Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Corfu naar Burgas - Forum Wereldfietser

Van Corfu naar Burgas

Op zoek naar een nieuwe uitdaging leek me dit wel een aardige route:
http://www.bikemap.net/nl/route/2250909 ... an-1160-km
Van Corfu (Griekenland) naar Burgas (Bulgarije) of van de Adriatische Zee naar de Zwarte Zee, door 4 landen, door (voor ons) een uithoek van Europa en lekker heuvelachtig. Wie weet of deze route te fietsen is (verhard/onverhard, temperatuur in juni, bevoorrading) en of er meer campings zijn als de drie die ik kon vinden?
Bert, in ieder geval meerdere campings op Corfu, of bij het Prespa meer een camping is weet ik niet aan het meer van Ohrid iig wel. Wegen in Macedonië zijn slecht, in Albanië vond ik ze beter. Qua temperatuur kan het best tegenvallen als je niet van warmte houdt, in de bergen daarentegen kan het wel wat koeler zijn. Verkijk je niet op de "heuvels". Wat bevoorrading betreft overal is wel aan eten te komen, en uit eten hier is echt niet duur.

Peter
de blauwe lijn op het kaartje gaat aan gjirokastra (in albanië) voorbij. Het zou zeer jammer zijn als je aan dit prachtige stadje voorbij zou gaan.
Peter: wat betekent slecht? Geasfalteerd met gaten of onverhard met grote keien? Wellicht had ik "heuvelachtig" moeten schrijven. :lol:
javb2812: Gjirokastra ligt aan de doorgaande weg E853, niet mij eerste keus om langs te fietsen, bovendien kom ik dan niet goed terug in de gewenste richting. Wat maakt dit stadje zo bijzonder dat ik het niet mag missen?
Onderhoud van de wegen is als gevolg van winterschade en vallende stenen vaak niet bij te benen voor het armlastige Macedonië, door het vullen van een gat met 3 maal erover koud asfalt maak je het probleem jammer genoeg niet kleiner. Vooral in de bergen liggen er vaak stenen op de weg (Skopje is in 1963 grotendeels verwoest door een aardbeving). Het wegdek in Albanië vond ik echt een verademing, de grote wegen zijn ook prima te berijden, alleen bij de grote steden zal het echt druk zijn. Voor Gjirokaster zou ik echt even de moeite nemen de route aan te passen, zoek anders maar even op het www. Om de route weer op te pakken een stukje terug afslaan richting Libohöve, dan naar Polican en binnendoor naar Këlcyrë dat laatste stuk waarschijnlijk wel wat of misschien alles onverhard.
Via Valare en Erind kan je zelfs meteen via onverharde wegen oostwaarts de stad uit en uiteindelijk naar bijvoorbeeld Kelcyre. De route via Libohove gaat pas zo'n 10 km ten zuiden van het mooie Gjirokastra van de E853 af. En die weg zal inderdaad een hel zijn, want het lijkt de belangrijkste autoverbinding tussen hoofdstad Tirana en Griekenland. Stukje E853 deels vermijdbaar als je door Dervican heenrijdt en dan in oostelijke richting afslaat naar Bulo en dan door naar Libohove. Zo te zien moet je er behoorlijk wat voor over hebben om in Gjirokastra met de fiets te komen. Deze informatie heb ik allemaal van googlemaps dus wellicht kunnen mensen die met de fiets tot in Gjirokastra zijn gekomen betere info geven.

Zelf ben ik lang geleden zonder fiets in de stad Gjirokastra geweest tijdens een dagexcursie vanuit Corfu, het is een op een steile helling gebouwde zeer oude stad vol met cultureel interessante gebouwen van vele tijdperken, en van oud- Turkse, Griekse, Italiaanse, Albanese invloeden. Met de bus heen en weer uit Jorgucat bijvoorbeeld is misschien geen gek idee.