Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zilverroute - Forum Wereldfietser

Zilverroute

Begin mei willen we de Zilverroute gaan fietsen van Sevilla naar Santiago de Compostella. Het routeboekje hebben we inmiddels in huis en zijn druk bezig om deplanning te maken. Allereerst een paar dagen in Sevilla rondkijken en dan op de pedalen. Wie van jullie heeft er tips, overnachtingsadressen, zaken die je niet mag missen enz. enz.
Hierbij een link naar de site van een Spanjaard (in het Spaans uiteraard) die zijn route heeft beschreven, maar dan wel de onverharde variant (lijkt me ook leuker trouwens). Al lees je geen letter Spaans, er staan wel overnachtingsadressen, afstanden en hoogteprofielen.

http://zinaztli.blogspot.com.es/2010/04 ... go_07.html
Jan Eleveld schreef:Hierbij een link naar de site van een Spanjaard (in het Spaans uiteraard) die zijn route heeft beschreven, maar dan wel de onverharde variant (lijkt me ook leuker trouwens). Al lees je geen letter Spaans, er staan wel overnachtingsadressen, afstanden en hoogteprofielen.

http://zinaztli.blogspot.com.es/2010/04 ... go_07.html
Let op bij beschrijvingen van Spaanse fietsers naar Santiago de Compostella!
De meeste Spaanse fietsers doen dat niet op een normale vakantefiets met bepakking, maar op een mountainbike. Zij nemen nauwelijks bagage mee en kloppen onderweg bij een gemeentehuis aan voor een overnachtingsadres.
Ook langs de Zilverroute komen steeds meer pelgrimsherbergen, hoewel ik veel liever kampeer. Helaas sluiten er in Spanje nog altijd campings, Maar vrijkamperen kan gelukkig nog steeds.
Die mountainbike routes gaan vaak over onmogelijke geitenpaadjes, tot grote ergenis van lopende pelgrims die zich onverwacht van hun sokken gereden voelen door die raggende mountainbikers.
In Extremadura heb je op dit soort paden ook nog eens kans om een paar keer voor een gesloten hek te staan. Deze hekken zijn dicht vanwege de loslopende scharrelvarkens op. Spaanse mountainbikers beschikken over een lijstje met de juiste telefoonnummers om te zorgen dat deze hekken open gaan als zij komen aanscheuren.
Pasgeleden een routeboekje gekocht over de Zilverroute van ene Bert Sitters. Het is de bedoeling dat we deze route gaan fietsen. 10 mei vliegen we naar Sevilla, blijven daar 1 of 2 dagen. Hebben 4 weken dus dat zal wel lukken. Bert, heb je nog goeie tips?
Als je het wat luxer wilt doen: Spanje wemelt ook in het dunbevolkte binnenland van de kleine hotelletjes. Vorig jaar betaalden we in het gebied van de El-Cid-route, halverwege Burgos en Valencia tussen 35 en 50 euro voor een 2-persoonskamer met ontbijt.
Zoom met google maps in op je zoekgebeid en tik Hotel, Hostal of Albergue in in het zoekscherm. Vrijwel al die hotelletjes hebben een keurige website. Reserveren is overbodig. In ons geval waren ze altjid blij met wat gasten.
Leon
We nemen, afwijkend van eerdere fietstochten, geen tent mee. Dus overnachten we overal waar een bed staat. Had ook al gezien dat hotelletjes en pensionnetjes weinig kosten en zullen daar regelmatig gebruik van (moeten) maken. Heb jij deze route al eens gefietst? Niettemin bedankt voor je tip!
Het verhaal van Bert Sitters over mountainbikers, raggen, weinig bagage, onmogelijke paadjes is wel erg zwartgallig.
De eerder genoemde Zinaztli is een uiterst serieuze vakantiefietser, die bewust kiest voor zo veel mogelijk off-road. Ik heb een route van hem in Murcia nagefietst en sta volledig achter zijn keuze. De fietsbaarheid was daar trouwens bijna 100%. Ook kampeert hij meestal niet en ook daar is wat voor te zeggen, want zeker op de pelgrimsroutes zijn veel overnachtingsmogelijkheden voor minder dan een overnachting op een camping. Met pelgrimsherbergen is ook niets mis in principe. Hier zijn voor de mensen die de site niet hebben bekeken, alle overnachtingen en statistieken van Sevilla naar Santiago:

1. Sevilla-Almadén de la Plata.
Dist. 72,30 Km.; Asc. 1.183 m.; T. Tot. 7:02; T. Mov. 5:52; IBP: 80BC.
Alojamiento: Albergue Municipal Vía de la Plata. 5 €.

2. Almadén de la Plata-Zafra.
Dist. 88,99 Km.; Asc. 1.281 m.; T. Tot. 8:29; T. Mov. 6:40; IBP: 92BC.
Alojamiento: Albergue Turístico Convento de San Francisco. 10 €.

