Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meer dan 30.000 POI van campings voor in je navigatie - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Meer dan 30.000 POI van campings voor in je navigatie

274 berichten
supermario schreef:Ik heb archie campings in de gps kunnen zetten met moeite. Bij mij staat alles onder exstra's. Hoe kan ik deze nu weer weg halen? IN Basecamp lukte het niet in via mijn gps ook niet.
Mario
Hoe heb je ze op je gps gezet, waarschijnlijk via POILoader van Garmin ? Met dat zelfde programma kun je ze ook weer verwijderen. Kies voor de optie "Alle geïnstalleerde nuttige punten van uw toestel verwijderen".
Standaard komen deze poi's (als gpi bestand) in de map \Garmin\POI\ op je gps in het interne geheugen of eventueel sd-kaart. Via verkenner o.i.d. kun je ze dan gewoon deleten.
Eventueel kun je ook het programma JaVaWa Device Manager (JDM) gebruiken. Deze leest de gegevens van je gps in. Via de keuze "meer over dit toestel" krijg je de poi-bestanden inzichtelijk en via "Beheer" kun je ze dan met JDM verwijderen.
Ik heb de poi net kunnen verwijderen via verkenner.

In mijn nieuwe Oregon 600 staat onder logies alles onder kopjes als: campings, hotels, vakantie parken, jeugdherbergen. Best wel veel.

Mario
Dat kan best kloppen dat je veel nuttige punten (poi's) ziet onder Logies. E.e.a is dan geheel afhankelijk van het kaartmateriaal dat op je gps staat. Waarschijnlijk openfietsmap ?, daar staan inderdaad veel poi's in, zeker voor Nl.
Deze nuttige punten/poi's staan dus al in het kaartmateriaal (zijn opgenomen in het kaartmateriaal), kan ook de City Navigator (wegenkaart) zijn van Garmin. Daarin zijn ook veel commerciele poi's in opgenomen.
Het leuke is als je veel kaarten op je gps hebt staan (Garmin Topo's, kaarten van openstreetmap e.d.) je gps van al die kaarten alle poi's laat zien, los van het gegeven of je een kaart aan/uit hebt staan. Deze punten worden altijd getoond vanaf je plek waar je een satelliet-fix hebt. (dus vanaf 0 meter van je Fix tot maximaal 50 stuks).
Niet alle Archies campings zullen opgenomen zijn in het kaartmateriaal, vandaar dat je ze dan als aparte nuttige punten op je gps zet (komen dan onder Extra, eigen nuttige punten).
Je spreekt over "nieuwe Oregon", het kan geen kwaad om met het programma JDM allereerst een backup te maken van je toestel. Maar misschien heb je dat al gedaan.
Veel info over je toestel is te vinden op het forum van Waypoint: http://forum.gps.nl/
Leuk om te horen want dit wist ik niet.

Wat ik niet helemaal snap is dat ik op de site van de Europafietsers las over hun SD-kaarten dat dit de beste zijn, omdat zij deze laten maken door beroeps kaartenmakers.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is het grote verschil?


Mario
supermario schreef: Wat ik niet helemaal snap is dat ik op de site van de Europafietsers las over hun SD-kaarten dat dit de beste zijn, omdat zij deze laten maken door beroeps kaartenmakers.
"Wij van WC-eend ... :wink:
Ik heb als proef alle Archie campings in Basecamp gezet.

Ik heb 2 vragen:

Ik wil alle vlaggen veranderen in het camping symbool. Na dat ik alles geselecteerd heb en het camping symbool aan klik gebeurd er niks. Dwz er blijft maar een rondje draaien. Kan mij niet voorstellen dat dit bv 1 uur duurt

Andere vraag: kan ik via Basecamp na het veranderen van deze vlaggetjes in camping symbolen, deze plaatsen in mijn gps.

Ik werk nu ook met Jawatools en dit is toch wel handig heb ik gemerkt.

Mario
Ik weet niet over hoeveel campings je hier praat maar het aanpassen van 400 Belgische campings kost bij mij ongeveer 2 minuten (op een redelijk snelle PC dat is).
Voor wat betreft je GPS: gewoon proberen lijkt me (al zou ik zelf wel eerst de oude gegevens verwijderen). Mijn Montana krijgt de symbolen in ieder geval mee.
Kan dit ook ingeladen worden in de Osmand applicatie op android? Er staan standaard al wel wat campings in OSM, maar ik heb de indruk dat dit toch van een ander kaliber is...
Ik heb de Nederlandse en Belgische campings nu in Basecamp staan. Maar hoe krijg ik die in mijn gps in de daar voor bestemde map



Mario
Als je je Oregon aan je PC koppelt zie je het apparaat ook in de Bibliotheek staan (bijna onderaan waarschijnlijk), zowel de GPS zelf als de eventuele losse memorycard.
Markeer wat je kopiëren en sleep de selectie daarheen.
Arnod

Dat kan ik wel maar wat ik bedoel is dat ik niet al die campings die ik gemarkeerd heb met een camping symbool als waypoint wil opslaan, omdat dit veel ruimte kost.

