Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinreiswinkel - Forum Wereldfietser

Treinreiswinkel

TREINREISWINKEL Uitkomst voor fietsers die hun voertuig willen meenemen in de trein naar het buitenland

via email doorgestuurd gekregen van Bert Sitters

Opnieuw vult een klein bedrijfje een "gat" van de NS op.
Twee weken geleden is in Leiden de "Treinreiswinkel" geopend voor
internationale treinkaartjes. Voor fietsers die hun fiets willen meenemen
in internationale treinen een uitkomst. Bij de NS krijgt een fietser die een
fiets mee wil nemen, naar bijvoorbeeld Italië, vaak te horen: "Dat is niet
mogelijk!" Terwijl die mogelijkheid er wel degelijk is. Het meenemen van
fietsen in treinen is in veel landen juist verruimd. Met name naar
Oost-Europa. Zo is Praag met een overstap in Duisburg uitstekend vanuit
Nederland bereikbaar. Vertrek om 20.13 uur vanaf Amsterdam en de volgende morgen om 10.15 in Praag.
Wat echter via het NS-systeem niet mogelijk is, kan de Treinreiswinkel wel: het opvragen van een reisroute met treinen waarin de fiets meekan. Het nieuwe bedrijf maakt gebruik van de routeplanner van de Deutsche Bahn. Ze vinken "Fahrradmitname" aan en de route verschijnt op de monitor. Vervolgens kunnen ze de benodige reserveringen voor de reiziger en zijn fiets regelen.
Ik heb gesproken met de eigenaar. Ondanks dat de Treinreiswinkel nog niet veel promotie heeft gemaakt, loopt het nu al storm. Een belangrijk deel van de klanten bestaat uit fietsers, die door de NS het bos in werden gestuurd, aldus een medewerker.
Frank Houtstra van de Fietsvakantiewinkel ziet de Treinreiswinkel niet als
een concurrent. De Fietsvakantiewinkel krijgt veel vragen over mogelijkheden
om de fiets mee te nemen in internationale treinen. Omdat zij geen
treinkaartjes verkopen (met uitzondering van Auto Slaapexpres), kunnen zij er niets mee. "Het is alleen maar handig als ik deze mensen naar een juist adres kan verwijzen," aldus Houtstra.
Ik weet niet of er al contacten zijn tussen de Treinreiswinkel en Leo
Weeber. Het telefoonnummer van de Treinreiswinkel is 071-5137008, of
www.treinreiswinkel.nl

Mooi dat er zo'n initiatief is opgezet. Na mijn ervaring vorig jaar met de Auto Slaapexpres overweeg ik vaker de trein te gebruiken i.p.v. de bus.

Overigens was ik in de veronderstelling dat fietsen ook niet meer mee konden met de Auto Slaapexpres. Maar dat valt dus kennelijk nog mee.
Hoi,
Inmiddels een lange tijd geleden. Dat wil niet zeggen dat er niets is
gebeurd. Er is contact opgenomen met NS-Travel. Geen effect hun besluit stond vast. De Autoslaap Expres ( met fietsenwagon)stopt en is inmiddels ook gestopt. Iets nieuws met internationaal fietsenvervoer zag NS-Travel absoluut niet zitten.
Op aangeven van Theo Nijenhuis van de Volkskrant zijn er contacten geweest met Leo Weeber van de Ski-trein. Leo voelt wat voor een Beach Expres via Avignon naar Perpignan. Aan deze trein zou een fietsenrijtuig gekoppeld kunnen worden. Het is altijd nog bij een idee gebleven. Weeber heeft een klein bedrijfje en kon ineens de Alpen Expres van NS-Travel overnemen. Eerst de Alpen Expres komende winter op de rails en dan ga ik verder plannen voor de zomer, aldus Weeber.
Opvallend is dat NS-Travel wel tickets voor de Alpen Expres gaat verkopen, terwijl ze de trein net afgestoten hebben.
Er is ook namens de Fietsvakantiewinkel contact geweest met Weeber. Die
kreeg ook een vage reactie. Hopelijk komt er de komende maanden meer duidelijkheid. Ondertussen is het fietsenvervoer in diverse treinen in Frankrijk verbeterd. In steeds meer TGV's kunnen fietsen mee. Een nadelige uitzondering blijft de verbinding naar het zuidwesten van Frankrijk. Helaas kwamen de Franse Spoorwegen pas zeer laat (tegen de zomer) met het bericht over de nieuwe mogelijkheden naar buiten.
Nadeel blijft natuurlijk altijd de overstap in Parijs: aankomen op het Gare
du Nord en vervolgens opstappen op een van de stations in het zuidelijk deel van de stad. Wel is er nu een net van fietsroutes in Parijs. IGN heeft een kaartje op de markt. De Internationale treinendienstregeling staat voor een aardverschuiving: op 15 december a.s. gaat de gehele dienstregeling op zijn kop. Oorzaak is het nieuwe stuk hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt. Heel het internationale treinverkeer gaat dat merken. Voordeel is dat er wel een internationale dienstregeling komt voor een geheel jaar. Dus geen verrassing pal voor de zomer.
Een grote verbetering is dat er nu de Treinreiswinkel is. Zij kunnen voor
je een internationale verbinding voor je uitzoeken met treinen waarin je je
fiets mee kunt nemen. Zij regelen ook de juiste kaartjes voor een zo gunstig mogelijk tarief.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl

Bert Sitters