Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Temperaturen Kroatië en Spanje in augustus - Forum Wereldfietser

Temperaturen Kroatië en Spanje in augustus

Voor komende zomer zijn er twee gebieden waar ik misschien wil gaan fietsen (met Bram natuurlijk). Dat zijn Spanje en het gebied rond Kroatië en Hongarije. We gaan eind juli/begin augustus.

Wat ik me afvraag is of het in die periode niet veel te heet is om te fietsen. Kan iemand advies geven of fietsen in het kustgebied van Kroatië en in het binnenland van Spanje in eind juli/begin augustus?
BartDeB schreef:Voor komende zomer zijn er twee gebieden waar ik misschien wil gaan fietsen (met Bram natuurlijk). Dat zijn Spanje en het gebied rond Kroatië en Hongarije. We gaan eind juli/begin augustus.
Wat ik me afvraag is of het in die periode niet veel te heet is om te fietsen. Kan iemand advies geven of fietsen in het kustgebied van Kroatië en in het binnenland van Spanje in eind juli/begin augustus?
In beide gebieden kan het inderdaad erg warm worden in die periode. In Spanje is het echter wel flink afhankelijk van de regio. De vlaktes in Noord Spanje liggen namelijk een stuk hoger dan die in het zuiden terwijl de warmte in het zuiden toch al groter is. De Extremadura is daardoor een stuk warmer dan bijvoorbeeld Rioja. Het groene noordwesten van Spanje is niet erg vaak heel heet. Waar zou je in Spanje naar toe willen?
Leon
Misschien heb je wat aan deze link:

http://www.worldreviewer.com/world-weather/

Als je met je muis over het gebied gaat, waar je heen wilt, zie je de temperaturen ook verschijnen.
Nog even afgezien van de temperaturen in juli/augustus aan de kust in Kroatië (hoog 30+) zul je je ook moeten bedenken dat de rest van de Balkan, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Nederland dan ook vakantie hebben. De kust is niet zo breed daar en met eigenlijk maar 1 weg kun je op je klompen aanvoelen dat het er daar dan erg druk is. (Niet leuk dus)
nog een handige site
http://www.klimaatinfo.nl/
Bedankt voor jullie antwoorden.
De klimaat kaart van worldreviewer geeft volgens mij een aardig goed beeld.
Het verklaart in ieder geval waarom de vorige vakantie zo regenachtig was en komt in het algemeen goed overeen met mijn ervaringen.

Voor Spanje was het idee op en neer te fietsen vanaf de Pyreneeën tot de Straat van Gibraltar, maar ik zie dat het zuiden van Spanje wel erg heet is. In het noorden is het zo te zien perfect fietsvakantie weer.

Bij Kroatië zou ik vooral de nationale parken willen gaan bekijken zoals het Plitvic park. Misschien een stukje van de kustweg bekijken, maar niet te veel want ik heb inderdaad al vaak gelezen dat die erg druk is.
Bart, Plitvice, Krka en Paklenica zijn zeer zeker de moeite waard, ook hier (Plitvice) is het helaas zo dat het zelfs al in mei als de natuur op zijn mooist is en er meer water is als in de zomer het er al druk is. Ondanks dat er een fietsroute van Karlovac door het park naar de kust loopt is dit een van de drukkere wegen ondanks de nieuw aangelegde tolwegen die het land rijk is/wordt. Misschien is Bosnië dan een betere keus, erg veel natuur, aardige mensen (maakt niet uit in welk gebied je zit) en een stuk rustiger. Kamperen is wel weer wat lastiger en dan met name wild ivm de nog steeds aanwezige landmijnen al is dat bijna overal goed aangegeven.
Ik ben ook in juli / augustus in Kroatië wezen fietsen. De kust is inderdaad (te) druk, maar de eilanden zijn goed te doen en het binnenland is heel mooi en goed te fietsen.
Het enige is inderdaad dat het niet verstandig is om wild te kamperen, en campings zijn in het binnenland niet dik gezaaid. Maar op een boerenerf / weiland is altijd wel een plekje te vinden.

Er vaart zomers een boot van Dubrovnik naar Rijeka. Op die manier kun je een leuke stuk naar het zuid-oosten fietsen en weer makkelijk terug komen.

Wij zijn zigzaggend (eilanden, nationaal parken, Sarajevo, Monte Negro) tot Albanië gekomen, toen naar Dubrovnik en de boot naar Rijeka genomen.
Vandaar een dagje fietsen naar Trieste en de trein naar huis..

Ik zie op je site dat je ook in Zuid-Frankrijk bent wezen fietsen. Ik denk dat de Balkan ook wel lukt. Het voordeel van de eilanden is dat je 's middags even kunt afkoelen in de zee.
Het binnenland is wel warm, maar in mijn herinnering niet heter dan Zuid-Frankrijk.
Noord-Spanje is ook prachtig (net als de rest van dat land), zeker als je van bergen houdt. En niet te druk.
Plitvice is mooi, vooral als je vroeg bent. Vanaf een uur of elf is het er echter onaangenaam druk.

Bosnië en de binnenlanden van Kroatië zijn voor mij uitstekende fietslanden. Bosnië is zeker bergachtiger en met de zomerse hitte kan het soms wel eens zwaar zijn. Toch was ik er vorig jaar weer een schitterende reis.
Spanje en Kroatië zijn dus allebei mogelijk. Als het Spanje wordt dan gaan we naar het noorden. In Kroatië zal het dan wel wat heter zijn maar vast ook heel mooi, en dan wordt het vooral het binnenland, de parken en misschien Bosnië.
Welke van de twee het wordt hangt af van het vervoer, maar dat ga ik nog regelen. :)
Ja het is te heet.
Ik reed vorig jaar van Friesland naar Gibraltar. Start medio juni, aankomst Gibraltar eind augustus. Ja, het was heet. Bloedheet. Maar te doen. Interessante ervaring.

Portugal was krankzinnig druk, vakantie, dus aan de kust alle pensions vol en aangepaste tarieven. Dat was een beetje een vergissing.