Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Duitsland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Duitsland

Hallo ervaren fietsers!

Deze zomer wil ik samen met twee vrienden een fietstocht maken. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar uiteindelijk lijkt mij alles zelf regelen toch het beste (veel vrijheid en low-budget).

Wij zijn 18 jaar en net begonnen met fietsen, maar -afhankelijk van het reliëf- dacht ik aan zo'n 70 km per dag (we hebben ook nog even om te trainen). Het liefst willen we ergens met de trein (of bus) + fiets heen waarna we een standplaats kunnen hebben waaruit we mooie tochten kunnen maken. Wat heuvelachtig is wel zo leuk met toppen tussen de 800-1000m. Een paar voorbeelden van bestemmingen: Sauerland, Eiffel of de Vogezen.

Ik zou graag willen weten wat jullie zouden aanraden, welke trein je kan pakken (vond ik ook moeilijk uit te zoeken) en wat een ideale plek is.
Vorig jaar ben ik met de trein naar Venlo gegaan.
Van daaruit gaan fietsen naar Duisburg waar ik de Ruhrtalroute gefietst heb naar Winterberg. Daar de "bergen" door om vervolgens de Lahntalroute te volgen naar Koblenz. Stukkie langs de Moezel om vervolgens langs de Rijn weer terug naar Venlo te peddelen.
Beetje klimmen, mooie omgeving en campings van ca. 8 euro.
Ik fietste tussen de 100 en 150km per dag en was in 8 dagen weer terug in Venlo.
Langs de Rhein fietsen is ook mooi. Er valt veel te zien. Per trein naar Köln, via Bonn en Königsberg gefietst. In Koblenz de Rheinschiff tot Mainz genomen (leuke boottocht en je ziet onderweg de prachtige wijnheuvels en kastelen). Vanaf Mainz weer verder trappen. Worms en Heidelberg zijn prachtig. Even voorbij Rastatt per pont de Rhein over en je neemt ook leuk een stukje Frankrijk mee. Verder gefietst via Strasbourg tot Freiburg en dan binnendoor in het Zwarte Woud (zware haarspeldbochten bij Hinterzarten!) naar Zwitserland (hoeft voor jullie niet) om mijn in Davos wonende tante te bezoeken. Ook Oostenrijk en Liechtenstein meegepikt.
Overnacht in Jugendherbergen. In JH Mainz maakte men het daar wel erg bont: "Um halb sieben uhr aufstehen und dann sofort um sieben Uhr frühstücken! Anderes keinen Zutritt zum Speisesaal"
Ik deed er 10 dagen over (inclusief twee nachten in Strasbourg, fraaie Anton Pieck-achtige stad!). In Duitsland kan je overal heerlijk eten. Kortste dagafstand 45 km, langste 113 km. Geen enkel panne gehad. Terugreis per vliegtuig van Kloten naar Schiphol.
Met de trein naar Hannover of Braunschweig en dan naar de Harz, hier zijn voldoende heuvels en dingen te zien om 2 weken door te komen, voormalig grensgebied met mogelijk nog overblijfselen uit die tijd, mooie oude stadjes en veel natuur. Heen en terug zou je ook kunnen doen op de fiets door de R1 te volgen. (reken dan wel op een week extra enkel reis)
Afhankelijk van je bestemming kun je het beste je reis plannen via Bahn.de (ook buiten duitsland)
Moet het alleen heuvelachtig zijn? Duitsland heeft ook veel mooie fietsroutes langs rivieren zoals de Main, Rijn, Elbe, Werra, Weser etc. Met name de Werra route (ongeveer 300 km) is een topper. Voordeel is verder dat door het rivierdal ook vaak de spoorlijn loopt zodat je met de trein eventueel weer terug kunt.
Kijk ook eens op de landenWiki bij Duitsland. Treininfo en boeken kan bij de treinreiswinkel in Leiden of gewoon (telefonisch) bij NS internationaal.

NB: Als je alles niet zelf uit wilt zoeken kijk dan eens voor fietsroute boekjes op de site van Bike Line fietsgidsen of de fietsvakantie winkel

Ben
Tnx voor alle tips, ik zie ook bij FietsVakantieWiki enorm veel links dus ben voorlopig weer even zoet!
Hoop dat je post wat je gaat doen, en hoe het beviel. Vanwege de makkelike treinverbindingen, wil ik deze lente/zomer een paar tochten in Duitsland maken (telkens een week). In de eerste week van mei wil ik de trein naar Munchen pakken, en dan of daar een week rond rijden, of de trein verder pakken naar Wenen, om daar te fietsen, aangezien dat voor Oostenrijkse bergippen vrij plat is, en ik geen klimheld. Iemand met goede tips over die twee gebieden, altijd welkom :D
Habidere

Ik ben nu in Schruns, Oostenrijk. Voor de vijfde keer al fietste ik hierheen vanuit Gent. Deze keer nog eens van mijn voordeur tot deze van mijn bestemming. Maar in het verleden 'improviseerde' ik reeds:
-eenmaal Strasbourg-Gent met de trein
-eenmaal gent-arlon met de trein en dan arlon-morhange gefietst om diezelfde avond morhange-saverne per trein (ong 10eurs) te reizen en in de JH te Saverne te overnachten, op een 40tal (vlakke als je het kanaal volgt) kms van strasbourg
-eenmaal had ik geen zin in het zwarte woud en spoorde ik offenburg - konstanz voor een dikke 30 euro dacht ik

Duitsland is een prachtig fietsland met dikwijls meerdere fietspaden die naar dezelfde bestemming leiden en dan nog eens een shoulder op de grote baan, waar je op kan fietsen want soms is het wel een wirwar die paden, vnl bij bruggen en grote kruispunten. En de bakkers zijn, denk ik, van de beste ter wereld, evenals de pinten :lol:

Ook ooit een keer fietste ik met het boekje Jutland route door oa Duitsland naar zweden, ook dit was n voltreffer, magnifiek!

