Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvervoer naar Skandinavie - Forum Wereldfietser

fietsvervoer naar Skandinavie

Hoi,

ik wil in juli en augustus in Zweden en Noorwegen gaan fietsen en ben op zoek naar zo goedkoop mogelijk fietsvervoer naar een van deze landen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met fietsvervoer naar deze landen?
Welke maatschappijen bieden vervoer aan? Is het meenemen van de fiets gemakkelijk te regelen?


Fietsvrienden, ik kijk uit naar uw reacties!

Groetjes Jozef

Wij hebben vorig jaar in Zweden gefietst, en hebben de auto meegenomen tot aan Frederikhaven. Hier in de buurt gezocht naar een camping, en na 4 weken de fiets weer opgehaald.
Moet je natuurlijk wel de beschikking hebben over een auto en hetzelfde begin als eindpunt hebben.

Andere mogelijkheden zijn de fietsvakantiebus of trein. Vooral als je naar zuid Scandinavië wil is de fietsbus een goede mogelijkheid. De trein minder vanwege de slechte aansluitingen enz.
Naar Noord Scandinavië is het vliegtuig goed vervoermiddel.
Je kan natuurlijk ook op de fiets. In ongeveer een week ben je wel in Zweden of Noorwegen.

Kijk ook eens op: http://www.fietsvakantiewinkel.nl.
Dag,

Volgens mij rijdt nog altijd de fietsbus van NL naar Frederikshavn (DK). Van daar kun je aansluitend de ferry naar Göteborg nemen (S) of naar Frederiksör (N).

Je kunt ook de ferry rechtstreeks vanuit Rotterdam (NL) naar S nemen (als die tenminstennog vaart), maar dat is wel een redelijk dure business.

Veel fietsplezier. Groetjes,

Astrid

Zaterdag vertrek ik naar het noorden om drie weken door Noorwegen en Zweden te fietsen. Ik ben ook even bezig geweest om uit te zoeken wat de beste en goedkoopste manier is om daar te komen. Je kan met de trein gaan maar dan ben je 1,5 dag onderweg en het is een hoop gedoe met dat overstappen enzo. De fietsbus is OK maar het is een lange zit en niet goedkoop. Ik heb voor het vliegtuig gekozen. Basique Air biedt namelijk goedkope vluchten aan naar Oslo en Stockholm. Ze vliegen vanaf Rotterdam (voor mij is dat een uurtje fietsen).De vlucht duurt 1 uur en 3 kwartier. Je zit dus dezelfde dag nog op de fiets. Let wel! De prijzen voor het meenemen van de fiets zijn verhoogd. Nu 80 euro retour, was 50 euro. Dien een klacht in!!
Voor de winterfietsers en anders voor volgend jaar: Ik ben deze zomer met de nachttrein van Duisburg naar Kopenhagen gegaan. Supercomfortabel en spotgoedkoop, 49 euro voor een bed in een 4 persoons coupe en 10 euro voor een internationale fietskaart. Om half twaalf 's avonds in Duisburg ingestapt en de volgende dag om 10:00 in Kopenhagen.

Ik ben altijd een liefhebber van treinen, en het is een stuk beter voor het milieu dan vliegen. Ik bewaar goede herinneringen aan treinreizen naar Kopenhagen, en veel verder naar het noorden. Uit nieuwsgierigheid dus eens gekeken op http://www.treinreiswinkel.nl/ Het blijkt dat je dus inderdaad makkelijk en erg goedkoop met de fiets naar Kopenhagen kunt. Wat ik me niet realiseerde is dat je in Zweden blijkbaar geen fiets op de trein mag meenemen. Wordt die soep ook zo heet geheten? Geen fietsen op de trein, en ook bijna geen drank, wat een land.
Wim

Misschien mag je in Zweden je fiets meenemen op in de bus? Heb een tijdje in Denemarken gewoond, en daar kon je de fiets gewoon meenemen in de x bussen (lange afstandsbussen), misschien kan dit in Zweden ook? En er zijn genoeg vrachtwagens, je kan vast je fiets wel in een van de vrachtwagens zetten om dan een stuk verder te komen. Ik vond Zweden in elk geval een prachtig fietsland.

