Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Tsjechie en Polen - Forum Wereldfietser

fietsen in Tsjechie en Polen

Hallo,

Nog niet zo heel erg lang terug van vakantie of de plannen voor volgend jaar worden alweer gesmeed. Het is wat vroeg, maar goed het is altijd leuk om je ergens op te verheugen. Afgezien daarvan wil ik het volgend jaar wat anders doen, ik wil mijn eigen route een beetje maken (dus uitstippelen op kaart en dat later overzetten op GPS). Dit omdat het mij een bijzondere ervaring lijkt en omdat ik het nog niet eerder heb gedaan.

Het grove plan is om te beginnen in Praag en dan eerst naar boven te fietsen, ter hoogte van Jcin. Vanaf daar is mijn bedoeling om af te buigen naar Hradec Kralove, vanaf daar een beetje zuidelijker gaan en dan naar Ostrava/ Olomouc. Hier wil ik de grens oversteken naar Polen en naar Krakau fietsen. Vanaf Krakau wil ik naar Warschau fietsen.

Ik weet zelfs ongeveer wat bruikbare kaarten voor mij zijn: in Tsjechie Kettler Verlag en in Polen de poolse kaarten. Echter een belangrijk antwoord wordt mij niet gegeven, ook niet op de digitale kaarten van Velomap (reeds gedownload voor Czech en Poland). Hoe zit het met klimmen? Ik kan klimmen, niet goed, maar ik doe het gewoon, maar ik wil ook niet te hoog klimmen. Mij lijkt een klim tot 1000 meter nog wel te doen, maar je hoeft me niet de toppen van het reuzengebergte in te stoppen.

Zijn hier mensen die bekend zijn met het fietsen in de delen door mij omschreven of weet je leukere alternatieven? Hoe is het fietsen in Tsjechie en Polen? Heb de landeninformatie al twee keer gelezen.

Alvast bedankt!

Paul
Is er nu dan helemaal niemand die in deze regio heeft gefietst?
paul1987 schreef:Is er nu dan helemaal niemand die in deze regio heeft gefietst?
van ~ 30 jaar geleden herinner ik me meer de regen dan de heuvels :wink:
In 2003 heb ik een aantal keren in de omgeving van Ostrava gefietst. De directe omgeving is tamelijk dichtbebouwd en industrierijk, maar na een tiental tot enige tientallen km is het wel leuk fietsen. Er was daar toen een prachtig knooppuntennet, kaarten daarvan hadden ze in de locale Tesco. Zelden heb ik in een buitenland (Behalve NL, B en F) zo handig mijn weg gevonden. De routes waren deels onverhard, wat rustige routes oplevert.
De heuvels bij de Slowaakse grens waren ook erg mooi maar wat pittiger.
Over campings ed weet ik niets; ik had een logeeradres :D
Kijk in de landeninfo.
In Polen fietsen was wel een stap lastiger. Maar ik had kaarten.
Succes,
Leon
Wij hebben twee weken terug vanuit Dresden richting Praag gefietst ( deel Elberadweg) en toen het Reuzengebergte inrichting Polen. Als je alles binnendoor wil fietsen vanaf Praag houdt er dan rekening mee dat je gewoon iedere dag klimmen moet. Regelmatig 12%, maar is allemaal wel te doen. Wegen vaak matig tot slecht en omgeving Praag zeer druk. Tsjechie kent weinig tot geen fietspaden en het verkeer raast hier gewoon 4baans om je oren. Campings nu zo'n beetje allemaal gesloten. Het deel Elberadweg vanaf Dresden richting Praag b&b regelmatig te vinden voor ongeveer 12 tot 15 per nacht (2pers.) Dit deel langs de Elbe is men overigens volledig aan het vernieuwen , alles strak asfalt i.p.v. onverhard. Sommige stukken zijn door het wegwerk slecht begaanbaar op het moment.
paul1987 schreef:Echter een belangrijk antwoord wordt mij niet gegeven, ook niet op de digitale kaarten van Velomap (reeds gedownload voor Czech en Poland). Hoe zit het met klimmen?
Als je een gpx track hebt (gemaakt) dan kun je op diverse sites (bv. gpsies convert - extra opties o.i.d.) de hoogte toevoegen zodat je daarna in bv. Mapsource een hoogteprofiel kunt zien.
Frans
Klimmen in het reuzengebergte over de hoogste kam is ±1600m hoogte. Gemiddeld klimmen is tot ± 1000m .
Hoi Paul,

Even een paar weken op hoogtestage in de Andes om extra rode bloedlichaampjes aan te maken en je vliegt over het Reuzengebergte. :wink:
Of je Thorn uitrusten met een hulpmotor :(
Fietsen in Tsjechië is fun, veel interessante binnenwegen en enig klimwerk.
Polen zal niet veel anders zijn.