Ganz tol!
Hallo,

@ captain_fabulous: niet ver van Munchen ligt de Romantische Strasse, een heel mooie route om te fietsen van 462 km, dus op een week zeker te doen, er zijn voldoende B & B's en het orgelpunt ligt in Füssen met slot Neuschwanstein.
deze route is een aanrader :D

Frank en Diane
wat leuk om alles te lezen breng me op ideeën maar heerlijk fiets routes te doen
TicketToRide schreef:Wat heuvelachtig is wel zo leuk met toppen tussen de 800-1000m. Een paar voorbeelden van bestemmingen: Sauerland, Eiffel of de Vogezen.
De Eifel kan je dan best vergeten, de hoogste top daar is "amper" 700m.
Ik zou de Vogezen dan aanraden.
Als je de pittige heuveltoppen nou eens inruilt voor prachtige Middeleeuwse monumenten, dan kan ik je Mecklenburg-Vorpommern en het aangrenzende Brandenburg aanbevelen. Ik ben een grote bewonderaar van Hanze-Backsteingotik, veel te vinden van Lübeck tot Stralsund. Bovendien kleuren in de maand juni de geurende koolzaadvelden de landschappen knalgeel (zie foto onder, bij Dassow genomen). Verder zijn daar ontzettend veel mooie meren te zien, een herinnering uit de ijstijd.

Afbeelding
Langs de rivieren is erg mooi!

Vergeet niet de biergardens aan te doen! :wink:
Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
Correctie: Vergeet niet de Biergärten aan te doen! :wink:

Entschuldigen, ik lust nooit alcohol, geen druppel bier in mijn lijf!
@ Martin
Vergeet niet de Biergärten aan te doen
Dat zeg ik.... Biergärten :wink:
Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Bedankt voor de tip over de Romantische Strasse...ik heb inmiddels wat kaarten van Zuid-Duitsland en Oostenrijk in huis, en folders van de fiets en wandel beurs, en er zijn eigenlijk teveel mogelijkheden, Duitsland en Oostenrijk zitten gewoon propvol mooie routes en plekken!
Ik heb de tweede week van mei vakantie, en denk dat ik maar een retourtje Munchen ga boeken, om een gunstige prijs te hebben, en zeker te zijn van plek voor m'n fiets, en het vervolg laat afhangen van het weer.
Dus of de Romantische Strasse, of door naar Passau en tot Wenen langs de Donau, dan treinen naar Vilach en een dag of drie langs de Drau rijden, en de trein terug pakken naar Salzburg en Munchen...of zorgen dat ik de laatste avond kampeer bij de Chiemsee zodat ik ontspannen naar Munchen kan rijden...
Teveel keus. Op een paar uur van huis. Heerlijk!
Martin E. van Doornik schreef:Langs de Rhein fietsen is ook mooi. Er valt veel te zien. Per trein naar Köln, via Bonn en Königsberg gefietst. In Koblenz de Rheinschiff tot Mainz genomen (leuke boottocht en je ziet onderweg de prachtige wijnheuvels en kastelen). Vanaf Mainz weer verder trappen. Worms en Heidelberg zijn prachtig. Even voorbij Rastatt per pont de Rhein over en je neemt ook leuk een stukje Frankrijk mee. Verder gefietst via Strasbourg tot Freiburg en dan binnendoor in het Zwarte Woud (zware haarspeldbochten bij Hinterzarten!) naar Zwitserland (hoeft voor jullie niet) om mijn in Davos wonende tante te bezoeken. Ook Oostenrijk en Liechtenstein meegepikt.
Overnacht in Jugendherbergen. In JH Mainz maakte men het daar wel erg bont: "Um halb sieben uhr aufstehen und dann sofort um sieben Uhr frühstücken! Anderes keinen Zutritt zum Speisesaal"
Ik deed er 10 dagen over (inclusief twee nachten in Strasbourg, fraaie Anton Pieck-achtige stad!). In Duitsland kan je overal heerlijk eten. Kortste dagafstand 45 km, langste 113 km. Geen enkel panne gehad. Terugreis per vliegtuig van Kloten naar Schiphol.
Dit klinkt mij ook wel heel goed in de oren. Ben nog nooit in Duitsland wezen fietsen. of uberhaubt nooit echt op vakantie geweest. Weet wel dat er erg mooie gebieden zijn.
Hallo,

ik lees dat je gaat camperen, langs de Romantische Strasse hebben wij niet veel campings tegen gekomen, hou er verder ook rekening mee dat het de tweede week van mei nog heel koud kan zijn in Beieren, wij fietsten dezelfde periode en hadden dagen van -2 °

Frank en Diane
Wij hebben Duitsland vanuit Oostenrijk naar Nederland gefietst, voornamelijk langs rivieren. Heel leuk.
Blijventrappen.nl
Naar Limburg fietsen dan bij Aken de Vennbahn tot Luxemburg afzakken naar de Moezel de Moezel radweg nemen tot Koblenz en langs de Rijn weer terug.
Als je wil klimmen kan je langs de Moezel links en rechts de heuvels in duiken.