Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd voor weekje "Into the wild" - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd voor weekje "Into the wild"

Beste fietspirators,

Dit voorjaar (april) wil ik een allereerste trip maken en surf al uren en uren over het forum om een keuze qua bestemming te kunnen maken, maar de hoeveelheid posts is zo overweldigend dat het een beetje verlammend werkt. Daarom toch de vraag om tips, voor een richting, een idee, wat inspitatie :)

Mijn droomcombinatie:
  • Avontuurlijke omgeving
  • Natuur, bossen, water - hoef geen dorpjes of stadjes te bezoeken
  • Eenvoudige campings
  • Start- en eindpunt met trein vanuit Nederland te bereiken (max 10u enkele reisafstand ongeveer)
  • Totaal 300 a 400 km wil ik afleggen, niet te veel haasten dus ook lekker chillen
  • Vriendelijk klimaat (minima +5 graden)
Het liefst zou ik de wilde wijde natuur in de USA of Azie opzoeken, maar de omstandigheden zijn er nu niet naar om dat te kunnen doen. Ik zoek dus een leuk Europees alternatiefje, waar ook een beginneling mee uit de voeten kan (wel een dagelijkse huis-werk verkeer fietser, maar geen vervent sporter).

Alvast bedankt!!

(edit: oops zie nu dat ik in 'Europa' had moeten posten, kan ik hem nog verplaatsen? excuus ...)
Belgische ardennen?
Hallo Dr. Bob,

Met die randvoorwaarden zou ik door Duitsland gaan rijden, in het oosten van het land. Met een start in bijvoorbeeld Jena richting het oosten rijden en de grens tussen Duitsland en Tsjechie verkennen zie je voldoende meren en rivieren, kan je uit de buurt van steden blijven en ben je binnen een dag met de trein aan het fietsen.

Veel gebieden in Duitsland zijn goed geschikt, want je kan ook in Siegen of Marburg starten.
Dichter bij huis is een trein naar Heerlen, en op de grens van Duitsland en Belgie ook mooi landschap te befietsen.

Op http://www.archiescampings.eu/ is er veel te vinden als je eenvoudige campings zoekt.

Via de site van db.de kan je makkelijk zoeken naar (goedkope) treintickets. Zelfs in het Nederlands zie ik nu http://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/index.shtml

De treinreiswinkel is (als je in de buurt van Leiden of Amsterdam bent) een prima adres om je ticket te halen, want dan ook direct voor je fiets een reservering kopen.

Succes en plezier, gr Hans
Ik moest meteen denken aan Zweden (en uiterste oosten van Noorwegen), merengebied rond Arvika. Het is alleen verder dan 10 uur reizen en het vroege voorjaar is misschien net te fris?
http://www.visitsweden.com/zweden/place ... e_reserve/
http://glaskogen.se/en/activities/biking.html
Noord/Oost Schotand?
Dit staat bij ons deze zomer op de planning en afgaande op de info die ik terugvind op internet en in routeboekje, lijkt me dit ook "avontuurlijk". 't Is maar wat je gewoon bent uiteraard...

Ijsmuiden - Newcastle per boot te doen.

mvg, Frank
Dank voor jullie suggesties!

@Frank VR: Schotland lijkt me prachtig en staat ook zeker op mn verlanglijstje. De reistijd vind ik alleen voor deze trip net wat aan de lange kant.

@Corry/Stefan: April zal inderdaad te fris zijn nog, maar wel mooie lokatie!

@Aandegracht: Goeie suggesties! Ik heb veel gezocht rond Berlijn, met name het natuurgebied erboven (tussen Berlijn en Neubrandenburg) alleen werd wat afgeschrikt door verhalen over de hoeveelheid senioren met electrische fietsen. Niks ten nadelen van hun natuurlijk, ik geef ze groot gelijk. Maar daar voel ik me (met 40) toch net wat te jong voor ;) Maar plaatsen als Jena, of Siegen/Marburg had ik nog niet naar gekeken, ga ik doen! En dat Archiescampings ziet er ook super uit.

@Johnny-vs: Is dat niet vooral voor mountainbikers die dwars door de blubber van hellingen af willen sjezen? D.w.z. is ook lekker beetje relaxt rondcruisen goed mogelijk?

