Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem naar Frankrijk - Forum Wereldfietser

tandem naar Frankrijk

Hoi,

Wij zouden voor de eerste keer op fietsreis willen gaan.

Om het voor ons leuk te maken dachten we met de tandem te gaan.
Nu zitten we daar met enkele vragen bij.

- Hebben we genoeg met 2 tassen achteraan en 2 tassen vooraan?
- Of raden jullie eerder nog een karretje erachter aan?
- Wat voor tandem raden jullie aan?
- Waar zijn er goed(kop)e plekken om een tandem te huren in België?
- Zijn er online fietsrouteplanners voor Frankrijk ( we zouden van Brussel naar Parijs willen via boekje van P. Benjaminse en dan naar Taizé)?

Dankjewel!
voorsander schreef:Hoi,

Wij zouden voor de eerste keer op fietsreis willen gaan.

Om het voor ons leuk te maken dachten we met de tandem te gaan.
Nu zitten we daar met enkele vragen bij.

- Hebben we genoeg met 2 tassen achteraan en 2 tassen vooraan?
- Of raden jullie eerder nog een karretje erachter aan?
- Wat voor tandem raden jullie aan?
- Waar zijn er goed(kop)e plekken om een tandem te huren in België?
- Zijn er online fietsrouteplanners voor Frankrijk ( we zouden van Brussel naar Parijs willen via boekje van P. Benjaminse en dan naar Taizé)?

Dankjewel!
' het is niet gezegd waar je relatie heen gaat, maar met een tandem ben je er sneller'

Ik zie een hoog ' eerste keer' gehalte bij deze onderneming. Niks mis mee, mits de relatie zodanig is dat je bij wat tegenslag eerder de slappe lach dan de zenuwen krijgt ;)

Zonder karretje is fijner, maar stelt meer eisen aan spullen en pakvaardigheid
Kun je ueberhaupt tandems huren? Een tweedehands kan ook een goede oplossing zijn. 3 x 7 versnellingen lijkt me het minimum, tenzij je een mooie klassieker vindt met 3 x 5/6 die past (zijn vaak kort)
Wij hebben een tandem gehad (een childback met lagere achterbuis voor een kind ipv volwasene). Het stelt wel meer eisen aan je fiets/klim vaardigheid, en aan je vermogen compact en licht te pakken. Mijn stelling is altijd dat je bij dergelijke bestemmingen goed uitkomt met twee achtertassen per persoon, plus de tent achter bovenop de tassen. Met zijn twee zou het ook moeten kunnen met kleine voortassen, maar dan moet je wel wat investeren in compacte spullen.
Het zwaarste met een beladen tandem is klimmen. Zorg dus dat het lichtst mogelijke verzet hebt. Tandems gaan ook makkelijker stuk door de grotere belasting. Monteer relatief stevige banden, en zorg voor een degelijk achterwiel.
Als de tandem wat marginaal is is een tweewieler kar misschien een optie.
Wim
Tandem is sowieso een super leuk en gezellig vervoermiddel! Laat jullie niet gek maken, het is juist reuze leuk!
Wat Wim zegt is waar, hellingen zijn niet je vriend, dus hou daar rekening mee met je route (er zijn vele leuke routes te vinden die niet veel klimmen).
Qua bagage vind ik twee achtertassen en een kar (tweewieler) veel prettiger fietsen dan twee achtertassen en voortassen. Is het plan kamperen?
Het prettigst fietst een tandem met rohloff naaf, mocht je kunnen kiezen. Je kan dan makkelijk schakelen / wegrijden als je stilstaat.

Veel plezier!
Als we het over een kar hebben kan het ook wel allemaal op een kar. Een grote Ortlieb Rackpack is 90 liter (= meer dan twee stel achtertassen), en daar zou alles wel in moeten kunnen, met de vieze tent daar nog bovenop.
Een Rohloff naaf is vooral op een tandem inderdaad erg fijn. Derailleurkabels op een tandem zijn nogal lang, en dat schakelt toch altijd minder precies.
Alles bijeen blijft het in mijn optiek wel iets voor meer gevorderden. But your experience may vary. Ik vond het een sublieme manier om met de kinderen tochten te maken toen ze zo'n 5-8 jaar waren. Daarna hadden ze geen zin meer en wilden ze zelf fietsen. Dus hebben we de tandem verkocht en heb ik voor mezelf een mooie solofiets laten bouwen, omdat mijn vrouw evenmin zin had om achterop te zitten.
Wim
doubletravel schreef:Tandem is sowieso een super leuk en gezellig vervoermiddel! Laat jullie niet gek maken, het is juist reuze leuk!
Of het is sh*t, een middenweg is er niet ;)
Op de fietsvakantiewiki vind je veel van de benodigde infromatie:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina

Er is zelfs een pagina over tandems:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Tandem

Die is geschreven door iemand van de Tamdemclub en verwijst daar ook naar:
http://www.tandemclub.nl

Meer dan genoeg leeswerk voor een tijdje dus!

