Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corendon vluchten - Forum Wereldfietser

Corendon vluchten

Wie heeft ervaring met vluchten van Corendon naar Istanbul?
Beste Bert,

In juli ben ik zowel heen als terug met Corendon naar Istanbul gevlogen.
Vliegveld Eindhoven is me goed bevallen. Snelle check-in en lekker rustig.
Corendon zelf is me om een aantal redenen niet zo goed bevallen. De eerste reden is dat het bij vliegveld Eindhoven niet bekend was wat het tarief moest zijn voor het vervoeren van een fiets. De medewerkster van vliegveld Eindhoven besloot daarop Corendon te bellen. Na zeer lang in de wacht te zijn gezet vertelde een medewerker van Corendon dat het haar ook onbekend was. Na flink wat heen en weer gebel moest ik uiteindelijk 25 euro voor 2 fietsen, enkele reis, betalen (in de algemene voorwaarden staat heel duidelijk dat het 25 euro per fiets, enkele reis, is). Overigens, in Istanbul moest ik 20 euro voor 2 fietsen betalen!

De belangrijkste reden echter waarom ik niet zo tevreden ben is het feit dat ik bij thuiskomst constateerde dat één van m'n fietstassen beschadigd was, er zit namelijk een gat in. Ik heb Corendon daarvan op de hoogte gesteld en hen gevraagd wat met de schade te doen. Hun reactie was, in mijn ogen, kortaf en onproffesioneel. In 2 zinnen werd mij gezegd dat het niet hun aansprakelijkheid is (was) en dat ik de geleden schade maar moet proberen te verhalen op m'n reisverzekering of op de luchtvaartmaatschappij. De vluchten worden namelijk door de Turkse chartermaatschappij Fly Air uitgevoerd. Na mijn reactie op hun antwoord is het stil geworden ....... heel stil.

Samenvattend zou ik zeggen dat er niets mis is met Corendon, behalve de klantvriendelijkheid en service dan. Zelf weet ik echter niet of ik nog een keer met Corendon zou vliegen. Ik heb er toch een naar gevoel aan over gehouden. Ik bedoel, het is toch een kleine moeite om in ieder geval te zeggen dat het vervelend is dat m'n tas zo beschadigd is?

Bert, hopelijk wat aan deze informatie. Veel plezier overigens is het fantastische Turkije.

Vriendelijke groet, Maikell

Ik heb dit voorjaar info opgevraagd bij ze over fietsvervoer naar Istanbul. Ben uiteindelijk met KLM gevlogen, maar kreeg dit mailtje van ze retour. Wellicht heb je er iets aan:

"Veel sportartikelen, daaronder begrepen maar niet beperkt tot grote hengels,golfclubs, fietsen, surfboards, bodyboards, snowboards en ski's zijn
ongeschikt voor vervoer door luchtvaartmaatschappijen met een snelle retour.
Tegen betaling van een extra toeslag van € 25 per sector (vlucht) en per
artikel, ongeacht het gewicht, is Corendon.com bereid dergelijke artikelen
mee te nemen, echter op uw eigen risico voor wat betreft verlies, schade of
vertraging. Als u uw artikelen op deze voorwaarde door Corendon.com wilt
laten vervoeren, dient u voor een passende persoonlijke verzekering voor
deze artikelen te zorgen. Vanwege de ruimtebeperking aan boord raden wij u aan sportartikelen vooruit te boeken en te betalen bij uw plaatselijke
reserveringscentrum omdat de artikelen anders mogelijk niet aan boord zullen worden vervoerd. Indien u bij het boeken of bij het vertrek de toeslag niet hebt voldaan, dient u de toeslag alsnog bij de retourvlucht te betalen."

Dus Corendon is feitelijk niets meer dan een tussenpersoon. Heeft die Turkse Chartermaatschappij Fly Air ook een kantoor in Nederland?
Ik vind het wel afschuiven van verantwoordelijkheid. Fly Air kan vervolgens weer zeggen: "Dat is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de afhandelaar van de bagage."
Hoe is het eigen verder gegaan met je klacht?

Merhaba Bert,

ben zelf dit voorjaar met Corendon naar Istanbul gevlogen; is me goed bevallen. Ik wist wel wat ik moest betalen voor de fietsen (de dames achter de incheckbalie inderdaad niet; die wilden mij 40 euro laten betalen per fiets; ik had echter een print bij me van de voorwaarden van Corendon waarop stond dat het 25 euro per fiets was).
De bagagelimiet is klein: 15 kg. In eindhoven doen ze niet moeilijk als je 18 kg bij je hebt; in Istanbul echter wel: dat is handel waar ze aan kunnen verdienen (zo denkt trouwens elke Turk over toeristen).

