Verschil R1 en Hanzefietsroute Berlijn-Nederland?

Ik wil in de zomer van Berlijn terug naar Nederland gaan fietsen (ik fiets eerst via een omweg naar Berlijn). Ik wil graag redelijk rechtstreeks fietsen m.b.v. een gps-route (gpx), en voorzover ik kan zien kan ik grofweg kiezen uit 2 opties: de R1 of de Hanzefietsroute (het stuk vanaf Berlijn dan, zal het de HFR noemen).
Nu vraag ik mij af wat de verschillen tussen de 2 routes zijn. Wat ik met googelen heb ontdekt:
- De R1 is voornamelijk verhard, de HFR heeft grote stukken onverhard en is dus rustiger (en heeft af en toe wat minder prettige onverharde stukken, maar dan vooral in het noorden van Duitsland dus niet op het stuk vanaf Berlijn)
- De HFR heeft iets meer hoogteverschil (hoogste punt is bijv. 500m, bij de R1 is dat 300m)
- de R1 heeft bordjes, de HFR niet
- de R1 vermijdt zoveel mogelijk steden/dorpen, de HFR juist nier (Hanzesteden!)
- Van de HFR is er 1 set boekjes, de R1 heeft meerdere mogelijkheden/setjes/beschrijvingen

Graag zou ik wat extra informatie hier willen vragen.
Mijn doel is ongeveer 100-150km per dag te rijden (ik rij 25-30 km/u, dus 4-5 uur per dag, stop om de 1 a 2 uur om eens rustig rond te kijken) en te kamperen. Rustig fietsen over redelijke wegen (mag best onverhard zijn zolang er met 15 kg bagage maar 25km/u op te rijden is) heeft mijn voorkeur. Ik heb een grote hekel aan Duitse 'fietspaden' langs grote wegen/door dorpen (de semi-trottoirs). Echt slechte onverharde wegen waar je regelmatig moet afstappen wil ik ook vermijden, een beetje doorrijden is wel zo prettig. Heuvels e.d. vind ik leuk, echt vlak hoeft het zeker niet te zijn.
- welke route is het mooist/leukst (lekker subjectieve vraag dus ga los, bij voorkeur met mijn info hierboven in het achterhoofd)
- klopt hetgeen ik hierboven heb geschreven
- heeft er nog iemand links naar leuke reisverslagen van de route naast die van de HFR website en de wereldfietser website
- nog tips/hoogtepunten/leuke dingen
JaapG schreef: Mijn doel is ongeveer 100-150km per dag te rijden en te kamperen.
Als dat je doel is kan je beter de R1 nemen, is toch meer rechtoe-rechtaan 8)
Tip 1: als je 100-150 km per dag wilt fietsen, waarom zou je dan niet een lagere gemiddelde snelheid nemen. Je hebt de hele dag voor die afstand.
Tip 2: neem de Hanzefietsroute. Erg mooi en prima te fietsen als je tip 1 volgt :wink:
(Erg subjectief want de R1 heb ik (nog) niet gefietst)
Je moet wel van natuur, kleine stadjes met mooie terrasjes, lekker gebak en aardige mensen houden, want die kom je hier veel tegen.

Erik Veenstra
Hoi,

Ik heb beide gereden. Wanneer je wilt kamperen dan zou ik de Hanzeroute kiezen. Deze is meer op kamperen ingesteld. Ook is de route goed te doen. Alleen in het oosten van de Elbe zit een zanderig stuk. Maar daar kun je zelf een asfalt alternatief kiezen.
R1 heeft als voordeel dat er bordjes langs de weg staan. Minder zoeken.

Groet,
ruudvp schreef:Alleen in het oosten van de Elbe zit een zanderig stuk. Maar daar kun je zelf een asfalt alternatief kiezen.
Is in voorzien, zie hier 8)

Maar dan mis je wel dit :wink:
ruudvp schreef:R1 heeft als voordeel dat er bordjes langs de weg staan. Minder zoeken.
Of gewoon de GPS-tracks van de Hanzefietsroute gebruiken, dan zijn er nooit bordjes zoek :wink:

[reclame] Nog gemakkelijker? Dan koop je een plug&play SD-kaartje [/reclame]
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga op gps rijden en heb dus geen bordjes nodig (waar ik sowieso een enorme hekel een heb omdat ik er altijd wel een paar mis). En ik heb toevallig de boekjes van de HFR gekregen van een forummedelid. Dus de weg vinden moet lukken denk ik.
Over mijn snelheid: ik houd van doorrijden als het kan. Met een hartslag van 110 kan ik nog steeds prima om me heen kijken bij 30 km/u. En ik stop regelmatig op leuke plekjes om even te kijken, wandelen etc.

