Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe zit het met wildkamperen in frankrijk? - Forum Wereldfietser

hoe zit het met wildkamperen in frankrijk?

Hallo Ik vraag me af hoe het zit met wildkamperen in frankrijk.
Ik ga van Basel naar Bordeaux fietsen, ben een vrouw en solo. kan dat? mag je wild kamperen in frankrijk? iemand tips?
groetjes carolien

Helaas, officieel mag je in Frankrijk niet wild kamperen.

Tommy

Er zijn vast fietsers die het gedaan hebben. Maar in grote delen van Frankrijk zijn zoveel campings dat het ook eigenlijk overbodig is.

Inderdaad Jarno, net zoals in Nederland vind je in Frankrijk in vrijwel elk dorp een camping (hier lijkt het er inmiddels op dat elke boer een camping heeft). Natuurlijk is daar in Frankrijk, net zoals in Nederland, een grote diversiteit in. Er zijn wanstaltig grote commerciële caravandorpen maar er zijn ook duizenden kleine privécampings. In de 'municipals' is hetzelfde verschil. Sommigen bieden plaats aan honderden caravans, anderen zijn niet veel groter dan een krant en hebben alleen koud water.
Onze ervaring is dat je vaak meer moeite zult moeten doen om de camping te mijden in de hoop een plekje te vinden waar je vrij kunt staan.

Een financiële overweging hoeft het niet te zijn... de Franse kampeertarieven zijn de laagste van Europa en de boetes op wildkamperen zijn er niet mis. Voor één keer betrapt wild staan kun je vijftig keer een camping op en daar warm douchen (ik ben ervaringsdeskundige: Lac du Salagou, tarieven 1996).
Daarbij loop je ook nog het serieuze risico dat je kampeeruitrusting in beslag wordt genomen(!).

Natuurlijk, Carolien, in afgelegen gebieden vind je altijd wel een plekje, maar langs de route die jij fietst staat op elke 20 kilometer een camping.
Tip: je kunt ook bij "chambres d'hotes" vragen of je je tent in de tuin mag zetten.

Dick

Ik heb een keer geprobeerd wild te kamperen in Frankrijk, maar toen kwam de eigenaar van de grond met een dubbelloops jachtgeweer op mij af. Buitengewoon bedreigend. Daarna een moeizaam discussie met de gendarmerie. De eigenaar had volgens de hoogste in rang volkomen in rang en ik mocht nog van geluk spreken dat hij zijn wapen niet had gebruikt om zijn bezit te beschermen tegen een vreemde indringer. "Ikke niet verstaan," werkt volkomen averechts. Fransen hebben hun regels en daar moet je je gewoon aan houden.
Via het Frans verkeersbureau in Amsterdam kun je adressen opvragen van alle kampeerterreinen in de departementen waar je doorheen fietst. Koop geen kampeerterreinengids van de ANWB, want daarin staan nu juist veel terreinen die je niet moet hebben: met toeters en bellen en verplicht tarif forfait voor een grote tent of caravan, twee volwassenen, auto, elektra, 2 kinderen, hond etc.
Helaas neemt het aantal kleine gemeentecampings af. Gemeentebesturen van kleine plaatsen worden vaak gedragen door de middenstand. Als de plaatselijke middenstand is weggeconcureerd door de Intermarche op 20 min. (autominuten), dan ziet het gemeente bestuur ook verder geen noodzaak meer om de camping te handhaven. Het terrein wordt verkocht en omgebouwd tot luxe camping of gewoon gesloten. gelukkig zijn er nog veel gemeentecampings. Soms komt mijnheer de burgemeester zelf het kampgeld innen.
Voor wildkamperen moet je in Spanje zijn of Noorwegen en Zweden.

Dick en Els schreef:Inderdaad Jarno, net zoals in Nederland vind je in Frankrijk in vrijwel elk dorp een camping (hier lijkt het er inmiddels op dat elke boer een camping heeft). Natuurlijk is daar in Frankrijk, net zoals in Nederland, een grote diversiteit in. Er zijn wanstaltig grote commerciële caravandorpen maar er zijn ook duizenden kleine privécampings. In de 'municipals' is hetzelfde verschil. Sommigen bieden plaats aan honderden caravans, anderen zijn niet veel groter dan een krant en hebben alleen koud water.
Onze ervaring is dat je vaak meer moeite zult moeten doen om de camping te mijden in de hoop een plekje te vinden waar je vrij kunt staan.

