Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF1 Noorzeeroute alternatief voor terugweg - Forum Wereldfietser

LF1 Noorzeeroute alternatief voor terugweg

Beste Fietsvrienden,

Deze zomer fietsen wij de LF1 Noordzeeroute. We starten in Hoek van Holland, onze thuisbasis is Gouda.
Vanaf Hoek van Holland zakken we naar het zuiden. De bedoeling is dat we Boulogne-sur-Mer bereiken en ook nog voldoende tijd hebben weer terug te fietsen naar huis.
Het idee is om in 3 weken tijd rond de 800km te fietsen. Dit alles met 6 personen, 2 volwassenen en 4 kinderen in de leeftijd van 8, 7, 5 en 3. De oudste twee fietsen alles zelf.
Een flinke uitdaging maar we hebben er nu al enorm veel zin in.

Gezien de leeftijd van de kinderen fietsen wij maximaal 50 km per dag. We hebben af en toe een rustdag ingebouwd, het moet wel leuk blijven…..

Ik ben op zoek naar een alternatieve route vanaf Boulogne-sur-Mer terug naar Gouda.
Ik voel er weinig voor om op de terugweg hetzelfde te fietsen als op de heenweg.

Zijn er uitgezette routes die te volgen zijn of is het een kwestie van zelf de route uitstippelen?
Wat zijn de tips en suggesties die jullie mij kunnen geven?
Aan of langs de route moeten wel campings liggen zodat we niet te ver van de route af hoeven te wijken voor een overnachting.

Ik ben benieuwd en hoor graag van jullie.

Groeten,
Erik
Ha Erik, Wat je kunt doen is vanaf Boulogne-sur-mer een stukje naar het oosten fietsen en dan bij b.v. Tournai de jacobsroute oppakken (of een klein stukje lf1 terug en iets noordelijker de jacobsroute oppakken, daar zijn meer fietspaden volgens de OFM, en dat klopt meestel erg goed'). Langs de Jacobsroute route vindt je voldoende campings, hij is goed te vinden en fietsvriendelijk met kinderen. Ik vond het stuk in Belgie ook erg leuk, langs kanalen en bezienswaardigheden. Je komt dan weer in Breda uit.
groetjes ben
Mss wel overwegen om het in omgekeerde volgorde te doen. Langs het binnenland naar de kust en van daar terug. Dan ga je meestal wind mee hebben op de terugweg en de wind is altijd krachtiger aan de zee.
Je kunt misschien zelf je route samenstellen via de knooppunten in België en Nederland? Dan enkel je weg wat zoeken van boulogne sur mer tot aan de belgische grens en van daar af via knooppunten naar huis??
Een handige tool daarvoor is: http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx
Nog even wachten en dan stappen we op de fiets. We kunnen niet wachten....
De route is volledig uitgestippeld, de campings zijn uitgezocht en daarmee zijn de dag etappes bekend.

Op basis van de tips die ik van jullie heb gekregen ziet de route er nu als volgt uit.
We starten thuis in Gouda en fietsen naar OuderKerk aan den IJssel om daar de Sint Jacobsroute op te pakken. Deze route volgen we volledig tot waar we in Noord Frankrijk de Groene Vallei route kruisen. Dat is in de buurt van Cambrai. Deze route volgen we tot aan Boulogne sur Mer.
Vervolgens stappen we daar op de Noordzee route terug naar huis.

Al met al een flinke route ruim 900km lang.
Het doel is om die in 3,5 week af te leggen. Om de 6 fietsdagen nemen we een dag rust.

Is er nog iemand die tips heeft m.b.t. de routes die we gaan afleggen? Zijn er nog belangrijke obstakels waar we rekening mee moeten houden?

Ik zie de reacties wel verschijnen.
Iets anders: Wij stonden op camping Domaine du Phare. Simpele camping met prachtig zicht op zee en op de krijtrotsen van Engeland (tenzij er zeemist heerst :cry: ). We moet je om van deze camping naar Boulogne te komen over een zeer stijle helling op een drukke weg. Is geen pretje met kinderen!!
Mocht je daar gaan staan, dan zou ik me alvast orienteren op alternatieve routes.
Veel plezier, Tjitte
Beste Tjitte,

bedankt voor de tip.
Wij hebben een camping aan de noord kant van Boulogne sur Mer uitgekozen. Van die kant komen we ook aan fietsen via de Groene vallei route.

Is er iemand die nog andere tips voor ons heeft?
Ik ben ook van plan deze route binnen een maandje te fietsen. Ik vroeg me echter af, fiets je deze best van noord naar zuid of omgekeerd (tegenwind bijvoorbeeld...)?
Ik kreeg van Jantie de tip om de route van zuid naar noord te fietsen i.v.m. de windrichting. Ik moet zeggen dat wij maar weinig kilometers de wind echt tegen hadden, een goede tip dus.
Overigens hebben vrienden van me een aantal jaren terug vanaf belgie deze route gevolgd naar het noorden met bijna alleen maar wind tegen. Het zit dus niet altijd mee.... :wink:
En hoe was het verder?
Het was een geweldig indrukwekkende fietsvakantie.
Genoten van prachtige vergezichten en schitterende kleine dorpjes en grotere steden. Helaas hadden we op onze rustdagen last van slechter weer, regen en wind.