Voor zover ik het nu begrijp is de R1 meer een 'fiets-snelweg', en de HFR meer de gemoedelijke 'lekker draaien, dorpje, kuchen etc' route. Klopt dit?
Wat ik nog niet zo goed begrijp is waarom de HFR beter geschikt is om te kamperen. Dit zou voor mij wel de doorslag geven omdat kamperen me meer vrijheid geeft (ik kan altijd nog in een hotel crashen). Zijn er zo weinig campings naast de R1? Ze lopen voor een groot stuk min of meer door hetzelfde gebied dus ik zou denken dat ze ongeveer dezelfde campings aandoen.
JaapG schreef:Ze lopen voor een groot stuk min of meer door hetzelfde gebied dus ik zou denken dat ze ongeveer dezelfde campings aandoen.
Nee, dan vergis je je, even buiten Berlijn gaan ze uiteen en ze kruisen elkaar weer bij het Teutoburgerwald. Daartussen zit meestal meer dan 50 km en voorbij het Teutoburgerwald gaat de R1 snel naar Nederland en de ander gaat o.a door het mooie Sauerland naar Keulen, Campings zitten bij de HFR meestal direct of bijna direct aan de gevolgde route. :wink:
JaapG schreef: Voor zover ik het nu begrijp is de R1 meer een 'fiets-snelweg', en de HFR meer de gemoedelijke 'lekker draaien, dorpje, kuchen etc' route. Klopt dit?
Als je met snelweg strak asfalt bedoelt heb je het mis, want de R1 gaat ook veel over halfverharde bospaden. :wink:
Michael W schreef: [reclame] Nog gemakkelijker? Dan koop je een plug&play SD-kaartje [/reclame]
De opbrengst gaat naar een goed doel, wordt nl weer geïnvesteerd in nieuwe hardware om de gratis OFM te updaten :wink:
Een paar jaar geleden zijn wij op de tandem begonnen met de Hanzeroute volgens het boekje van Michaël Wannet. Halverwege zijn we overgestapt op duitse fietsroutes. Terug vanaf Berlijn volgden we de R1.
Hoewel de Hanzeroute erg mooie stukken weet te vinden op plekken waar je die niet altijd verwacht werden we een beetje tureluurs van de snel opeenvolgende afslagen voor nóg weer een kleiner achterafweggetje. Zeker met een tandem wil je ook een beetje kunnen doorfietsen.
Michaël's gids is gericht op kamperen, ook langs de R1 is kamperen geen probleem. De R1 is voor het deel dat wij fietsten beslist geen asfaltroute.

Frank
JaapG schreef:Over mijn snelheid: ik houd van doorrijden als het kan. Met een hartslag van 110 kan ik nog steeds prima om me heen kijken bij 30 km/u. En ik stop regelmatig op leuke plekjes om even te kijken, wandelen etc.
Zowel op de Hanzefietsroute als de R1 lijkt 30 km/u me nogal hoog gegrepen. Heuvelafwaarts en op asfalt moet het lukken, maar op de vele bospaden is 20 km/u al behoorlijk ambitieus. Zie hier wat voor moois je tegen kunt komen op de Hanzefietsroute als je geen haast hebt. Overigens reed ik 25 jaar terug ook vaak 100-150 km per dag (met 25 kg bagage, maar niet met 30 km/u). Nu vind ik 75 km al een mooie dagafstand en geniet ik van alles waar ik me vroeger geen tijd voor gunde :wink:

Afbeelding
JaapG schreef:Ik heb een grote hekel aan Duitse 'fietspaden' langs grote wegen/door dorpen (de semi-trottoirs).
Deze zul je vaak tegenkomen als je geen fietsroute volgt, maar zoveel mogelijk wegen kiest waar je 30 km/u kunt fietsen...
frank bueters schreef:Een paar jaar geleden zijn wij op de tandem begonnen met de Hanzeroute volgens het boekje van Michaël Wannet. Halverwege zijn we overgestapt op duitse fietsroutes. Terug vanaf Berlijn volgden we de R1.
Hoewel de Hanzeroute erg mooie stukken weet te vinden op plekken waar je die niet altijd verwacht werden we een beetje tureluurs van de snel opeenvolgende afslagen voor nóg weer een kleiner achterafweggetje.
In 1999 reden wij de Hanzefietsroute tussen Lüneburg en de Poolse grens bij Usedom (zie hier). Toen waren we vaak al blij als we met 10-15 km/u vooruit kwamen. In de voormalige DDR waren geasfalteerde fietspaden nog schaars. Veel kruip-door-sluip-doorpaadjes werden door Corrie (die toen nog op een iets te grote Koga met een zwabberend mixteframe en 28 inch wielen reed) voorzien van pittig commentaar :roll:
Inmiddels is het asfalt flink opgerukt in het oosten van Duitsland en heeft de Hanzefietsroute veel van de overgebleven bospaden voorzien van geasfalteerde alternatieven. In 2009 heb ik op weg naar Berlijn (in de tegenovergestelde richting als beschreven in de gids) gebruik gemaakt van gps-tracks: het volgen van de juiste route is dan kinderspel.
Afbeelding