mario
De methode van Arnob is Waypoints op je toestel zetten. Als het alleen Nederland en Belgie is zal de grootte van de gpx bestanden wel meevallen. Zou ik me niet druk om maken.
@Mario: de vraag is echter of je de campings als waypoints op je toestel wilt hebben of apart als eigen nuttige punten. Uit een bericht van je van Wo 20 Aug, 2014 22:23 begrijp ik dat het je al gelukt is om alle camoping van Archies op je gps te zetten. Heb je dat als Waypoints gedaan of als POI's (Eigen nuttige punten).
Je hebt dus alle camping van Eu van Archies gedownload en daaruit de camping van Belgie en Nederland gehaald als ik het goed begrijp. Had je de moeite kunnen besparen want Archies biedt ook geheel Europa aan met alle landen afzonderlijk in het gedownloade bestand. Maar dat terzijde.
Wil je waypoints op je toestel: Arnob beschrijft de methode via kopieren met Verkenner. Kan ook met Basecamp. Op je gps komen ze dan tussen alle andere waypoints op het scherm. De vraag is of je dat wilt.
Poi's (eigen nuttige punten): zet de campings in 1 gpx-bestand (via exporteer in Basecamp) in een tijdelijke map. Zet het bmp-bestand (camping icoontje van Archie) uit de Archies download erbij en zorg dat beide bestanden dezelfde naam hebben voor de punt (.) zoiets als BNL.gpx en BNL.bmp. Heb je POILoader van Garmin op je PC ?, zo niet download/installeer deze dan eerst. Met POIloader kies je dan de map waar die 2 BNL.* bestanden staan en kun je ze als POI op je gps zetten. Dat wordt dan het bestand poi.gpi in de map Garmin/poi/ op je gps. Bij Waarheen op je gps kies je dan voor Eigen Nuttige punten en je krijgt alleen de campings al keuze (als eerste altijd de dichtstbijzijnde en zo loopt dat op).
Eventueel kun je in die tijdelijke map (noem deze bijv. campings) op de PC nog 2 submappen aanmaken: Belgie en Nederland. In Belgie zet je een gpx-bestand met de campings in Belgie en in Nederland etc. (je snapt hem al). In beide mappen zet je dan ook die *.bmp. Zorg in elke map dat de naam voor de punt hetzelfde is (Belgie.gpx, Belgie.bmp).
Zo kun je ze dan via POILoader de map campings op je gps zetten (intern geheugen of sd-kaart) en krijg je op je gps de keuze uit 2 databases (camping Belgie en camping Nederland). Handleidingen over POILoader genoeg te vinden via Google-zoeken.
Op mijn fietsvakanties gebruik ik bij een vooraf uitgestippelde track en inventarisatie van campings, hotels, Bett&Bike, B&B, jeugdherbergen e.d. altijd de laatste methode (elke categorie in eigen database en te vinden onder eigen Nuttige punten).
(Even genoeg theorie lijkt me).
Misschien bedoel je de handelingen die Travelmaster een paar pagina's terug (op Zo 23 Jun, 2013 16:17 ) in dit topic beschrijft?
Zou zomaar kunnen, ik heb niet terug gekeken.
Als dat al zo is dan moet het kennelijk Mario nog een keer uitgelegd worden (of die kijkt ook niet terug) :lol:
(Kees, ik bedoelde dit ook voor Mario, maar je was me voor met je uitwerking, waarvoor overigens ook mijn dank!)
Keesm54

Hartelijk dank voor je uitleg. Het was even zoeken en proberen, maar het is toch gelukt. Ik heb nu in mijn gps oregon 600, 2 mappen staan ned en bel. Deze staan in de map exstra. Ik kan nog niet het symbool camping zien, maar die zullen er wel zichtbaar worden als ik een route in Nederland rijd.

Mario
Dat zit 'm in het bmp plaatje, de Oregon 600 schijnt niet alle formaten te ondersteunen. Probeer anders eens dit plaatje https://www.dropbox.com/s/3g3twepy74ai7 ... e.bmp?dl=0 (ik neem aan dat je met de poiloader de campings hebt verwerkt)
Hallo Tovenaar

Ik weet niet wat je bedoeld met in de POI lader verwerkt?

Ik heb de mappen geselecteerd via POI lader en toen in de gps gezet. Ik heb via Basecamp de vlaggen veranderd in camping symbolen.

Mario
supermario schreef:Hallo Tovenaar

Ik weet niet wat je bedoeld met in de POI lader verwerkt?

Ik heb de mappen geselecteerd via POI lader en toen in de gps gezet. Ik heb via Basecamp de vlaggen veranderd in camping symbolen.

Mario
Dan heb je het op een andere manier gedaan. Als je een poi (.gpi) bestand hebt gemaakt verschijnen ze in het menu "Extra" en m.n. op de Oregon 600 kan het zijn dat de icoontjes misvormd zijn omdat de bmp niet aan bepaalde voorwaarden voldoet (bitdiepte is 24 dacht ik). Maar goed, als je die als gpx op je gps stopt en de vlaggetjes veranderd in tentjes kom je er ook.
Tovenaar

Ik heb het precies zo gedaan zo als omschreven door Keesm54.

Ik heb een map extra en kan daar niks aan veranderen merk ik.

Mario