Een financiële overweging hoeft het niet te zijn... de Franse kampeertarieven zijn de laagste van Europa en de boetes op wildkamperen zijn er niet mis. Voor één keer betrapt wild staan kun je vijftig keer een camping op en daar warm douchen (ik ben ervaringsdeskundige: Lac du Salagou, tarieven 1996).
Daarbij loop je ook nog het serieuze risico dat je kampeeruitrusting in beslag wordt genomen(!).

Natuurlijk, Carolien, in afgelegen gebieden vind je altijd wel een plekje, maar langs de route die jij fietst staat op elke 20 kilometer een camping.
Tip: je kunt ook bij "chambres d'hotes" vragen of je je tent in de tuin mag zetten.

Dick
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik meerdere malen wild gecampeerd heb in Frankrijk, maar dat is wel 10-15 jaar geleden en ja ook in dat rode stof aan det mooie Lac du Salagou, en geen lois de Funes tegen het lijf gelopen.
Augustus vorig jaar semi wild gecampeerd nabij Beaufort (Savoie) tussen Bourg St-Maurice en Albertvile, daar is op ongeveer 1600 meter hoogte een soort van dal met een stroompje waar je wild mag camperen. Al een paar maal gedaan, je bent er dan ook niet de enige. Er zijn nu zelfs een paar mooie schone toiletten (tevens invalide toilet) en enkele wasbakjes met koud water en 's ochtends verse croisants van het plaatselijke bergbakkertje.

Lijkt dus meer op een soort van camping municipal, maar dan gratis. Je kan er met de auto komen. je ziet er zelf campers en verdwaalde caravan, hoewel dit laatste niet aan te raden is gezien de smalle stijle zéér bochtige weg er naar toe en zeker vanaf Bourg St-Maurice.
Overdag trekken veel wildcampeerders de bergen in en laten hun tentje e.d. staan, nu moet ik zeggen dat het er ook best "veilig" en gemoedelijk uitziet.

Je hebt er zelf een soort van klein plaatselijk restaurantje met een soort van overnachtings mogelijkheid op ongeveer 300 meter afstand van de wild campeer locatie.

Nu ik hetzelf zo nalees heeft het eigenlijk weinig meer met wild camperen te maken, behalve dan dat het gratis is (je blijft een Hollander)

Tommy

De grootse oorzaak van de harde Franse aanpak van het wildkamperen heeft (wonderlijk genoeg) zijn oorzaak in de hengelsport.

Sind begin tachtiger jaren trekken veel hengelsporters uit Duitsland, Nederland en Engeland naar de Franse meren om daar 's zomers soms wekenlang vanuit een groene koepeltent (bivvy) met vier hengels en een indrukwekkende hoeveelheid electronica op karpers (la Carpe, oh la la) te vissen.
Wellicht heb je dat fenomeen hier ook wel eens gezien.
De reden dat er gekampeerd wordt is dat je de meeste en grootste karpers 's nachts vangt.
De oeverbeschadiging die daarbij aangericht wordt en de troep die er achter gelaten wordt (ik zou hier, ter illustratie, een omschrijving kunnen geven van de stereotype karpervisser) is de reden dat daar hard tegen opgetreden wordt.
Je mag 's nachts vissen in Frankrijk, maar je mag - tenzij aangegeven - niet wild kamperen. Iedere karpervisser (dat is net zo'n subcultuursekte als wereldfietsers) weet dat hij, wanneer hij betrapt wordt, al z'n spullen kwijt is en een uitnodiging krijgt om voor het gerecht te verschijnen waar de hoogte van de boete wordt bepaald.

Anders dan in Nederland wordt deze wet er toegepast en het feit dat de Nederlandse toerist in Frankrijk een bepaalde naam heeft helpt zeker niet mee wanneer je je naief en onnozel uit een situatie wilt lullen.
Je wordt geacht de wet te kennen. Wanneer je die niet kent is dat jouw probleem. Als je betrapt wordt moet je dan ook niet mekkeren.

De moraal: kampeer dus nooit wild op de oever van een lac, fleuve, canal of etang.

O ja...

dat vergeet ik nog bijna:

in de Scandinavische landen (waar je wel wild mag kamperen) ben je, vanaf het moment dat je je tent neerzet, aansprakelijk voor het afval dat er ligt.
Wanneer je dus bezoek krijgt van een uniform kun je dus beboet worden voor de rotzooi die een ander heeft achter gelaten maar die jij niet hebt opgeruimd.

