Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helsinki - Nordkapp - Forum Wereldfietser

Helsinki - Nordkapp

Volgend jaar (juli/augustus) fietsen we van Helsinki naar Nordkapp.

1. Route
We zouden de EuroVelo routes kunnen volgen (http://puglia2010.files.wordpress.com/2 ... elo-11.png). Ofwel de 11, ofwel een combinatie van 10 en 7. Over de routes zelf vind ik weinig gedetailleerde info. Zijn ze überhaupt aangegeven (ook in de omgekeerde richting)?

Ook http://www.opencyclemap.org/?zoom=5&lat ... layers=B00 biedt mogelijkheden.

Is er iemand die al iets gelijkaardigs heeft gedaan? Wat waren jullie ervaringen? Omgeving, navigatie (kaart, gps, wegwijzers, bordjes, ...)

2. Terug naar huis
Hoe geraken we terug thuis? Met de trein zitten we volgens de NMBS aan bijna € 600 per persoon (6 overstappen, + nog twee overnachtingen). Dus het dichtstbijzijnde vliegveld bij Nordkapp dan maar?

3. Kou?
We zullen de eerste helft van augustus in het noorden zijn. Denken jullie dat we dan handschoenen, muts en een extra dikke slaapzak nodig hebben? Of valt dat allemaal goed mee.

Andere tips, ook welkom ...
Het is al een tijd geleden, maar wij zijn destijds na de Nordkapp nog een stukje doorgefietst naar Kirkenes en zijn van daaruit teruggevlogen. Over de fietsen deden ze totaal niet moeilijk.

Maar dan hebben we het wel over 2005... :)
SAS airlines hebben veel routes die via een van de grote steden weer naar Nederland gaan.

Ze reken niet gek veel extra als je heen/terug reizen van andere velden zijn, dat doen de meeste maatschappijen wel namelijk .
Hej,
Het weer is nogal grillig daarboven. Ook in de zomermaanden. Muts, handschoenen, regenbroek, buffy; weegt weinig en maakt het kamperen/fietsen in plotselinge kou wat aangenamer. Dikke slaapzak sowieso doen. Je kunt 'm ook altijd nog als deken gebruiken wanneer het te warm is.
Terugvliegen is binnen 2 dagen gepiept en niet veel duurder dan terugreizen met bus/trein of Hurtig Ruten (Noorse kustvaarder tussen Bergen en Kirkenes) wat meer dagen in beslag neemt.
Misschien kun je een auto huren in Honnigsvag en zo terug rijden naar Helsinki. Anders in Alta?
Succes, Loes.
Ik ben in 1999 :D :D vanaf Helsinki naar Nordkinnhalvoya gefietst. Naar het plaatsje Gamvik, de noordelijkste gemeente van het vasteland van Noorwegen. De Noordkaap ligt dan nog wat noordelijker, maar dit is op een eiland! Maar goed zover de aardrijkskunde les.
Vanaf Gamvik heb ik een stukje de Hurtigruten gepakt richting oosten. Dat is wel een aanrader om te doen. Vervolgens vanaf Vardo langs het Varangerfjord gefietst en uiteindelijk voor Kirkenes naar Finland terug gefietst. Ik heb vanaf Inari de bus naar Helsinki genomen. Het is een touringcarbus en de fiets kon zonder problemen mee. Ik verwacht dat dit nog steeds zo is. De bus is volgens mij ook goedkoop. Wel kost het even een aantal uurtjes, dus je zit ook 's nachts in de bus, maar daar bespaar je weer een hotelovernachting mee uit.
Het weer vond ik geen probleem. Reken op temperaturen tot ongeveer graden. Muggen zijn een groter probleem!
Rutger schreef:Gamvik
Daar wilde ik ook naar toe naar Gamvik! Ook om de redenering die jij al aangaf. :wink:
Mja, dat plan ging niet door. Ben nog lang herstellende van een knie blessure wat maar moeizaam beter wordt en het einde van het herstel is nog niet in zicht. :?
Hallo,

Ik fietste in 2010 naar de Noordkaap via Helsinki. Ik had kaarten van alle Finse fietsroutes maar de bordjes waren moeilijk te vinden. Uiteindelijk heb ik meer op gevoel gereden. Helsinki, Tampere, Kokkola, Oulu, Kemi, Rovaniemi, Ivalo, Karigasniemi. GPS-tracks heb ik beschikbaar. Mijn blog hier: http://www.travelblog.org/Bloggers/Peeke/ van 28 juni tot 17 juli van Helsinki naar de Noordkaap. Foto's: https://picasaweb.google.com/1165973040 ... ap499552km

Als er nog vragen zijn, laat gerust weten.