Of je aan vier tassen (+ een bovenop en een stuurtas) genoeg hebt hangt van de hoeveelheid en de lichtgewichtheid van je spullen af. Veel tandemstellen lukt het wel.

Leon
Hallo,

Fantastische keuze! Mijn vriendin en ik hebben 3 jaar gelezen ook besloten om met de tandem te reizen. We hebben toen ook nagedacht over welke tandem we gingen kopen of we eventueel een zouden huren. Huren hebben we snel uit ons hoofd gezet en we besloten om er een te kopen. We besloten verder om onmiddellijk voor een zeer degelijke tandem te gaan en kochten ons een Santos Double Travel. Dit is een redelijk prijselijke tandem, maar van goede kwaliteit. En kwaliteit is van groot belang zoals Wim ook zegt. Een tandem krijgt heel wat meer te verduren dan een solo-fiets. Maar ik kan zeggen dat we (hout vast houden) nog geen technische problemen gekend hebben (en we hebben er toch al wat kilometers opzitten, variërend van de Vlaamse Ardennen, over duinpaden in Nederland tot eenzame wegen ter hoogte van de Noordpoolcirkel). Belangrijk is het bereik van versnellingen: een zware versnelling is niet noodzakelijk maar een zeer lichte versnelling is onontbeerlijk (ooit kom je wel eens een helling tegen waarbij je zal hopen dat je een lichtere versnelling had ;) ). We hebben dan ook een 14-speed Rohloff naaf, wat ruim voldoende is qua versnellingsbereik. En vooral het stilstaan schakelen is een enorm en niet te onderschatten voordeel voor een zwaar bepakte tandem!
Verder moet je ook niet overdrijven met de bepakking en het gewicht wat evenredig verdelen over de zakken die je hebt. Zelf hebben wij 2 voortassen (kledij en kookgerei), 2 achtertassen (slaapzakken en matjes), 1 stuurtasje (allerlei) en 2 topzakken (1 met de tent in en spullen die wat nat mogen zijn door de condens, en 1 met "droge" zaken in zoals voeding en nog fleeces). In totaal een 40-tal kg bepakking (inclusief een 2-tal dagen proviand en 5 liter water). In het beginnen is het wat wennen om met zo'n geladen beest te rijden, maar je bent er snel mee weg. Met een karretje hebben we geen ervaring.

Waar we onze tandem gekocht hebben (a-bikes in Leuven, misschien kunnen zij je wat meer informatie geven ivm de mogelijkheid om een tandem te huren), las ik in een folder iets in de aard van: "Als de relatie goed zit, zal een tandem ervoor zorgen dat de relatie nog beter wordt. Als de relatie niet goed zit, zou een tandem wel eens de spreekwoordelijke druppel kunnen zijn ;)"
Wel, ik kan zeggen dat we nog geen moment spijt gehad hebben van onze aankoop, integendeel! :-)

Gregory
O ja, en anders dan bij solofietsen kan een tandem eigenlijk niet stijf genoeg zijn. Mijn ideale touring tandem zou een Thorn Rohloff double Marathon zijn met 26 inch wielen.
Wim
Wij hebben veel ervaring op onze Vittorio tandem, heerlijke fiets, veel plezier mee gehad en nog steeds. We hebben nogal lichaamslengte verschil en daar is de tandem op gebouwd, daardoor hebben we de afgelopen jaren ook met de kinderen achterop kunnen rijden, in de fase tussen aanhangfiets en eigen fiets.

Met volledige kampeerbepakking hebben we minder ervaring, als we zo op weg gingen dan met 2 voortassen, 2 achtertassen met een Ortlieb rol erbovenop, een stuurtas en soms een zadeltas. En dat is heel krap inpakken. Wat we wel geleerd hebben is dat je een uiterst stijve contructie moet hebben wil je niet door je achterbepakking gestuurd worden, om over zwabberen nog maar te zwijgen.

Maar het belangrijkste van tandemmen is of het werkt voor jullie. Ons advies zou dan ook zijn om toch vooral testritten te maken om te kijken of je nooit meer anders wil of het hierbij laat. Als het niet werkt weet je dat heeeeeel snel, en dan is Frankrijk een heel eind.