Anouk
Hoi,

Wij willen volgend jaar naar de Noordkaap fietsen en aangezien we niet zoveel vrij kunnen krijgen, willen we in Noorwegen starten. Wij denken erover om met de auto naar Denemarken te rijden en vandaaruit met alleen de fietsen op de boot over te steken naar Noorwegen. Terug zullen we wel met boot en trein gaan.... tot we weer bij onze auto zijn aangekomen.
Wij zijn benieuwd naar de rest van de reacties op je vraag.. ik ga toch ook nog even kijken bij basiq air!

Succes in ieder geval!

El & El

LAATSTE NIEUWS:

FIETSBUSSEN NIET MEER NAAR ZWEDEN!

komend jaar gaan de Cycletours-fietsbussen niet meer naar Zweden. In plaats daarvan gaan fietsbussen naar een paar havensteden in het noordoosten van Duitsland: Luebeck, Rostock en Ruegen. Vanaf deze havensteden gaan diverse veerdiensten naar Zweden. Overigens zijn deze havensteden vanuit Nederland ook goed met de trein te doen: www.treinreiswinkel.nl
In Zweden kan de fiets alleen mee in een paar geprivatiseerde spoorlijntjes en de Deense treinen op de Oresund Line.
In Noorwegen kunnen fietsen mee met diverse treinen. Zie: www.nsb.no
Noorse fietssites: www.slf.no; www.bike-norway.com

Fietsen mee in het vliegtuig is voor mij nooit een probleem geweest. Mits je het maar op tijd regelt en zorgt voor een goede doos voor je fiets.
Via wegwezen.nu kun je snel alle goedkope vluchten naar Scandinavie bekijken:
wegwezen.nu

Ik ben al 2 maal vertrokken met het eerste treintje vanuit Antwerpen om dan mits enkele overstappen in Schiphol, Osnabrück, Hamburg, Flensburg, Kolding, Kopenhagen in Malmö aan te komen rond 0100 uur. Zeer leuk dat wel - overstappen die binnen de 60 seconden genomen moeten worden in een station dat je niet kent , fietskaartjes en reservaties die pertinent niet kloppen, moeten smeken aan een Deense conducteur om de fiets toch mee te nemen etc. Wel leuk wat adrenaline voor aanvang.
Het voordeel daarvan is dat je dan in Malmö onmiddellijk kan starten met je fietstochtje. Een andere mogelijkheid is de nachttrein te nemen in Brussel naar Hamburg en dan met de 'klokvaste' trein naar Kiel om daar de Colorline of Stenaline te nemen naar Oslo of Göteborg. Heel wat relaxter en je kan slapen doch het kost wel wat meer.

Treinen in Zweden is inderdaar redelijk 'handjes in het haar' doch qua bussen en camions die stoppen om te liften geen gebrek. Bussen hebben vak een fietrek met 2 dragers achteraan bevestigd om de fietsen op te hangen. tip: een lege schoolbus op terugweg stopt ook wel snel ;-)

Samen met een vriendin vertrek ik in juli op de fiets richting Scandinavie. We willen vanuit Nederland op de fiets vertrekken. Ik hoorde dat er twee mogelijkheden waren om vanuit Denemarken naar Zweden te komen: een veer en die lange brug naar Mallmo.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om op de fiets die lange brug naar Mallmo over te gaan.

Heeft iemand daar ervaring mee? En als het mogelijk is, is het een tolbrug? Moet je ervoor betalen? Groeten, Geert.
Geert,

Je kan niet fietsend over de zogeheten Oresundbron (brug over de Oresund). Er loopt een snelweg en een spoorlijn over de brug. De enige manier om als fietser er over heen te komen (en ook onderdoor want een deel van de verbinding is een tunnel) is om met je fiets in de trein te gaan. Het laatste station aan Deense zijde is die van vliegveld Kastrup, het eerste station aan Zweedse zijde is Malmö Syd, de reis duurt maximaal een kwartier en is (in mijn herinnering) niet vreselijk prijzig. Ik kan me niet meer herinneren of je voor de fiets extra moet betalen. In december 2004 heb ik voor een retourtje Kastrup - Malmö Central (zonder fiets) zo'n € 18 betaald.

Groet, LP