De campings waar wij overnachten, hadden over het algemeen veel plekken voor stacaravans. In België had ik dit wel verwacht, helaas troffen we dit ook in Noord Frankrijk aan. Dit viel me enigszins tegen. Soms hadden we het idee dat we met ons tentje ergens achteraan werden weggezet.

De kinderen hielden het heel goed vol. De snelheid op de vlakke stukken lag hoger dan verwacht. Soms trapten we in een uur tijd rond de 17km weg. Dat is toch best hard voor een 8 en 7 jarige.

Hieronder staan de overnachtingscampings, tussen haken staat het aantal afgelegde kilometers (vertrek en aankomst in Gouda):

Groene camping in de polder, Lage Zwaluwe (62.10)
Breedbos Verblijfspark, Rijkevorsel (58.53)
Camping Waterschap, Zandhoven-Viersel (28.00)
Kampeerverblijfpark Diepvennen, Londerzeel (50.80)
Camping Domein De Gavers, Geraardsbergen (53.00)
Camping Communal de L’Orient, Tournai (rustdag) (57.29)
Camping de la Sensée, Aubigny au Bac (63.91)
Camping la Paille Haute, Boiry Notre Dame (26.21)
Camping Espace Vert, Liencourt (50.17)
Camping municipal de la Source, Beaurainville (56.89)
Le Bois Groult, Le Plouy (54.55)
Camping L’été Indien, Wimereux (rustdag) (23.75)
Camping le Canchy, Licques (38.69)
Camping Gites des Roses, Esquelbecq (49.77)
Hoeve Maedelstede, Pollinkhove (39.12)
Kompas camping, Westende (42.61)
Camping Hoeke, Hoeke (68.58)
Camping Zandbooi, Westkapelle (60.00)
Camping internationaal, Renesse (51.91)
Camping Hoek van Holland, Camping Hoek van Holland (62.41)
Gouda (54.64)

Volgend jaar gaat onze dochter (dan 6 jaar) alles zelf fietsen. De dagafstanden zullen dan wat korter worden. Misschien fietsen we de Noordzee route verder door naar het noorden en bezoeken we een aantal wadden eilanden.
Wie weet…

Het mooiste na zo’n lange fietstocht is toch wel dat toen mijn kinderen in het centrum, twee dagen na thuiskomst, andere fietsers volledig bepakt zagen, ze zeiden; “Oh, Wanneer gaan wij weer op fietsvakantie?”

Als je kinderen dat zeggen kan je met recht constateren dat het een geslaagde vakantie is geweest!
Wij fietsen vorige week de LF1 vanaf Den Helder tot Sluis en hadden zijwind (kan me dus niet uitspreken over mee- of tegenwind) 8)
De route vonden we PRACHTIG! Het wordt snel duidelijk wanneer je België binnen rijdt, jammergenoeg.
Ik ben enkele malen naar St valery sur somme gefietst,en fietste de volgende route:
Breskens
Sluis
Brugge
Plassendale
Oudenburg
Nieuwpoort
Veurne
Bulskamp
Houten
Hondschoote (camping le dre joly)
Berques
Looberghe
Ruminghem
Muncq Neurlet
Reques
Tournehem
Clerques
Liques(Camping Le Chanchy)
Hocquinghem
Surques
Brunembert
Selles
Henneville
Devres(vallee de la couese)
Montreul(Gemeente Camping)
Bosjean
Roussent
Nempont
Villets
Rue
Faviere
Noyelles
Pinch-Falice (camping le picardy)
St valery sur somme.Een prachtig plaatsje aan de Somme
Deze mooie route gekregen van een man uit Vlaanderen,met prima campings!
@rene2: lijkt me een mooie route.
Ik heb deze snel bekeken op basis van openfietsmap EU. Volgt gedeeltelijk LF1, maar bepaalde gedeeltes ook niet lijkt me. (Houtem-Hondschoote-Bergues). Heb jij een gpstrack van de gereden route ?

(Niet alle plaatsen zijn juist geschreven volgens de kaart :wink: :
Houten = Houtem
Berques = Bergues
Muncq Neurlet = Muncq-Nieurlet
Reques = Recques-Sur-Hem
Tournehem = Tournehem-Sur-la-Hem
Hocquinghem = Hocquinghen
Henneville = Menneville
Devres = Desvres
Montreul = Montreuil
Bosjean = Boisjean
Nempont = Nempont-Saint-Firmin
Villets = Villers-Sur-Authie
Faviere = Favières
Noyelles = Noyelles-Sur-Mer
Pinch-Falice = Pinchefalise)
Heb er geen gps track van alles volgens de geschreven route gevolgd,k heb nog wel aanvullende info,maar het handschrift van de man uit vlaanderen,is niet je van het,ik zal als ik vanmiddag in de gelegenheid ben,er foto s van maken van zijn geschreven route'sen als u mij per pb uw email doet toekomen,dan stuur ik ze even door,en ja,ik vind het een hele mooie route.Dank voor uw belangstelling.Rene