Peter
Heehoi,

ik heb ook wat in die contreiën rondgefietst, maar slechts een klein stukje in Finland: alleen het traject van de Zweedse grens via Kemi naar Kirkeness. Verder vooral in Noorwegen. Mijn reisverslagen vind je hier en hier.

Ja, het kan flink koud zijn in het verre noorden. Ik ben er nooit in het hoogseizoen geweest, maar eind augustus fietste ik daar al in winterkleren en met handschoenen. Hou verder rekening met harde wind. Breed stuur, brede tassen en flapperende kleren kunnen de dichtstbijzijnde camping een stuk minder dichtbijzijnd maken.

Veel plezier,

Walter
In 2009 heb ik dat gefietst vanuit Helsinki, was midden in de zomer maar toch regelmatig veel wind en regen, het was niet koud. Vanuit Helsinki fietste ik langs de Russische grens, is mooier dan meer westerlijk.

Langs de westkust Noorwegen en over de Lofoten ben ik terug naar Nederland gefietst en door naar Malaga in Spanje. :wink:

Noorwegen was super om te fietsen, en vergeet niet wild te kamperen.


Henk

kunst en fietswerk
Hoi hoi..
Het is wel erg mooi naar het noorden te fietsen. Dit jaar ben ik van Bodø in Noorwegen naar de Noordkaap gefietst. Het was een prachtig route: highlights waren de Lofoten en Senja eilanden.
http://lambchopeindhoven.wordpress.com/ ... trip-2012/

http://www.youtube.com/watch?v=7sGiobwKQz0&feature=plcp

De laaste stuk van Alta naar de Noordkaap zou hetzelfde zijn als wat jullie van plan zijn. Kaal, ruwe landschap: erg mooi. Het kan ook koud zijn, en het waait extreem hard (tegenwind - wind is altijd vanuit het noorden). Warme kleding meenemen dus.

De fietstocht van dit jaar vond ik zo leuk dat ik volgend jaar vanuit Eindhoven naar de Noordkaap ga fietsen - via de Baltische landen, en ook Helsinki. Misschien zien we elkaar onderweg! :-) De route ben ik nu aan het verfijnen..
http://lambchopeindhoven.wordpress.com/biking-2013/

Veel plezier in het noorden!! :-)

Matthew
Ook iets anders. Je kunt van veel van die kleine vliegvelden in het noorden terug vliegen. Een vriend die ik daar heb leren kennen is vanuit Hammerfest terug gevlogen (met de fiets). Ik ben vanuit Tromsø terug gevlogen (ook met de fiets). Volgens mij kan het in Alta en andere plaatsen. Je moet even checken.

Aan het einde van de tocht ging ik met de Hurtigruten boot van Honningsvåg (bij de Noordkaap) naar Tromsø. De Hurtigruten is erg leuk. Veel ontspanning na een lange tocht. Ook, in het noorden, is de Hurtigruten een goede manier om tussen de schiereilanden te komen als je meer van het noorden wilt ontdekken.

Veel plezier! :-)

Matthew
Tof zeg lambchop! Je hebt al aardig wat studiewerk verricht! Ik vertrek voor ongeveer hetzelfde traject maar heb nog niet naar de details van de route gekeken. Ben nog steeds bezig met praktische rompslomp aan het thuisfront en de aanschaf van de nodige uitrusting. Zijn er ivm de route zaken die je anders zou doen als je ze in de winter zou fietsen?

