Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langs oude wegen naar Santiago - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Langs oude wegen naar Santiago

Vanwege vakantie lees ik deze draad nu pas; een aantal verschillende berichtjes trokken mijn aandacht. In plaats van op alle apart te reageren met als gevolg een hele reeks korte posts van mij, leek het me zinvoller alles even bij elkaar te gooien.

Ik heb in mei/juni 2011 de Jacobsroute genomen naar Santiago de Compostela; heen deed ik daar 28 dagen over, terug (via alle route-alternatieven) 29 dagen incl. rustdagen. Niet alle campings die volgens de routeboekjes open zouden moeten zijn, waren dat ook daadwerkelijk in mei. Ik heb weleens op een gesloten camping gestaan (dus geen sanitair), dat is soms mogelijk. Ik zag lovende berichten over de albergues; inderdaad erg leuk, maar wat mij betreft geen reden om de tent naar huis te sturen. De beste herinneringen bewaar ik aan de albergues waar je je tent naast/achter mag opzetten, die bieden het beste van twee werelden; het contact met (wandel)pelgrims en de privacy van je eigen tentje, ipv een zaal vol snurkende mensen waarvan de eersten rond 4:00 rond beginnen te stommelen. De albergue in Lugo vlakbij de Puerta de Santiago zou ik mijden - daar moest mijn fiets van de onvriendelijke beheerder buiten op straat blijven staan.

Ik reed ook met een gewicht van zo'n 25 kg bagage. Ook ik ben overal fietsend bovengekomen, al gaat het natuurlijk makkelijker als je minder gewicht bij je hebt. Er heerst op het forum een trend om te doen alsof je krankzinnig (of op zijn minst een buitenbeentje) bent als je met meer dan 15 kg bagage rondfietst; niks van aantrekken en niet overhaast een nieuwe tent gaan kopen waar je hierna misschien niks meer aan hebt. Dat je in Spanje maar drie beklimmingen hebt, vind ik niet erg reeel, zoals Bert ook al aangaf. Het hele traject door Spanje (behalve tussen Burgos en Sahagun) heb ik ervaren als 1 lange aaneenschakeling van klimmen-stukje afdalen-weer klimmen, alles gaat daar voortdurend op en neer.

Wat betreft aan te raden campings; ik heb veel plezier beleefd aan de campings in Seraucourt-le-Grand, Navarrenx (Au Beau Rivage) en de boerderijcamping in Saint-Aulay vanwege de hartelijke mensen, en de camping bij Sena de Luna (Cantabrische routevariant) vanwege de prachtige ligging.

Bon Compostelle/Buen Camino!

Carl
Er heerst op het forum een trend om te doen alsof je krankzinnig (of op zijn minst een buitenbeentje) bent als je met meer dan 15 kg bagage rondfietst; niks van aantrekken
Kwam eerder met de rugzak al op 20+ :lol:

Op de fiets sleep ik op z'n minst toch allerlei gereedschap mee. Improviseren heb ik namelijk een hekel aan. Al ben ik er best goed in maar als het niet hoeft..

En ach, die paar gram :roll:
Dat zijn bemoedigende woorden Carl :)

Wim (en Bert) bedankt voor jullie lezingen!
Ik zal eens kijken of ik het zonder voortas en rackpack voor elkaar krijg.
Michael W schreef:
Wat neem je allemaal wel niet mee dan ?
o.a. een radio voor in de tent :)
Maar de eerste onsjes zijn inmiddels gewonnen met een nieuw radiootje van 47 gram. Wellicht nog een andere tent en er is al aardig wat af.
Ach, met een kilootje meer of minder de Pyreneeën over dat red je ook wel. Anders maak je er toch gewoon niet zo'n lange dag vanaf St. Jean Pied de Port en slaap je in Roncevalle in plaats van helemaal in Pamplona.

Wij waren vanuit St. Jean rond 13:30 in het klooster net na de pas. Ach en 24 kg... Ik zou me er niet druk om maken. Wij kwamen met fietskar, kind en een lading luiers (plus onze uitgebreide kampeeruitrusting) erbij gewoon boven. Gewoon een lage versnelling en lekker om je heen kijken. Bij iedere haarspeldbocht kom je dezelfde wandelaars weer tegen en da's ook best gezellig.

Groeten,

JuBaJoRo!
Tien kilo minder is toch wel fijner. Ieder moet het zelf weten, en ik heb ook kinderen en hun bagage meegesleept door de Ardennen en de Alpen, maar als ik mag kiezen tussen 15 en 25 kg op een solotocht in Europa in de zomer dan weet ik het wel. Met 15 kg lever je nog niet echt comfort in. Daaronder wordt het wel duur en/of Spartaans.
Wim
Zelf heb ik in Dax (F) ook 2 postpakjes met overdreven kledij terug naar huis gestuurd. Bij vertrek in Gent had ik 25 kg bagage mee.
Zie mijn Blog: http://blog.seniorennet.be/luc52/archie ... 1275256800
Ik zou niet teveel investeren in gewichtsvermindering van bagage. Qua tent kan ik een Vangoo aanbevelen. Niet duur en prima kwaliteit en al gauw lichter dan wat je nu hebt. Heb je gewichtsruimte over voor een stukje worteldoek om geen natte kont in het gras te krijgen.

