de groene ronde van ierland

Ik ben net zondag terug gekomen van het fietsen van de groene ronde van Ierland.

Het weer was toch op momenten wel slecht, zelfs de Ieren zeiden dat het normaal droger en warmer was. Gelukkig maakte het landschap veel goed.

Toch wil ik wel het een en ander kwijt over deze reisgids zodat andere hier hun voordeel mee kunnen doen:

Het is mij niet duidelijk wat de schrijver nou wil met deze route, de mooiste stukjes van Ierland laten zien of op een zo gemakkelijke manier door Ierland fietsen?

Regelmatig ging de route over drukke wegen terwijl er genoeg andere rustige alternatieven waren, blijkbaar is hij bang voor een beetje klimmen.
Het rijden op een weg waar auto`s 100 rijden vindt ik erg vermoedend, dan liever een langere heuvelachtige weg.

Het feit dat de schrijver zelf niet kampeert zie je ook terug in de moeite die hij neemt om campings te vinden. Ook heeft de schrijver zijn eigen fiets niet gebruikt en verteld hij dus niets over het meenemen van je fiets met het vliegtuig. In Dublin airport zijn trouwens geen fietsdozen verkrijgbaar.
Ik heb een plastichoes in de bouwmarkt gekocht, maar mocht je een doos willen in het plaatsje swords in de binnenstad is een fietsenwinkel. Enkeltje met de bus vanuit het vliegveld is 1,85 euro.(20 min rijden)

Er staan veel fouten dan wel onduidelijkheden in de beschrijvingen van de route.
soms heb je geen idee wat hij nu bedoeld. Vaak geeft de schrijven ook geen herkenningspunten aan zodat het vaak gissen is of je goed zit.

Pas de laatste etappes van de route staan goed beschreven. Als voorbeeld bovenaan de heuvel moet je naar rechts, hoe weet je wanneer je boven op de heuvel bent van verderop zie je nog een hogere heuvel. En wat blijft na de kerk moet je recht, dus beter was geweest boven op de heuvel na de kerk gelijk rechts.

Ook zou het erg handig zijn als je gelijk ziet wat de fietsrichting is op de kaart, soms gaat deze van recht naar links dan van boven naar onder en dan van links naar rechts. Een simpel pijltje maakt een hoop duidelijk.

De schrijver heeft duidelijk weinig interesse in archeologie want regelmatig zijn er mooie dingen te zien in de buurt maar hij verteld hier niets over.

Wat ik wel erg leuk vond wat de beschrijvingen van de omgeving en de verschillende stadjes. Veel wegen waren zeker erg mooie en rustig maar het kan zeker nog wel beter.

Graag zou ik willen weten wat andere mensen van deze reisgids vinden.
Wij hebben afgelopen september de Groene Ronde gefietst, en onze ervaring waren voor een deel precies tegenover gesteld aan die van jou. Het weer was eigenlijk perfect, daarentegen hadden wij het idee dat de route vooral rustige weggetjes met pittigere klims koos, waar wij soms net zo lief de vlakkere wat drukkere weg kozen (maar het was dan wel t na seizoen).

Ik ben niet heel erg kapot van de wijze van schrijven en beschrijven van Benjaminse, maar heb de route zelf toch als positief ervaren. Je opmerking over de campings herken ik wel. Enerzijds is de schrijver natuurlijk niet aan te rekenen dat er überhaupt weinig campings zijn, aan de andere kant vind ik het niet kunnen om (in een enkel geval) geen goede overnachtingsmogelijkheid te bieden binnen een redelijke dagafstand. Wat ons misschien nog wel het meeste tegenviel was de kosten die we uiteindelijk hebben moeten maken voor B&B en (vervolgens) buiten de deur eten. Lees ook hier onze ervaringen:

http://www.cyclingeurope.nl/ierland/reacties

Roef
Is deze route te doen voor kinderen van 8 en 10? Of is het te bergachtig?
Ter vergelijk: In Denemarken vinden onze kinderen het goed fietsen.
Het is toch wel een stukje pittiger dan Denemarken ben ik bang....
Rongyos schreef:Het is toch wel een stukje pittiger dan Denemarken ben ik bang....
De hele ronde is toch veel te lang, welk stuk van 4 a 500 km zou wel geschikt kunnen zijn?
De hele ronde is toch veel te lang, welk stuk van 4 a 500 km zou wel geschikt kunnen zijn?
Wij fietsten van Westport tot aan Cork, km of 700, en mijns inziens was het of te pittig klimmen, of te druk om met kinderen te fietsen.
Benjaminse houdt niet kamperen. Dat heeft hij me zelf verteld. En ik vind het jammer dat dit zo duidelijk in zijn boekje toont. Fietsers zijn ook vaak kampeerders.

Omdat we over drie weken dit rondje gaan fietsen, heb ik zelf maar alle campings (voor zover ik ze kon vinden) langs de route bij elkaar gezocht. We fietsen het rondje in drie weken 's hoeven maar een paar keer terug te vallen op een B&B.

Ik heb een lijstje van de campings, met websites en evt een gps file met de coordinaten voor wie geïnteresseerd is. Stuur me een PB met je gewone mailadres.

Bedenk wel dat dit niet gecontroleerd is. Het kan maar zo zijn dat die camping er niet is, of vijf km verderop :|