Groetjes lars
lamaes schreef:Tof zeg lambchop! Je hebt al aardig wat studiewerk verricht! Ik vertrek voor ongeveer hetzelfde traject maar heb nog niet naar de details van de route gekeken. Ben nog steeds bezig met praktische rompslomp aan het thuisfront en de aanschaf van de nodige uitrusting. Zijn er ivm de route zaken die je anders zou doen als je ze in de winter zou fietsen?

Groetjes lars
Hoi hoi. Leuk dat je ook zo'n tocht plant. Maar in de winter? Mijn eerste gedachten zijn: koud and donker. :-)

Ik schrijf meer vanavond, maar, hier is een link waaraan ik meteen dacht.
http://experiencenorthcape.wordpress.co ... -ski-trip/

Ik heb het een paar maanden geleden gevonden.. :-)

Matthew
lamaes schreef:Tof zeg lambchop! Je hebt al aardig wat studiewerk verricht! Ik vertrek voor ongeveer hetzelfde traject maar heb nog niet naar de details van de route gekeken. Ben nog steeds bezig met praktische rompslomp aan het thuisfront en de aanschaf van de nodige uitrusting. Zijn er ivm de route zaken die je anders zou doen als je ze in de winter zou fietsen?

Groetjes lars
Hoi Lars.
Wil je echt vanuit Nederland naar de Noordkaap fietsen - in de winter? Het is misschien overduidelijk, maar, wat mij eerst binnenschiet is dat het erg koud is, en, in het verre noorden, komt de zon niet boven de horizon. Hier zijn een paar foto's van mijn reis in Noorwegen afgelopen winter (wel met het vliegtuig en auto). Noord Noorwegen is echt prachtig in de winter - een ongelofelijk schemering licht heb je daar.
http://lambchopeindhoven.wordpress.com/ ... he-winter/
Als je later in het jaar gaat, komt de zon wel hoog, maar, het blijft erg koud. Dan is er een periode tussen de einde van de winter, en de start van de zomer, wanneer het echt ongezellig daar is. De sneeuw dooit, en het wordt echt niet fijn (heb ik me laten vertellen).

Wanneer wilde je gaan? En welke route? Wil je via de Baltische lander gaan? Ben echt benieuwd naar je plannen.. :-)

Matthew
Ik vertrek half februari solo naar talinn, daar de veerboot naar Helsinki en dan met een vriend door naar het echt hoge noorden. Vertrek uit Helsinki is voorzien op 10 maart, de dagen zijn dan toch al een beetje aan het 'lengen'. De dooi, daar wordt een fietser idd niet vrolijk van, moeten we denk ik pas eind april verwachten, dan zijn we hopelijk al een stuk Zweden ingefietst in Z richting (de volgende halte na Nordkapp ligt in Backe, omgeving Stromsund). Als er nog tijd over is gaan we daarna richting ZW Noorwegen, dan bootje Bergen-Hirsthals en dan de eindspurt....
lamaes schreef:Ik vertrek half februari solo naar talinn, daar de veerboot naar Helsinki en dan met een vriend door naar het echt hoge noorden. Vertrek uit Helsinki is voorzien op 10 maart, de dagen zijn dan toch al een beetje aan het 'lengen'. De dooi, daar wordt een fietser idd niet vrolijk van, moeten we denk ik pas eind april verwachten, dan zijn we hopelijk al een stuk Zweden ingefietst in Z richting (de volgende halte na Nordkapp ligt in Backe, omgeving Stromsund). Als er nog tijd over is gaan we daarna richting ZW Noorwegen, dan bootje Bergen-Hirsthals en dan de eindspurt....
Wow. Dat is een indrukwekkende reis! Ik ben benieuwd hoe het wordt. Ben je van plan een blog te houden? Hoe lang hebben jullie voor de reis geplant? Ik heb 2 maanden naar de Noord Kaap geplant..

Toen ik dit jaar aan het voorbereiden voor mijn (kortere) 1330km tocht in noord Noorwegen was, heb ik tweets van een duitser gevolgd (@radtourer) die van Duitsland naar de Noordkaap en terug fietste. Hij vertrok 1 May, en vertelde van extreem koud in het noorden. Voor heb was de dooi voorbij. Bij jullie, gaan jullie het echt ervaren.