Klimmen op de tandem is een vak apart, maar als je goed op elkaar ingespeeld bent geraakt kun je zo de Bonnette over. Aan de andere kant van de berg eraf is trouwens minstens zo'n uitdaging op een paar cantilever remmen en in ons geval een extra sleeprem achter. Vooral een uitdaging voor de stoker die geen bal recht vooruit ziet, toch mee moet leunen in de bochten en dat bij hoge snelheden, kortom een blind vertrouwen in de chauffeur moet hebben.
Reizen met de tandem kan ik je zeer zeker aanbevelen. Wij hebben een Koga Twin Terra, wordt inmiddels niet meer gemaakt, maar ik zou je sowieso willen adviseren een tandem te selecteren van een merk met serieuze tandem ervaring (Vittorio, Burley, Cannondale, Santos, etc. - dus niet Koga, helaas).

Een geschikte tandem huren zal niet meevallen (ik ken zo geen verhuurders van tourtandems), meteen een tandem kopen is een hele aanschaf - zeker als je niet weet of een fietsvakantie je überhaupt zal bevallen. Wij hadden zelf het geluk eerst een keer een tandem te kunnen lenen (we hadden al wel een eerdere ervaring op solofietsen). Zorg voor voldoende versnellingen, Rohloff is volgens mij niet perse nodig, wij opteerden zelf voor een achterwiel met een sleeprem (handig bij t afdalen), wat sowieso niet kan worden gecombineerd met een Rohloff. Neem geen tandem met schijfremmen, pas op met voorvering (er zijn maar een paar vorken die geschikt zijn icm een tandem). Wielen met minimaal 40 spaken, liefst nog meer (wij hebben 48).

We hebben tot nu toe altijd met een karretje gefietst, met daarin onze hond (ze is helaas afgelopen najaar overleden), en nog spullen zoals tent, regenkleding en proviand (naast stuurtas, zadeltas, voortassen, achtertassen en een rol voor de slaapzakken op de fiets zelf). Als je kampeert is het ofwel slim pakken, of toch een karretje. Als je niet kampeert lijkt me een kar overbodig. Houd er rekening mee dat het vervoeren van de tandem zelf in bijv trein niet altijd even voor de hand liggend is, soms mag/kan hij niet mee. Frankrijk is in mijn herinnering daarin niet makkelijk, geen idee hoe het vanaf Taize (terug) is.

Succes!

Roef
Rongyos schreef:Een geschikte tandem huren zal niet meevallen (ik ken zo geen verhuurders van tourtandems), ...
Wij wel :) Zie DEZE PAGINA. Huren voor een complete fietsvakantie is inderdaad lastig en bovendien zit je dan al bijna aan de prijs van een nette gebruikte tandem. In België is mij alleen van Fietslab (de nieuwe naam van A-Bikes) bekend dat ze tandems verhuren.

Dan nog wat dingen naar aanleiding van de eerdere reacties. Ten eerste natuurlijk dat je vooral met de tandem moet gaan! En toch ........ probeer het eerst een dag uit. Jammer genoeg hebben jullie kennelijk de Fiets- en Wandelbeurs in Mechelen nét gemist, daar had je de allereerste ervaring op kunnen doen. Maar niet getreurd: bij een van de verhuuradressen kun je goed terecht. Waarom uitproberen? Jullie zijn zeer gemotiveerd maar stel je voor dat je de tandem 'at the end of the day' toch niet optimaal vindt, dan weet je dat gelijk. Wijzelf waren overigens binnen vijf minuten overtuigd, maar dat terzijde.

De tip om tweedehands te kopen ondersteun ik van harte. Een fiets die 15 jaar geleden goed was, is dat nog steeds mits netjes onderhouden. Gebruikt kopen geeft je de mogelijkheid om het tandemrijden uit te proberen en te bepalen wat er wel/niet op een 'definitieve' tandem zou moeten komen zodat die keuze goed onderbouwd is. Op het moment van schrijven (19 februari 2013) staan op Marktplaats onder meer een ZweiPlusZwei (met merknaam Snel), een Trek, een Cannondale, een Koga Twinty Six, een licht antiquarische Batavus Sioux en een Burley Rock'n'Roll (nostalgie, want onze eerste tandem was er net zo één) te koop. Allemaal fietsen waarmee je prima de eerste schreden op het tandempad kunt zetten.

Met de uitspraak van Rongyos dat wielen minimaal 40 spaken moeten hebben ben ik het wel eens als het gaat om 700c-wielen (28 inch). Bij 26"-wielen zijn 36 spaken voldoende als je maar goed gebouwde wielen hebt én jullie niet beide zeer "gewichtig" zijn. Een wat voorzichtige rijstijl doet trouwens ook wonderen, evenals een hoge spaakspanning. Dat laatste is een punt van aandacht bij een gebruikte tandem, naspannen kan iedere fietsenmaker doen. Het allerbelangrijkste is wel dat een gebruikte tandem goed past, zie HIER voor tips. Let verder op de kwaliteit van de remmen. Het beste zijn de hydraulische Magura's (HS-11 of HS-33) maar met V-brakes is best te leven. Maar dat moeten dus wel goede zijn, geen goedkope prullen.

