer heerlijk. Ook hadden we de mazzel dat ze met de weg bezig waren, daardoor kwam het verkeer in groepen langs. Een beklimming in een berglandschap vind ik telkens toch een pracht ervaring, maar dat overige verkeer :twisted: .
Succes met je keuze
Op zondagen heb je kans op hordes motoren :!:
Lijkt me niet zo'n heel fijne keuze die Simplon. wij fietsen al 25 jaar met veel plezier in de bergen en dit is met vlag en wimpel de naarste pas die we gedaan hebben. Qua verkeer en tunnels.

BertV