Jan
Hallo,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik heb een heel globale track gemaakt en die zal ik direct in de hoogte-converter gaan mikken. Eens kijken wat het is geworden:p.

Binnenkort wil ik het deel door Tsjechie op orde brengen, ik zal de Kettler Verlag gaan gebruiken (Tsjechien per rad). Ik houdt jullie op de hoogte!

Paul
Drie jaar geleden heb ik van Krakau naar Warschau gefietst grotendeels de Wisla volgend. Eerst richting Busko Zdrój om een vriend te ontmoeten. Vanaf daar richting Sandomierz. Vanaf Sandomierz de Wisla gevolgd (via Kazimierz Dolny) naar Warszawa.

Ik volg nooit uitgezette routes, plan mijn eigen route. In Polen gaan ze er vanuit dat je fietst op een mountainbike zonder bagage. Fietsroutes leiden je daarom - voor een vakantiefietser - over onbegaanbare paden. Ik blijf liever gewoon fietsen.

Fietsen is er redelijk goed te doen, mits je drukke wegen (rode wegen op de kaart) vermijd. Rondom grote steden (Warszawa, Kraków) zijn er steeds meer fietspaden. Vanaf Kazimierz Dolny (130 km ten z van Warszawa) moet je aan de oostkant van de Wisla blijven fietsen: redelijke weg, en vlak bij Warszawa zijn er fietspaden. Inwoners van Warszawa maken regelmatig een fietstocht naar Kazimierz (en gaan met de trein terug).
Afgelopen zomer hebben we een lus gemaakt door Tsjechië, Oostenrijk, Slovakije en Polen.

Onze route zag er als volgt uit: Met de auto naar Praag, deze achtergelaten en de trein genomen naar Breclav. Vandaar de fietsreis begonnen langs Wenen, verder naar Bratislava dan verder omheen de tatra naar Krakow en langs de grens Tsjechië-Polen naar Hradec-Kralove en zo terug naar Praag.

De ervaringen waren voornamelijk:
-Tsjechië is een fietsvriendelijk land, delen van Polen en Slovakijë zijn een stuk troosteloser.
Opletten met campings in Slovakijë en Polen, degene die op de kaart staan willen wel eens verdwijnen.
-De wegen in Tsjechië en Oostenrijk waren zeer goed te fietsen, er zijn veel fietspaden die je aan elkaar kan plakken en zo je route zelf uitstippelen. Deze worden aangeduid met gele bordjes.
-Het adelaarsgebergte op de grens tussen polen en tsjechië (rechts van Hrasdec Kralove) is een zeer mooi gebied. De hellingen zijn niet zeer stijl en makkelijk befietsbaar.
-Polen en Slovakijë hebben minder fietswegen voor de vakantiefietser, enkel goede plaatselijke rondes. Hier moet je de drukke wegen vermijden vanwege het gebruik in deze landen van slechte benzine die een aanslag op de longen is.
Hey Paul,

Ik heb 2 jaar terug bijna een maand (bij elkaar) in Polen en Tsjechie gefietst.

http://brianhelene.blogspot.nl/

Bovenstaand link voor route en verslagjes per dag.

Algemeen indruk:
- Polen, boven Krakau vlak zeer goed te fietsen, Vanaf Krakau (richting Praag) wordt het heuvelachtiger, vooral bij de grens bij Ostrava is het hele dagen op af.
Tsjechie, Praag is mooi en leuk, onder Praag bij de Oostenrijkse grens makkelijker fietsen, heuveltjes. Narodni park op de grens naar Wenen toe is een echte aanrader.

Kaarten die ik gebruikt heb waren (naast me GPS) de Poolse wegenkaarten van Marco Polo
Voor Tsjechie: http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/s ... atlas.html geweldig kaart.
Hallo,

Ik heb ook in die hoek gefietst. Van Mielnic tot Jicin geloof ik.

Soms mooie dorpjes, steden. Gewoonlijk landwegen, soms drukkere wegen.

De trein nemen is zeer goedkoop hier (2008).

Hoe verder naar het oosten in mijn ervaring hoe minder de campings in kwaliteit.

Verkalkt ongebruikt sanitair. Roestig.

Verder is het cava turku troef (turkse koffie , koffie met drab op de bodem)

Maar wel veel campings aan een zwembad gelegen.

Het was toen ook mooi weer.

Boekjes hebben het wel eens over cesky raj (tsjechisch paradijs), het was soms erg mooi om door verlaten groene bosrijke valleitjes te fietsen. Af en toe klimmen.

Hoe verder naar het oosten hoe minder men moeite doet om duits of engels te spreken, tenzij in grotere steden, wat als je alleen reist niet echt leuk is.