Die regel geldt overigens officieel ook in Frankrijk en Spanje (wanneer je bijvoorbeeld picknickt).

De moraal: ruim de troep van anderen toch eerst maar op. Het gaat er tenslotte niet om wie het doet maar dat het er schoner op wordt.

Dick

Wauw heel erg bedankt voor jullie reactie! grappig trouwens dat de reacties die ik krijg op dit zelfde bericht onder "voorbereiding" een hele andere richting uitgaan. Ik ga toch maar de, zij het eenvoudige, camping op.

Is het een idee de franse camping gids aan te schaffen (en dan dus te copieren wat ik onder weg nodig heb) of het fransverkeersbureau is dat net zo goed?

Ik heb een paar jaar geleden wel de kleine camping gids meegenomen. Van de ANWB. Maar dat ding hebben we nauwelijks gebruikt. Was meer dat we het niet konden gebruiken. Te weinig campings om bruikbaar te zijn voor een fietser. En je gaat toch eerder op de kaart of borden kijken naar een camping.

Na aanleiding van jullie reacties ben ik maar weer eens gaan surfen en heb deze site gevonden met alle franse campings!
http://www.campingfrance.com/
maar het is wel een hoop gedoe om er achter te komen door wel gebied ik nu precies kom en dan alle campings te printen.
hallo Carolien,
enkele jaren geleden heb ik (vrouw alleen) door een stuk van Frankrijk gefietst, als je in een dorpje wilt camperen vraag je bij "hotel de ville"het stadhuis dus of je ergens je tentje op mag zetten voor 1 nacht, dat is zeker geen probleem, overigens zijn er overal campinggelegenheden , soms heel eenvoudig, dan komt er alleen iemand van de gemeente 's morgens of 's avonds om de toilet schoon te maken en dan kun je daar betalen maar vaak was ik dan alweer vertrokken, verzamel oude michelinkaarten want daar staan nog campings op. Ik fietste van driehoekje naar driehoekje en zo ontstond een mooie route. Ik ben wel eens lastig gevallen door kerels op een camping maar dan zette ik mijn tentje vlak bij een ander tentje en knoopte ik een praatje aan met die mensen naast mij, en dan taaiden die gefrustreerde zielige mannen wel af.veel succes.
Hoi,
Ik heb een aantal malen door Frankrijk gereisd en gekampeerd en ik gebruik altijd de Guide Officiel van de Fédération Francaise de Camping et de Caravaning. In dit dikke boek staan alle ca. 10.000 campings van Frankrijk. Wat moet ik met een dik boek zou je zeggen. Ja, niets. Maar deze campinggids is naast dat het een volledige gids is, ook een gids met duidelijke kaartjes waarop staat in welke dorpen de campings zich bevinden. Als je de ca. 20 pagina's met de kaartjes meeneemt weet je dus altijd of er een camping is. Helaas staan de boerencampings niet op de kaartjes, althans niet in de versie van 1998 die ik heb.
Ik heb de afgelopen jaren echter geen campings zonder warm water meer in Frankrijk aangetroffen, de campings zijn in de afgelopen 15 jaar fors verbeterd, ook de municipals. De prijzen zijn helaas ook aangepast.
Memorabel vond ik wel die keer dat ik ondanks pogingen er niet in slaagde te betalen, zelfs de gendarmerie was gesloten 8)
Veel plezier.

MAG JE IN FRANKRIJK NIET VRIJKAMPEREN????

Dat is helemaal nieuw voor me. Ik heb al tientallen malen Frankrijk doorkruist en ik doe bijna niet anders. Of ik moet wel een heel erg leuk municipalletje tegenkomen. Ik sta het liefst in de rand van een bos(perceeltje): uit het zicht, maar wel met vrij uitzicht. Toch vaak genoeg door mensen opgemerkt (wandelaars, boeren). Nooit problemen gehad.
Ik ken Fransen niet anders als aardige mensen die je vriendelijk gedag zeggen en je verder met rust laten. En ook een paar keer, toen ik met pokkeweer school bij een boerenschuur, werd uitgenodigd, gastvrij onthaald, een warm bed en 's ochtends lagen mijn kleren gewassen, gestreken en gevouwen klaar.
De Franse politiek ben ik minder enthousiast over, maar de Fransen zelf heb ik nagenoeg alleen maar goede ervaringen mee.

