Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen 2013 - Forum Wereldfietser

Noorwegen 2013

Traction schreef:Als ik het zo lees zou een 'Noorwegen 2013' topic nog best wel eens kunnen aanslaan :wink:
Ik ga er ook heen deze zomer. Wie nog meer? 8)

Mja, niet voor een fietsvakantie. Ik ga wandelen bij het Sognefjord en in de bergen daar om heen.
DeFietsreiziger schreef:
Traction schreef:Als ik het zo lees zou een 'Noorwegen 2013' topic nog best wel eens kunnen aanslaan :wink:
Wie nog meer? 8)
Ik, 3 weken wandelen/trekken op Spitsbergen. :o
Wij gaan een kleine drie weken. Na familiebezoek in Zweden nemen we de trein van Lillehammer naar Bodø. Fietsen een rondje Lofoten waarna we de Fv17 volgen naar Trondheim.
Ik neem 12 juli de nachttrein naar Denemarken, dan de boot naar Stavanger en zal dan (alleen) in 30 dagen naar de Noordkaap fietsen. Ik vlieg terug vanaf Alta halverwege augustus.
Rond 8 juli naar Kristiansand. Vanaf daar gaan we kijken waar we allemaal heen gaan. De fietsreis duurt 3 weken. Kjerag en Preikestolen staan al op het lijstje. Iemand nog tips?

We blijven in het zuiden. Niet verder naar het noorden dan de breedtegraad van Bergen in ieder geval.
Mooi initiatief dit topic :wink:

Volgens mij gaat het nog druk worden in Noorwegen!

Ik ga in de maand juli van Oslo naar Tromsø fietsen. Het plan is om via de Rallarvegen naar Trondheim te fietsen, om dan langs de kust en via de Lofoten in Tromsø te belanden. Gisteren een atlas over Scandinavië gekocht van Freytag & Berndt, dus komende dagen de route wat nauwkeuriger uitzoeken. Een erg fraaie atlas, ben van plan om de pagina's, waar mijn route op staat, uit te snijden en mee te nemen (pagina's passen mooi in de stuurtas).
Hier vind je trouwens mijn route: http://hier.is/timdemooij
Ik ga er korte berichtjes posten en mijn telefoon geeft 1x per uur mijn locatie door, leuk voor mensen die het willen volgen.
Ik ga ook via Preikestolen, Rallarvegen en de Lofoten.

Vanaf de Noordkaap moet ik dus nog 300 km terug naar Alta. Ik wil dit gaan fietsen, maar misschien neem ik wel de fiets in de bus mee terug, zijn daar ervaringen mee? Ik mis liever niet mijn vlucht doordat de bus vol zit :-S
Mooi topic. Ik ben alvast aan het dromen over een wat langere reis door Scandinavië volgend jaar, dus jullie kunnen me mooi vertellen hoe het was :)
Ik ga de eerste drie weken van juli.
Vliegen naar Tromsø en dan via de Lofoten naar het zuiden. Want het waait veel en de wind komt meestal uit noordelijke richting, heb ik me laten vertellen en het blijkt ook wel uit de weercijfers van afgelopen maanden.

Ik rijd de meesten van jullie dus allemaal tegemoet.
Zwaaien hè.
Ik ben te herkennen aan rooie tassen en mijn fietsmaatje heeft gele.
dvdc15 schreef:Kjerag en Preikestolen staan al op het lijstje. Iemand nog tips?
Preikestolen is super toeristisch... Zorg dat je of laat in de avond (19:30) of 's ochtends heel vroeg (6:00) begint te lopen, dan is het wel te doen (mijn ervaring van eind juni 2011 in elk geval). Vanaf het hotel is het, als je flink doorloopt, ongeveer 90 minuten naar boven en 60 minuten terug.

Bij het hotel is ook een hostel, handig als je twee kansen wilt hebben om op de Preikestolen te staan met goed uitzicht. Vanaf de doorgaande weg (de Ryfylkevegen, nr 13) is het denk ik een 40 minuten fietsen naar het hotel: 5 km en 250 hoogtemeters. Aan het begin daarvan is ook een camping.
Waren er meer mensen van plan de ferry Laerdal - Kaupanger te nemen?

Ik kreeg zojuist bericht van fjord 1 dat deze niet meer vaart sinds 2013.
Hun enige advies:

You can perhaps contact Nettbuss, in order to see, if it is possible to take a bicycle to their buses.

Het probleem is namelijk de fodnestunnel, daar mag je als fietser niet door heen, ziet er ook wel gevaarlijk uit.