Veel goedkoper dan lichter materiaal aanschaffen is het om gewoon een paar kilo af te vallen. Dat is mijn streven namelijk wel. Vorig jaar wel met mijn bijna 100 kg en 20 kilo bagage over de Pyreneeën (Col de Arras) getrokken. Af en toe de benen strekken en een stukke lopen hindert ook niet, je hoeft geen wereldrecord te breken.
Iets later dan gepland maar het is bijna zo ver :)
Ik lees in de Landenwiki de ondergrond op campings in Spanje erg hard kan zijn. Ik neem dus aan dat ik er met de bijgeleverde Hubba Hubba haringen niet ga komen. Ik weet dat kamperen op deze route in Spanje niet noodzakelijk is maar ik doe het wel graag zo veel mogelijk.

Heeft iemand tips voor niet al te dure & zware rotsharingen? En moet ik dan een volledige set meenemen of is een paar genoeg? Dank!
Wat voor haringen er bij een Hubba Hubbe zitten weet ik niet. Bij een goede tent zijn alle haringen al van gehard aluminium en behoorlijk sterk.
Als je een stuk of 5 rotspennen koopt ben je van het probleem af. je kunt op de plekken waar een gewonen haring niet lukt 'voorboren' met een rotspen. Wat ze bij Perry Sport voor rotspennen verkopen is prima. Vergeet niet om 5 van je huidige haringen dan NIET mee te nemen. Die zijn dan overbodig. Sowieso zitten er bij tenten meestal veel te veel haringen.
Leon
Ik heb mijn Hubba Hubba met de bijgeleverde haringen al tientallen keren opgezet, ook in harde grond, en de haringen (alu, v-vormig) zijn nog kaarsrecht. Wat Leon zegt; neem eventueel een rotspen mee om 'voor te boren'.
Bedankt Leon & Abacus, ik neem er een paar mee.
Inmiddels in St Jead Pied de Port, geweldig naar mn zin. Postkantoor is uiteraard dicht vandaag dus ik overweeg n dag te blijven om morgen wst kookspullen en routeboekjes enz terug te sturen. Kan iemand een indjcatie geven van de kosten? Betaal je per kg? Als het heel erg duur is doe ik t nirt namelijk en fiets ik door. Hartelijk dank!
Ik fiets trouwens met ong 19kg denk ik dus stuk minder dan vorige keer
Rein32 schreef:Kan iemand een indjcatie geven van de kosten? Betaal je per kg? Als het heel erg duur is doe ik t nirt namelijk en fiets ik door. Hartelijk dank!
Ik fiets trouwens met ong 19kg denk ik dus stuk minder dan vorige keer
Ligt natuurlijk aan het gewicht, maar ... vanuit Frankrijk naar Nederland:
1 kg 2,75
2 kg 3,29
3 kg 4,57
4 kg 6,40
5 kg 8,23
wel dit plakkertje gebruiken Afbeelding
zo dat is erg concreet, dank je michael, valt me erg mee, had gelezen dat het erg prijzig was,
ik moet dus specifiek om dat plakkertje vragen begrijp ik, top
Rein32 schreef:zo dat is erg concreet, dank je michael, valt me erg mee, had gelezen dat het erg prijzig was,
ik moet dus specifiek om dat plakkertje vragen begrijp ik, top
Viel mij ook mee maar boven de 5 kg zal je wel niet meer bij La Poste terecht kunnen en kom je in andere veel hogere tarieven !!
Overigens wat betreft de harde ondergrond in Spanje richting Santiago; ik had genoeg aan m'n gewone haringen. Geen speciale rotsharingen dus. Ik had wel goede kwaliteit 'gewone' haringen bij me.
Ik ben altijd erg onder de indruk geweest van Easton rotspennen. Ze zijn licht en waren altijd onverwoestbaar. Een tijdje terug was er een serie met problemen, maar de nieuwe lijken weer prima: http://www.trekking-lite-store.com/trek ... ::503.html Met vier van 19 cm kom je al een heel eind, eventueel aangevuld met een viertal van 15 cm.
Je lijkt al een prima tent te hebben, maar voor andere lezers: diezelfde trekking-lite winkel heeft ook de Wildcountry Zephyros en Zephyros lite eenpersoons tenten voor 150 en 230 euro.
Wim
Michael W schreef:
Rein32 schreef:zo dat is erg concreet, dank je michael, valt me erg mee, had gelezen dat het erg prijzig was,
ik moet dus specifiek om dat plakkertje vragen begrijp ik, top
Viel mij ook mee maar boven de 5 kg zal je wel niet meer bij La Poste terecht kunnen en kom je in andere veel hogere tarieven !!
Het gaat om max 3 kilo denk ik. Toch lekker om niet mee mee te sjouwen :)
Dit is wel een speciaal tarief voor boeken (etc). Er zijn meer landen die zoiets hebben.
Wim