En vrijkamperen is nooit een probleem geweest.

Theo Jorna schreef:MAG JE IN FRANKRIJK NIET VRIJKAMPEREN????
Nee Theo,
je mag in Frankrijk NIET wildkamperen.
Je mag ook in Nederland niet wildkamperen. Je mag, in Europa, alleen in Zweden en Noorwegen wildkamperen (waar het zg. 'Allemansrecht' van kracht is).
Natuurlijk KUN je overal wildkamperen.
Dat kan overal. Maar dan ben je in overtreding.

Dick

Theo Jorna schreef:De Franse politiek ben ik minder enthousiast over, maar de Fransen zelf heb ik nagenoeg alleen maar goede ervaringen mee.
Ik denk dat dat voor veel gebieden opgaat. Wanneer je bijvoorbeeld de VS binnenfietst doe je dat waarschijnlijk ook met een zekere vooringenomenheid.
De negen maanden die wij in de VS hebben rondgetrapt waren met afstand de leukste van ruim vierenhalf jaar fietsen. De buitenlandpolitiek van die regering heeft weinig van doen met de warme en hartelijke gastvrijheid van de Amerikanen zelf. Nergens vind je hartelijker en gastvrijere mensen als in de VS. Nergens.
(Wild)kamperen is daar extra moeilijk omdat je er bijna dagelijks logeeruitnodigingen af moet slaan. Klop aan bij een huis met de vraag om water en of je op de aangrenzende weide je tent mag opzetten. Tien tegen een dat je in de logeerkamer beland, dat er eten voor je gekookt wordt en dat de volgende ochtend je kleding gewassen is en er een lunchpakket naast je ontbijt staat. Tien tegen een. Zelfs in Georgia, Alabama en het noorden van Florida.

Niet het plekje zelf (om de draad weer op te pakken) maar de aanwezigheid van water bepaalt vaak de geschiktheid van een kampeermogelijkheid. Steek een goed filter in je bagage en je kunt overal staan. Zelfs het water van het Amsterdam-Rijnkanaal laat zich prima filteren.

Maar wanneer een paysan de gendarmerie belt omdat je op z'n prairie staat en je dan een amende krijgt moet je niet belêr.


Dick

zo discussie!
wel leuk om jullie ervaringen zo te horen!
Die campinggids (met alle campings in fr.) die heb ik ook inhanden gehad, nou mooi boek, maar die neem ik dus niet mee! (denk nog wel sterk over 'het heelal' van Stephen Hawking (niet dik wel zwaar (letterlijk en figuurlijk)).
In die gids staat wel veel in. Ik heb de kaartjes van het gebied waar ik waarschijnlijk doorheen kom gecopieerd (de bilbliotheek had die van 2003) en daar staan met een icoontje de campings op aangegeven.
Ook heb ik op internet de site gevonden met de zelfde inhoud van de gids, namelijk alle campings. het leek mij wellicht een goede tip.

http://www.campingfrance.com

groetjes carolien

carolien schreef:Ook heb ik op internet de site gevonden met de zelfde inhoud van de gids, namelijk alle campings. het leek mij wellicht een goede tip. http://www.campingfrance.com
Leuk geprobeerd die site, maar ik kan de kaartjes niet vinden, en dat is het ENIGE wat ik echt nodig heb :evil:
Leon

die kaartjes komen ook niet van de site (goed lezen) maar uit de gids en die komt dan weer uit de bieb. je moet dus ff naar de bieb en niet naar de site voor die kaartjes. 8O snap je?
succes!

p.s. je vraagt maar hoor als je meer info/aanwijzingen nodig hebt.
Hallo,

Ik ben onderweg van Portugal naar Nederland en heb de afgelopen 2,5 week door Frankrijk gefietst. Misschien is het de tijd van het jaar maar veel campings waren gesloten en die die open waren zijn meer ingericht voor campervans, ik heb dus veel wildgekampeerd en daar geen problemen mee ondervonden. Nu heb ik een klein groen tentje en zorg ik ervoor dat ik a)redelijk uit het zicht sta en b) 's avonds laat de tent opzet en 's ochtend weer vroeg weg ben. Die keren dat ik gezien ben/ werd was de reactie onverschillig of erg enthousiast. Meestal een weiland met een heg, ik zorg er wel voor dat de plek duidelijk open is dwz. niet door 6 hekken met hangsloten.

Groeten Daan