Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica - oktober: hoe te reizen? - Forum Wereldfietser

Corsica - oktober: hoe te reizen?

Hoi allemaal,

In oktober willen we twee weken gaan fietsen op Corsica, maar we zijn nog aan het wikken/wegen hoe er naar toe te reizen. Transavia vliegt alleen in de zomer maanden van Amsterdam naar Ajaccio, dus dat is geen optie.
Mogelijkheid is vanaf Rotterdam Airport te vliegen naar Nice en daar de veerboot te pakken. Iemand ervaring met de veerboot; prijs, duur, etc..

En iemand nog andere ideeën voor het in oktober afreizen naar Corsica en weer terug?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Tim

p.s. andere tips over Corsica zijn natuurlijk ook welkom
Vorig jaar heb ik de ferry van Bastia naar Nice genomen. Door het ticket niet van tevoren maar pas op de dag van vertrek te kopen betaalde ik 24 ipv 40 euro. De overtocht duurde 6 uur. Ik vond fietsen over de hoofdweg aan de oostkant niet leuk en niet mooi, je kunt beter de kleine weggetjes iets verder landinwaarts nemen. De westkant van het eiland is mooier en over het algemeen rustiger al zal de drukte in oktober sowieso niet al te veel voorstellen. Verder is het eigenlijk overal wel een erg mooi eiland, met name het binnenland.
Tim_070 schreef:p.s. andere tips over Corsica zijn natuurlijk ook welkom
Fietsgids Fietsen op Corsica van Luc Oteman kopen of even in de bieb lenen :wink:
Wild idee: trein nemen naar Italie en dan de boot nemen.
Ik zie op de site van de fietsvakantiewinkel dat er in oktober nog een trein rijdt.
Meer info heb ik niet, maar is vast te vinden. bel anders de fietsvakantiewinkel.

Ander idee: auto. Punt is dan dat de route via Italië korter (Nice gaat via een enorme bocht) en waarschijnlijk goedkoper is, maar de vraag of je je auto in een Italiaanse kustplaats wilt laten staan is ook interessant.

Leon
Leon schreef:Ander idee: auto. Punt is dan dat de route via Italië korter (Nice gaat via een enorme bocht) en waarschijnlijk goedkoper is, maar de vraag of je je auto in een Italiaanse kustplaats wilt laten staan is ook interessant.

Leon
Je kan altijd proberen of je de auto tegen een kleine vergoeding op een camping of bij een hotelletje kan laten staan.
Andere optie is om vanaf Eindhoven naar Alghero op Sardinie te vliegen. Redelijk goedkoop (met een klote-maatschappij).
Goed, je moet dan nog vervoer zien te regelen naar de ferry naar Bonifacio (of 2 dagen fietsen), maar een mooiere aankomst op Corsica is er niet, denk ik. De ferry naar Bonifacio is maar een anderhalf uur, goedkoop en reserveren onnodig.
En met 14 dagen heb je de tijd om dat stukje Sardinie erbij te doen.

Vorig jaar heb ik ook in oktober op Corsica gefietst. De toeristenbranche op dat eiland lijkt wel geen voor- of naseizoen te kennen. Zonde, want het eiland lijkt me dan eigenlijk mooier dan in de zomerhitte.
Vanaf half september duikt het aantal reis- en verblijfmogelijkheden naar een minimum. Vliegen van Nederland naar Corsica wordt dan onmogelijk. Campings, B&B en hotels in het binnenland gaan dicht.
Hou daar rekening mee! Bij een gesloten deur zou de volgende overnachtingsplek wel eens helemaal aan de kust kunnen liggen. En wildkamperen is echt verboden.
Elstars verhaal klopt vast helemaal. Ik ben eens op 1 september op Corsica aangekomen en het zag eruit alsof een miljoen toeristen de dag ervoor waren vertrokken. Mensen die in de toeristenbranche werkten slaakten een zucht van verlichting en begonnen meteen te genieten van een rustig najaar.
Leon
Dat een deel van de campings al gesloten was, rekenden we al op ja, maar dacht dat wandelaars ook wel in het najaar daar verbleven en we wel overnachtingsplekken zouden vinden. Dat wordt dus lastig als ik het zo hoor van jullie.