Wat toevallig, z'n zus heeft voor ons geposeerd :D
Afbeelding
keesswart schreef:In 1999 reden wij de Hanzefietsroute tussen Lüneburg en de Poolse grens bij Usedom (zie hier). Toen waren we vaak al blij als we met 10-15 km/u vooruit kwamen. In de voormalige DDR waren geasfalteerde fietspaden nog schaars. Veel kruip-door-sluip-doorpaadjes werden door Corrie (die toen nog op een iets te grote Koga met een zwabberend mixteframe en 28 inch wielen reed) voorzien van pittig commentaar :roll:
Dat waren nog eens mooie tijden, met avontuurlijke paadjes 8)

Afbeelding Afbeelding

De R1 ging toen nog maar tot Höxter
en van een Ostsee-radweg was nog in geen velden of wegen iets te bekennen :wink:
In 2010 nog de nodige zandwegen op de HFR vanaf Berlijn richting Nl in het oude oosten:
Afbeelding
Flink op de pedalen of af en toe lopen. Het was medio juli, op sommige trajecten in dit soort bossen werden we behoorlijk aangevallen door steekvliegen/horzels (regenpak aan en flink Deet spuiten was de oplossing :lol: )
(die slakken, ik heb nog een foto van een Frans familielid)
In 2010 was er blijkbaar nog niet zo héél veel veranderd.
Afbeelding

En nog altijd mooi.
Afbeelding

Afbeelding
keesm54 schreef:Het was medio juli, op sommige trajecten in dit soort bossen werden we behoorlijk aangevallen door steekvliegen/horzels (regenpak aan en flink Deet spuiten was de oplossing :lol: )
Heb ik slechts éénmaal meegemaakt op een hele hete dag in de bossen bij Börger (Duitsland). Remedie: blijven doorfietsen en zorgen dat je niet teveel zweet want daar komen ze op af !! Ik heb trouwens niet het idee dat ze fietsers op de R1 ontzien :?
Het was toen , medio juli, inderdaad 30-35 graden.
Zorgen dat je niet te veel zweet: dan moet ik niet op fietsvakantie gaan denk ik. Ik ben een zweterig type 8)
Blijven doorfietsen: dat klopt, echter in de bewuste bossen met die mulle zandwegen lukte dat niet helemaal.
Even off topic:
[biologieles]En je moet redelijk snel doorfietsen: waarschijnlijk worden hier dazen bedoeld (iets anders dan horzels) en die gaan 25 kilometer per uur. Bovendien kunnen ze hun prooi over ruim een kilometer volgen. Omdat ze allemaal tegelijk uitvliegen kun je flinke wolken van die beesten tegenkomen. Ze komen af op geur, warmte en beweging.En tenslotte: ze kunnen door dunne kleding (t-shirts, zomerbroek etc.) heen bijten.[/biologieles]

Ik ken mensen die in zo'n situatie volledig in paniek raken ..
Michael W schreef:
ruudvp schreef:Alleen in het oosten van de Elbe zit een zanderig stuk. Maar daar kun je zelf een asfalt alternatief kiezen.
Is in voorzien, zie hier 8)

Maar dan mis je wel dit :wink:
ruudvp schreef:R1 heeft als voordeel dat er bordjes langs de weg staan. Minder zoeken.
Of gewoon de GPS-tracks van de Hanzefietsroute gebruiken, dan zijn er nooit bordjes zoek :wink:

[reclame] Nog gemakkelijker? Dan koop je een plug&play SD-kaartje [/reclame]
Voor alle duidelijkheid, ik had geen last van de zanderige paden.
ruudvp schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had geen last van de zanderige paden.
Is ook heel afhankelijk van het weer en bosbouwwerkzaamheden. Lange tijd droog is meer rulle paden. Boswerkzaamheden vernielen ook vaak die oude boswegen, helaas.

Deel 3 Berlijn - Zaltbommel, heeft hooguit 2 à 3 % echt slechte boswegen !!
Vanaf Magdeburg is bijna alles goed befietsbaar.
Even buiten Brandenburg is een bospad onlangs ook fraai geasfalteerd, en zo zijn er meer voorbeelden.

Afbeelding

Was eerst zo

Afbeelding
Vind ik persoonlijker leuker 8)
arnob schreef:waarschijnlijk worden hier dazen bedoeld (iets anders dan horzels)
Paardenvliegen noemen wij die takkenbeesten hier 8)