Na de Rallarvegen eindig je in Flam en wil ik graag verder naar het noorden, dan moet ik dus de fjord oversteken, maar hoe...

Enige mogelijkheid is dus met de bus of liften lijkt me?
Ik wil zelf begin augustus 3 weken gaan fietsen in Noorwegen. Het wordt er inderdaad druk! Ik ga een rondje rijden in het zuiden: van Larvik naar Bergen via Oslo en de Rallarvegen (schijnt een moetje te zijn :)), en dan langs de west- en zuidkust terug naar Kristiansand en met boot en trein weer naar Nederland. Allemaal prima te doen zonder vliegtuig!

Trinakria, ik heb zelf ook gekeken naar ferries vanaf Flam en het leek mij niet al te best. Volgens de website van Fjord1 kan je in ieder geval nog van Flam naar Gudvangen, en vandaar naar Kaupanger:
http://www.fjord1.no/eng/tourist-servic ... gudvangen2
http://www.fjord1.no/eng/tourist-servic ... kaupanger2
Maar dat is uiteraard wel duur en die overstap is erg onhandig. Het is ook een "turistruter". Ik hoop dat iemand anders iets beter weet! Succes en misschien zie ik je nog wel, als je rond midden augustus bij Flam aankomt!
trinakria schreef:Waren er meer mensen van plan de ferry Laerdal - Kaupanger te nemen?

Ik kreeg zojuist bericht van fjord 1 dat deze niet meer vaart sinds 2013.
Hun enige advies:

You can perhaps contact Nettbuss, in order to see, if it is possible to take a bicycle to their buses.

Het probleem is namelijk de fodnestunnel, daar mag je als fietser niet door heen, ziet er ook wel gevaarlijk uit.

Na de Rallarvegen eindig je in Flam en wil ik graag verder naar het noorden, dan moet ik dus de fjord oversteken, maar hoe...

Enige mogelijkheid is dus met de bus of liften lijkt me?
Ik wil van Kaupanger naar Laerdal. Jammer dat die ferry niet er niet meer is. Waarschijnlijk balen heel veel fietsers daarvan.
Ik was van plan om toch maar door die tunnel te fietsen....met de nodige verlichting en fluoriserend hesje. Hopelijk is het heel stil op die weg. Zo niet, dan probeer ik een lift te krijgen.
Waarschijnlijk is het 'savonds na 19:00 uur ook niet druk op de wegen en kan ik het zo inplannen dat ik dus rond die tijd bij de tunnel aankom.
audrey schreef: Ik wil van Kaupanger naar Laerdal. Jammer dat die ferry niet er niet meer is. Waarschijnlijk balen heel veel fietsers daarvan.
Ik was van plan om toch maar door die tunnel te fietsen....met de nodige verlichting en fluoriserend hesje. Hopelijk is het heel stil op die weg. Zo niet, dan probeer ik een lift te krijgen.
Waarschijnlijk is het 'savonds na 19:00 uur ook niet druk op de wegen en kan ik het zo inplannen dat ik dus rond die tijd bij de tunnel aankom.
Denk erom dat aan beide zijden van de fjord lange tunnels zijn en volgens mij mag je door allebei niet fietsen. De bus nam toen ik er was (2001) wel fietsen mee maar ik ben in Kaupanger op de veerboot gestapt ook al kon dat toen officieel niet. Je kan natuurlijk ook proberen te liften, er gaan genoeg campers en pickups door die tunnels die plaats hebben voor een fiets.

Er zijn nog wel een aantal snelle passagiersboten in dat gebied:
flam-aurland-undredal-sogndal
en:
flam-balestrand

Je mist dan wel de Aurlandsvegen en dat is jammer.

De turistruter Flam-Gudvangen en Gudvangen-Kaupanger komen elkaar onderweg tegen, misschien kan je overstappen. Hoewel dat niet op de website staat kan het soms wel. Questie van vragen aan het personeel. Soms moeten er namelijk personeelsleden overstappen en dan wordt er midden in de fjord even een loopbrug uitgeschoven naar de andere boot. Zo ben ik een paar jaar geleden overgestapt van de Gudvangen-Leardal turistferje naar de Bergen-Flam hurtigbåt. Dat stond toen niet vermeld in de dienstregeling maar bleek wel mogelijk. (Ik zie net dat Bergen-Flåm ook al niet meer bestaat).