Het vliegen zelf is niets mis mee. De stoelen zitten net zo ongemakkelijk als elke vliegtuigstoel. Voor eten/drinken moet je uiteraard betalen aan boord. Voordeel van Ehv airport: je kunt de avond van tevoren inchecken (maar daar heb je weinig aan als je daar niet in de buurt woont).

Wij hadden verder geen klachten over Corendon. De bagageafhandelaar is idd fly-air. Overigens vraag ik me af of een andere luchtvaartmaatschappij wel aansprakelijkheid aanvaard voor geleden schade aan bagage.
Ik weet dat je bij Virgin zelfs expliciet een formulier moet tekenen waarop staat dat je ermee accoord gaat dat Virgin geen enkele aansprakelijkheid aanvaard voor beschadigingen aan de fiets.

Istanbul is trouwens een prachtige stad (er zijn alleen helaas een aantal malloten die het nodig vinden om daar bomaanslagen te plegen). Turkije is een geweldig mooi fietsland, ben er nu 2x geweest met de fiets en een 3e x komt er zeker van!

Als je van thee houdt, is dit de ideale fietsbestemming.
Als je van bier houdt, helaas niet: weinig verkrijgbaar in het binnenland en verschrikkelijk duur. De chocoladebroodjes uit Göreme zijn geweldig; het ijs uit Kahramanmaras ook en het Ishak Pascha Saray is echt adembenemend...

Kom naar de wereldfietsmiddag op 9 oktober in de Kargadoor; dan heb ik foto's bij me!

Freek de Turk

Volgens mij zijn er internationale verdragen over verantwoordelijkheid bagage. Een gat in een fietstas is niet normaal. Natuurlijk is het voor de maatschappij leuk als de klant de schade niet bij de maatschappij claimt maar bij de reisverzekering. Ik ga het eens uitzoeken via de consumentenbond.

Ik heb ook wat mindere ervaringen met Corendon. En het prijsverschil moet toch wel erg veel zijn, voordat ik weer voor Corendon kies.

- Ze hebben meer vertraging dan andere maatschappijen. (Terugvlucht Antalya meestal 3 uur).
- Airco doet het niet altijd. Hierdoor kan de temperatuur stijgen tot rond de 35-40 graden in een benauwd vliegtuig.
- Er staan volgens mij veel meer stoelen in het vliegtuig dan bij een andere maatschappij. Nu heb ik zelf niet veel ruimte nodig in een stoel, maar dit was toch wel erg krap.
- Er reizen erg veel "Frans Bauer fans met Feijenoord tatoeages" met Corendon. :D En wanneer het comfort wat minder is, laten zij dit de overige passagiers elke 3 minuten weten.

De heenreis was trouwens wel goed (ander vliegtuig).

Groeten,

Marco

Dus: Corendon is geen luchtvaartmaatschappij, maar is een reisorganisatie die gebruik maakt van charters. Dat betekent dat de vertrektijden geenszins vaststaan. Houd er dus rekening mee dat je vliegtuig zomaar bijna een dag later kan vertrekken of eerder kan terugkeren.
Met een lijndienst komt dat niet voor, pech voorbehouden.

Bert (en anderen),

Corendon is inderdaad een reisorganisatie. Hoewel het op de site overkomt alsof ze zelf vliegtuigen bezitten, op het vliegtuig van en naar Istanbul staat zelfs met zeer grote letters Corendon.com, bezitten ze zelf geen vliegtuigen. Vandaar dat de vluchten door Fly Air worden uitgevoerd.

Corendon is een onderdeel van de holding Corendon International Trade B.V., gevestigd in Haarlem. De (camping)vluchten vallen voor zover ik weet onder het bedrijf Corendon Vliegvakanties. Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat op de site van Corendon.com staat dat een losse vlucht niet onder de ANVR/SGR garanties vallen terwijl op de site van de ANVR/SGR toch duidelijk staat dat een losse vlucht (seat only) wel onder de garanties vallen. Huh?

Ik heb geen kantoor van Fly Air in Nederland kunnen vinden. Op internet ben ik wel de site van Fly Air tegengekomen. Helaas is de site alleen in het Turks, maar ik ben wel een e-mailadres tegengekomen. Ik heb de luchtvaartmaatschappij ook op de hoogte gesteld van mijn schade maar na een aantal mails ben ik opgehouden hen "lastig te vallen" aangezien ik tot op heden nog nooit één enkele reactie van hen heb ontvangen.

Om op de vraag terug te komen hoe het met m'n klacht staat. Gelukkig is de holding aangesloten bij de ANVR/SGR dus heb ik een klacht bij de stichting neergelegd. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze een uitspraak doen. Zodra ik de uitspraak weet krijgen jullie het te horen.

Ik ben nu wel nieuwsgierig wat je gaat doen. Vlieg je met Corendon (Fly Air)of toch maar met een andere maatschappij?