Bedankt in elk geval voor de reistips, die gaan we tegen elkaar afzetten.

En meer tips over verblijven/kamperen op Corsica in oktober blijven welkom.
Tim_070 schreef:Dat een deel van de campings al gesloten was, rekenden we al op ja, maar dacht dat wandelaars ook wel in het najaar daar verbleven en we wel overnachtingsplekken zouden vinden. Dat wordt dus lastig als ik het zo hoor van jullie.
Het zou wel jammer zijn. Gelukkig is het aantal campings in het binneland van Corsica zo beperkt dat het wel te doen is om ze allemaal op te zoeken. In de Guide FFCC vind je direct alle campings en boerderijcampings. Het is een officiële gids, dus je hoeft niet verder te zoeken.
Leon
Er zijn ook niet zo veel campings in het binnenland. Aan de kust is de keuze al een stuk beter, maar ook dan kom je in oktober wel eens op een vrijwel verlaten camping te staan, waar maar een half toiletgebouw geopend is.
Je moet je overnachtingen een beetje plannen rond toeristische hotspots, zoals Corte, Porto, Calvi, St. Florent, Bonifacio, Ajaccio. Dat zijn de plaatsen waar ik in oktober nog campings tegenkwam die 'volop' draaiden, hoewel ook daar de bar en campingwinkel vaak beperkte sluitingstijden hadden.
Tim_070 schreef:Dat een deel van de campings al gesloten was, rekenden we al op ja, maar dacht dat wandelaars ook wel in het najaar daar verbleven en we wel overnachtingsplekken zouden vinden.
De grote meerderheid van de wandelaars verblijft in en rond berghutten (meestal met kampeergelegenheid) en blijft op de route GR20. Die route loopt over de hoogste punten van het eiland, waar je met de fiets nauwelijks kunt komen. Ik denk dat al die wandelaars en fietsers elkaar alleen rond Col de Vergio, Vizzavona en Zonza tegen komen en dat je als fietser alleen rond die plaatsen er vanuit mag gaan dat er nog wel plek is in (of bij) een hut.

Och, het heeft ook zijn charme. Vorig jaar heb ik een overnachting gehad in het compleet verlaten hotel van Aullène, dat speciaal voor mij nog één nachtje open bleef. En in Zicavo bracht de eigenaresse van het hotelletje me met de auto naar de dichtstbijzijnde winkel, waar de enige pinautomaat van de wijde omgeving was en ik mocht zo het menu voor die avond mee bepalen.
Wij zijn vorig jaar april naar Corsica gevlogen. Vanaf Schiphol naar Ajaccio, met overstap in Nice (heenreis) en Marseille (terugreis). Dat ging prima.

Ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor wildkamperen. In tijden van droogte mag het misschien niet (overal), maar daar verzin je vast wel wat op.

Ons reisverslag staat op deze website en een fotocollage op deze website.
Je kunt ook naar Pisa vliegen met Transavia of Ryanair en dan vanuit Livorno de boot nemen naar Corsica. Regelmatig zijn er aanbiedingen van de veermaatschappijen zodat je voor een luttel bedrag heen en weer kan.
Wild kamperen op Corsica verboden? Misschien dat de gendarmes er in het hoogseizoen op letten, maar daarbuiten... Zolang ze niet over je scheerlijnen struikelen zullen ze je niet lastigvallen. Bovendien is in Frankrijk alles wat verboden is, ook toegestaan :D . Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar alles wat niet is toegestaan, verboden is.
Dank allemaal!

Het wordt vliegen van R'dam naar Nice en dan de veerboot naar Calvi of Ajaccio. Route gaan we nog uitstippelen, maar linkjes en tips nemen we zeker mee.