Frank
Bergen-Flåm bestaat nog wel, zie
http://www.norled.no/Default.aspx?pageid=1325

Ook ik ga in juli twee weken in Noorwegen fietsen. Van Oslo via Peer Gyntvegen, Jotunheimvegen en gamle strynefjellsveg naar Ålesund. Dan met de Hurtigruten naar Bergen.
Rallarvegen heb ik al eerder gedaan :wink:


Weet iemand nog een kampeerplekje in de buurt van Gardermoen. De dichtsbijzijnde camping is dit jaar gesloten en ik kom laat in de middag aan.

Femke
Weet iemand nog een kampeerplekje in de buurt van Gardermoen. De dichtsbijzijnde camping is dit jaar gesloten en ik kom laat in de middag aan.
Ik zit ook met dit probleem. Ik vlieg komende maandag naar Gardermoen en kom laat aan (23.15). Niet heel ontspannen om dan nog ergens een plek te moeten zoeken om wild te kamperen :lol: Ik heb een 'friluft butik' in Jessheim (vlakbij Gardermoen) gemaild met de vraag of er in de buurt gekampeerd kan worden. Ze geven aan dat ze in de Nordbytjern wel eens tenten zien staan, maar ze weten niet of dit toegestaan is...
cornelese schreef:
audrey schreef: Ik wil van Kaupanger naar Laerdal. Jammer dat die ferry niet er niet meer is. Waarschijnlijk balen heel veel fietsers daarvan.
Ik was van plan om toch maar door die tunnel te fietsen....met de nodige verlichting en fluoriserend hesje. Hopelijk is het heel stil op die weg. Zo niet, dan probeer ik een lift te krijgen.
Waarschijnlijk is het 'savonds na 19:00 uur ook niet druk op de wegen en kan ik het zo inplannen dat ik dus rond die tijd bij de tunnel aankom.
Denk erom dat aan beide zijden van de fjord lange tunnels zijn en volgens mij mag je door allebei niet fietsen. De bus nam toen ik er was (2001) wel fietsen mee maar ik ben in Kaupanger op de veerboot gestapt ook al kon dat toen officieel niet. Je kan natuurlijk ook proberen te liften, er gaan genoeg campers en pickups door die tunnels die plaats hebben voor een fiets.

Er zijn nog wel een aantal snelle passagiersboten in dat gebied:
flam-aurland-undredal-sogndal
en:
flam-balestrand

Je mist dan wel de Aurlandsvegen en dat is jammer.

De turistruter Flam-Gudvangen en Gudvangen-Kaupanger komen elkaar onderweg tegen, misschien kan je overstappen. Hoewel dat niet op de website staat kan het soms wel. Questie van vragen aan het personeel. Soms moeten er namelijk personeelsleden overstappen en dan wordt er midden in de fjord even een loopbrug uitgeschoven naar de andere boot. Zo ben ik een paar jaar geleden overgestapt van de Gudvangen-Leardal turistferje naar de Bergen-Flam hurtigbåt. Dat stond toen niet vermeld in de dienstregeling maar bleek wel mogelijk. (Ik zie net dat Bergen-Flåm ook al niet meer bestaat).

Frank
Zou ook die oversteek willen maken na de aurlandsvegen. Hopelijk met bus mogelijk dan...
Gewoon wildkamperen als je laat in de middag aankomt. In dat stadje in de buurt (naam even kwijt) heb je een kampeerwinkel, dus je hebt zo gas/benzine/spiritus. (Supermarkt natuurlijk ook, of je gaat avondeten bij bijv. Big Horn Steak House en neemt een leuke pen mee.)
Robertjan schreef:Gewoon wildkamperen als je laat in de middag aankomt. In dat stadje in de buurt (naam even kwijt) heb je een kampeerwinkel, dus je hebt zo gas/benzine/spiritus. (Supermarkt natuurlijk ook, of je gaat avondeten bij bijv. Big Horn Steak House en neemt een leuke pen mee.)
Klopt, Jessheim! Daarbij ligt dus ook een meer met wat bebost gebied. Als het niet lukt om nog een adresje in Oslo te vinden, gooi ik daar mijn tent inderdaad op. Meteen een leuke uitdaging, m'n nieuwe tent in het donker opzetten.
Heehoi,

ik ben ook weer in Noorwegen deze zomer. Zo ergens in de tweede week van augustus verwacht ik de veerboot naar Kristiansand te hebben. Beetje vroeg in het seizoen, maar anders haal ik de veerboot Andenes - Gryllefjord niet meer.

Maar eerst richting de Alpen. Vrijdagochtend vertrek ik.

Groetjes,

Walter