Ik heb toen uiteindelijk een erg betaalbare en nette trein genomen naar praag omdat ik het sociaal isolement beu was.

Ik heb me toen ook op het boekje tsjechien per rad gebaseerd.

Nu ja, ik dacht dat de wereldfietsers daar ook wel eens waren geweest.

Groeten

willem
Een paar jaar geleden door Slowakije naar Krakau gefietst en later nog een rondje Tsjechie gedaan.

In Tsjechie wordt veel gefietst. Er zijn ook veel fietsroute al kunnen die behoorlijk heftig zijn. Geasfalteerd fietspaden kunnen opeens over gaan in mountainbikeroutes. Langs drukke wegen zijn soms fietspaden zoals wij die kunnen. Het noorden en zuidwesten zijn rijker en duidelijk touristischer dan het oosten. Daar minder fietspaden maar de wegen (ook de grote wegen op de kaart) waren over het algemeen goed te doen. Overal stevig klimmen.
Wij waren er eind augustus / begin september, we konden vaak pruimen plukken van verwilderde bomen.

Slowakije vond ik prachtig. Niet veel wegen, grote wegen ook daar over het algemeen redelijk rustig. Ook daar weer stevig klimmen en in Polen, richting Krakau veel valse heuveltjes met steeds korte steile klimmetjes. Je kom Krakau goed in fietsen langs een (tamelijk vlakke) fietsroute langs de Wisla. Weet niet meer waar we die route precies hebben opgepikt maar dat moet te vinden zijn.

Campings wisselend, zowel in aantal als in kwaliteit. In Polen hebben mensen soms een minicamping in de tuin. Ik herken dat campings er soms niet (meer) zijn maar meestal vind je wel iets. En anders is een B&B of hotel vaak nog erg goedkoop.

Samengevat, goed te fietsen maar aan stevig klimmen valt niet te ontkomen.
Hallo PAul,

Ik overweeg van Warchau --> Krakow --> Praag of Berlijn te fietsen in juli augustus.
Echter ik heb nog niets uitgezocht.
Heb jij handige tips voor mij?

Aike
Hallo,

De plannen voor Tsjechie en Polen gaan voor mij dit jaarr niet door. Dit omdat ik moet werken in de zomermaanden en daarvoor geen vrij kan krijgen. Ik ben nu van plan om in maart 2014 te gaan fietsen. Tsjechie doe ik later wel, kan altijd nog.

@Aike, je hebt een PB
Aike1952 schreef:Ik overweeg van Warchau --> Krakow --> Praag of Berlijn te fietsen in juli augustus.
Echter ik heb nog niets uitgezocht.
Heb jij handige tips voor mij?
Over het stuk tussen Kraków en Warschau kan ik wel wat zeggen. Ik sluit me aan bij wat rowernik hierboven al heeft geschreven, met de aanvulling, dat er een fietspad gebouwd wordt langs de hele Wisła dat wel geschikt moet zijn voor niet-mountainbikes: "Wiślana trasa rowerowa". Vorig jaar herfst heb ik een stukje ervan gefietst (tussen Kazimierz Dolny en Warschau, zie ook mijn weblog) en dat was toen gedeeltelijk af. Ik denk niet dat er in de tussentijd veel veranderd is.

Ik kan in ieder geval de volgende plekken aanbevelen:
- Ev. de zoutmijn in Wieliczka (wel iets omrijden want aan de zuid-oostkant van Kraków)
- Als je de Wisła niet volgt: Góry Świętokrzyskie, "bergen" in de buurt van Kielce.
- Kazimierz Dolny is zeker de moeite waard om even te bekijken.
- In ieder geval zorgen dat je uiterlijk bij Kozienice de Wisła oversteekt naar de rechteroever. Er is een pont bij Świerże Górne - Antoniówka (dienstregeling). Vanaf dit punt tot je weer bij de gele weg uitkomt zo dicht mogelijk langs de Wisła blijven rijden, want dit is een heel mooi gebied, terwijl het verderop op de linkeroever juist saai wordt (eindeloze boomgaarden).
In het gebied tussen Kozienice en de Wisła ligt een drietal dorpjes met "Holendry" in de naam (en een stukje verderop bij Wilga ook één), die hoogstwaarschijnlijk gesticht zijn door de opvolgers van Nederlandse kolonisten (mennonieten) die vanaf de 16e eeuw op veel plaatsen in Polen het land bewerkbaar maakten waar dit voor de Polen te nat was. In hun dorpjes gold een speciaal bestuursrecht, waardoor ze veel meer zeggenschap hadden en vrijer waren dan de Poolse boeren, die horigen waren. Later werden met "Holendrzy/Olędrzy" ook niet-Nederlanders aangeduid die onder dit recht vielen. In de meeste gevallen is er helaas niet veel speciaals (meer) te zien aan deze dorpjes.