Dank allen!
tuurlijk is dat mogelijk, je hoeft niet perse dwars door de bossen te gaan rijden...:) fietspaden moet je er niet gaan zoeken , die zijn er zo goed als niet, maar de wegen zijn er in ieder geval beter dan in vlaanderen (maar niet zo goed als in nederland natuurlijk)
In de ardennen kan je zeker en vast relaxt rondcruisen op voorwaarde dat wat heuveltjes je niet direct afschrikken waarvan enkele toch wel pittig kunnen zijn....
Maar het is er zeker en vast mooi, piepkleine dorpjes, veel natuur, rivieren.....
t voordeel van de ferry naar newcastle is dat je de meeste tijd slaapt:).
adrenen is fijn , vogezen kan ook. Je fiets in een vliegtuig stoppen en naar scandinavie gaan ook. in duistland is er ook genoeg te doen.
succes en veel plezier
Ik dacht meteen aan parc national du vercors in Frankrijk maar dan heb je het over wildkamperen.
Zelf nog niet gedaan maar hoog op de lijst.
Dank allen!

@LHTJoost wildkamperen staat ook nog op mijn wishlist, maar ben daar nu nog niet aan toe vrees ik :)
- Avontuurlijke omgeving
- Natuur, bossen, water - hoef geen dorpjes of stadjes te bezoeken
- Eenvoudige campings
- Start- en eindpunt met trein vanuit Nederland te bereiken (max 10u enkele reisafstand ongeveer)
- Totaal 300 a 400 km wil ik afleggen, niet te veel haasten dus ook lekker chillen
- Vriendelijk klimaat (minima +5 graden)

Bij bovenstaande punten denk ik direct aan Denemarken (Jutland), zelfs meer nog dan aan Duitsland.
In 2012 en 2013 heb ik vijf maal in Duitsland gefietst, incl. doorreizen. Maar met name tijdens de reis door Denemarken kwam ik veel eenvoudige campings tegen (boekje Overnatning i det fri), heel veel natuur, weinig snelwegen, wel veel speciale fietsroutes (in verhouding zelfs nog meer dan in Dld) en dun bevolkt. Treinreiswinkel biedt goedkope (nacht)treinverbindingen, afh. van vertrek en aankomst iets meer dan 10 uur.
Door de goede en over algemeen vlakke fietspaden kun je gemakkelijk grotere afstanden afleggen. Echt avontuurlijk? Nee, een land waar alles zo goed georganiseerd is en waar de meeste mensen Engels spreken. Maar een eerste keer op fietsreis is wellicht op zichzelf al avontuurlijk.
Als ik brutaalweg in andermans onderwerp een vraag mag stellen...
parc national du vercors, dat klinkt bij een eerste Google meer als wandelgebied, is het daar een beetje leuk fietsen?
Prachtig fietsen daar! Grofweg tussen Villard, Die en Romans gelegen kun je vele niet al te hoge cols beklimmen. Google maar eens foto's van Col de la Machine of de Gorges de la Bournes. In mei ga ik daar de cyclosportive Challenge Vercors rijden!
Maar hoe geschikt is de omgeving dan voor een bepakte vakantiefietser op 42 mm banden?
Heel groot is het niet. Maar Drome en Provence zijn vlakbij. Als je van klimmen houdt, dan kan je je lol op. :D
captain_fabulous schreef:Maar hoe geschikt is de omgeving dan voor een bepakte vakantiefietser op 42 mm banden?
Misschien idd meer een bikepacking gebied.
Tsjechie is misschien ook wat voor je! Een aantal jaren geleden zijn we daar met de buitenlandtocht van de wereldfietser een weekje gaan fietsen (trein heen en terug).

Succes met plannen!

Karlijne
"Into the wild" dat kun je gegarandeerd in IJsland doen maar dat kan niet met de trein. Ik heb al heel wat fietsreizen in Europa gedaan. Max 10 uren in de trein kom je niet erg ver maar Denemarken is een mooi fietsland of Oost-Duitsland
Leuke/mooie nieuwe tips mensen! @patrick: IJsland, ja vast prachtig! Zitten wat mooie beelden van (maar dan op een skateboard) in de film The Secret Life of Walter Mitty. Op naar Eyjafjallajökull!

@Karlijne, dank!
@Mikefiets: Jutland lijkt me ook schitterend, alleen in april nog iets te koud ... :)
Ik heb een tijdje geleden gefietst door de Utrechtse heuvelrug en de Veluwe.

Staats bosbeheer is nu bezig om de heuvelrug en de Veluwe aan elkaar de maken tot een groot natuurgebied, beter voor de dieren en de mens. Ik heb zelf een route gemaakt en om gezet in gpx voor de gps en heerlijk 5 dagen gefietst door deze gebieden. 400 km. Ik zag tijdens mijn tocht heel af en toe iemand anders. In de avond sliep ik op natuurcampings.

Ik hou zelf heel veel van rust ( ben dan ook 50 :lol: ) en natuur.

Dan is de Veluwe en de heuvelrug ideaal om even een paar dagen lekker te fietsen, zeker gezien het feit dat deze gebieden heel centraal gelegen liggen in Nederland

Mario