Laat me weten als ik je kan helpen: bv door de gpx van mijn geplanten route te sturen. De foren waar ik informatie gevraagd heb staan op mijn blog.

Waar woon je, trouwens? Ik woon in Eindhoven..

Veel succes met je voorbereiding!

Matthew
Momenteel heb ik geen gps, mijn kameraad heeft wel een smartphone. Als er in januari nog budget over is ga ik misschien een garmin kopen, maar wellicht niet, ik ben nog steeds dol op kaarten. Aan de andere kant is het mij al meer dan eens voorgevallen dat ik een leuk weggetje waarvan ik denk dat het met 95% zekerheid de goede kant uitgaat, laat voor wat het is, vanwege die overige 5%. Maw ik zie het nut van de garmin ook wel in, maar dit is dus voor later.

Mijn maat heeft een blog. Hij is ook de betere fotograaf dus ik zal op de mooie foto's staan 8) . Ik zal ook wel een manier zoeken om een en ander te wereldkundig te maken, weet nog niet hoe, misschien gewoon een fb-pagina aanmaken.

Ik woon in gent (B), eindhoven daar plan ik ongeveer mijn eerste overnachting, ken je een goed(kop)e plek?

Groetjes, Lars
lamaes schreef:Momenteel heb ik geen gps, mijn kameraad heeft wel een smartphone. Als er in januari nog budget over is ga ik misschien een garmin kopen, maar wellicht niet, ik ben nog steeds dol op kaarten. Aan de andere kant is het mij al meer dan eens voorgevallen dat ik een leuk weggetje waarvan ik denk dat het met 95% zekerheid de goede kant uitgaat, laat voor wat het is, vanwege die overige 5%. Maw ik zie het nut van de garmin ook wel in, maar dit is dus voor later.

Mijn maat heeft een blog. Hij is ook de betere fotograaf dus ik zal op de mooie foto's staan 8) . Ik zal ook wel een manier zoeken om een en ander te wereldkundig te maken, weet nog niet hoe, misschien gewoon een fb-pagina aanmaken.

Ik woon in gent (B), eindhoven daar plan ik ongeveer mijn eerste overnachting, ken je een goed(kop)e plek?

Groetjes, Lars
Hi Lars,
Ik heb gewoon mij iPhone gebruikt, met de app 'EveryTrail'. Werkte prima!

Als ik thuis bent in Eindhoven, kom bij mij logeren. Ben benieuwd jouw plannen te horen, en je te zien.. Anders kan ik je een paar tips geven van waar je zult kunnen overnachten..

Suces met de voorbereidingen!

Matthew
lambchop schreef:
Als ik thuis bent in Eindhoven, kom bij mij logeren. Ben benieuwd jouw plannen te horen, en je te zien.. Anders kan ik je een paar tips geven van waar je zult kunnen overnachten..

Matthew
Super! 8) 8)

+1 voor jou én voor het forum!
Hey Matthew,

Kan ik contact opnemen met je voor informatie, ik heb veel zin om komende zomer hetzelfde traject te ondernemen ?

Mvg,

Thierry


lambchop schreef:Hoi hoi..
Het is wel erg mooi naar het noorden te fietsen. Dit jaar ben ik van Bodø in Noorwegen naar de Noordkaap gefietst. Het was een prachtig route: highlights waren de Lofoten en Senja eilanden.
http://lambchopeindhoven.wordpress.com/ ... trip-2012/

http://www.youtube.com/watch?v=7sGiobwKQz0&feature=plcp

De laaste stuk van Alta naar de Noordkaap zou hetzelfde zijn als wat jullie van plan zijn. Kaal, ruwe landschap: erg mooi. Het kan ook koud zijn, en het waait extreem hard (tegenwind - wind is altijd vanuit het noorden). Warme kleding meenemen dus.

De fietstocht van dit jaar vond ik zo leuk dat ik volgend jaar vanuit Eindhoven naar de Noordkaap ga fietsen - via de Baltische landen, en ook Helsinki. Misschien zien we elkaar onderweg! :-) De route ben ik nu aan het verfijnen..
http://lambchopeindhoven.wordpress.com/biking-2013/

Veel plezier in het noorden!! :-)

Matthew