Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de Limesroute (Gaat niet door, wordt andere bestemming) - Forum Wereldfietser

de Limesroute (Gaat niet door, wordt andere bestemming)

Hallo Fietsers,

Volgend jaar wil ik de Limesroute gaan fietsen, alle informatie is dus welkom.

Groet,
TravelWoman
TravelWoman schreef:Volgend jaar wil ik de Limesroute gaan fietsen, alle informatie is dus welkom.
Alle info staat in de fietsgids: http://europafietsers.nl/routes/limes/route.htm
Dat is kort maar krachtig :lol:

Ik heb de Route deels vorig jaar gefietst. Alle info geven is best veel werk, dus ik kan mij voorstellen dat je zelf al een idee hebt. Aantal weken? Aantal km's? Kamperen of iets anders?
De boekjes vd route geven al heel veel informatie, dus vraag van mijn zijde is of je de boekjes al hebt?

Vorig jaar heb ik de route van Mainz naar Wein gereden. Van NL naar Mainz had ik ooit al eerder gedaan. Wein was het eindpunt omdat ik gewoonweg niet meer tijd had.

Groet,
Ruud
ruudvp schreef:Dat is kort maar krachtig :lol:
Uiteraard, vertel je een mooi verhaal over Boedapest, gaat iemand maar tot Wenen ... :wink:
We zijn net terug van de limesroute, gefietst vanaf budapest terug naar Nederland.
Zie http://fietsen.fbosman.nl/
Ik heb het vorig jaar met mijn maatje van Utrecht naar Boedapest gefietst. We hebben hier een kleine vier weken voor uitgetrokken, inclusief tijd in Wenen en Boedapest.

Het is meestal makkelijk fietsen, weinig klimwerk. Als je er niet van houdt kan je het zelfs grotendeels vermijden, op wat bruggen na. De eerste paar dagen fietste alles zo makkelijk dat we te lange dagafstanden deden en ik mijn knie overbelaste.

Ik maakte me van te voren overdreven druk over Hongarije. Eedere vakanties (vooral met mijn ouders) ben ik voornamelijk in noordwest-Europa geweest en altijd in landen waar je een gemeenschappelijke taal hebt. Hongaren zijn vriendelijk maar spreken buiten Boedapest slecht Engels. Eigenlijk spreken vooral ouderen slecht Engels en heb je op het platteland vooral ouderen. Duits snappen ze vaak nog wel en handen en voeten gaat ook prima als je iets wil kopen. Het deed me soms wat denken aan Frankrijk, maar dan armer.

Aanraders zijn:
- Iedere dag vers brood halen bij de bakker.
- We hadden achteraf gezien wel wat langer in Rothenburg a.d. Tauber en Regensburg kunnen blijven.
- Het klooster in Melk (Oostenrijk) is mooi, ook als je er gewoon even buiten rondloopt en niet de toegang betaalt om de binnenkant te zien.
- In Hongarije een dag in een thermaalbad gaan liggen. We hielden een rustdag op de camping in Komaron, die ligt direct naast het zwembad.
- Je komt veel grotere steden tegen, maar meestal zijn er goede fietspaden langs de rivier. Bovendien gaat de rivier meestal door het oude centrum dus dat is vaak nog wel leuk. Koffie drinken naast de dom van Keulen is nauwelijks om bijvoorbeeld.
- Er is een afsnijstukje in Duitsland waar je na een 18% klim van 300 meter een stukje door heuvelachtig gebied fietst. Natuurlijk kan ik het niet vergelijken met de reguliere route maar ik vond het heerlijk. Lekker rustig en die eerste klim heb ik gewoon gelopen.

Tegenvallers/dingen om rekening mee te houden:
- Het stuk tussen Regensburg en Passau is tergend saai. Wij fietsten er in twee dagen doorheen. Je fiets namelijk aan de binnenkant van een dijk. In Oostenrijk zijn er verderop nog wat saaie stukken, maar daar zie je tenminste nog de Donau die toch best indrukwekkend breed is. En die stukken zijn niet zo lang.
- In het stedelijk gebied rond Duisburg en Dusseldorf is het nou niet echt fantastisch fietsen. Wij verdwaalden daar. De camping in Langst-Kierst ligt gewoon aan de rivier, dus als je op een fietspad daar in de buurt terecht komt kom je er wel. (De kans dat je er heen wil is vrij groot, want in de 65 km daarvoor is geen camping. De rest van de tocht heeft voldoende campings.)
- In Oostenrijk heb je georganiseerde reizen met huurfietsen waar mensen 40 km per dag fietsen op een gezapig tempo. Wij kwamen een dag achter zo'n groep en dat was veel inhalen. De volgende dag zaten wij gewoon eerder op de fiets en hadden we nergens last van.
TravelWoman schreef:Hallo Fietsers,

Volgend jaar wil ik de Limesroute gaan fietsen, alle informatie is dus welkom.

Groet,
TravelWoman
beste tr. w.


Alweer een 5 jaar geleden , maar toch.....:
Een mooie en makkelijke route. Op gegeven moment is er de keuze een stuk door Slovakije of Hongarije? Slovakije is wat makkelijker vanwege minder heuvels.
Mooiste stuk vond ik eerste stuk Oostenrijk met bospaadjes langs de Donau en vaak een fietspondje voor naar de andere oever.
Meer dan genoeg (goedkope) B&B's en hotelletjes.
In Oostenrijk zelfs mobiele fietsenmakers
Rob W
Ik het dit jaar deels de Limesroute en deels de donauroute gevolgd tot Constanta als aanlooproute naar Turkije. Daar de Limesroute vanaf Roemenië over drukke en vrij gevaarlijke wegen schijnt te gaan heb ik vanaf Boedapest overgeschakeld op de donauroute en de Servisch-Bulgaarse kant gekozen, qua panorama's de mooiste. Ik was onder de indruk van de schoonheid van de route.
Als je meer wil weten kan je me mailen op m_adyns@hotmail.com
Volgend jaar fiets ik tot Passau de Limes route ga dan via Praag de Elbe radweg naar Cuxhaffen en dan langs de wadden weer terug naar huis.
We hebben eind Juni de route met de camper verkent als je de route via het Taunus gebergte gaat kun je de borst nat maken dat deel is echt wel pittig met stijle klimmen en niet geheel ongevaarlijke afdalingen.
Als je lang de Rijn en Main fietst dan is het inderdaad niet erg pittig.
Klaas