3. Zafra-Mérida.
Dist. 61,93 Km.; Asc. 426 m.; T. Tot. 4:44; T. Mov. 3:48; IBP: 34BC.
Alojamiento: Albergue de peregrinos Molino de Pan Caliente. 6 €.

4. Mérida-Cáceres.
Dist. 78,97 Km.; Asc. 666 m.; T. Tot. 9:03; T. Mov. 6:40. IBP: 73BC.
Alojamiento: Casa de mis padres.

5. Cáceres-Galisteo.
Dist. 77,60 Km.; Asc. 632 m.; T. Tot. 8:00; T. Mov. 5:49.
Alojamiento: Albergue El Trillo. 6 €.

6. Galisteo-Calzada de Bejar.
Dist. 76,69 Km.; Asc. 877 m.; T. Tot. 8:13; T. Mov. 5:59.
Alojamiento: Albergue Rural Alba-Soraya. 8 €.

7. Calzada de Bejar-Salamanca.
Dist. 71,92 Km.; Asc. 745 m.; T. Tot. 7:50; T. Mov. 5:35.
Alojamiento: Albergue de peregrinos Casa La Calera. Donativo. 5 €.

8. Salamanca-Zamora.
Dist. 73,34 Km.; Asc. 664 m.; T. Tot. 7:14; T. Mov. 5:00.
Alojamiento: Albergue de peregrinos. 5 €

9. Zamora-Benavente.
Dist. 72,68 Km.; Asc. 412 m.; T. Tot. 5:38; T. Mov. 4:47.
Alojamiento: Hostal La Trucha. 12 €.

10 Benavente-Astorga.
Dist. 72,26 Km.; Asc. 287 m.; T. Tot. 9:08; T. Mov. 4:49.
Alojamiento: Albergue de peregrinos Siervas de María. 5 €.

11. Astorga-Villafranca del Bierzo.
Dist. 78,34 Km.; Asc. 1.035 m.; T. Tot. 8:47; T. Mov. 6:16.
Alojamiento: Albergue Municipal de peregrinos. 6 €

12. Villafranca del Bierzo-Triacastela.
Dist. 53,55 Km.; Asc. 1.212 m.; T. Tot. 7:23; T. Mov. 3:58.
Alojamiento: Albergue Complexo Xacobeo. 9 €.

13 Triacastela-Melide.
Dist. 83,06 Km.; Asc. 1.440 m.; T. Tot. 9:57; T. Mov. 7:27.
Alojamiento: Albergue de peregrinos. 6 €.

14 Melide-Santiago.
Dist. 57,64 Km.; Asc. 880 m.; T. Tot. 6:17; T. Mov. 4:52.
Alojamiento: Seminario Menor. 10 €.

De meeste of alle etappeplaatsen zullen ook wel aangedaan worden als je toch liever het asfalt volgt.
kok36935 schreef:Pasgeleden een routeboekje gekocht over de Zilverroute van ene Bert Sitters. Het is de bedoeling dat we deze route gaan fietsen. 10 mei vliegen we naar Sevilla, blijven daar 1 of 2 dagen. Hebben 4 weken dus dat zal wel lukken. Bert, heb je nog goeie tips?
De beste tips doe je op onderweg. Je bent nog vroeg in mei. De meeste pelgrims vertrekken later om net voor 24 juli aan te komen in Santiago. Overigens heb je in de onderkomens langs de Zilverroute sowieso niet die massa drukte als op de route vanuit Frankrijk.
Informeer in de dorpen. Sleutelwoorden zijn: Albergue de peregrinos, hostal, habitación, casa rural. Ik kreeg van een burgemeester een leegstaand schoollokaal aangeboden toen de regen met bakken uit de hemel kwam en men vond dat ik mijn tentje maar niet moest opzetten.
Rond 15 mei vinden in Extremadura op diverse plaatsen feesten plaats ter ere van San Isidro (de boerenheilige)
Allemaal heel erg bedankt voor de adviezen en tips! We gaan onderhand alvast zaken voorbereiden om in de stemming te komen (is overigens weinig voor nodig).
Hallo Kok, ik ben benieuwd hoe het je vergaan is vorig jaar. Ik heb het plan om over een paar weken deze route te fietsen. Kun je iets vertellen over het fietsen van de wandelroute en de mogelijkheden om in pelgrimsherbergen te overnachten? Dank!
Addy schreef:Ik heb het plan om over een paar weken deze route te fietsen.
Over een paar weken; in het zuiden is dat ok. Maar vorig jaar in mei hadden we op de puerto de Bejar sneeuw.......Ook zonder sneeuw was het noordelijk niet zo warm.
Er is een app van IndenpendenTrip.com met ook info voor de fietser. De app voor de Via de la Plata is gratis. Ze hebben ook andere routes bijv. de Camino Sanabres (is eigenlijk het laatste stuk van de Via de la Plata: Granja-Santiago) en de Camino Portugues (Porto-Santiago). Ze zijn gemaakt door de eigenaar van Triana Backpackers in Sevilla. App's zijn groot, bij voorkeur downloaden als je Wifi hebt.