Bagage hebben wij zowel in vier tassen plus pakzak gehad als - vanwege het meenemen van de teckel(s) - in voortassen plus Bob Yak. In het rijden kan ik niet veel verschil ontdekken, voorwaarde is wel dat je achterdrager zeer stijf is (enkele merken: Racktime, Tubus, Old Man Mountain). Ter illustratie twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De bagageverdeling heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken. Ik ken iemand die perse geen tassen aan het voorwiel wil omdat deze de besturing trager maken. Hij kiest dus altijd voor achtertassen plus Bob Yak. En nu het toch over rijden gaat: in tegenstelling tot enkele anderen houden wij erg van klimmen met de tandem. Het gaat misschien niet snel maar het is een prachtige samenwerking die meestal ook een prachtige afdeling als beloning heeft.

Zie verder Tandemclub.nl voor nog veel meer informatie over kiezen, kopen en gebruiken van sporttandems.
Marten schreef:Op het moment van schrijven (19 februari 2013) staan op Marktplaats onder meer...
En naar het zuiden:
http://tandemoccasion.free.fr/
Ik volg hier de tandemrijders: ook bij ons is klimmen geen enkel probleem (mits goede communicatie, denk aan "terugschakelen in 3-2-1 ..."). Het afdalen daarentegen is voor mij als stuurman altijd erg spannend. Een tandem wil ongelooflijk hard naar beneden, en jij bent de enige die daar anders over denkt. Alles wat op dat moment dient om te vertragen kan je maar beter goed onderhouden.

Volgens mij verhuurt chamizo in Mechelen ook tandems, al denk ik dat ze niet bepaald lage prijzen hanteren. Aan de kust kan je ook tandems huren, maar die vaak voelen alsof het frame gemaakt van spons.
m-gineering schreef:
Marten schreef:Op het moment van schrijven (19 februari 2013) staan op Marktplaats onder meer...
En naar het zuiden:
http://tandemoccasion.free.fr/
Oeps, even vergeten dat de vraag uit België kwam. Maar ook daar is een oplossing voor: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/tandems/. Met op dit moment een interessante KHS (verende vork eruit halen).
m-gineering schreef:
doubletravel schreef:Tandem is sowieso een super leuk en gezellig vervoermiddel! Laat jullie niet gek maken, het is juist reuze leuk!
Of het is sh*t, een middenweg is er niet ;)
De vraag is of dat aan de tandem of aan de relatie ligt. ... :)

Anyway, volgens mij zijn er al super veel nuttige antwoorden gegeven. Enige die ik nog wil toevoegen is dat een tandem met name ook ideaal is als jullie een groot verschil in conditie hebben. Waarbij overigens de sterkste het beste kan schakelen (lees: voorop zit).

Nog een paar fototjes:
Afbeelding
Met kar en (veel te uitgebreide) kampeeruitrusting

Afbeelding
Vier tassen zónder kampeeruitrusting
Allemaal,

Al zeer hartelijk bedankt voor de vele antwoorden.

Even een aanvulling: we hebben reeds een weekendje naar Nederland getandemd en dat is ons goed meegevallen.
De tandem zelf was niet geschikt om als 'reis-tandem' te gebruiken.

We bekijken alle informatie en zullen van ons laten horen met meer vragen.

Is er nog iemand die een (online) routeplanner heeft/kent voor Frankrijk?

Groetjes!
voorsander schreef:Is er nog iemand die een (online) routeplanner heeft/kent voor Frankrijk?
Groetjes!
Op OpenFietsMap is een Europese versie te downloaden. Daarmee zou je een heel eind moeten komen, samen met Garmin Basecamp.
wij huren onze multicycle vouwtandem steeds in Halle (B): Fietsen De Spaak - 02/3617337 (http://www.fietsendespaak.be/halle/).

Wij reden reeds:
* Leuven-Parijs (Met de fiets naar Parijs)
* Parijs - Royan (Sint Jacobs Fietsroute)
* binnenkort: Royan - Pamplona (Sint Jacobs Fietsroute)
svanhooreweghe schreef:wij huren onze multicycle vouwtandem steeds in Halle (B): Fietsen De Spaak - 02/3617337 (http://www.fietsendespaak.be/halle/).

Wij reden reeds:
* Leuven-Parijs (Met de fiets naar Parijs)
* Parijs - Royan (Sint Jacobs Fietsroute)
* binnenkort: Royan - Pamplona (Sint Jacobs Fietsroute)
Klinkt leuk! Ik heb ze gecontacteerd.
Hoe pakken jullie dit verder aan?

voortassen/achtertassen/fietsaanhanger?

Groetjes